Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Pražské fórum primární prevence
PhDr. Zora Dušková Dětské krizové centrum Praha
2
Téma I. Sexuální zneužívání dětí
3
Sexuální zneužívání dětí
Definice: Jakékoliv využití dítěte pro navození vzrušení či uspokojení sexuálních potřeb zneuživatele a vystavení dítěte takovému chování, které tento cíl sleduje. Za zneužití nese vinu vždy dospělý! a to i kdyby dítě takovou situaci podněcovalo Sexuální zneužívání definováno jako součást syndromu CAN (Child Abuse and Neglect) Přidáno až v sedmdesátých letech minulého století
4
Prevalence chybí jednotný validní monitoring
důsledek: podceňování prevalence Rada Evropy, Národní konference ÚV / 2011 Sexuálně atakováno každé 5.dítě! Kampaň „One in Five“ Vaníčková, E. 1998: přiznala každá 3. dívka, každý 5. chlapec Retrospektivní epidemiologická studie sex.zneužívání dětí v ČR, Závěrečná zpráva o řešení grantu Interní grantové agentury MZ ČR, Praha Výzkum sexuolog. ústavu : 10-20% přiznalo kontaktní sex.zn. Sexuální zneužívání v České republice, výsledky národního výzkumu, Sexuologický ústav 1.LF a VFN, katedra psychologie FF UK
5
Pachatelé sexuálního násilí na dětech
Zneuživatelem může být kdokoliv, bez ohledu na vzdělání, postavení, prestiž! Zneuživatelé: deviantní zneuživatelé nedeviantní zneuživatelé – delikventní
6
Deviantní zneuživatelé
primárně preferují objekt sexuálně nezralý, bez vyvinutých sekundárních pohlavních znaků mají na svědomí jen cca 10% případů sexuálního zneužívání dětí! nezneužívají většinou svoje vlastní děti! ne každý pedofil skutečně děti atakuje – většina udrží deviaci pod kontrolou * Znalecké posudky úskalí; až 30% penetračních sex.zn nemusí být porušen hymen
7
Delikventní zneuživatelé
volí dítě jako náhradní objekt primárně preferují objekt sexuálně zralý představují většinu zneuživatelů – 90% sexuologický znalecký posudek negativní motivace: moc; citová směna, sex.potřeby jedná se zejména o: poruchy osobnosti nezdrženlivost, narušenou morálku abusus návykových látek, osobnostní nejistotu, komplexy, nízké sebevědomí
8
Intrafamiliární sexuální zneužívání
Nejvíce dětí je zneužíváno osobami příbuznými! statistika DKC: 62 % dětí vyšetřených v DKC pro susp. sex.zn.! Obraz intrafamiliárního zneužívání: zahájení od útlého věku statistika DKC: 26 % dětí ve věku 3-6 let! dlouhodobá forma zneužívání i roky trvající vyvíjí se - postupný nárůst závažnosti až k penetračním formám častěji se jedná o dívky abusor většinou nedeviantní problém dokazování: tvrzení proti tvrzení „negativní“ sexuologické znalecké posudky ! Zákon o obětech trestných činů – práva dítěte nutno nárokovat!
9
Sexuální zneužívání mimo rodinu
1) sousedé, kamarádi sourozenců; známí rodin společně trávený čas s rodinou – víkendy, dovolené, hlídání dětí 2) vedoucí kroužků, táborů, zájmové činnosti, sportovních oddílů často zneužíváno větší množství dětí; vysoká nebezpečnost, zneužíváno i více „generací“ dětí v oddíle, než dojde k rozkrytí; jediný samovedoucí statistika DKC: 25 % případů
10
Známé nepříbuzné osoby
Obraz extrafamiliárního zneužívání: opakované atakování – dostupnost dítěte větší podíl deviantních pachatelů zneužívání dívek nepříbuznými muži zneužívání chlapců muži i ženami dospělá žena - dospívající chlapec pod 15 let; menší míra traumatizace, vnímáno spíše pozitivně – „získání zkušeností“; méně prožívané bezmoci než u zneužívaných dívek
11
Cizí osoby riziko větší brutality znásilněné dívky zneužití chlapci
penetrační techniky, znásilnění, sadističtí pedofilové většinou jednorázový náhodný kontakt znásilněné dívky zneužití chlapci veřejná místa → veřejné toalety, bazény; homosexuální forma kontaktů statistika DKC – cizí osoby: 13 % případů sex. zn.
