Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
TYFLOSET® akustický orientační a informační systém pro nevidomé a slabozraké
Příklady typického použití Orientace v městské zástavbě pomocí zvukového orientačního majáku Postupný vývoj Aktivace akustického návěstí informujícího o stavu semaforu na křižovatce MHD, regionální a železniční doprava Elektronický vizuální a akustický systém informování cestujících Rádiový systém informování strojvedoucího metra o nástupu nevidomého Orientace v městské zástavbě pomocí rádiového orientačního majáku BLIS – systém TYFLOSET® upravený pro Dopravní podnik města Drážďany
2
Příklady typického použití
TYFLOSET® akustický orientační a informační systém pro nevidomé a slabozraké Příklady typického použití Ve veřejné městské hromadné dopravě, v příměstské a železniční dopravě: hlášení čísla linky, směru jízdy a nástup nevidomého do vozidla V městské zástavbě: informační hlasové sloupy, orientační zvukové majáky na křižovatkách, v podchodech, u nemocnic a městských úřadů Na autobusových a tramvajových zastávkách, na vlakových a autobusových nádražích a na letištních terminálech: akustické informace o aktuálním jízdním řádu zobrazeném na velkoplošném panelu V metru: optická informace pro strojvedoucího o nástupu nevidomého a následné otevření dveří vlakové soupravy Informační stojany: hlasové informace o jízdních řádech, vyhledání optimálního spojení
3
TYFLOSET® Postupný vývoj
1992 – 94 SONS zkouší rádiový systém pro ovládání akustických majáků v pásmu 27 MHz - klasická technologie, velké rozměry a hmotnost, rušení na volném kmitočtu 1994 – 96 spolupráce SONS - APEX na vývoji povelové soupravy, APEX získává od ČTÚ povolení vysílání na vyhrazeném kmitočtu 86,790 MHz - vysílače VPN01, VPN03 (slepecká hůl) a povelové přijímače PPN01, PPN24A získávají certifikaci ČTÚ RA 545 1995 – 96 SONS prosazuje zavedení akustického informačního systému do všech tramvají a autobusů v Dopravním podniku hl. města Prahy a.s. v rámci výběrového řízení na Odbavovací a informační systém městské hromadné dopravy 1996 APEX obdržel ocenění ZLATÝ REHAPROTEX na 5. mezinárodní výstavě REHAPROTEX v Brně 1997 – 99 postupné zavádění systému TYFLOSET® (firemní chráněná značka APEX) u dalších dopravních podniků v Ústí nad Labem, Českých Budějovicích, Olomouci, Plzni, České Lípě , Ostravě a Brně
4
TYFLOSET® Postupný vývoj
2001 SONS ve spolupráci s DP hl. m. Praha a APEX spol. s r.o. vystavuje TYFLOSET® na Mezinárodním veletrhu pro osoby vyžadující zvláštní péči, REHACARE 2001 v Düsseldorfu, TYFLOSET® vzbuzuje mimořádný zájem, neboť je jediným exponátem svého druhu z 890 vystavovatelů 2003 DP hl. m. Praha získává za zavedení informačního a orientačního systému pro nevidomé zvláštní cenu ministrů dopravy Evropské unie 2004 rekonstrukce hlásičů zastávek ICU 03 u DP hl. m. Prahy za ICU09, speciální dvoukanálové hlásiče, venkovní hlášení pro nevidomé je nezávislé na hlášení uvnitř vozu 2004 APEX spol. s r.o. získává objednávku od Dopravního podniku města Drážďany na dodávku dílů pro akustický informační systém pro nevidomé v městské dopravě, jedná se o 218 vozidel, spolupráce DVB AG, Siemens VDO a APEX spol. s r.o. 2005 v březnu dodává APEX spol. s r.o. do Dopravního podniku města Drážďany kompletní dodávku s příslušenstvím a osazuje 10 vozidel 2005 červen – červenec zprovoznění kompletního informačního systému v Drážďanech
5
MHD, regionální a železniční doprava
Nevidomý či slabozraký slyší přijíždět dopravní prostředek. Vysílač VPN 01 Vysílač VPN 03
6
MHD, regionální a železniční doprava
Informace z venkovního reproduktoru, např.: „Linka číslo 26, směr Palmovka“ 86,79 MHz Nevidomý či slabozraký slyší přijíždět dopravní prostředek. Stiskem tlačítka 3 (respektive prostředního na holi) vyvolá dotaz na číslo linky a směr jízdy. Vysílač VPN 01 Vysílač VPN 03
7
MHD, regionální a železniční doprava
