Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
V ZEMĚPISE PRAKTICKY JINAK II
Seminář V zeměpise prakticky jinak II je volným pokračováním loňského pracovního semináře. Nabízené aktivity nejdříve připomenou důležitost vytvářet v žácích myšlenkové programy využitelné pro život a následně poodkryjí možnosti, jak uchopit region školy pro vytváření geografických kompetencí. Programem nás budou provázet mapy, časopisy, geografické pomůcky i internetové programy a náměty pro odbornou činnost do zeměpisných seminářů nebo kroužků. Mgr. Jiří Vorlíček
2
V zeměpise prakticky jinak II, Jiří Vorlíček, 2010
Úvodem Zeměpisné vzdělávání 1. Bezprostřední výuka (primární) Praktická činnost se zapojením smyslů. prostorová a časová výuka domov a blízký region zeměpisné vycházky s využitím mapy 2. Zprostředkovaná výuka (sekundární) Výuka ve třídě s pomůckami. mapa, atlas, náčrt další grafické objekty (obrazy, fotografie…) sbírkové materiály pokus a ruční práce dramatizace
3
Program Všechno začíná domovem Jsme součástí prostoru
Zeměpisná vycházka Zeměpisné myšlení Vybrané metody Reflexe – dovednosti pro život
4
Všechno začíná domovem
Úvod do činného zeměpisu Probuzení zvídavosti Modelování Mapování
5
V zeměpise prakticky jinak II, Jiří Vorlíček, 2010
Zakreslit obce, ze kterých přijíždí účastníci. Induktivně popsat reliéf regionu. Pak 3D model.
13
Komponenty mapy: Název Měřítko Legenda Vlastní mapa Tiráž
14
Jsme součástí našeho prostoru
Aby mozek věděl o svých bílých místech a člověk věděl, že je součástí mapy Trojrozměrná mapa Mentální mapa Slepá mapa Prostorová mapa Myšlenková mapa
15
Orientace ve světě začíná domovem
Zeměpisná vycházka Orientace ve světě začíná domovem 1. krok: Rozvoj všímavosti 2. krok: Zeměpisné vycházky 3. krok: Zeměpisné exkurze 4. krok: Terénní cvičení
16
1. krok: Rozvoj všímavosti
přípravná fáze k zeměpisným vycházkám založena na rozvíjení všímavosti zeměpisných jevů kolem sebe při každodenních činnostech hlavní zásadou je: Koukej se kolem sebe, když někam jdeš! náměty: pozorování času a místa východu a západu Slunce pozorování času východu Měsíce, proměny tvaru Měsíce velikost těchto objektů nad obzorem a v zenitu všímat si délky svého stínu v ročních obdobích pozorování souhvězdí v ročních obdobích na které straně svahu se déle drží sníh atd.
17
2. krok: Zeměpisné vycházky
V zeměpise prakticky jinak II, Jiří Vorlíček, 2010 V zeměpise prakticky jinak II, Jiří Vorlíček, 2010 2. krok: Zeměpisné vycházky nejdříve na blízký kopec (kostelní věž), pak na kopec vzdálený činnosti se odvíjejí podle záměru vycházky Činnost před vycházkou Činnost při vycházce Činnost na místě Činnost po vycházce
18
2. krok: Zeměpisné vycházky
Příklady tématicky zaměřených vycházek: Astronomické pozorování Fyzický zeměpis Antropogeografické zkoumání
19
3. krok: Zeměpisné exkurze 4. krok: Terénní cvičení
20
Pěstování citu a intelektu
Zeměpisné myšlení Pěstování citu a intelektu Cestopisy a reportáže Čítárna Časopisy Úvahy a eseje Referáty
21
a) Cestopisy a reportáže
Zeměpisné myšlení a) Cestopisy a reportáže Čtení cestopisů a vyhledáváním v mapě Psaní reportáží Psaní deníků
22
Zeměpisné myšlení b) Čítárna, noviny do hodin
Vymysli 3 klíčové výrazy, pod kterými by byl článek zařazen v knihovně (internetu) Vytvoř větu o 27 slovech pro otištění v novinách Shrň obsah článku do jedné věty, která bude na teletextu nebo ve Snídani s Novou Přetvoř text tak, jak by byl otištěn v Blesku
23
Zeměpisné myšlení c) Časopisy
Název článku Autor textu Autor fotografií Charakteristika jednou větou Co je pro tebe nové (co stojí za zapamatování) Co bys udělal na místě v této situaci Co by zaujalo ostatní Tvůj názor na toto téma Klíčová slova Slovní hodnocení článku a fotografií c) Časopisy Rozvoj zvídavosti, touhy cestovat a objevovat Nedokončené věty Myslím si, že… Nesouhlasím s tím, že… Mám takový dojem… Určitě vás překvapí… Pracovní listy
24
Zeměpisné myšlení d) Úvahy a eseje
Evokační metody (brainstorming, sněhová koule, myšlenková mapa, tabulka VCH, kostka Vhodný výběr názvu Evokační charakteristika Předem známá kritéria hodnocení
25
V zeměpise prakticky jinak II, Jiří Vorlíček, 2010
Zeměpisné myšlení e) Referáty Cestovní kancelář Výstupy: plakát, propagace Hodnocení učitele: plakát (povinné prvky; kreativita), mluvený projev (propagace) Hodnocení spolužáků: zaujalo mě, pamatuji si, oceňuji Příspěvek na konferenci Dokument, prezentace obsah, poutavost, projev Hádej místo
26
Podpora zeměpisného myšlení
V zeměpise prakticky jinak II, Jiří Vorlíček, 2010 V zeměpise prakticky jinak II, Jiří Vorlíček, 2010 Podpora zeměpisného myšlení Další prvky podporující zeměpisné myšlení Obrazy Vybavení učebny, chodby, zahrady Pokusy Dramatizace Kreslení a mapování Psychologické sblížení
27
Závislost čili globalizace
Pěstování globálního myšlení Simulační hry Rwanda a Uganda Diskusní hry Parlament, rozbor videa, Spíš ano – spíš ne Osvěta Svět v nákupním košíku, Adopce na dálku, Fair Trade
28
Náměty alternativních metod
Vybrané metody Náměty alternativních metod Zeměpis v knihovně Domácí a pracovní skupiny Souboj týmů Bloková výuka Kolotoč VODSTVO Zálivy, průlivy, moře Mořské proudy Přístavy Řeky, jezera, nádrže
29
Bloková výuka Na pustém ostrově, Nahoru na horu
Evokace ● Načerpávání informací ● Reflexe Mapování ostrova Měřítko, orientace legenda mapy Pojmenování míst Průzkum hory Deník trosečníků
30
Dovednosti pro život Chcete učiti dítě zeměpisu a pořizujete mu zeměkoule, nebeskoule a mapy. Jaká to pořízení! K čemu to zobrazení? Proč nepočínáte tím, abyste mu ukázali předmět sám. Město, v němž Emil bydlí, venkovský dům jeho otce, od těch počíná jeho zeměpis; po té následují místa, jež mezi oběma leží, pak řeky v sousedství, konečně se ukazuje silnice a způsob orientovati se. J. Rousseau: Emil
31
V zeměpise prakticky jinak II, Jiří Vorlíček, 2010
Mgr. Jiří Vorlíček Gymnázium a SOŠ Moravské Budějovice mob.:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.