Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilLucie Beranová
1
Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy, VŠFS Praha Katedra regionálních studií, VŠE Praha
2
Modely meziobecní spolupráce Různý stupeň a intenzita spolupráce mezi obcemi ◦ Neformální charakter ◦ Institucionalizovaná spolupráce, vlastní management Forma spolupráce dle cílů ◦ Jednoúčelová spolupráce ◦ Asociativní typ spolupráce ◦ Alianční, spolkový typ spolupráce Vliv charakteru spolupráce na financování spolupráce! 2
3
Modely meziobecní spolupráce v ČR Jednoúčelová spolupráce ◦ Mikroregiony Asociativní typ spolupráce ◦ Svazek obcí údolí Desné, Základní škola a Mateřská škola Údolí Desné, Svazek obcí Bez Hranic (Mšec, Řevničov aj. obce) aj. ◦ Společné řízení sociálních a zdravotních služeb (poličská nemocnice, Vápenná aj.) Spolkový typ spolupráce ◦ MAS 3
4
Finanční zdroje meziobecní spolupráce Vlastní zdroje ◦ Členské příspěvky ◦ Příjmy z vlastní činnosti ◦ Příjmy z úroků ◦ Příjmy z pronájmu majetku Cizí zdroje ◦ Neinvestiční dotace od obcí, měst, krajů ◦ Dotace ze SR ◦ Leader ◦ SF (podpora spolupráce ze strany EU) ◦ Sponzoring ◦ Dotace do nadací a nadačních fondů 4
5
Členské příspěvky Význam a velikost členských příspěvků u MR a MAS Výše členských příspěvků různorodá ◦ od 1000 Kč k 300 mil. Kč., střední hodnota 102 tis. Kč. Příspěvek na obec, příspěvek dle počtu obyvatel v členských obcích (např. 5 tis. Kč na obec, 3kč/obyv. MR) Kombinace počtu obyvatel obce a pevné částky dle druhu subjektu (například pět set korun pro fyzické osoby, jeden tisíc korun pro obec plus tři koruny na obyvatele) Význam členských příspěvků Specifika MAS 5
6
Porovnání financování MR a MAS Určování výše členských příspěvků Mikroregiony: procentní podíl obcí, rozdělení nákladů podle počtu obyvatel, jednorázový příspěvek (při vstupu či dle potřeby), dohodou členských obcí, jedna část ČP je určována podle počtu obyvatel a druhá je stejně vysoká pro všechny obce. Místní akční skupiny : Obec platí ČP dle aktuálního počtu obyvatel (buď v Kč/obyvatele, nebo fixní částku dle velikostní kategorie obce ), zemědělci dle výměry obdělávané plochy, ostatní osoby různou výši fixní částky (např. právnické osoby platí více než fyzické či neziskové organizace), jednorázový vklad člena (např. při vstupu do MAS), dohodou členů. 6
7
Bilance příjmů a výdajů Význam vlastních zdrojů Velmi limitovaná finanční autonomie, žádná fiskální autonomie Posílení spolupráce může produkovat další zdroje – z vlastního podnikání, omezené RUD Rozvojové aktivity jsou hrazeny z cizích zdrojů nebo majetku získaného v minulosti Dotace: struktura jiná v každém svazku dle potřeb a úspěšnosti řešení projektů Kumulace majetku (finančních prostředků) na budoucí rozvoj či potřeby Využití modelu PPP 7
8
Financování spolupráce obcí: hlavní cíl a zájem Finanční zdroje: cíl x nástroj spolupráce obcí Sdílení výkonu služeb Význam dotací pro zachování svazků Koncept rozšiřování kompetencí a posilování spolupráce obcí x současný model spolupráce, soukromé právo Potřeba detailní analýzy optimálního zajišťování veřejných služeb v území Spolupráce obcí ve venkovském prostoru x ve spádových regionech 8
9
Přenos zkušeností ze zahraničí Diferencované možnosti dle zemí, účelů a forem spolupráce i způsobů financování spolupráce obcí Spolupráce obcí založená na rozpočtové (Švýcarsko) i fiskální spolupráci (poplatky, daně do rozpočtu svazku, vedle poplatků do obcí, regionů, státu, výše a rozsah u každého svazku jiný - Francie) Francie ◦ Příjmy z podnikatelské činnosti firem a živnostníků (daň z nem. Zůstává na jednotl. obcích) (40% příjmů svazků) ◦ Daňové příjmy domácností ◦ 4 typy dotací státu (30 % příjmů svazků) ◦ Dotace na podporu bydlení ◦ Dotace regionu ◦ Místní produkty ◦ Poplatek za odpad domácností ◦ Přebytek z hospodaření předešlých let Chybějící fiskální autonomie, specifika daňového systém 9
10
DĚKUJI ZA POZORNOST trhlinova@email.cz 10
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.