Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Informatika a práce s počítačem
Mgr. Jan Dolejš
2
Obsah hodiny Textový editor
Pracovní prostředí, základní operace se souborem Formátování písma a odstavce Styly Objekty Formát stránky, záhlaví a zápatí
3
Pracovní prostředí
4
Základní operace se souborem
Na konci ukázka
5
Uložit otevřený dokument
6
Vytvořit nový dokument
7
Tisk dokumentu
8
Formátování písma a odstavce
Přímé formátování se nachází na záložce Domů Některé vlastnosti lze nastavit přímo Typ, velikost a řez písma, … Zarovnání odstavce, řádkový proklad, odsazení, … Jiné prostřednictvím dialogového okna Styly písma Odstavcová zarážka, proklad, …
9
Formátování písma a odstavce
Ukázka
10
Styly Místo používání přímého formátování můžete dokument formátovat pomocí stylů, což je způsob, jak snadno a rychle použít sadu možností formátování jednotně v celém dokumentu Styl je sada vlastností formátování, například název, velikost a barva písma nebo zarovnání odstavce či mezery mezi odstavci Některé styly dokonce zahrnují ohraničení a stínování
11
Styly Nastavení stylů (včetně panelu rychlých stylů) se nachází na záložce Domů Dialogové okno zobrazí seznam všech možných stylů Zde je možné styly spravovat (vytvářet nové styly, upravovat či mazat stávající, …)
12
Styly Ukázka
13
Styly - úkol Na webových stránkách najdete příspěvek, který obsahuje odkaz na dokument s názvem Rozbito Dokument si stáhněte, otevřete a upravte Co všechno je třeba upravit? Typografická pravidla Nahrazení přímého formátování styly
14
Styly - úkol Kde všude styly chybí? Nadpisy (včetně číslování)
Číslované seznamy Citace z knih Odkaz na literaturu Mezery mezi odstavci
15
Objekty Vložení objektů se nachází na záložce Vložení
Objekty jsou zpravidla pravoúhlé útvary, které jsou vloženy do dokumentu, ale jsou vytvořeny v jiné aplikaci Tabulka, prezentace, obrázek, pdf dokument, rovnice a mnoho dalších objektů… Ukázka
16
Objekty
17
Formát stránky Nastavení stylů formátu stránky se nachází na záložce Rozložení stránky Dokumentu lze nastavit velikost dokumentu a okrajů, orientaci, počet sloupců, vodoznak, barvu, … Do dokumentu lze vkládat konce stránek či oddílů, číslování slov, …
18
Formát stránky
19
Záhlaví a zápatí Nastavení záhlaví a zápatí dokumentu se nachází na záložce Vložení Každý oddíl může mít své vlastní záhlaví a zápatí Do dokumentu je třeba vložit konce oddílů Hodí se například pokud chceme vložit číslování stránek až od určité stránky
20
Záhlaví a zápatí Ukázka
21
Tabulátory Pro zarovnání údajů v řádcích pod sebou se používají tabulátory (nazývané též zarážky tabulátorů) Formátování pomocí mezer je zdlouhavé a navíc velice nepřesné, přesto jej většina lidí používá… Ve Wordu existují dvě skupiny tabulátorů (všechny jsou zobrazeny na pravítku) Interní Vložené uživatelem Platí, že tabulátory vložené uživatelem mají přednost!
22
Tabulátory Nastavení tabulátorových záložek se nachází na záložce Domů v rámci dialogů pro nastavení odstavců Lze nastavit: Zarovnání tabulátorů Vodící znak (výplň) Tabulátory lze vkládat pro každý řádek individuálně!
23
Tabulátory Ukázka - Formulář
24
Tabulátory - úkol Na webových stránkách najdete příspěvek, který obsahuje odkaz na dokument s názvem Lístek Vytvořte ve Wordu nápojový lístek podle vzoru Formátujte pomocí stylů Pro odsazení a vodící znaky použijte tabulátory!
