Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální učební materiál

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální učební materiál"— Transkript prezentace:

1 Digitální učební materiál
Základy pedagogiky NEUROPSYCHICKÝ ZÁZNAM VÝVOJE DÍTĚTE Mgr. Eva Matějková, Ph.D. listopad 2013

2 Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE SPE -7 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Eva Matějková, Ph.D. Vzdělávací oblast Speciální pedagogika Téma Neuropsychický záznam vývoje dítěte Ročník 2 Datum tvorby Listopad 2013 Anotace Materiál slouží studentům středních škol. Studenti se seznamují s hodnocením neuropsychického vývoje kojenců a batolat. Metodický pokyn Doporučujeme materiál používat pro nastudování dané látky.

3 NEUROPSYCHICKÝ ZÁZNAM VÝVOJE DÍTĚTE
Speciální pedagogika NEUROPSYCHICKÝ ZÁZNAM VÝVOJE DÍTĚTE

4 NEUROPSYCHICKÝ ZÁZNAM VÝVOJE DÍTĚTE
Neuropsychický záznam slouží jako: Včasná diagnostika vývojových poruch Je součástí pediatrického vyšetření (v rámci preventivních prohlídek)

5 PŘÍČINY PORUCH NEUROPSYCHICKÉHO VÝVOJE
Prenatální (vzniklé v době těhotenství, největší riziko je v prvním trimestru) Perinatální (vzniklé během porodu) Postnatální (vzniklé časně po narození dítěte)

6 DIAGNOSTIKA NEUROPSYCHICKÉHO VÝVOJE DÍTĚTE
Zjištění v rámci anamnézy (rodinné, osobní) Zjištění z klinických projevů dítěte

7 NEUROPSYCHICKÝ VÝVOJ V KOJENECKÉM VĚKU ZJIŠŤUJE:
Dovednosti v lehu na břiše Posazování Stoj Chůze, běh, skok Dovednosti na břiše Ovládání ruky – úchop Vývoj řeči Sociální vztahy Návyky

8 NEUROPSYCHICKÝ VÝVOJ V BATOLECÍM VĚKU
Pohybové schopnosti Zručnost a manipulace s předměty Řeč Sociální vývoj

9 1. POHYBOVÉ SCHOPNOSTI Chůze Chůze do schodů Samostatná chůze
Posazení na dětskou židličku Utíká stranou, pády jen zřídka Chůze po špičkách Skoky snožmo Stoj na jedné noze Chůze do schodů Leze po schodech nahoru Chůze po schodech nahoru za ruku Samostatná chůze s přidržováním zábradlí Chůze nahoru i dolu samostatně Střídání nohou při chůzi do schodů

10 2. ZRUČNOST A MANIPULACE S PŘEDMĚTY
Kostky Stavění věže ze 2 kostek Stavění věže ze kostek Stavění věže z 6 kostek Stavění věže z 9 kostek Obracení stránek knihy Jen pomáhá Obrací vždy několik stránek Obrací stránky jednotlivě

11 2. ZRUČNOST A MANIPULACE S PŘEDMĚTY
Kreslení Tluče tužkou o papír Tahá tužkou po papíře Čmárá spontánně po papíře Pokouší se napodobit kresbu čáry Napodobí kresbu čáry bez zřetele na směr Kresba kruhu podle předlohy Kresba křížek po předvedení

12 3. ŘEČ Slovník Žargon (nespisovná, slangová mluva )
První slova s významem 2 slova 5 slov 10 slov 20 slov Cca 200 – 300 slov Žargon (nespisovná, slangová mluva ) Užívá dětský žargon Užívá častěji běžných slov než žargonu Už téměř neužívá žargonu

13 3. ŘEČ Věty a gramatika Obrázky Spontánně kombinuje 2 – 3 slova
Tvoří tříslovné věty Užívá osobních zájmen (já, ty, mě…) Užívá minulého času a množného čísla Obrázky Plácá po obrázcích Aktivní zájem o obrázky, jmenuje a ukáže známé obrázky (zvířátka) Vyhledává známé obrázky Jmenuje a ukazuje detaily obrázků Říká činnosti na obrázku

14 3. ŘEČ Rozumění řeči Plní několik slovních rozkazů
Dítě je ochotno spolupracovat a vyplní 2 správně. Vyplní 3 rozkazy správně. Vyplní 4 rozkazy správně. Zná svoje jméno Zná svoje pohlaví

15 4. SOCIÁLNÍ VÝVOJ Dorozumívání Krmení
Říká „na“ když něco dává nebo bere Ukáže, co chce nebo zavolá Řekne si slovně o jídlo Vede dospělého za ruku, když mu chce něco ukázat Vyjadřuje slovně svůj bezprostřední zážitek O sobě mluví vlastním jménem O sobě mluví spíše zájmenem Zná několik veršů říkanek Krmení Už nepije z kojenecké láhve Částečně pije z hrnečku Částečně jí samo

16 4. SOCIÁLNÍ VÝVOJ Krmení Oblékání Už nepije z kojenecké láhve
Částečně pije z hrnečku Částečně jí samo, nabírá lžičkou, obtížně dává do úst, hodně bryndá Dobře pije z hrnečku Jí samo příliš nebryndá Oblékání Spolupracuje při oblékání Natahuje si botičky, pokusy o česání vlasů Rozepíná knoflíky

17 4. SOCIÁLNÍ VÝVOJ Udržení tělesné čistoty
Vysazování na nočník (spolupracuje, nehlásí potřebu) Lepší kontrola během dne vysazuje-li matka pravidelně, nehlásí potřebu, na noc má plenky Občasné nehody, dítě hlásí potřebu, přesto je nutné pravidelné vysazování Samostatná kontrola, nehody zřídka

18 KONTROLNÍ OTÁZKY K čemu slouží neuropsychický záznam vývoje dítěte.
Co zjišťuje neuropsychický záznam v kojeneckém věku? Co zjišťuje neuropsychický záznam v batolecím věku?

19 LITERATURA PIPEKOVÁ, J.[etal]. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, s. ISBN SZÁBOVÁ, K. [etal]. Metodika výchovné péče I: učebnice pro zdravotnické školy. Praha: Avicenum, s. VÍTKOVÁ, M. [etal]. Integrativní speciální pedagogika : integrace školní a sociální. Brno : Paido, s. ISBN Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.

20 Děkuji za pozornost  ematejkova@szs-jaselska.cz


Stáhnout ppt "Digitální učební materiál"

Podobné prezentace


Reklamy Google