Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Audovizuální a auditivní média v dějepisném vyučování AR 2013/2014
2
Televize Stále nejpreferovanější zdroj informací Větší vliv na utváření historického vědomí než škola Televizní programy prezentují historii: Stimulačním způsobem Pocit bezprostřednosti Náhled do zkušeností, pocitů a myšlenek lidí 20. století Pramen primárních historických důkazů o 20. století (přístup k nekonvenčním zdrojům, autentická vyjádření politiků, rozhovory s lidmi, reprezentujícími různé společenské skupiny)
3
Televizní pořady s historickou tématikou: 1.historické rekonstrukce 2.jednorázové pořady 3.větší televizní série 4.Postavení zpravodajských programů – analýza obsahu i analýza způsobů zpracování informací, manipulace atd. Omezení televizních pořadů: Nekladou velký důraz na chronologii a synchronizaci, necitují prameny, výběr pramenů je selektivní, nejsou dostatečně vysvětlovány hlubší příčiny událostí a kontext, v němž se odehrávaly
4
Analýza televizních pořadů kontext, v němž bylo zpravodajství a filmy vyrobeny organizace, jež je vyrobila, publikum, pro něž jsou určeny postupy, kterými byly důkazy sbírány, upravovány a srovnávány dopad použitých technik a technologií představy producentů a redaktorů o tom, co dělá dobrý televizní program
5
Pořady ČT věnované historii Česká televize se ve svých pravidelných relacích i solitérních pořadech věnuje československým dějinám a jejich současné reflexi. Vzhledem k úrovni znalostí a povědomí různých vrstev obyvatelstva se ovšem dlouhodobě jeví jako nutné k tomuto tématu přistoupit ve větší šířce, hloubce, koncentraci, pravidelnosti a v neposlední řadě i atraktivněji a s větší mírou konfrontace. Tím je myšleno vyvolání střetu názorů a pohledů na naše dějiny, což je nebo by mělo být demokratické společnosti a „její“ veřejnoprávní televizi vlastní→ koncipovaný diskusní pořad, který se tato kriteria snaží naplnit - Historie.cs
6
Pořady ČT Dalším zásadním kritériem výběru je aktuálnost některých dějinných témat, jinými slovy přesah do současnosti či živá minulost. Vezměme si například debaty o „otevírání minulosti“ či ustavení Ústavu pro studium totalitních režimů. Toto téma není vůbec nové, s minulostí a s otázkou, co s prominenty či oběťmi minulého režimu, jsme se potýkali už v letech 1918, 1945, 1968, 1990. (Abeceda komunistických zločinů) Výročí, aktuálnost tématu (Rok 1968, Heydrich – konečné řešení)
7
Tipy na pořady ČT: Dvaasedmdesát jmen české historie Architektura Středověk Historie.cs Český dokument 2. polovina 20. století: Československý filmový týdeník Příběhy železné opony V zajetí železné opony Po stopách třetího odboje Tajné akce STB Retro http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/dokumenty Příběhy bezpráví – jedensvetnaskolach.cz→Filmy o čs. dějinách ( 36 titulů)
8
Auditivní média poslech→emoce→představivost→koncentrace na mluvené slovo ale! →vysoká sugestivita slyšeného ( fascinace rétorickými dovednostmi) Auditivní M: zvukové dokumenty záznamy divadelních her hudba oral history
9
Práce se zvukovým dokumentem Zvukové dokumenty – k dispozici od 20. let 20. století Tipy: Hlasy XX. století ( CD, Nakladatelství Dialog) pametnaroda.cz Archiv českého rozhlasu pořady – např. Příběhy 20. století (Radio Česko, neděle 20.10) Analýza ZD: 1.bezprostřední dojmy z poslechu ( jak a proč na Vás řeč působila) 2.historický kontext ( doba, osoba řečníka, cílové publikum, reakce publika) 3.analýza textu ( struktura ř., hlavní myšlenky, rétorické prostředky atd) 4.shrnující úvahy ( historický význam, historické a ideologické aspekty, hodnocení)
10
Hudba a píseň v DV Píseň: 1.poukazuje na společenské poměry a politickou situaci 2.každodenní život M. Sauer rozlišuje čtyři písňové typy, významné pro historické bádání: kramářské písně protestsongy písně odrážející kolektivní náladu doby propagandistické písně Marseillaisa, Interncionála, Daniel Landa ( protestsong) Rozhlasové hry délka koncentrace žáků - do 15 minut
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.