12
Faktory na straně dítěte
není schopno se účinně a aktivně bránit zdánlivě „dobrovolně“ se atakování podvolí, nebrání se – mylně interpretováno jako souhlas utajování probíhajícího sex.zn.; odtajnění výhrůžky abusora – ublížením dítěti, jeho rodině, odebráním do dětského domova většina případů sex. zn. zůstává utajena !
13
Faktory na straně dítěte
děti bezprostřední, snadno navazující kontakt, důvěřivé vůči dospělým, mazlivé vývojové fáze, nekritičnost k dospělým děti se sníženými sociálními kompetencemi naivní, důvěřivé, bezelstné, osamělé děti s disharmonickým vývojem, s tendencí k rychlému prostupu do oblastí uspokojování potřeb; rizikové chování, sociálně patologické chování, prostituce děti s handicapem! větší izolace, více bezmoci, více závislosti
14
Následky posttraumatická stresová porucha (PTSD) „vražda duše“
disharmonický vývoj osobnosti narušené sebepojetí, sebehodnota úzkostné, depresivní poruchy sebepoškozování; suicidální tendence (1 pokus v OA 56% sex.zn; opak. 70% v OA) narušení důvěry k lidem, vztahům, matkám! transgenerační přenos: 1/3 ne, 1/3 pod zátěží; 1/3 trvale Mnohé – pro život závažné - následky nebývají definovatelné prostřednictvím „diagnóz“; narušené sebepojetí, narušení psychosexuálního vývoje, narušení vztahu k lidem aj.
15
Falešní obvinění POZOR!
Mnohem častěji je dítěti chybně nevěřeno než chybně věřeno! Jen cca 5 % obvinění bývá falešných! Častější je falešné popření skutku dítětem! Odlišit falešné obvinění dítětem a falešné obvinění dospělou osobou! (falešné obvinění dospělou osobou: nárůst případů; rozvodové spory …)
16
. Téma II. Rizika kyberprostoru
17
Internet - rizika zneužití sociálních sítí, prostoru internetu, osobních informací (odjezd na dovolenou, vybavení bytu…) snadnost vytváření falešné identity internet zcela smíchal svět dětí a dospělých nevhodné obsahy – pornografie, násilí … prostup do prostoru domova, kde se dítě cítí v bezpečí, nemá kam uniknout děti se sníženými sociálními kompetencemi!
18
Kyberšikana vyhrožování, ponižování, vydírání dítěte prostřednictvím sociálních sítí – často pokračování šikany probíhající ve třídě → pocit ohrožení, dítě nemůže před šikanou nikam uniknout; pokud přestane využívat sociální sítě, prohlubuje se jeho izolace → oběť šikana prostupuje do domova dítěte, kde by se mělo cítit v bezpečí → bezmoc, až suicidia součást šikany – vzbuzení strachu, nátlak na dítě, aby se nesvěřilo, zastrašování dítěte
19
Kyberprostor - rizika falešná identita
I. Sociální sítě: falešná identita nabídka pocitu „někdo mi rozumí“; pak manipulace vylákání dítěte až k osobním kontaktům ! film „V síti“ natáčení: během 5 hodin 86 mužů; za 10 dní mužů! (Vít Klusák, Barbora Chalupová)
20
Kybergrooming cílené, promyšlené získávání si důvěry dítěte prostřednictvím internetu; navozování pocitu porozumění, důvěry, zájmu o dítě, s cílem vylákat dítě na osobní schůzku a jeho sex. zneužití sexuální zneužití dítěte, využití dítěte k výrobě dětské pornografie…
21
Kyberprostor - rizika II. Webkamery, fotografie, sociální sítě:
zmanipulování dítěte, aby prezentovalo svoje obnažené tělo či se svlékalo před webkamerou – vydírání, zastrašování dítěte prezentace materiálu s nevhodným obsahem dítěti (erekce, masturbace, ejakulace …) fotografie nahých dětí umístěné rodiči …
22
Jediná šance – dobrá prevence!
