Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:"— Transkript prezentace:

1 Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_10 Tematická oblast: Psychologie a pedagogika Cílová skupina žáci školy Téma: Paměť Anotace: Autor: Mgr. Olga Koutenská Datum vytvoření:

2 PAMĚŤ

3 Paměť Je nejdůležitější vlastnost živých organismů – jak u člověka, tak i zvířet Díky paměti se vzděláváme, pracujeme, učíme se,dokážeme obstarat potravu, chráníme se před nebezpečím,… zkrátka žijeme

4 Paměť je soubor psychických procesů a vlastností umožňující osvojení nových poznatků, jejich zapamatování, uchování a vybavení si

5 Složky paměti 1. Zapamatování = uložení do paměti 2. Uchování v paměti
3. Vybavení z paměti toho, co bylo do ní uloženo a uchováno

6 1. Zapamatování A) neúmyslné – zapamatujeme si něco, aniž bychom o to usilovali B) záměrné – zapamatujeme si něco, co potřebujeme - patří sem i mechanické opakování – potřebujeme-li se naučit např. báseň X opakem je logické zapamatování (pochopení logických souvislostí)

7 Výzkumy dokazují, že si zapamatujeme
10% z toho, co slyšíme 15% z toho, co vidíme 20% z toho co současně slyšíme a vidíme 40% z toho o čem diskutujeme 80% z toho co zažijeme 90% z toho co se pokoušíme naučit druhé

8 2. Uchování v paměti neuchováme v paměti vše – uchováno zůstane to k čemu jsme motivováni, co jsme pochopili, co jsme opakovali, co bylo provázeno citovým prožitkem to co si chceme zapamatovat, musíme opakovat častěji zafixované nové poznatky neleží v mysli nečině, ale jsou spojovány s novými skutečnostmi Pro tuto etapu je příznačný proces zapomínání

9 3. Vybavení z paměti vzpomínáme na to, co jsme si zapamatovali a co z toho zůstalo v naší paměti uchováno Vybavený zážitek, učivo…není přesnou kopií původně prožitého, naučeného… přesněji si vybavíme to, co jsme si zapamatovali mechanicky znovupoznání – někdy k němu dochází místo vybavení (využití při soutěžích)

10 Zapomínání = atrofie mozkových stop = vyhasínání dočasných spojů
nejvíc zapomínáme to, co nás nezaujalo, čemu jsme nerozuměli, o čem se domníváme, že nemá význam nejvíce zapomínáme v prvních hodinách a dnech po osvojení. Celkově nám v naší paměti zůstává 1/6 zapamatovaného Podstatou zapomínání je, že se mění kvalita zapamatovaného a náš vztah k zapamatovanému

11 Rozpomínání v případě, kdy se domníváme, že jsme něco zapomněli a jde jen o zapomenutí dočasné, můžeme se rozpomenout vybavujeme si s čím zapomenutá věc souvisela, ptáme se druhých, hledáme v knihách, ve slovníku apod. Můžeme si třeba pamatovat stranu, odstavec, obrázek a rozpomínáme se na text někdo používá mimotechnické pomůcky

12 Typy paměti 1. Paměť zraková, vizuální 2. Paměť sluchová, auditivní
3. Paměť pohybově-motorická 4. Paměť slovně-logická mechanická x logická paměť bezděčná x záměrná paměť

13 krátkodobá paměť – trvá jen krátce – minuty, hodiny
krátkodobá paměť – trvá jen krátce – minuty, hodiny. Po splnění dílčího úkolu zapomeneme / zalít kytky / Dlouhodobá paměť – jsou to poznatky, které budeme potřebovat delší dobu nebo trvale / počítání, čtení.. /

14 Reprodukce = když se zapamatované plně schoduje s reprodukovaným
melodie, básnička, definice, zákon

15 Vlastnosti paměti děti – zapamatování a vybavení je rychlé, ale stálost zapamatovaného je menší Staří lidé – zapamatování a pohotovost je menší, vybavení je menší, ale stálost starších zážitků je vyšší

16 Cvičení – auditivní paměť
Vidlička, slunce, lůžko, jehla, bábovka, mýdlo, televizor, škola, borovice, racek, voják, cesta, divadlo, sestra, hřebík, mléko, časopis, tramvaj, prázdniny, moře, maminka

17 Rozvíjení paměti paměť s rozvíjí a zdokonaluje cvičením a činností
záleží na rozumovém pochopení a na motivaci ke zlepšení paměti pomáhá dobrý denní režim, řešení kvízů, křížovek apod.

18 Poruchy paměti Amnesie – ztráta paměti, člověk si nic nepamatuje (úplná, retrográdní aj.) Hypomnesie – oslabená paměť, při únavě Hypermnesie – zvýšená výbavnost paměti, po požití kávy, alkoholu

19 Poruchy paměti Výpadky paměti – není známka choroby, při nervozitě, rozčilení Chorobná lhavost – tendence si vymýšlet, snaha vyniknout

20 Zdroj PAULÍKOVÁ, Phdr. Lea. Psychologie pro tebe. Praha: Informatorium Praha, 1998, ISBN ČECHOVÁ, Phdr.věra; ROZSYPALOVÁ, Phdr. Marie. Obecná psychologie pro střední zdravotnické školy. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví Brno, 1992, ISBN ROZSYPALOVÁ, Phdr. Marie; ČECHOVÁ, Phdr. Věra; MELLANOVÁ CSC., Phdr. Alena.Psychologie a pedagogika 1. Praha: Informatorium Praha, 2003, ISBN


Stáhnout ppt "Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:"

Podobné prezentace


Reklamy Google