Informace z příposlechového reproduktoru řidiče: „Nástup nevidomého“ Informace z venkovního reproduktoru, např.: „Linka číslo 26, směr Palmovka“ 86,79 MHz Nevidomý či slabozraký slyší přijíždět dopravní prostředek. Stiskem tlačítka 3 (respektive prostředního na holi) vyvolá dotaz na číslo linky a směr jízdy. Pokud má nevidomý zájem o nástup, stiskne tlačítko 4 (resp. dolní tlačítko na holi) a tím upozorní řidiče. Vysílač VPN 01 Vysílač VPN 03
8
Elektronický vizuální a akustický systém informování cestujících
Informace na zastávkách pro všechny VPN 01 VPN 03
9
Elektronický vizuální a akustický systém informování cestujících
Naváděcí informace z reproduktoru, např.: „gong, Poliklinika Barrandov“ Informace na zastávkách pro všechny Stiskem tlačítka 1 (respektive horního tlačítka na holi) nevidomý vyvolá hlášení, které ho navede k informačnímu tablu. VPN 01 VPN 03
10
Elektronický vizuální a akustický systém informování cestujících
Naváděcí informace z reproduktoru, např.: „gong, Poliklinika Barrandov“ Informace na zastávkách pro všechny Informace z reproduktoru: „Linka číslo 12, směr nádraží Holešovice, odjezd za 2 minuty“ Stiskem tlačítka 1 (respektive horního tlačítka na holi) nevidomý vyvolá hlášení, které ho navede k informačnímu tablu. Pomocí tlačítka 2 (resp. dolního na holi) je vyhlášena aktuální situace zobrazená na displeji. VPN 01 VPN 03
11
Orientace v městské zástavbě pomocí rádiového orientačního majáku
1 - objekt je v úrovni nevidomého (nemocnice, obchody, eskalátory, ...) VPN 01 nebo VPN 03
12
Orientace v městské zástavbě pomocí rádiového orientačního majáku
1 - objekt je v úrovni nevidomého (nemocnice, obchody, eskalátory, ...) Stiskem tlačítka 1 (respektive horního tlačítka na holi) nevidomý aktivuje naváděcí trylek. Naváděcí trylek:„í-á“ VPN 01 nebo VPN 03
13
Orientace v městské zástavbě pomocí rádiového orientačního majáku
1 - objekt je v úrovni nevidomého (nemocnice, obchody, eskalátory, ...) Stiskem tlačítka 1 (respektive horního tlačítka na holi) nevidomý aktivuje naváděcí trylek. Po delším stisku tlačítka je trylek opakován po každých 3 vteřinách. Naváděcí trylek:„í-á“ VPN 01 nebo VPN 03
14
Orientace v městské zástavbě pomocí rádiového orientačního majáku
2 - objekt je v jiné úrovni než nevidomý (podchody,...) VPN 01 nebo VPN 03
15
Orientace v městské zástavbě pomocí rádiového orientačního majáku
2 - objekt je v jiné úrovni než nevidomý (podchody,...) Stiskem tlačítka 1 (respektive horního tlačítka na holi) nevidomý aktivuje naváděcí trylek. Naváděcí trylek:„brlm“ VPN 01 nebo VPN 03
16
Orientace v městské zástavbě pomocí rádiového orientačního majáku
2 - objekt je v jiné úrovni než nevidomý (podchody,...) Stiskem tlačítka 1 (respektive horního tlačítka na holi) nevidomý aktivuje naváděcí trylek. Naváděcí trylek:„brlm“ Po delším stisku tlačítka je trylek opakován po každých 3 vteřinách. VPN 01 nebo VPN 03
17
Orientace v městské zástavbě pomocí zvukového orientačního majáku
18
Orientace v městské zástavbě pomocí zvukového orientačního majáku
Stiskem tlačítka 1 (respektive horního tlačítka na holi) nevidomý aktivuje naváděcí trylek a název objektu. „í-á, Palata, domov pro zrakově postižené“ VPN 01 nebo VPN 03
19
Orientace v městské zástavbě pomocí zvukového orientačního majáku
Pomocí tlačítka 2 (resp. dolního na holi) je vyhlášena doplňková informace, např. podrobnosti o vstupu do budovy a pokyny pro orientaci uvnitř budovy. Stiskem tlačítka 1 (respektive horního tlačítka na holi) nevidomý aktivuje naváděcí trylek a název objektu. „í-á, Palata, domov pro zrakově postižené“ Doplňková informace, např.: „Za vstupními dveřmi je 6 schodů směrem vzhůru. Po jejich levé straně je umístěno zábradlí. Jeho madlo nad schody přechází v provazovou zábranu. Za ní se nachází okénko vrátnice“. VPN 01 nebo VPN 03
20
Aktivace akustického návěstí informujícího o stavu semaforu na křižovatce
