Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy"— Transkript prezentace:

1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy
Trpný rod Český jazyk 2. stupeň ZŠ Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy

2 Opakujeme Které slovesné tvary jsou uvedené?
pracoval postaven nakreslen pracovat natřel zastavil napsán

3 Opakujeme Které slovesné tvary jsou uvedené?
pracoval nakreslen pracovat natřel infinitiv postaven napsán zastavil příčestí trpné příčestí minulé

4 Nahraď infinitiv příčestím trpným
Předseda byl (zvolit) včera. Hosté byli radostně (přivítat). Peníze budou (odevzdat) včas. Asi dnes budu (vyvolat). Knihovna je (otevřít) odpoledne. Předseda byl zvolen včera. Hosté byli radostně přivítáni. Peníze budou odevzdány včas. Asi dnes budu vyvolán. Knihovna je otevřena odpoledne.

5 Utvoř větu jednoduchou, v níž užiješ obě slova
Klatovy založil Přemysl Otakar II. Klatovy byly založeny Přemyslem Otakarem II. Klatovy Přemysl Otakar II.

6 Přemysl založil naše město ve 13. století.
sloveso – utvoř infinitiv, příčestí trpné založil – MK osoba 3., č. j., zp. ozn., čas min.

7 Přemysl založil naše město ve 13. století.
graf P 13. ve s n m z

8 Přemysl založil naše město ve 13. století.
Jaký je vztah mezi podmětem a přísudkem? Přísudek vyjadřuje, co dělá podmět. Přemysl založil

9 Klatovy byly založeny Přemyslem.
Jaký je vztah mezi podmětem a přísudkem? Přísudek vyjadřuje, co dělá někdo jiný než podmět. Klatovy byly založeny

10 Najdi podmět a přísudek
Učitel chválí žáky. Žáci jsou chváleni učitelem. učitel chválí žáci jsou chváleni

11 Slovesný rod činný trpný přísudek vyjadřuje, co dělá podmět
učitel chválí trpný přísudek vyjadřuje, co dělá někdo jiný než podmět žáci jsou chváleni Zapiš si

12 Vyjádření trpného slovesného rodu
opisný tvar trpný = příčestí trpné + tvary slovesa být být chválen, je chválen, budou založeny… sloveso zvratné – někdy písnička se zpívá

13 Určujeme rod opisný tvar trpný zvratné sloveso ostatní slovesné tvary
(příčestí trpné) vždy rod trpný rod činný podmět je původcem děje zvratné sloveso rod trpný podmět není původcem děje ostatní slovesné tvary vždy rod činný

14 Vypiš věty, kde je opisný tvar trpný
Stan je postaven na louce. Stany jsme stavěli na louce. Stany se stavěly na louce. Chtěl bych postavit stan na louce. Na louce byly postaveny stany. Děti si postavily stany. Stan je postaven na louce. Na louce byly postaveny stany. trpný slovesný rod

15 Vypiš věty, kde je zvratné sloveso
Stan je postaven na louce. Stany jsme stavěli na louce. Stany se stavěly na louce. Chtěl bych postavit stan na louce. Na louce byly postaveny stany. Děti si postavily stany. Stany se stavěly na louce. Děti si postavily stany. Zjisti, zda je podmět původcem děje rod trpný rod činný

16 Vypiš věty, kde není ani opisný tvar trpný, ani zvratné sloveso
Stan je postaven na louce. Stany jsme stavěli na louce. Stany se stavěly na louce. Chtěl bych postavit stan na louce. Na louce byly postaveny stany. Děti si postavily stany. Stany jsme stavěli na louce. Chtěl bych postavit stan na louce. rod činný

17 Zdroje: Klipart:


Stáhnout ppt "Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy"

Podobné prezentace


Reklamy Google