Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ČESKÁ MODERNÍ HUDBA Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ČESKÁ MODERNÍ HUDBA Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK."— Transkript prezentace:

1 ČESKÁ MODERNÍ HUDBA Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

2 Studijní obor: Sociální činnost
Hudební výchova 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

3 výrazně čerpali z lidové hudby
dílem Smetany, Dvořáka a Fibicha získala česká hudba svou národní tvářnost na tvůrčím odkazu těchto tří mistrů se mohla nadále vyvíjet česká moderní hudba její představitelé jsou s oněmi třemi mistry spojeni jako jejich následovníci či jako jejich žáci výrazně čerpali z lidové hudby na rozdíl od Smetany a Dvořáka, kteří čerpali převážně z české lidové hudby, obracela nová generace pozornost k moravské lidové písni vstřebávali všechny podstatné hudební vlivy, které k nám ve století přicházely, a tyto nové podněty syntetizovali s národní a lidovou hudbou Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

4 Josef Bohuslav Foerster
(1859–1951) pocházel z učitelského rodu s dlouhou hudební tradicí žil mnoho let v Hamburku a ve Vídni, kde se věnoval skladatelské činnosti a vyučoval na konzervatořích v roce 1919 se vrátil do Prahy, kde se stal profesorem pražské konzervatoře těžiště jeho díla je především v chrámové a sborové tvorbě 6 oper (Eva – libreto si podle dramatu Gabriely Preissové Gazdina roba napsal sám) 5 symfonií, orchestrálních a komorních skladeb především písně a sbory

5 Vítězslav Novák (1870 – 1949) studoval nejprve práva, pak přešel na pražskou konzervatoř, kde byl žákem A. Dvořáka věnoval se převážně kompozici a pedagogické činnosti působil na pražské konzervatoři, kde vychoval mnoho českých i zahraničních skladatelů Slovácká suita, symfonická báseň V Tatrách sborová tvorba, např. Melancholické písně o lásce, Noční nálady či Erotikon

6 Josef Suk (1874–1935) konzervatoř v Praze, kde byl také žákem A. Dvořáka založil se svými spolužáky České kvarteto, v němž byl druhým houslistou vyučoval na konzervatoři za manželku si vzal Dvořákovu dceru Otylku orchestrální tetralogie Asrael, Pohádka léta, Zrání, Epilog z komorní tvorby Serenáda As dur pro violocello a klavír

7 Leoš Janáček (1854 – 1928)

8 narodil se v Hukvaldech v učitelské rodině
od dětství byl v těsném kontaktu s lašskou lidovou kulturou jako 11letý odešel do Brna do starobrněnského kláštera, kde zpíval ve sboru a získal základní hudební vzdělání absolvoval pražskou varhanickou školu, studoval na konzervatoři v Lipsku a ve Vídni a v Brně na učitelském ústavu, kde se stal učitelem později byl ředitelem své vlastní varhanické školy v Brně téměř celý život působil v Brně Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

9 od mládí byl činný dirigentsky, organizačně i pedagogicky
spolupráce s Františkem Bartošem jej přivedla ke sběru lidové písně a hudby ve své tvorbě se inspiroval moravskou lidovou písní, užíval její nápěvy a studoval rytmiku a intonaci řeči, což originálním způsobem převáděl do své hudby (tzv. nápěvková teorie) po vzoru Dvořákových Slovanských tanců složil Lašské tance Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

10 ve světě je znám především díky svým operám, orchestrální skladbě Sinfoniettě, symfonické básni Taras Bulba a Glagolské mši napsané ve staroslověnštině Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

11 pod názvem Jenůfa slavila úspěchy ve Vídni, Německu, v New Yorku
opera Její pastorkyňa byla při premiéře skvěle přijata brněnskými posluchači i kritikou na své uvedení v Praze čekala 12 let, ale i zde slavila úspěch a otevřela Janáčkovi dveře do celého světa pod názvem Jenůfa slavila úspěchy ve Vídni, Německu, v New Yorku vznikala v době, kdy Janáčkovi umírala jediná dcera (21 let); libreto převzal ze stejnojmenného dramatu Gabriely Preissové dalšími operami jsou Věc Makropulos, Káťa Kabanová, Příběhy lišky Bystroušky Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

12 Bohuslav Martinů (1890 – 1959)

13 studoval na konzervatoři v Praze, ale studia nedokončil
narodil se v Poličce studoval na konzervatoři v Praze, ale studia nedokončil stal se 2. houslistou České filharmonie navštěvoval mistrovskou třídu Josefa Suka v roce 1923 odešel studovat do Francie, potom v roce 1940 emigroval do USA roku 1946 byl jmenován profesorem na AMU, ale kvůli těžkému úrazu musel cestu domů odložit politický převrat roku 1948 definitivně zničil jeho naděje na návrat po 2. světové válce žil ve Francii, Itálii a Švýcarsku, kde zemřel 20 let po smrti se jeho tělo vrátilo do rodné Poličky, od roku 1979 je zde pohřben Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

14 věnoval se téměř výhradně kompozici
jeho hudba má pevné kořeny v českých tradicích spolu s Janáčkem patří mezi nejproslulejší české skladatele století mezi skladby inspirované lidovou hudbou patří balet Špalíček na texty lidových písní a balad složil kantátu Kytice a Otvírání studánek 6 symfonií opery Hry o Marii, Julietta, Řecké pašije symfonická skladba Památník Lidicím Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK


Stáhnout ppt "ČESKÁ MODERNÍ HUDBA Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK."

Podobné prezentace


Reklamy Google