Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilŠarlota Staňková
1
Veřejné zakázky v ČR – co říkají data o chování zadavatelů? Tým řešitelů: Filip Pertold Pavla Nikolovová, Ján Palguta, Jan Soudek, Mário Vozár
2
Základní cíle analýzy dat o veřejných zakázkách (ISVZ) •Statistická analýza hromadných dat o veřejných zakázkách dokáže analyzovat chování zadavatelů v systému veřejných zakázek Příklad: •Nesrovnalosti v chování zadavatelé při určování cen zakázek – manipulování s cenou zakázek Konečný cíl: •Jak vylepšit systém, aby byl výhodnější pro daňové poplatníky !!! Nedokážeme poukázat na konkrétní podvody, ale na nesrovnalosti v systému!!!
3
Zakázky v ISVZ •Správcem je Česká pošta –webový portál http://www.isvzus.cz/usisvz/ •V informačním systému o veřejných zakázkách musí být uveřejněny: –nad 2 mil. u služeb a dodávek, nad 6 mil. u stavebních prací •V ISVZ mohou být uveřejněny: –zakázky malého rozsahu pod limity •Základní informace o zakázkách: – ceny, druhy řízení, typy zakázek, kritéria hodnocení, identifikační údaje, časový rámec
4
ISVZ – základní charakteristika dat •Časové období: 07. 2006 – 12. 2010 •Počet zakázek: 39 000 •Celkový objem: 1 091 mld. •Počet výherců: 7 500 – 8 500 •Počet zadavatelů: 4 300 – 4 500 •Nedokonalosti: –chybějící odhadovaná cena – 22% případů (nelze opravit) –různé názvy označující jednoho zadavatele (podle IČO): 17% případů (Po manuální kontrole sníženo na 1.5%) –různé názvy označující jednoho dodavatele (podle IČO): 36% případů (Po manuální kontrole sníženo na méně než 1% případů)
5
Analýza chování zadavatelů •Zjednodušují si zadavatelé život a vytvářejí prostor pro korupci? •Zákonné limity cen určují hranici jak „jednoduché“ je zadat veřejnou zakázku a vybrat vítěze –Stavební zakázky pod 20 mil. Kč - možné použít tzv. zjednodušené podlimitní řízení –Zadavatel přímo vyzývá nejméně 5 zájemců •Pokud je cena pod limitem, zakázku je možné zadat jednodušeji než nad limitem •Pro stavební zakázku nad 20 milionů –Otevřené řízení: kdokoliv může podat nabídku –Jednací řízení s nebo bez uveřejnění (pro podmínky využití)
6
Kumulace zakázek pod limitem
7
Zjednodušené podlimitní řízení 7
8
Otevřené řízení 8
10
Nestandardní chování zadavatelů •Zakázky se kumulují těsně pod limit a to zejména u zjednodušeného podlimitního řízení •Zadavatelé mají tendenci si uměle zjednodušovat život a vytvářejí prostor pro korupci •Snižují počet nabízejících •Zvyšují vysoutěženou cenu •Navíc se toto chování učí – každá další zakázka je těsně pod limitem s větší pravděpodobností
11
Záleží na použitém řízení? 11
12
Otevřené je nejvýhodnější – závěry regresní analýzy •Rozdíly mezi jednotlivými řízeními jsme ověřovali regresní analýzou, která očistí výsledky o vliv časového trendu a o institucionální rozdíly a ukáže statistickou signifikantnost •U stavebních zakázek otevřené řízení výrazně snižuje cenu oproti jednacímu řízení s výzvou k účasti •U dodávek je otevřené řízení nejlepší ze všech typů řízení, ale s mnohem menším efektem než u stavebních zakázek •Jednací řízení bez uveřejnění: u dodávek žádný rozdíl mezi odhadovanou a vysoutěženou cenou 12
13
Shrnutí •Analýza dat poukázala na nestandardní chování zadavatelů kolem limitů, které určují druh řízení •Zadavetelé veřejných zakázek se snaží zlehčit si život a manipulují s odhadovanou cenou. •Otevřené řízení vychází jako nejvýhodnější oproti všem ostatním •Příliš často se využívá zjednodušené podlimitní řízení, které též sebou nese vyšší vysoutěženou cenu.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.