Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Jitka Smejkalová Název materiálu: Stylizace obchodního dopisu Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PUK.OA2.902 Datum vytvoření: 9. prosince 2013 Vzdělávací oblast: Písemná a ústní komunikace Ročník: druhý – obchodní akademie, masér sportovní a rekondiční, čtvrtý – sociální činnost Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2
2
Anotace Prezentace přibližuje zásady, kterými je vhodné se řídit při psaní obchodních dopisů. V její závěru je několik stylistických cvičení.
3
Metodické pokyny Předložený materiál slouží jako podklad k výkladu.
Pro jeho použití je nutná počítačová učebna vybavená dataprojektorem.
4
Zdroje KULDOVÁ, O.,FLEISCHMANNOVÁ, E. Jak psát obchodní dopisy a jiné písemnosti. 6., upravené vydání. Praha: Fortuna, 2007, s. 68–72. ISBN
5
Stylizace obchodního dopisu
6
Pár zásad pro psaní na úvod:
Dopis, který napíšeme, je naší vizitkou. Vhodně zvoleným způsobem a formou písemného vyjádření můžeme ovlivnit příjemce a jeho rozhodnutí. Na individuálně napsaný dopis vždy odpovíme. Odpovídáme co nejdříve, nejpozději do týdne. Mějme na mysli stanovisko příjemce. Nezapomínejme na „prosím“ a „děkuji“.
7
A jak dále… Své stanovisko vyjadřujme důrazně a jednoznačně.
Vyhněme se nejistým formulacím (podmiňovacímu způsobu). Zachovejme si svoji důstojnost a uplatněme dobrou vůli. Píšeme v první osobě množném čísle (za firmu). Oslovujeme 5. pádem, jménem nebo titulem. Přátelský přístup, nepodsouvání zlého úmyslu, čestnost a navazování osobních kontaktů přispívá k přínosné a trvalé obchodnímu spolupráci.
8
Sloh obchodního dopisu
… čili umění vybrat vhodná slova a poskládat je do srozumitelných a výstižných vět. Dopis musí být: srozumitelný a výstižný, s logickou stavbou pravdivý (neriskujme ztrátu důvěry) přehledně členěný přiměřeně stručný zdvořilý přiměřený okolnostem
9
Pozor na přílišné používání cizích slov!
„Člověk by neměl používat cizí termity, když je nezná suterénně nebo není v dobré konvici, protože je zde veliké rizoto, že to skončí fiatem.“
10
Postup při psaní dopisu:
Shromáždíme dosavadní korespondenci, veškeré podklady, výsledky jednání, připomínky. Prostudujeme je. Ujasníme si proč píšeme a čeho chceme dosáhnout. Promyslíme obsah a logickou osnovu (co se stalo, co z toho vyplývá a závěr). Určíme si druh a formát papíru. A začneme psát …
11
Vyberte správnou formulaci:
Z vaší pestré nabídky bychom si rádi objednali … Z vaší nabídky objednáváme … Rádi bychom se vás zeptali, zda … Máme dotaz, zda …
12
Vyberte správnou formulaci:
Vážený pane Nováku, Vážený pane Novák, Vážený pane inženýre Krátký, Vážený pane Krátký, Vážený pane řediteli, Vážený pane řediteli Janoto,
13
Vyberte správnou formulaci:
Tímto bych vám rád poděkoval … Děkuji vám … Tímto dopisem bych vám rád poděkoval …
14
Vyberte správnou formulaci:
Naše škola u vás zakoupila … Zakoupili jsme u vás … Zakoupili jsme u vaší firmy … Naše škola zakoupila u vaší firmy … Zakoupila jsem u vás …
15
Vyberte správnou formulaci:
Námi zaslaná faktura … Faktura, kterou jsme zaslali … Vámi potvrzené ceny … Ceny, které jste potvrdili … Nebojte se vět vedlejších!
16
Vyberte správnou formulaci:
Sdělte nám, kdy provedete výměnu oken. Sdělte nám, kdy vyměníte okna. Zítra provedeme kontrolu účetních dokladů. Zítra zkontrolujeme účetní doklady.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.