Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Schola Ludus pro 21. století
Iniciativa pro přípravu celonárodního projektu v oblasti „Vzdělávání pro konkurenceschopnost” z prostředků EU
2
Zavedení moderního školství v historii
Zavedení povinné školní docházky SKLAD UČEBNIC Johan Ignaz von Felbinger byl význačný pedagog, který při zavádění povinné školní a budování sítí gymnázií docházky v Rakousku zavedl centrální sklad učebnic.
3
MODERNÍ SKLAD UČEBNIC = INTERNET
Moderním skladem učebnic je dnes Internet. MODERNÍ SKLAD UČEBNIC = INTERNET
4
TEXT + MULTIMÉDIA + SIMULAČNÍ MODELY
INTERNET TEXT + MULTIMÉDIA + SIMULAČNÍ MODELY INTERAKTIVITA Scholla Ludus Moderní implementací Komenského teze „Škola hrou“ je výukový interaktivní obsah na internetu, který jak „Norimberský trychtýř“ pomáhá studentům získávat znalosti. pro 21. století
5
Strategický záměr MŠMT: Rozvoj využití tabletů ve školách
Výukový obsah? Strategický záměr MŠMT Digitální vzdělávání/ Touch your future navrhuje „výběrové provozní nasazení zařízení typu touchpad/ tablet do školního prostředí a zde probíhajícího vzdělávacího procesu, s plným využitím všestranných interaktivních funkcí těchto zařízení, jejich napojení na otevřené zdroje multimediálního edukačního obsahu, a tím s možností v této „digitální škole“ zásadně inovovat a modernizovat vzdělávání.“ Úspěšné splnění tohoto záměru bez podpory rozvoje výukového obsahu nebude možné.
6
Prostředí internetu Možnost společné (kolaborativní) práce
Spolupráce na tvorbě výukového obsahu (včetně testů ověřování znalostí) Prostředí Internetu dává možnost nejen výukový obsah sdílet ale zároveň společně budovat.
7
Tvorba výukového obsahu kapacitu na přípravu výukového obsahu
na internetu je obtížná Častou námitkou je, že budování výukového obsahu na internetu je obtížné. Vysoké školy mají kapacitu na přípravu výukového obsahu. Zejména pražské vysoké školy, které dosud neměli možnost dostatečně čerpat prostředky z operačních programů EU mají velkou nevyužitou kapacitu pro tyto účely. Vysoké školy mají kapacitu na přípravu výukového obsahu
8
Příklad: projekt MEFANET
(MEdical FAculties NETwork) Společná tvorba a sdílení elektronických výukových materiálů lékařských fakult ČR a SR Odpovědí na otázku, zda jsou vysoké školy schopny připravit výukový obsah je projekt MEFANET, který úspěšně běží již od roku 2007. Vznik MEFANETu – dohoda fakult – iniciativa zdola!
9
SCHOLA LUDUS PRO 21. STOLETÍ
Vize – celonárodní projekt výukového obsahu pro SŠ a VŠ na internetu SCHOLA LUDUS PRO 21. STOLETÍ Dopad na celou ČR Možnost zapojení pražských vysokých škol do projektu Spolupráce vysokých škol i učitelů středních škol na tvorbě výukového obsahu – sdílení obsahu na internetu po celé republice dává možnost využít při budování výukového obsahu kapacitu pražských vysokých škol při řešení projektů ze strukturálních fondů EU. Financování z fondů EU Operační program: Vzdělávání pro konkurenceschopnost
10
Schola Ludus pro 21. století
Převzaté zkušenosti z MEFANETU ( Budování zdola (dobrovolně, na základě smlouvy) Autorská práva zůstávají tvůrcům Sdílení obsahu a kolaborativní spolupráce při jeho tvorbě Propojení portálových platforem (příkladem je sdílení portálové platformy MEFANET) a zastřešující centrální přístupová brána (zpřístupní obsah) Recenzování obsahu (na centrální bránu pouze recenzovaný obsah, po uveřejnění recenze uživatelů jako zpětná vazba) Využití autentikace (CESNET) – zprostředkování připojování uživatelů, možnost chránění obsahu Zásady tvorby společně sdíleného obsahu využijí mnohaletých zkušeností projektu MEFANET.
11
Schola Ludus pro 21. století
Převzaté zkušenosti z MEFANETU Wikiskripta - Aktivizace studentů - studenti i učitelé se společně zapojují do tvorby obsahu na wiki-platformě: Konference (i oborově zaměřené) Školení (jak používat nástroje pro tvorbu) Využití výtvarníků (výtvarné školy, výtvarné katedry pedagogických fakult) Testy – samohodnocení znalostí (např. střední školy – příprava k maturitě a přijímacím zkouškám) Zásady tvorby společně sdíleného obsahu využijí mnohaletých zkušeností projektu MEFANET.
12
Schola Ludus pro 21. století
Převzaté zkušenosti z MEFANETU Česko-Slovenská spolupráce Bohatý obsah - velká komunita uživatelů v češtině a slovenštině – velká zpětná vazba uživatelů, která vede ke zlepšení obsahu Udržitelnost projektu: obsah v češtině a slovenštině nikdo „neukradne“, ale můžeme ho předvádět zahraničním partnerům jako základ pro rozšíření na jiné jazykové mutace v rámci mezinárodních Evropských projektů – to zajistí udržitelnost projektu Zásady tvorby společně sdíleného obsahu využijí mnohaletých zkušeností projektu MEFANET.
13
Schola Ludus pro 21. století
Tablety - Interaktivní učební materiály, nový druh učebnic Rozšíření oborů – nejen medicína Rozšíření záběru – střední školy a vysoké školy Spolupráce vysokých škol a středních škol na tvorbě obsahu (aktivizace učitelů středních škol) Možnost koupě hromadných licencí profi nástrojů pro tvorbu a využívání obsahu – např. Wolfram Mathematica, Adobe Connect pro webináře aj. Možnost využívání výukových zdrojů veřejnoprávních médií Profesní vzdělávání, přeškolování, celoživotní vzdělávání Zásady tvorby společně sdíleného obsahu využijí mnohaletých zkušeností projektu MEFANET.
14
Schola Ludus pro 21. století
Převzaté zkušenosti z MEFANETU Nejdůležitější argument: MEFANET vznikl iniciativou zdola a už osmým rokem funguje !!!!! Nejdůležitější argument je to, že lékařské fakulty budovat společně sdílený výukový obsah dokázaly! V současnosti je MEFANET největší komunita sdílející a vytvářející výukový digitální medicínský obsah v Evropě
15
Schola Ludus pro 21. století
Viz též: Děkuji za pozornost Doc. MUDr. Jiří Kofránek, CSc. Tel
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.