Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_03 Tematická oblast: Psychologie a pedagogika Cílová skupina žáci školy Téma: Organismus a prostředí Autor: Mgr. Olga Koutenská Datum vytvoření:
2
ORGANISMUS A PROSTŘEDÍ
3
Příroda se skládá z neživé a živé hmoty
Neživá hmota – voda, vzduch půda, nerosty, minerály Živá hmota – mikroorganismy, živočichové, rostliny, člověk Organismus je seskupení živé hmoty, která je schopna samostatného života Nejjednodušší org. je buňka Mezi složitější patří rostlina, živočich, člověk
4
Základní vlastností org
Základní vlastností org. je dráždivost = schopnost reagovat na vnější nebo vnitřní podměty 1) každý org. žije v určitém prostředí, z kterého čerpá látky pro svoji existenci. Když org. z prostředí vytrhneme, tak zahyne př. rostlina – půdu, ryba – vodu
5
2) každý org. si udržuje stálé vnitřní prostředí = homeostázu
2) každý org. si udržuje stálé vnitřní prostředí = homeostázu. Pokud dojde k její poruše ( je mi horko ), org. se snaží o vyrovnání ( potíme se, cévy se roztahují – uniká teplo z org. ) 3) jednota org. s prostředím. Každý org. se prostředí přizpůsobuje, ale zárověň ho mění. př. lední medvěd se přizpůsobil zimě, ale staví si tam nory, aby mohl vychovat mláďata
6
Ontogenetický vývoj Ontogeneze – vývoj duševního života člověka od narození (od početí ) až do smrti
7
Vývojová stádia Dětství a dospívání
Prenatální období a novorozenecký věk – od početí do 2 měsíců života Kojenecký věk – od 2 měsíců do 1 roka Batolecí věk – od 1 roku do 3 let Předškolní věk – od 3 let do 6 let Mladší školní věk – od 6 let do 11 – 12 let Střední školní věk – od 11 – 12 let do 14 – 15 let Starší školní věk – od 14 – 15 let do 20 – 21 let
8
Dospělost 1 období – od 20 – 22 let do 35 let 2 období – od 35 let do 50 let 3 období – od 50 let do 65 let Stáří Presénium – od 65 let do 70 let Senium – od 70 let do konce života
9
Fylogenetický vývoj psychiky
Je to historický vývoj druhů od nejjednodušších ke složitým Historický vývoj psychiky První psychický jev vznikl zároveň se vznikem nervové soustavy Patří sem síťová, uzlová, trubicovitá nervová soustava
10
Síťová difúzní soustava
Je nejnižší formou nervové soustavy Nervová vlákna jsou rovnoměrně rozptýlena po celém těle živočicha = tvoří síť Tato NS je u láčkovců (medúzy, nezmar ) Tato NS reaguje jen na mechanický dotek
11
Uzlová nervová soustava
Nervové buňky jsou seskupeny do uzlů, které jsou žebříčkovitě spojené Největší seskupení nervových buněk je v přední části těla – předchůdce mozku Tato NS je u obojživelníků, červů a členovců Tato NS má vrozené nepodmíněné reflexy. Na základě těchto reflexů dochází k instinktivnímu chování
12
Trubicovitá nervová soustava
Skládá se z mozku, míchy, periferních nervů Dochází ke vzniku mozkové kůry Tato NS je u strunatců Vytváří se podmíněné reflexy ( získané ), což je základ paměti Př. I.P.Pavlov – pes – krmení – miska na stejném místě – misek přibylo – pes jde ke stejné misce
13
Závislost psychiky na nervové soustavě
Když je mozek unavený, tak se objeví poruchy pozornosti, vnímání, zhoršuje se vnímání Kvalita psychické činnosti závisí na kvalitě mozku. Vrozená deformita mozku – mentální postižení. Získaná poškození mozku Poruchy receptorů narušují psychiku. Ztráta sluchu, zraku – izolace
14
Stavba nervové soustavy
Nervová buňka = neuron tělo s jádrem dendrity vedou vzruchy do nervové buňky axon = neurit – vede vzruchy od nervové buňky synapse = zápoj – přenos vzruchu z nervové buňky do nervové buňky
15
Nervová soustava člověka
1) vegetativní nervová soustava z mozku a míchy vycházejí vlákna, která vedou k vnitřním orgánům ( plíce, žaludek, ledviny..) pracují autonomně = nezávisle na naší vůli tato NS se uplatňuje na činnosti těchto orgánů, na prožívání strachu, studu – zčervenání, zblednutí
16
2) periferní nervová soustava
skládá se z receptorů, dostředivého ( aferentního ), odstředivého ( eferentního ) nervstva receptory – jsou citlivá nervová zakončení na povrchu kůže, ve smyslových orgánech – ucho, oko 3) centrální nervová soustava skládá se z míchy, prodloužené míchy a mozku
17
Reflexní oblouk Skládá se z receptor – oko, ucho, kožní receptory
dostředivý nerv centrum – mícha, mozek odstředivý nerv eferon = neurony ve svalech
18
Nepodmíněný reflex Je vrozený
Stačí aby podmět začal působit (potrava na jazyku) a dochází k nepodmíněnému reflexu (k vyloučení slin) Jednoduché - ohnutí nohy při úderu pod koleno - mrknutí oka, když do něj něco padá Složité – nazývají se instinkty – stavění hnízda u ptáků, pláství u včel
19
Znaky nepodmíněných reflexů
Jsou zděděné Jsou u všech živočichů daného druhu Opakují se Probíhají neuvědoměle Existují od narození
20
Podmíněný reflex Probíhá na nově vytvořených nervových drahách
Nepodmíněné reflexy jsou vrozené a trvají po celý život. Podmíněné reflexy vznikají v určitém okamžiku života a jsou dočasné Jestliže podmíněný reflex pro jedince ztratí význam, tak zaniká = vyhasíná Zabezpečí lepší přizpůsobování jedince prostředí ( mentálně postižení s vrozenými reflexy nemohou samostatně žít)
21
Zdroj ROZSYPALOVÁ, Phdr. Marie; ČECHOVÁ, Phdr. Věra; MELLANOVÁ CSC., Phdr. Alena.Psychologie a pedagogika 1. Praha: Informatorium Praha, 2003, ISBN ČECHOVÁ, Phdr.věra; ROZSYPALOVÁ, Phdr. Marie. Obecná psychologie pro střední zdravotnické školy. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví Brno, 1992, ISBN PAULÍKOVÁ, Phdr. Lea. Psychologie pro tebe. Praha: Informatorium Praha, 1998, ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.