Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Složení pláště a označování

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Složení pláště a označování"— Transkript prezentace:

1 Složení pláště a označování
Střední odborná škola Otrokovice Složení pláště a označování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Emil Vašíček Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Charakteristika DUM Název školy a adresa
Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ /3 Autor Ing. Emil Vašíček Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Gu-GT/3-PV-6/2 Název DUM Složení pláště a označování Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 28-52-H/01 Obor vzdělávání Gumař-plastikář Vyučovací předmět Gumárenská technologie Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 17 – 18 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce s doplňujícím výkladem vyučujícího, náplň: složení pláště, označování plášťů, load index, speed symbol Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Plášť, složení pláště, označování plášťů, load index, speed symbol Datum

3 Složení pláště a označování
Náplň výuky (obsah hodiny) Pneumatika Plášť Označování plášťů load index speed symbol

4 Pneumatika [1] Pneumatika přenáší trakční sílu vozidla na vozovku
tvoří flexibilní vzduchový polštář tlumící nárazy Pneumatiku tvoří ráfek plášť ventilek vzdušnice (duše) vložka Obr. 1: letecká pneumatika

5 Plášť pneumatiky Plášť pneumatiky je složitý kompozitní výrobek
Hlavní komponenty pryž – přilnavost k vozovce, nepropustnost vzduchu, nebrání ohybu textilní kord – vysoká pevnost v tahu, ohebnost patní lano – pevnost, udrží plášť na ráfku Pryžový běhoun Ocelový nárazník Textilní vložka Pryžová bočnice Patní lano Obr. 2: díly pláště

6 Průměrné materiálové složení plášťů
Obr. 3: procentuální zastoupení složek pláště

7 Obr. 4: diagonální a radiální traktorové pláště
Druhy plášťů Podle konstrukce diagonální radiální Podle určení osobní nákladní motocyklové velopláště traktorové speciální (letecké, závodní, speciální stroje, sekačky, vysokozdvižné vozíky, zemní stroje, …) Obr. 4: diagonální a radiální traktorové pláště 402 cm 5,1 t V roce 2001 největší pneumatika na světě 147 cm Obr. 5: Bridgestone

8 Značení osobních plášťů
Standardní označování šířka pláště [mm] profilové číslo [%] – poměr výšky k šířce provedení (R=radiální, D nebo nic=diagonální, B=bias) průměr ráfku (disku) [palce] index nosnosti (Load index) rychlostní kategorie (Speed symbol) Obr. 6: závislost profilového čísla na tvaru pláště

9 Load index (Li) a speed symbol (Ss)
Mezinárodně platné kódy Li = zatížitelnosti pneumatiky a Ss = maximální rychlost, kterou pneumatika dokáže vydržet po dobu 10 minut aniž by vzniklo nebezpečí Obr. 7: index nosnosti Obr. 8: rychlostní kategorie (nejčastější hodnoty)

10 Osobní plášť Barum 165 mm šířka pláště 70 % je poměr výšky k šířce
R = radiální 13“ průměr ráfku 79 = 437 kg nosnost pneumatiky T = 190 km/hod rychlostní kategorie Polaris 2 – komerční označené pláště M+S (mud + snow) – zimní provedení Obr. 9: příklad pláště Barum Další možné údaje TL (tubeless) bezdušová TT (tube type) dušová RF (reinforced) zesílená kostra 2612 (DOT) datum výroby (týden 26 a rok 2012) SSR (Self Supporting Runflat ) dojezdová pneumatika Obr. 10: dojezdová pneumatika bez tlaku

11 Osobní plášť Dunlop 205 mm šířka pláště 55 % je poměr výšky k šířce
provedení R = radiální 16“ průměr ráfku 91 = 615 kg nosnost pneumatiky W = 270 km/hod rychlostní kategorie Obr. 11: příklad pláště Dunlop

12 Značení nákladních plášťů
NT TT 10PR Obr. 12: nákladní diagonální plášť NT8 – dezén 8,25“ šířka pláště 20“ průměr ráfku diagonální provedení (není R) TT provedení s duší (tube type) 10PR počet kordových vložek je 10 Obr. 13: nákladní plášť Mitas

13 Značení speciálních plášťů
SFT 900/60 R 32 SFT – dezén 900 mm šířka pláště 60 % je poměr výšky k šířce R radiální 32“ průměr ráfku Použití např. u kombajnů Obr. 14: příklad pláště SFT firmy Mitas

14 Kontrolní otázky: Co to je pneumatika?
Z čeho se skládá plášť pneumatiky? Jaké je označení osobních radiálních plášťů? Co to je „load index“ a „speed symbol“?

15 Seznam obrázků: Obr. 1: CORNELL, Susan. Two man replace a main landing gear tire of a plane.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [vid ]. Dostupné z: a_plane.jpg Obr. 2: Konstrukce pneumatiky. In: Autolexicon [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 3: vlastní Obr. 4: Základní údaje o pneu. In: Pneukomplet [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 5: Největší pneumatika. In: Autonávody [online] [vid ]. Dostupné z: ctyri-metry-vazi-pet-tun Obr. 6: Nízkoprofilové pneumatiky. In: Alu-pneu-tech [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 7: vlastní Obr. 8: vlastní

16 Seznam obrázků: Obr. 9: OZNAČENÍ PNEUMATIKY. In: DD PNEU [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 10: Continental SSR pneumatiky. In: Continental [online] [vid ]. Dostupné z: online.cz/www/pneumatiky_cz_cz/temata/osobni_pneu/link-ssr-tires.html Obr. 11: Značení pneumatik. In: Pneumatiky-prodej [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 12: Diagonální konstrukce pneumatiky. In: Alu-pneu-tech [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 13: Nákladní pneumatiky Mitas. In: Barum-Pneu [online] [vid ]. Dostupné z: Obr. 14: SuperFlexionTyre (SFT). In: Mitas [online] [vid ]. Dostupné z:

17 Seznam použité literatury:
[1] Tyre. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2013, [cit ]. Dostupné z: [2] Vašíček Emil, Gumárenská technologie 3, druhé vydání, učební texty Střední odborná škola Otrokovice, 2011

18 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Složení pláště a označování"

Podobné prezentace


Reklamy Google