včasná, srozumitelná, opakovaná, aktivizující detekce rizik, jejich znalost i rodiči → dnes běžně na internetu děti od nízkého věku opakovaná příprava dítěte na rizika → připravený jedinec dokáže čelit rizikům; nejhůře čelíme nepředvídatelným událostem vysvětlení podstaty šikany, zastrašování podpora dítěte, aby se svěřilo v případě pocitu ohrožení; LD DKC Rizika kyberprostoru hlubší zájem o dítě; o to, co dělá, prožívá
23
Kde najít pomoc? non-stop Linka důvěry Dětského krizového centra pro Rizika kyberprostoru: non-stop Linka důvěry DKC: pro děti, rodiče, odborníky Brožury DKC: Rizika kyberprostoru Sexuální experimentování Sebepoškozování není rozmar Desatero bezpečného chování na internetu Preventivní komiksové příběhy: 17 témat Objednávky:
24
Sexuální experimentování dětí
Téma III. Sexuální experimentování dětí
25
Změna pohledu na dětství
společnost svůj postoj k sexualitě neustále vyvíjí dítě není asexuální bytost děti jsou schopné cítit sexuální slast, sexuální vzrušení, fascinaci jiným objektem; sexualita se neobjevuje až v pubertě
26
Psychosexuální vývoj 0 – 3 roky
reflexní reakce genitálií již v děloze spontaneita v genitálním chování, již od útlého věku hra s genitáliemi s libými prožitky, bez erotického významu; autostimulace okolo 8. měsíce období formulování základů dítěte pro přijetí vlastního já, pro pozitivní sebevnímání, pozitivní vztah k vlastnímu tělu, tělesným funkcím a potřebám pozorování sebe a ostatních, dotýkání se, radost z nahého těla; masturbace o předměty; vyžadování doteku na genitáliích od druhé osoby
27
Psychosexuální vývoj 4 – 6 let
uvědomění si a vyjadřování své pohlavní identity (4. – 5. rok) interakční hra – prohlížení se a dotýkání (MŠ) již možná masturbace imitace líbání, zamilovanosti; předvádivý exhibicionismus – vystrkování penisu, vycpávání si prsou
28
Psychosexuální vývoj 6 – 12 let
větší potřeba soukromí, vnímání intimity, stud za nahotu, ostych u tématu, už ne tak veřejně vzrůstající zájem o témata související se sexualitou nedostatečná informovanost, neúplné představy o funkci pohlavních orgánů, vulgární výrazy, vrstevnické rozhovory, zaujatost tématem
29
Psychosexuální vývoj 9 – 12 let
fyzické vzrušení v oblasti genitálií u chlapců i dívek při silných emočních (neerotických) podnětech: negativní podněty: tréma, stres, strach… příjemné podněty: intenzivní radost, výhra…
30
Psychosexuální vývoj 13 – 15 let
zvýšená pozornost věnovaná vlastnímu tělu špatný odhad pro chování vůči druhým menarché; poluce masturbace sexuální fantazie; zájem o erotické a porno materiály; cílené vyhledávání informací u dospívajících dívek odchylování od ideálu krásy (štíhlost) – riziko mentální anorexie u dospívajících chlapců přibližování k ideálu (maskulatura)
31
Psychosexuální vývoj 16 a více let
dozrává schopnost intimity masturbace a/či partnerský sex možná ještě zmatenost v sexuální orientaci, experimentování se sexem s oběma pohlavími
32
Chlapci 0 – 6 let / víte, že…? po narození mají chlapci v krevním oběhu tolik testosteronu jako ve 12ti letech! (potřebné pro prenatální vývoj mužských znaků) v batolecím věku je hladina testosteronu nízká cca ve 4 letech se hladina testosteronu zvýší na dvojnásobek! → zájem o boj, hrdinství, dobrodružství… v 5ti letech opět pokles
33
Chlapci 6 – 12 let / víte, že…? cca mezi 11. – 13. rokem prudký nárůst testosteronu; až na 800% množství, které měl v krvi jako batole = prudký růst končetin, reorganizace mozku (a teď si vezměme, jak s nimi zacvičí pornografie…) někdy je hladina testosteronu tak vysoká, že se začne měnit v estrogen (zduření prsou u chlapců; posměch vrstevníků) … kolem 25. roku věku je množství testosteronu stejné, ale tělo si na něj již zvyklo a tolik na něj nereaguje…
34
Typická období zvýšeného zájmu
Cca kolem roku věku zvýšený zájem o sekundární pohlavní znaky, o rozdíly mezi pohlavími, tendence explorovat tuto oblast dospělí zaskočeni – domněnka, že dítě je asexuální bytost sexualita v souvislosti s dětmi je často dospělými vnímaná jako „špinavá“, odporná doporučení: odvádění pozornosti, ne trestání!
35
Typická období zvýšeného zájmu
Cca od 12. roku ještě dětským způsobem pojatý zájem o pohlavní orgány, vulgární výrazy, první pokusy o fyzické kontakty nedostatečný odhad pro dopady vlastního chování vliv pornografie
36
Předčasná akcelerace psychosex.vývoje
předčasné vyspívání jako vnitřní program důsledek disharmonického vývoje – rychlý prostup do oblastí s požitky v návaznosti na sexuální zneužívání – proto je vhodné vyšetřit kvůli riziku susp. sex. zn. i iniciátora sexuálního experimentování (opakuje to, čemu je vystavován) v návaznosti na nadměrnou stimulaci; pornografie; sexuální aktivity rodičů (opakuje to, co viděl) v návaznosti na sexuální experimentování, kde původně v roli atakovaného dítěte
37
Sexuální experimentování
Nutné jemné výchovné vedení ! Pozor na neurotizaci dítěte! Nedramatizovat situaci!
