Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Programmmmm Témata referátů Na začátku trocha teorie Nějaké to video  Myšlenkové mapy Na pranýři vědy aneb jak kritizovat Poznámka pana Čapka k pravdě.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Programmmmm Témata referátů Na začátku trocha teorie Nějaké to video  Myšlenkové mapy Na pranýři vědy aneb jak kritizovat Poznámka pana Čapka k pravdě."— Transkript prezentace:

1 Programmmmm Témata referátů Na začátku trocha teorie Nějaké to video  Myšlenkové mapy Na pranýři vědy aneb jak kritizovat Poznámka pana Čapka k pravdě

2 Psaní o psaní text oriented  text má určité vlastnosti process oriented  text má pořád nějaké určité vlastnosti  ale důležité je to, jak se k nim došlo  pozornost soustředěna na autora

3 přemýšlení o odborném psaní psaní podporuje:  jazykové dovednosti  kritické myšlení vizualizuje myšlenkové pochody! (na to se zapomíná)‏  podporuje autoizolaci, paronoiu, deprese... procesy čtení a psaní jsou vzájemně propojeny  dobrý autor je dobrým čtenářem  dobrý čtenář je dobrým autorem???

4 Ale já jsem nikdy „neuměl(a)“ psát! dva slohy: autorský a funkční  tomu prvnímu se nelze naučit (Olbracht, Čapek)‏  tomu druhému se lze naučit obecné předpoklady  jasnost  srozumitelnost  přehlednost  jednoznačnost

5 Odborný sloh Funkční styl mívá určité znaky  zhuštěnost/kondenzov anost  vyjadřování subjektu (1 os. jedn./mn. č, pasivum)‏  složité větné konstrukce  vyjadřování jistot (modality)‏  objektivnost Špatně aplikováno - odborné texty jsou pak:  vágní (protože chybí konatelé, slovesa)‏  bezobsažné (protože sdělení je ztraceno)‏  rozvláčné (souvětí má 59 vět jednoduchých)‏  pomalé (nominalizace namísto sloves)‏

6 Proti proudu “odbornosti”... Myšlenkové mapy  Zapojíme obě polokoule Argument/problém  Vždy více aspektů  Jejich vazby si třeba neuvědomujeme  Každý člověk je vidí jinak ...a každý člověk je interpretuje jinak

7

8

9 Na začátek něco jednoduchého Nebo spíš „méně nudného“ 0:44 + 6:52

10 Základní fakta Štěpení atomu Masový výzkum od 1940 Projekt Manhattan Rusové zčásti ukradli, zčásti domysleli sami A-bomb (Hirošima) – nukleární bomba Jaderná fúze Výzkum od 1940 Neexistuje komerční využití, jediná reakce (neřízená) jsou zbraně Vodíkové bomby, 1000x silnější, první 1952

11

12 Atomová energie Step 1: Start at the center of the page Step 2: Don´t be serious! Step 3: Free associate Step 4: Think as fast as you can Step 5: There are no boundaries Step 6: Don´t judge too fast Step 7: Go, go, go.... Step 8: Add relationships and connections

13 Jde něco vyčíst.... (?)‏ Z jaké pozice se na to téma druhý dívá? Je moralista? Vědec? Politik? Poznáme s kým druhý sympatizuje? Cíl – můžeme ho „vycítit“, předvídat? Obrazy a jejich působení (analogie, filtr pozornosti)‏ Plató a jeho nedůvěra v rétoriku Pro koho bude psát? Takhle brzy? Velmi silné při ovlivňování pozornosti

14 Review I Vždy začínejte kritiku pozitivně (v každém textu je něco, co se dá pochválit – nejde o pokrytectví, ale o psychologický moment)‏ Zkuste kritizovat formou otázek (méně agresivní a autor to lépe vstřebává)‏

15 Review II Oč jde? Co se o tom říká? (Co si autor myslí?)‏ Co si o tom myslím já sám/sama? Co je zajímavé, dobré? Co postrádám? Co chybí? Něco irelevantního? Pan Čapek – esej „Pravda“

16 Interakce prosím Peer review &


Stáhnout ppt "Programmmmm Témata referátů Na začátku trocha teorie Nějaké to video  Myšlenkové mapy Na pranýři vědy aneb jak kritizovat Poznámka pana Čapka k pravdě."

Podobné prezentace


Reklamy Google