Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Vzdělání jako součást hodnotového zakotvení české společnosti
Vladimíra Dvořáková XXV. letní škola – Olomouc Století proměn československé a české státnosti
2
Společnost a vzdělání Společenská podmíněnost podoby a významu vzdělání: Potřebnost pro život (domorodé kmeny, modernizace – triviální vzdělání, počítačová gramotnost…) Socializace – vzájemné porozumění, způsoby uvažování, struktura myšlení (modernizace, demokratizace) Řízení a organizace společnosti (astronomie, matematika, (záplavy, vybírání daní…) Ovládání – převzetí komunikačního diskurzu (totalitarismus – specifický přístup k pravdě, talibán)
3
Společnost a vzdělání Vzdělání a poznání – nevyvíjí rovnoměrně, vrcholy a úpadky (civilizace) – viz antika a pozdější zprostředkování Současná „západní“ civilizace - vzdělání a poznání – pluralitní podoba (role univerzit) Vzdělání a poznání – demokratizace, masifikace vs. elitářství? Jsou potřeba elity? Vzdělání a poznání – etika, hodnoty. Je vyšší vzdělání zárukou etického, hodnotově zaměřeného jednání?
4
Vztah ke vzdělání Vztah ke vzdělání a kultuře:
je součástí politické kultury, ovlivňuje podobu autority (uznávaná moc) má historické souvislosti - Vychází z tradice a ovlivňuje budoucnost má ekonomické souvislosti - Reaguje na ekonomické potřeby a vytváří je
5
Česká společnost Historické souvislosti:
husitství – „brzká“ reformace, tlak na národní jazyky a osobní přístup k interpretaci bible Chybějící národní šlechta po třicetileté válce, „aristokracie ducha“ (tituly!) Role jazyka v národním obrození, jazyk umění, jazyk vědy Vzdělání jako zdroj sociální mobility - (maturita, středoškolský učitel)
6
Pozitivní obraz vzdělance
Česká společnost Pozitivní obraz vzdělance Vzdělání jako zdroj autority v komunitě Učitel, kněz, (bývalý student) Obraz „vzdělance“ jako nositele etických hodnot a odpovědnosti vůči národu (zásadní spory a diskuse, rukopisy, hilsneriáda) Obraz „studentů“ bojovníků za svobodu (1848, 1939, 1948, 1968, 1989)
7
Negativní obraz vzdělance
Česká společnost Negativní obraz vzdělance Nemá životní zkušenost „obyčejných lidí“ Nechápe jasné pravdy, klade si podivné otázky Většinou nepřináší žádné „zisky“ (filosof, historik) Podrývá autoritu těch u moci Kavárenský povaleč, kavárenský intelektuál
8
Současné problémy a otazníky
Dva hlavní problémy: Ekonomický – vše podřízeno okamžité efektivitě, krátkodobá perspektiva Společenský – vytváření elit? Kdo patří do elity? (VIP, celebrity)
9
Ekonomické otazníky Potřeby trhu
Jakého trhu (nyní? Za deset let? Za padesát let?) Financování Vzdělání – soukromý nebo veřejný statek? Jak přepočítávat výsledky (věda, na „hlavu“) Doba politického mandátu (návratnost – výsledky) – montovny vs. technologie
10
Společenské otazníky Socializační role
Integrita a pluralita společnosti Elity, pseudoelity a jejich autorita Kolega nebo klient? Vnímání času, střednědobé a dlouhodobé perspektivy Vzdělání není krátkodobá záležitost (doplnění vzdělání) Nemůže být vnímáno jako bezprostřední naplnění potřeb
11
Úspěšný a spokojený nový školní rok!
Ať se daří! Úspěšný a spokojený nový školní rok!
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.