38
Obraz sexuálního experimentování
mezi sourozenci, příbuznými či známými dětmi jeden iniciátor, jeden účastník více dětí atakuje jednoho účastníka dvě či více dětí souhlasně experimentuje obě děti jsou iniciátor, ale potom jedno z dětí nechce dál pokračovat a je k tomu nuceno druhým dítětem odehrává se kdekoliv a kdykoliv … Kdekoliv a kdykoliv: doma; na procházce; na návštěv u známých; dopoledne, večer … DKC zkušenost i s případy sexuálního atakování batolete, observace urogenitální oblasti, dotýkání se, pokus o proniknutí prstem dovnitř – během procházky s kočárkem, opakovaně.
39
Iniciátor sexuálního experimentování
typicky chlapec 10 – 14 let často snížené sociální dovednosti, odlišnost, nejistota, outsider zatracení experimentátora rodiči, rodinou odtajnění někdy až po delší době, tedy ve věku, kdy už má náhled na své chování, masivní stud; veřejné v celé široké rodině – riziko neurotizace „iniciátor“ i „účastník“ vhodná podpůrná péče i pro iniciátora
40
Účastník sexuálního experimentování
typicky dítě ve věku cca 4 – 8 let Dívka i chlapec; pohlaví nehraje velkou roli – podobně jako v pornografii dítě z okolí experimentátora; sourozenec, sestřenice a bratranci, děti ze sousedství, děti známých různá míra uplatňovaného nátlaku a násilí v návaznosti na uplatňované praktiky a míru prožívané bezmoci až rozvoj posttraumatické stresové poruchy! pocity viny, strach z potrestání
41
Sexuální experimentování sourozenců
podle výzkumů má až 10% lidí z dětství zkušenosti se sourozencem nejčastěji mezi starší bratr a mladší sestra sourozenci: vlastní, polorodí, nevlastní; adoptivní; v pěstounské péči snadný prostor pro explorování, sexuální zvědavost, sexuální hry; bytové podmínky; společný pokoj dysfunkční rodiny, narušování hranic a sociálních rolí, v důsledku citové deprivace v dětství, „kompenzační vztah“ změna kvality vztahu mezi sourozenci, ojediněle riziko rozvoje skutečného incestu
42
Skupinové experimentování
skupinové experimentování více dětí skupinové sledování pornografie masturbace ve skupině letní tábory, školy v přírodě, internáty … Letní tábor; skupinka 12ti letých chlapců, snaha propojit se „do vláčku“ přes anální styk; každý byl jeden vagonek … Internát.
43
Pornografie dovednost užívat počítač a internet předbíhá psychosexuální vývoj dítěte a jeho připravenost adekvátně reagovat na pornografii; není rozvinutá dostatečná seberegulace, ani schopnost domyslet dopady svého chování snadná dostupnost pornografie → riziko předčasné stimulace dětí → zvyšování sexuální tenze → pak potřeba vybití, činí nezrale → atakuje mladší děti ve svém okolí chytré telefony v rukou dětí = ztráta rodičovské kontroly! co děti hledají na internetu TOP 10: sex 4. místo; porno 6. místo Sexuálně experimentující 12ti letý chlapec, který měl staženou pornografii v mobilu, navíc se jednalo o chlapce s Aspergerovým syndromem…
44
Pornografie pornografie nezobrazuje reálný sex pornografie zobrazuje sex bez jakékoliv citové vazby, a deformuje tak představy dítěte o sexualitě a jejím významu, obsahu Lidé prezentováni jako „sexuální stroje“, jimž jsou navíc příjemné všechny praktiky; chybí „přibližovací fáze“ nezáleží často na pohlaví sexuálního partnera orální, anální styk – častá forma také v rámci sexuálního experimentování dětí! společnost neumí chránit děti před negativním dopadem pornografie
45
Masturbace u dětí cílená manipulace s pohlavními orgány – již kolem 8. měsíce cca kolem roku věku dítě vnímá libost taktilních dotyků a stimulace pohlavních orgánů; v tomto věku ještě značně spontánní, dítě tak nečiní v ústraní - nutné jemné výchovné vedení, pozor na neurotizaci dítěte! cca od 12. roku - děje se již více skrytě, v soukromí děti citově a podnětově deprivované děti mentálně retardované, autistické - stereotypní chování děti úzkostné, které masturbací snižují svoji úzkost děti sexuálně zneužívané KAZU DKC, dívka masturbující ve škole o přestávkách – uvádí jako způsob snižování úzkosti a intrapsychické tenze; dívka z dysfunkční rodiny v péči prarodičů, selhávající matka, alkoholička; bratr s Aspergerovým syndromem; masturbující veřejně doma, i v přítomnosti dívky …
46
Kdy je masturbace škodlivá?
