Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilJakub Toman
1
Vliv Internetu na sociální a transakční chování jeho uživatelů Online život a byznys PhDr. Vojtěch Bednář vojtech@koment.cz www.koment.cz/vojtech obíhali Kdy jste naposledy obíhali kamarády, aby šli na pivo? Czech Internet Forum 2009
2
Co si (někdy) myslíme? • Internet změnil náš život • Díky internetu komunikujeme novým způsobem • Rychlost – dynamičnost – nové možnosti • Internet je IN • Konkrétní služby, které jsou In se ale mění • řízený obsah -> uživatelská participace na obsahu -> uživateli tvořený obsah -> sociální sítě -> ? Co to znamená pro naši komunikaci? • Vysoká rychlost • Zkratkovitost & hustota informací (BTW ROFL) • Flexibilita – dynamičnost – nové možnosti • Konstantní komunikace (trvale online) • Konkrétní formy komunikace se mění (viz výše) • -> ? Dnes nevíme, jak budeme komunikovat zítra po stránce formy a zčásti ani obsahu
3
Změnilo se to, jak spolu komunikujeme? • Internetové služby kopírují vzory z běžného života • Díky internetu NE komunikujeme novým způsobem • Nové formy stávající komunikace v podmínkách komprese prostoru a času vytvářejí novou ekonomiku • Evoluce služeb a módních trendů není nic nového (srov. Simmel, 1900), proto je předvídatelná • To však neznamená, že komunikace online je ovladatelná Co činí internet neovladatelným? • Konkurence různých služeb a různých poskytovatelů • Faktická možnost uživatele si vybrat (vs. např., MSN Network apod.) která internet prosadila. • Neexistující jednotný konsensus poskytovatelů služeb daný 1. konkurencí 2. mimoběžností Uživatelé si dělají co chtějí a Internet jim k tomu dává svobodu – Opravdu?
4
Akce „zpoplatnění obsahu“ • Bylo původním obchodním modelem v časech počátků • Bylo vyloučeno konkurenčním bojem • Nové nápady (R. Murdoch a další) „Tak ať platí!“ Funguje to někde?
5
Kde? • Pornoprůmysl • Mobilní služby • Specifické, úzce orientované servery Proč? Konsensus uživatelů … Omezená skupina uživatelů (??) … Nedostatek konkurence nebo konsensus poskytovatelů obsahu
6
Kde to nefunguje? • Všude, kde uživatelé nápad odmítnou • Kde se provozovatelé neshodnou (úplně všichni) Proč? • Internet je otevřené médium • Výběr je na uživateli • Uživatel je neexkluzivní a volí si neustále Co by fungovat mohlo? Představa exkluzivity a dojem přidané hodnoty na straně uživatelů Pokud se uživatelé rozhodnou pro placený obsah. Jak se ale vůbec rozhodují?
7
Teoretická iluze • Informací je mnoho • Jsou neutříděné • Jsou nezvladatelné • Tlak na rychlá rozhodnutí = rozhodování je málo kompetentní, čehož lze využít Praktický stav • Uživatel se přizpůsobuje • Schémata jsou stejná jako u jiné komunikace, vyšší je rychlost a reálné množství dat (v homogenizované podobě) • Rozhodování je kompetentní. Uživatel dokáže posoudit hodnotu věcí a vztáhnout ji k hodnotě alternativ Rozhodování je rychlejší, ale stejně kvalitní
8
Rozhodování -> transakční chování • Zrychlování transakcí • pokud o nic nejde (virtuální prostředí se dá vypnout) • pokud rozhodnutí nemají reálný přesah (virtuální peníze) • pokud nevyžadují symbolicky závazné akty (karta) • Naopak • jestliže má přesah (nákup hmotného zboží) • jestliže si nejsem jist (přidat šéfa jako kamaráda na Facebooku)? • Redukce informací v rozhodování • Pod tlakem reference skupinou „všichni jsou na Facebooku“ nebo autoritou • Pod tlakem zkušenosti „tohle znám“ • Pod tlakem času „tohle potřebuji“ Rozhodování + transakce = kvalita transakce
9
Jak se chovat k uživatelům? • Zamlčování informací je nesmysl, nadbytek může snížit kvalitu • Netlačit na rychlost transakce (kvalita) • Nesnažit se udržet za každou cenu • Počítat s tím, že diskuze o produktu je neudržitelná --- Je třeba doufat a být inovativní * --- Co s placeným obsahem? • Dokud není konsensus, nemůže fungovat plošně • Ve specifických oborech se netřeba bát kopírování, ale spíše nedostatku přidané hodnoty (viz pornografie) • Je možné využít zrychleného rozhodování a podpořit ho (mikroplatby) • Je třeba nabídnout exkluzivitu (placený obsah a reklama?) * Co je to být in ovativní?
10
Závěr(y) Internet přinesl novou formu do komunikace, ale nepřinesl nový obsah Placení za obsah stojí a padá na dohodě mezi poskytovateli a příjemci Je potřeba respektovat inteligenci a vědomosti uživatele Chování uživatelů je předvídatelné, ale v globále není ovladatelné
11
… Děkuji vám za pozornost www.koment.cz/vojtech vojtech@koment.cz Už víte, kdy jste naposledy obíhali kamarády na pivo?
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.