Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
KOMUNIKACE PhDr. Eva Tomešová, PhD. FTVS UK, TŠ, 11.1. 2008
2
Trenér naříká: „Prostě s ní nedokážu rozumně promluvit.“ „Musím jí to snad říkat tisíckrát?“ „Když s ní mluvím, jde jí to jedním uchem tam a druhým ven.“
3
Sportovec si stěžuje: „Nikdy nám nevysvětlí, proč to dělá.“ „Je tak těžké se k němu přiblížit.“ „Vždycky křičí a nadává.“ „Neposlouchá, je zaujatý tím, co nám chce říct on.“
4
Komunikační proces...dobrá přihrávka! PŮVODCE 1. Rozhodnutí vyslat sdělení. 2. Zakódování myšlenek do vzkazu....trenér oceňuje mé úsilí. PŘÍJEMCE 4. Dekódování vzkazu- interpretace. 5. Vnitřní reakce příjemce na vzkaz Komunikační kanál
5
ÚčelTypy komunikace:komunikace: přesvědčit zhodnotit informovat motivovat řešit problémy interpersonální intrapersonální (vnitřní řeč) verbální neverbální (50-70%)
6
Efektivní komunikace - verbální 1. Buďte přímí 2. Buďte vlastníkem svých vzkazů 3. Buďte úplní a specifičtí 4. Buďte zřetelní a konzistentní. Vyhněte se dvojstranným vzkazům 5. Sdělte své potřeby a pocity jasně 6. Oddělte fakta od vlastního názoru 7. Zaměřte se jen na jednu věc 8. Poskytujte zpětnou vazbu okamžitě 9. Ujistěte se, že vaše sdělení nenese žádné skryté vzkazy 10. Ukažte podporu 11. Buďte konzistentní s nonverbální komunikací 12. Zopakujte, co jste řekli 13. Přizpůsobte vzkaz zkušenostem a znalostem příjemce 14. Ověřte si, že byl váš vzkaz správně interpretován
7
Efektivní komunikace - neverbální Fyzický vzhled (úprava vlasů, oblečení...) Postoj (vzpřímená, chůze, hlava, sebevědomí) Gesta (uzavřenost, nadřazenost) Proxemika (osobní prostor, favorizace) Doteky (snaha uklidnit, empatie) Mimika Charakteristiky hlasu
8
Aktivní naslouchání dávat pozor na hlavní a podpůrné argumenty ocenění řečeného a odpověď přiměřená zpětná vazba dávat pozor na celkovou komunikaci neverbální komunikace naslouchajícího oční kontakt přikyvování zájem o obsah, důvody a pocity…
9
Aktivní naslouchání - metody parafrázování řečeného pochopil jsem, že říkáš, že… nech mě si to ujasnit, řekla jsi, že… říkáš mi, že… otázka, která umožní vyjádřit pocity vyhnout se „proč?“ duševně se připravte na naslouchání
10
Podpůrné naslouchání - tipy podpůrné chování popisuje chování místo hodnocení a napadání zaměřuje se na okamžité myšlenky a pocity nemanipuluje je empatické, ne indiferentní zůstává otevřené novým nápadům, perspektivám a možnosti změny + přikyvování a oční kontakt
11
Podpůrné naslouchání - tipy potvrďte, že nasloucháte nepřerušujte, pozor na nonverbální signály neverbální signály naslouchání postavit se dostatečně blízko, natočit se čelem udržovat oční kontakt, ale umožnit odklon přiměřený výraz ve tváři udržet otevřený postoj zrcadlit (nejlépe gesta pohody) zůstaňte flexibilní
12
Problémy a nedorozumění ze strany původce nejasný nebo dvoustranný vzkaz nekonzistentní vzkaz ze strany příjemce interpretace (klíčová slova, citlivá témata) neposlouchá (má na uších sluchátka…)
13
Konfrontace přímá diskuse mezi lidmi v konfliktu kdy ne! když jste naštvaní proč nemají lidé rádi konfrontace: očekávají negativní a stresující výměnu názorů vyhnou se hádají se a zvyšují pocit nepřátelství „srovnám ji, připomenu jí její pozici“ x „zvážíme a posoudíme konkrétní chování a jeho následky“
14
Produktivní a méně stresující konfrontace Vyjádřete své pocity konstruktivně – zlost a vztek: ventilovat? jsme iracionální a krutí zvládaný vztek: nenapadejte charakter ani osobnost nejdříve pojmenujte své pocity dejte si čas (na uklidnění)
15
Produktivní a méně stresující konfrontace Přemýšlejte! o následcích!!! způsobu vaší komunikace doručíte vzkaz bez napadení nebo zostuzení druhého? Zkuste porozumět. rozumíte osobě a situaci? její pozici? nechte druhého vyjádřit pocity
16
Produktivní a méně stresující konfrontace Buďte empatičtí jak bych se cítil já na jeho místě Buďte váhaví nechte to druhého vysvětlit, netlačte Postupujte pomalu
17
Kritika „Sendvičový přístup“ pozitivní výrok instrukce zaměřené na budoucnost kompliment
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.