pokud ji dítě neprovádí v soukromí (např. o přestávce ve škole) pokud se jedná o nutkavé chování, které narušuje běžné fungování dítěte pokud by se dítě zraňovalo, používá-li dítě ostré předměty aj.
47
Jaké situace je nutné řešit
kompulzivní sexuální chování sexuální experimentování, které po odhalení neustane je-li uplatněna zvýšená agresivita při sexuálním experimentování, nadměrné nátlakové chování na účastníka experimentování, zastrašování, vyhrožování, ubližování aj.
48
… sexuální experimentování je velmi citlivé téma pro všechny zúčastněné nutné šetrné, empatické a odborné vedení konzultací porozumění odlišnému prožívání situace všemi zúčastněnými (otec – matka- iniciátor – atakované dítě – prarodiče – teta – strýc …); pro každého je situace těžká něčím jiným …
49
Téma IV. Sebepoškozování dětí
50
Sebepoškozování Sebepoškozování zahrnuje různé formy záměrného ubližování si a zraňování sebe sama, při němž dochází opakovaně k porušení tělesné integrity, aniž by toto jednání vědomě sledovalo záměr ukončit život. Se sebepoškozováním se setkáváme častěji u dětí starších 13ti let, spíše u dívek.
51
Sebepoškozování Většinou jsou spouštěcím momentem silnější emoce, především úzkost, hněv, pocity viny, vnitřní zmatek, chaos. Sebepoškozování může mít až podobu závislosti, kdy je těžké s ním přestat. Sebepoškozování není rozmar, ale volání o pomoc!
52
Formy sebepoškozování
řezání se ostrými předměty (zápěstí, kotníky …) pálení se drásání kůže vytrhávání si vlasů ohrožení zdraví – krvácení, infekce estetický problém - jizvy
53
Příčiny - RODINA pocity nepřijetí, neporozumění v rodině, neshody mezi rodiči či s rodiči (pubescence) rozpad rodiny, rozvod rodičů, konflikty domácí násilí mezi rodiči příchod nevlastního rodiče do rodiny dysfunkční rodina – zanedbávání, citové odmítání dítěte rodiny bez otevřené komunikace
54
Příčiny - VRSTEVNÍCI nedostatek kamarádů, osamělost neshody s kamarády
odmítání např. třídním kolektivem touha po přijetí do skupiny nápodoba vzorů (styly EMO, Gothic) upoutávání, získávání pozornosti, předvádění se snaha překračovat hranice
55
Příčiny – VLASTNÍ POCITY
emoční tíseň, vnitřní neklid, tenze zklamání, pocit křivdy pocity viny, sebetrestání touha „potrestat“ někoho blízkého experimentování s vlastním tělem nuda, nedostatek smysluplné činnosti, nedostatek zážitku úspěchu dospívání – vnitřní zmatek, měnící se sebepojetí
56
Příčiny – TRAUMA týrání, sexuální zneužívání šikana
přebíjení psychické bolesti fyzickou emoční inhibice v rámci PTSD Sebepoškozování bývá velmi typickým způsobem „volání o pomoc“ v případě týrání či zneužívání dítěte!
57
Příčiny – JINÉ komunikační prostředek „něco mě trápí“
nadměrný stres, např. neúspěchy ve škole, sportu závažná psychická porucha či onemocnění deprese, počínající psychóza nápodoba agresivního chování v okolí, ve virtuální realitě: filmy, PC hry nedostatek zralejších způsobů pro řešení zátěžových situací maladaptivní copingová strategie frajeřina
58
Jak přestat? nutná motivace na straně dítěte (zákazy nepomáhají!)
náhled dítěte škodlivé, nezdravé, nezralé najít spouštěč, funkci sebezraňování najít jiné způsoby, které plní stejný cíl sestavit jasný plán pro rizikové situace učit se odložit sebezranění (emoce oslabí) nezůstávat sám se svou starostí – využít rodinu, kamarády, linku důvěry najít si nové koníčky, kamarády pomoc psychologa
59
. Děkuji vám za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.