Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAnežka Valentová
1
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, 746 01 Opava Název operačního programu:OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, oblast podpory 1.5 Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0713 Název projektu:Zvyšování klíčových aktivit Předmět, ročník:Fyzika, 2. ročník Název sady vzdělávacích materiálů: Optika Sada číslo:ICT-32C Pořadové číslo vzdělávacího materiálu: 02 Označení vzdělávacího materiálu: VY_32_INOVACE_ICT-32C-02 Téma vzdělávacího materiálu:Šíření světla optickým prostředím Druh učebního materiálu:Prezentace Autor:Mgr. Jana Montágová Anotace:Prezentace se zaměřuje na procvičení učiva o optice. Metodické poznámky:Materiál je vhodný pro tříleté učební obory Datum vytvoření:24. 9. 2012 Ověření ve výuce:29. 1. 2013
2
Šíření světla optickým prostředím
3
Optické prostředí Průhledné – sklo, diamant. Průsvitné – mléčné sklo, zakalená voda. Neprůhledné – dřevo, zdivo. Světlo prochází průhledným a průsvitným prostředím.
4
Ukázka průchodu bílého světla skleněným hranolem Obr.1
5
Podle toho, které frekvence prostředím procházejí, rozdělujeme optické prostředí: barevné - v prostředí jsou pohlcovány pouze určité frekvence nebo intervaly frekvencí. Příkladem mohou být barevná skla. čiré - prostředím prochází všechny frekvence vlnění. Čirým prostředím je např. vzduch nebo sklo.
6
Prostředí ovlivňuje vlastnosti světla: Čiré sklo - snižuje rychlost světla, barevné sklo - propouští jen světlo určité barvy, mléčné sklo - mění směry světelných paprsků, světlo se rozptyluje. Kovové plochy - světlo se odráží.
7
Ukázka skleněných filtrů Obr. 2
8
Obr.3
10
Rozlišujeme index lomu: Látkaindex lomu vakuum1 Vzduch při normálním tlaku1,00026 led1,31 voda1,33 etanol1,36 glycerol1,473 sklo1,5 až 1,9 sůl1,52 safír1,77 diamant2,42
11
Odpovídejte na následující otázky. Ověříte si své znalosti. 1.Jak rozlišujeme optické prostředí? 2.Jmenujte spektrální barvy. 3.Jaké druhy skleněných filtrů rozlišujeme? 4.Jak lze určit index lomu? 5.Který materiál má nejvyšší index lomu?
12
Seznam zdrojů Seznam literatury LEPIL, Oldřich, Milan BEDNAŘÍK a Radmila HÝBLOVÁ. Fyzika pro střední školy. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1993, 287 s. ISBN 80-901-6197-9. BROŽ, J. Fyzikální a matematické tabulky. Praha: Nakladatelství technické literatury, 1980. BEDNAŘÍK, M., SVOBODA, E., KUNZOVÁ, V. Fyzika II pro studijní obory SOU, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. MIKLASOVÁ, V. Přehled fyziky pro tříleté obory SOU technického směru. Opava: SOU stavební. Obrázky a animace Obr. 1 : Prism rainbow schema.png. Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2012-09-24]. Tento soubor podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Prism_rainbow_schema.png Obr. 2: KALLEMAX. 55mm optical filters.jpg. Wikipedia: the free encyclopedia. [online]. [cit. 2012-09-24]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:55mm_optical_filters.jpghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:55mm_optical_filters.jpg Obr. 3: Filtre Hoya 80A soleil.jpg. Wikipedia: the free encyclopedia. [online]. [cit. 2012-09-24]. Tento soubor podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Filtre_Hoya_80A_soleil.jpg
13
Děkuji za pozornost.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.