VPN 01 nebo VPN 03
21
Aktivace akustického návěstí informujícího o stavu semaforu na křižovatce
Semafor ve stavu STŮJ tiky s frekvencí 1,5 Hz (3 tiky za dvě sekundy) Stiskem tlačítka 5 (respektive dolního tlačítka na holi) je aktivována akustická indikace stavu semaforu. Semafor ve stavu VOLNO tiky s frekvencí 8 Hz (8 tiků za sekundu) VPN 01 nebo VPN 03
22
Rádiový systém informování strojvedoucího metra o nástupu nevidomého
14:25:37 VPN 01 nebo VPN 03
23
Rádiový systém informování strojvedoucího metra o nástupu nevidomého
14:25:37 Po stisku tlačítka 1 (respektive horního tlačítka na holi) je aktivována znělka. Nevidomý ví, že ve stanici je systém instalován a také se lépe orientuje na nástupišti. Naváděcí znělka VPN 01 nebo VPN 03
24
Rádiový systém informování strojvedoucího metra o nástupu nevidomého
14:25:37 Po stisku tlačítka 1 (respektive horního tlačítka na holi) je aktivována znělka. Nevidomý ví, že ve stanici je systém instalován a také se lépe orientuje na nástupišti. Naváděcí znělka Po stisku tlačítka 4 (resp. dolního na holi) se na hodinách v zorném poli strojvedoucího rozbliká návěstí „d“ a tím jej upozorní na nutnost otevřít všechny dveře a dohlédnout na nástup nevidomého. Zároveň je nevidomý informován hlášením „Otevření dveří aktivováno“. Potvrzení aktivace systému: „Otevření dveří aktivováno“ VPN 01 nebo VPN 03
25
BLIS – systém TYFLOSET® upravený pro Dopravní podnik města Drážďany
VPN 401
26
BLIS – systém TYFLOSET® upravený pro Dopravní podnik města Drážďany
Venkovní reproduktor: „Straßenbahn Linie 3, Richtung Wilder Mann“ 433,95 MHz Po stlačení tlačítka 1 se nevidomý dozví číslo linky a směr jízdy. VPN 401
27
BLIS – systém TYFLOSET® upravený pro Dopravní podnik města Drážďany
Venkovní reproduktor: „Straßenbahn Linie 3, Richtung Wilder Mann“ 433,95 MHz Příposlech řidiče: „Einsteigewunsch eines sehbehinderten Fahrgastes“ Po stlačení tlačítka 1 se nevidomý dozví číslo linky a směr jízdy. Pomocí tlačítka 2 sdělí nevidomý řidiči zájem o nastoupení. VPN 401
28
BLIS – systém TYFLOSET® upravený pro Dopravní podnik města Drážďany
Venkovní reproduktor: „Straßenbahn Linie 3, Richtung Wilder Mann“ Informace do vozu: „Nächste Haltestelle: Pirnaischer Platz, Umsteigemöglichkeit zum Regionalverkehr“ 433,95 MHz Příposlech řidiče: „Einsteigewunsch eines sehbehinderten Fahrgastes“ Po stlačení tlačítka 1 se nevidomý dozví číslo linky a směr jízdy. Pomocí tlačítka 2 sdělí nevidomý řidiči zájem o nastoupení. Tlačítkem 3 lze kdykoli vyvolat do vozu informaci o příští zástávce a příp. i doplňkovou informaci. VPN 401
29
Další použití systému TYFLOSET®
Informační stojan umožňuje získat informace o jízdních řádech (včetně vyhledání spojení a akustického hlášení s možností aktivace vysílačem nevidomého) všech linek PID (bus, tram, metro, vlak) vlaků ČD autobusových linek vnitrostátních i mezinárodních
30
Další použití systému TYFLOSET®
Detail šesti tlačítkové klávesnice s dotykovou obrazovkou. Informační stojan umožňuje získat informace o jízdních řádech (včetně vyhledání spojení a akustického hlášení s možností aktivace vysílačem nevidomého) všech linek PID (bus, tram, metro, vlak) vlaků ČD autobusových linek vnitrostátních i mezinárodních
31
Další použití systému TYFLOSET®
Detail šesti tlačítkové klávesnice s dotykovou obrazovkou. Informační stojan umožňuje získat informace o jízdních řádech (včetně vyhledání spojení a akustického hlášení s možností aktivace vysílačem nevidomého) všech linek PID (bus, tram, metro, vlak) vlaků ČD autobusových linek vnitrostátních i mezinárodních Mgr. Dudr (SONS) a ing. Bárta (APEX) při otvírání terminálu SEVER ruzyňského letiště u informačního stánku Dopravního podniku Praha.
32
Děkujeme za pozornost. APEX spol. s r.o. www.apex-jesenice.cz
Na ochoze 581, Jesenice Ing. Jaroslav Bárta, obchodní ředitel tel.: , 611 fax: mail:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.