25
Tabulky Tabulku můžete vložit prostřednictvím záložky Vložení
Kliknutím do mřížky Ručním návrhem Tabulku sešitu Excel (je-li nainstalován) Předdefinované tabulky jako třeba kalendář, matice, …
26
Tabulky Pokud se bude kurzor nacházet uvnitř tabulky, přibudou další dvě záložky do lišty Ribbon, a to záložky Návrh a Rozložení Jejich prostřednictvím lze tabulku dále formátovat Ukázka
27
Grafy Máte-li nainstalovánu aplikaci Office Excel, můžete účinné funkce pro vytváření grafů v aplikaci Excel využívat také v dalších aplikacích systému Microsoft Office, jako je PowerPoint a Word. Graf můžete vložit prostřednictvím záložky Vložení
28
Grafy Lze vložit stejné typy grafů, jaké nabízí aplikace Excel
30
Data grafu
31
Grafy Pokud se bude kurzor nacházet uvnitř grafu, přibudou další tři záložky do lišty Ribbon, a to záložky Návrh, Rozložení a Formát Ukázka
32
Šablony Šablona je typ dokumentu, který po otevření vytvoří kopii sebe sama V aplikaci Microsoft Office Word může být šablonou soubor DOTX nebo soubor DOTM Namísto vytváření struktury dokumentů od začátku můžete použít šablonu s předdefinovaným rozložením stránky, písmy, okraji a styly Stačí jen otevřít šablonu a zadat text a informace, které jsou specifické pro daný dokument
33
Šablony Šablony aplikace Word pro většinu typů dokumentů naleznete na webu Microsoft Office Online
34
Šablony - úkol Vytvořte ve Wordu životopis na základě šablony dle Vašeho výběru Máte-li připojení k Internetu, klepněte na tlačítko Microsoft Office, klepněte na příkaz Nový a pak klepněte na kategorii Životopisy
35
Příklad k zamyšlení Blíží se Vaše osmnácté narozeniny, a proto chcete udělat něco speciálního… Kostýmovou párty! Chcete pozvat všechny Vaše spolužáky ze třídy Chcete, aby měl každý svojí osobní – se svým jménem a třeba i se svým vlastním kostýmem dle vašeho výběru
36
Příklad k zamyšlení Jste pracovník banky, která má svůj věrnostní program pro zaregistrované klienty Tisíce zaregistrovaných klientů Vaším úkolem bude rozeslat na adresy všech členů programu personalizovaný dopis, jehož obsahem budou informace o novinkách ve věrnostním programu…
37
Hromadná korespondence
Hromadnou korespondenci můžete použít v případě, že chcete vytvořit sadu dokumentů, například formulářový dopis posílaný mnoha zákazníkům Každý dopis obsahuje stejný druh informací, ale vlastní obsah je jedinečný Například v dopisech zákazníkům je v každém dopise zákazník osloven jménem Jedinečné informace v každém dopisu nebo štítku pocházejí z položek ve zdroji dat
38
Hromadná korespondence
Dokument hromadné korespondence lze vytvořit prostřednictvím záložky Korespondence Zpracování korespondence zahrnuje následující kroky: Vyfotit všechny skupiny…
39
Nastavení hlavního dokumentu
Hlavní dokument obsahuje text a grafiku totožnou v každé verzi sloučených dokumentů Například zpáteční adresu nebo oslovení v dopisu
40
Připojení dokumentu ke zdroji dat
Zdroj dat je soubor obsahující informace, které chcete sloučit do dokumentu Například jména a adresy příjemců dopisu jako seznam (tabulka) v Excelu
41
Vložka: Excel – seznamy
Aneb krátké vysvětlení toho, co to jsou seznamy…
42
Seznamy Pro efektivní využití databázových funkcí (například filtrů) v Excelu je nezbytně nutné vytvářet tabulky ve formě seznamu, ve kterých: První řádek seznamu obsahuje jednotlivé názvy polí (sloupců) Další řádky obsahují jednotlivé záznamy (položky)
43
Koncepce seznamu Při vytváření seznamů v Excelu platí tato pravidla
Na jednom listu pouze jeden seznam V seznamu nesmí být prázdný řádek Název pole musí být v jedné buňce (pro podrobnější popis polí lze využít komentáře) V jednom poli (sloupci) musí být data stejného typu a obsahu, to zajistíme nastavením ověření dat.
44
Konec vložky Více až za rok
45
Filtr seznamu položek - ruční
46
Filtr seznamu položek - podmínky
…je možné vyfiltrovat pouze záznamy splňující určité podmínky
47
Vložení zástupních symbolů
Tyto symboly jsou označovány jako pole hromadné korespondence do dokumentu Po zpracování hromadné korespondence budou pole hromadné korespondence vyplněna informacemi z datového souboru
48
Vložení zástupních symbolů
Tyto symboly jsou označovány jako pole hromadné korespondence do dokumentu Po zpracování hromadné korespondence budou pole hromadné korespondence vyplněna informacemi z datového souboru
49
Náhled a dokončení HK Před vytištěním celé sady můžete zobrazit náhled každé kopie dokumentu Dokumenty je možné upravit individuálně Nebo je odeslat rovnou do tiskárny Či na (pokud je součástí zdroje dat) Všechny (vyfiltrované) nebo jejich část…
50
Náhled a dokončení HK Po slidu příklad
51
HK - shrnutí Pomocí hromadné korespondence lze rychle vytvářet velké množství dokumentů lišících se v několika málo údajích, jako je například jméno nebo adresa Jedná se zejména o dopisy, pozvánky, upozornění, y a vůbec všechny druhy různých zpráv Funguje tak, že máme dopis se stejnými informacemi pro všechny (jedná se vlastně o takovou šablonu) a do něj vkládáme z databáze údaje pro každého uchazeče jiné. Jako databáze slouží soubor, který má v každém řádku pod sebou jednoho uchazeče se všemi dalšími údaji oddělenými od sebe středníkem. Takový soubor nemusíme ani ručně vytvářet, ale je možné ho získat z informačního systému školy, ve kterém se uchazeči evidují
52
Šablony - úkol Vytvořte ve Wordu dokument hromadné korespondence
Diplom pro účastníky orientačního běhu Zdroj dat (seznam účastníků) a návrh diplomu najdete na webových stránkách Obrázek hledejte na Googlu nebo můžete i tady
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.