Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Studijní obor: Sociální činnost
Hudební výchova 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
2
HUDBA OBDOBÍ ROMANTISMU
Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
3
romantismus je umělecký směr 19. století (asi 1815 – 1900)
důraz byl kladen na cit, snivost a fantazii romantikové s oblibou líčí pohádkové postavy a náměty, zvláštní význam nabývají tónomalebné prostředky velmi se pěstuje a rozvíjí umělá píseň vzniká programní hudba – např. symfonická báseň, programní symfonie nejvýznamnější formou byla opera vznikají jednotlivé národní školy Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
4
romantická hudba se na jedné straně vyznačuje mohutnou silou orchestrálního zvuku, na druhé straně tichými poetickými meditacemi sólových nástrojů, zejména klavíru hudbu období romantismu lze rozdělit do 3 období – raný, vrcholný a pozdní romantismus Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
5
Raný hudební romantismus
nastupující éra romantismu posílila zájem o domácí provozování hudby; ve městě stále častěji patřil klavír nebo pianino k vybavení bytu. v raném období se romantismus vyjadřoval hlavně menšími vokálními formami a klavírem v německé hudbě jej představují Schubert, Weber, Mendelssohn – Bartholdy a Schumann Chopin slovanským prvkem podstatně ovlivnil další vývoj evropského hudebního myšlení Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
6
Franz Schubert (1797 – 1828) narozen ve Vídni podpora přátel
bohémský život schubertiády král písně cykly písní Krásná mlynářka, Zimní cesta píseň Ave Marie
7
Carl Maria von Weber (1786 – 1826)
narozen v Německu operní tvorba – Čarostřelec reforma opery
8
Felix Mendelssohn – Bartholdy (1809 – 1847)
narozen v Německu zázračné dítě Svatební pochod
9
Robert Schumann (1810 – 1856) narozen v Německu
zájem o hudbu i literaturu vynikající klavírista časopis Nové hudební listy klavírní cykly Karneval, Motýli, Dětské scény, Album pro mládež
10
Fryderyk Chopin (1810 – 1849) narozen v Polsku studium klavírní hry
emigrace do Francie vynikající klavírní virtuóz, „básník klavíru“ většina jeho díla je určena klavíru skládal polonézy, mazurky, valčíky, balady, nokturna, preludia, sonáty, etudy
11
nastupuje ve 30. letech 19. století
Novoromantismus nastupuje ve 30. letech 19. století hlavními představiteli byli Francouz Berlioz, Maďar Liszt a Němec Wagner hlavními formami se stala programní symfonie, symfonická báseň a hudební drama Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
12
Hector Berlioz (1803 – 1869) Francouz studoval medicínu, pak hudbu
temperamentní člověk zakladatel programní hudby jeho nástrojem byl orchestr Fantastická symfonie
13
Ferenc Liszt (1811 – 1886) původem Maďar
největší klavírní virtuóz všech dob jeho koncerty byly dokonalé show tvůrce symfonické básně
14
Richard Wagner (1813 – 1883) Němec reformátor opery:
souborné umělecké dílo prohloubení vztahu libreta a hudby leitmotiv zásah do režie opery nekonečná melodie opery Bludný Holanďan, Tannhäuser, Lohengrin, tetralogie Prsten Nibelungův, Tristan a Izolda, Mistři pěvci norimberští, Parsifal
15
Ruská národní škola v období romantismu se k tradičním evropským hudebním okruhům připojila i ruská hudba, která do té doby měla v důsledku zcela odlišného vývoje kulturních podmínek nepatrný vztah k evropskému hudebnímu dění ruská národní kultura 19. století byla výrazně spjata se situací ve společnosti, v níž rostl odpor proti carovi a touha inteligence a pokrokové šlechty udržet krok se západem Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
16
Michail Ivanovič Glinka
(1804 – 1857) zakladatel ruské národní školy na jeho tvorbu navázali mladí skladatelé – Mocná hrstka opery Ivan Susanin, Ruslan a Ludmila předehry Kamarinskaja a Letní noc v Madridě
17
Modest Petrovič Musorgskij
(1839 – 1881) především operní tvorba – Boris Godumov, Chovanština, Soročinský jarmark klavírní cyklus Obrázky z výstavy
18
Nikolaj Andrejevič Rimskij-Korsakov (1844 – 1908)
dotvářel skladby svých přátel, např. Musorgského významný profesor na petrohradské konzervatoři orientální melodie a exotické prvky Šeherezáda, Španělské capriccio, Let čmeláka opery Pohádka o caru Saltánovi, Sněhurka, Sadko, Carská nevěsta, Zlatý kohoutek
19
Petr Iljič Čajkovskij (1840 – 1893)
studia práv, úředník na ministerstvu studium hudby profesorem na konzervatoři umělecké cesty do Evropy podpora mecenášky von Meckové opery Evžen Oněgin, Piková dáma, Panna Orleánská balety Labutí jezero, Šípková Růženka a Louskáček.
