Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Vzdělávání pro reformu
Doc. MUDr. Jiří Beran, CSc. Psychiatrická klinika FN a LF UK v Plzni
2
Repetitio est mater… Paříž 1789…Filip Pinel ( 1745 – 1826 )
„osvobození duševně nemocných z okovů…“ Konec Antonia Salieriho ( 1750 – 1825 ) ve filmu Miloše Formana Amadeus ve vídeňském blázinci… Zakládání léčeben v Rakousko- Uhersku...
3
Psychiatrie koncem 20. stol.
Personální nedostatek, málo finančních prostředků, nedocenění, perspektivy medicíny jiné… Kritika – antipsychiatrické hnutí (60. léta ), podezírání z politického zneužívání Rozvoj psychofarmakoterapie, systém otevřených dveří, terapeutická komunita na lůžkových psychiatrických odděleních
4
Transformace psychiatrie 2003
Pozornost zaměřena na rozvoj intermediární péče (denní stacionáře, chráněné dílny, chráněné bydlení, domy na půli cesty, kluby a svépomocné organizace ), zkrácení hospitalizace v léčebnách, proti omezovacím prostředkům (síťová a klecová lůžka )
5
Transformace/reforma 2013
Předpoklady : Odborné/ medicínské – metody,personál, prostředí… Legislativní Ekonomické – financování Politické zájmy (a politická rozhodnutí) ?! LIDSKÝ FAKTOR – např. POSTOJE ( nelze vyžadovat v rámci plnění vyhlášky !)
6
Vzdělávání pro reformu
Vzdělávání odborné veřejnosti ( od nejnižšího stupně nelékařských profesí…) Vzdělávání laické veřejnosti ( nejlepším argumentem proti destigmatizaci jsou dobré výsledky léčby ) VĚDOMOSTI - DOVEDNOSTI – POSTOJE zkušenosti z vlastní praxe v ! (+ talent pro jednání s duševně nemocnými ! )
7
Vzdělání pro reformu Výčet vědomostí – co vědět o duš.poruchách
Výčet dovedností – co umět (např.empatie…přístup k gresivnímu) Výčet postojů – zájem o druhé,altruismus diferencovaná důvěra… Postoje stávajícího personálu ( riziko dominance, vyhoření …) Postoje nového personálu ( riziko enthusiasmu )
8
Výběr personálu pro reformu
Zdar reformy nebude záviset jen na výši finančních prostředků ( dotace aj.). Reformou nelze řešit problém zaměstnanosti (zaměstnat nezaměstnané). Rekvalifikace pro reformu není pro každého, kdo nemá zaměstnání ( projít kurzem nestačí ).
9
Systém vzdělávání pro reformu
Školitelé, lektoři, trenéři, supervizoři Rozsah a formy vzdělávání ( teoretické kurzy, praktické výcviky…) Základní příprava, kontinuální vzdělávání Vzdělávání zdravotníků mimo-přímo neparticipujících na realizaci reformy Vzdělávání rodin a blízkých osob, laické veřejnosti…
10
Úloha vzdělávání pro reformu
Vzdělávání má patřit mezi priority reformy. Zatím to tak nevypadá… Úskalí výběrových řízení na vzdělavatele. Je k dispozici dostatek vzdělavatelů ? Udělat dobrou reformu dobře… DĚKUJI ZA POZORNOST !
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.