Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Finanční vzdělávání jako pilíř ochrany spotřebitele na finančním trhu Ing. Dušan Hradil sekce Finanční trh Ministerstvo financí ČR 27. listopadu 2009.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Finanční vzdělávání jako pilíř ochrany spotřebitele na finančním trhu Ing. Dušan Hradil sekce Finanční trh Ministerstvo financí ČR 27. listopadu 2009."— Transkript prezentace:

1 Finanční vzdělávání jako pilíř ochrany spotřebitele na finančním trhu Ing. Dušan Hradil sekce Finanční trh Ministerstvo financí ČR 27. listopadu 2009

2 Agenda I.Ochrana spotřebitele na finančním trhu II.Finanční vzdělávání – výzkum III.Finanční vzdělávání – strategie IV.Mix ochrany spotřebitele v praxi - úvěry

3 I. Ochrana spotřebitele na finančním trhu  MF gestor ochrany spotřebitele na FT  cíl OSFT - spotřebitel přijímá odpovědná rozhodnutí (řešící jeho situaci v souvislosti s finančními službami) Rámcová politika Ochrany spotřebitele na FT – 3 pilíře OSFT: 1. informace (informovanost) - v určité „kvalitě“ – úplné, transparentní, srozumitelné, vyvážené - odbornost distribuce 2. schopnost s nimi pracovat (gramotnost) - finanční gramotnost obyvatel a finanční vzdělávání 3. možnost spotřebitele prosazovat a chránit své zájmy a práva - adekvátní postavení spotřebitele ve smluvním vztahu – nástroje jeho zlepšení

4 Web Web - www.mfcr.cz, sekce Finanční trh - Finanční vzdělávání Výzkum veřejného mínění  Nejčastější hodnocení úrovně vlastní finanční gramotnosti známkou 3  29% respondentů úroveň znalostí brání ve využívání finančních produktů  34% populace se při výběru spotřebitelského úvěru řídí úrokovou sazbou, pouze 19% se řídí RPSN  pouze 1/4 Čechů pravidelně sestavuje rozpočet, 40% při velkých výdajích  1/4 respondentů nedokázala spočítat, zda je výhodnější výnos 300 Kč nebo 15% z 3000 Kč  pouze 43% populace odhadlo správnou míru inflace v intervalu 1- 5%  3/4 dospělé populace považují znalost pojmů a vzdělávání ve finanční oblasti za důležité, chtějí se účastnit vzdělávacích programů  93 % podporuje finanční vzdělávání na střední škole II. Finanční vzdělávání - výzkum

5 Strategie finančního vzdělávání  2 pilířová struktura FV 1. Počáteční (školní) vzdělávání (viz MŠMT) 2. Další (celoživotní) vzdělávání III. Finanční vzdělávání – Strategie FV Spolupráce a koordinace aktivit  Pracovní skupina pro finanční vzdělávání  Mezinárodní aktivity EK a OECD

6 IV. Příklad – ochrana spotřebitele v oblasti úvěrů  předsmluvní informace  právo na vysvětlení předsmluvních informací  sestavení rozpočtu domácnosti a zvážení nezbytnost výdajů  posouzení, kdy si půjčit a jak splácet dluhy, zvážení budoucích důsledků zadlužení  porovnání jednotlivých druhů úvěrů a výběr nejvhodnějšího (aktivní spolupráce s poradcem)  právo spotřebitele na odstoupení od smlouvy do 14 dnů (cooling-off period)  možnost řešení sporů prostřednictvím FA  strop výše odškodnění v případě předčasného splacení 1. pilíř informovanost 3. pilíř zájmy a práva spotřebitelů Nový zákon o spotřebitelském úvěru (od června 2010) 2. pilíř finanční gramotnost

7 Děkuji za pozornost Děkuji za pozornost dusan.hradil@mfcr.cz www.mfcr.cz sekce Finanční trh – Finanční vzdělávání Motto: občané nejsou finančními experty, ale měli by být schopni zvážit, co je jim nabízeno – konečné rozhodnutí je jejich odpovědností


Stáhnout ppt "Finanční vzdělávání jako pilíř ochrany spotřebitele na finančním trhu Ing. Dušan Hradil sekce Finanční trh Ministerstvo financí ČR 27. listopadu 2009."

Podobné prezentace


Reklamy Google