20
Italská a francouzská opera
koncem 18. století ztratila italská opera svoji nadvládu nad Evropou v Itálii se téměř po celé 19. století k opeře zaměřovala takřka výhradní pozornost – opery buffa a opery seria bel canto Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
21
Italská opera Gioacchino Rossini Vincenco Bellini Gaetano Donizetti
Giuseppe Verdi Francouzská opera Georges Bizet Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
22
Giuseppe Verdi (1813 – 1901) opery Nabucco, Rigoletto, Trubadúr, Traviata, Aida, Othello, Falstaff
23
Georges Bizet (1838 – 1875) zázračné dítě opera Carmen
věřil v úspěch opery, ale při premiéře propadla, 3 měsíce nato umírá až 8 let po jeho smrti bylo dílo přijato
24
valčík – rodina Straussů polka opereta
Tanec a opereta valčík – rodina Straussů polka opereta Johann Strauss st. (1804 – 1849) jeho synové Josef, Johann a Eduard Radeckého pochod Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
25
Johann Strauss ml. (1825 – 1899) otec si nepřál, aby se stal hudebníkem založil si vlastní orchestr, který po smrti otce spojil s jeho orchestrem úspěšná umělecká turné po Evropě král valčíků Na krásném modrém Dunaji, Povídky z Vídeňského lesa, Císařský valčík operety Netopýr a Cikánský baron
26
Jacques Offenbach (1819 – 1880) francouzský skladatel německého původu
zakladatel operety operety Orfeus v podsvětí, Krásná Helena opera Hoffmanovy povídky
27
romantismus dozníval koncem 19. století
Pozdní romantismus romantismus dozníval koncem 19. století představiteli pozdního romantismu jsou Gustav Mahler a Richard Strauss Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
28
pěvecké kroužky – Hlahol česká polka
Česká národní škola zájem o lidovou píseň – Moravské národní písně Františka Sušila a Prostonárodní písně a říkadla K. J. Erbena pěvecké kroužky – Hlahol česká polka František Škroup – 1. česká opera Dráteník, píseň Kde domov můj roku 1881 otevřeno Národní divadlo Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
29
Zakladateli české národní hudby jsou:
B. Smetana A. Dvořák Z. Fibich Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
30
Bedřich Smetana ( – )
31
narodil se v Litomyšli jako sládkův syn
od dětství hra na housle a na klavír poprvé koncertoval v 6 letech studium hudby u Josefa Proksche v Praze otevřel vlastní hudební ústav oženil se s Kateřinou Kolářovou zemřely mu 3 dcery, pak i manželka naživu zůstala jen dcera Žofie pedagogická a koncertní činnost ve švédském Göteborku Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
32
oženil se s Betty Ferdinandovou opustil Švédsko a vrátil se do Prahy
v Praze zpočátku neúspěchy, pak sbormistrem nově založeného pěveckého spolku Hlahol a dirigentem Prozatímního divadla roku 1874 ztratil sluch, musel opustit dirigentské místo v době naprosté hluchoty vytvořil své nejkrásnější skladby odjel do Jabkenic ke své dceři Žofii, kde našel útočiště v době nemoci k hluchotě se přidružila zhoubná nervová choroba byl převezen do ústavu v Praze, kde zemřel Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
33
klavírní dílo – České tance, Sny, polky smyčcový kvartet Z mého života
Bedřich Smetana dokázal jako první vytvořit díla evropské úrovně a přitom vpravdě národní, je tvůrcem národní opery a jako první se věnoval programní hudbě cyklus 6 symfonických básní Vltava (Vyšehrad, Vltava, Šárka, Z českých luhů a hájů, Tábor a Blaník) klavírní dílo – České tance, Sny, polky smyčcový kvartet Z mého života opery – složil celkem 8 oper (Braniboři v Čechách, Prodaná nevěsta, Dalibor, Libuše, Dvě vdovy, Hubička, Tajemství, Čertova stěna) a devátou Violu nedokončil opera Libuše měla premiéru při otevření Národního divadla v roce 1881 Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
34
Antonín Dvořák (1841 – 1904)
35
jako 16letý odešel do Prahy na varhanickou školu
narodil se v Nelahozevsi jako syn řezníka a hostinského, vyučil se řeznictví jako 16letý odešel do Prahy na varhanickou školu pak působil jako violista Komzákovy kapely, s níž přešel do Prozatímního divadla, kde hrál pod vedením B. Smetany zároveň vyučoval hudbě a varhaničil v kostele u sv. Vojtěcha oženil se s Annou Čermákovou Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
36
od roku 1890 byl profesorem pražské konzervatoře
Johannes Brahms jej doporučil berlínskému nakladateli Simrockovi, pro kterého Dvořák napsal první řadu Slovanských tanců, jimiž se proslavil po celém světě od roku 1890 byl profesorem pražské konzervatoře od roku 1892 ředitelem národní konzervatoře v New Yorku, kde působil 3 roky potom se vrátil do Prahy, kde do konce svého života působil jako ředitel konzervatoře byl jmenován doktorem honoris causa na cambridgeské a pražské univerzitě Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
37
opery Rusalka, Čert a Káča
jeho hudba je charakteristická lidovou hudebností, svěží melodikou, živelnou rytmikou, bohatým zvukem a slovanským rázem hudby složil 9 symfonií, z nichž je nejznámější Devátá symfonie Z Nového světa. opery Rusalka, Čert a Káča sbírky Písně milostné, Biblické písně, Moravské dvojzpěvy, Cigánské melodie dvě řady Slovanských tanců, klavírní Humoresky, symfonické básně Vodník, Polednice, Zlatý kolovrat, Holoubek, oratoria Stabat mater, Requiem Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
38
Zdeněk Fibich (1850 – 1900)
39
narodil se ve Všebořicích jako syn zámožného lesmistra
ve 14 letech složil svou první symfonii konzervatoř v Praze u B. Smetany, v Lipsku, dále studoval v Paříži a Mannheimu do Čech se vrátil jako vyspělý umělec potom působil téměř celý život v Praze účastnil se života v Umělecké besedě, působil také jako hudební kritik po celý život se zabýval vyučováním hudby Stejně jako Smetana a Dvořák je i Fibich pohřben na Vyšehradě Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
40
symfonické básně (např. Toman a lesní panna)
Fibichovo dílo je věnováno různým oborům – z melodramů zkomponoval na námět J. Vrchlického trilogii Hippodamie, dále melodramy Vodník, Polednice, Štědrý den 3 symfonie symfonické básně (např. Toman a lesní panna) předehry (Noc na Karlštejně) komorní a klavírní tvorba písně opery (Bukovín, Blaník, Nevěsta mesinská) Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.