Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Doporučení Rady EU o cestách prohlubování dovedností: nové příležitosti pro dospělé
Mgr. Jana Malá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, Malá Strana, Praha 1 • tel.: •
2
Proč doporučení vzniklo?
V roce 2015 bylo v EU 64 milionů osob ve věku 25–64 let, které předčasně ukončily vzdělávání na úrovni základního vzdělání. Výsledky PISA za rok 2013 ukázaly na významný podíl nedostatečné znalosti v oblasti čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti u studentů. 20–25% Evropanů ve věku 16–65 let má nízkou způsobilost v těchto dovednostech → nízká míra zapojení do digitální ekonomiky a společnosti.
3
Co je cílem doporučení? Pomoci dospělým:
získat minimální úroveň čtenářské gramotnosti matematické gramotnosti a digitálních kompetencí a/nebo získat dovednosti umožňující dosáhnout kvalifikační úrovně 3 nebo 4 podle EQF
4
Co mají členské státy udělat?
Určit si prioritní cílové skupiny: Osoby bez vzdělání Osoby, které opustily počáteční vzdělávání Dlouhodobě nezaměstnaní Ekonomicky neaktivní osoby Pracovníci s nízkou kvalifikací Rodiče s nízkou kvalifikací Starší pracovníci (50+) Sezónní pracovníci Zaměstnanci s obtížnými pracovními podmínkami Vězni/lidé s kriminální minulostí … Je potřeba mít na paměti, že tito lidé mohou mít ještě jiné problémy, ať již zdravotní nebo ekonomické (například dluhy, exekuce). Ti potom potřebují nejen pomoc v oblasti vzdělávací, ale i sociální. V Německu jsou cílovou skupinou migranti. V Rakousku jsou to nezaměstnaní. Stanovení cílových skupin záleží na národních podmínkách a okolnostech. Mělo by vycházet z analýz a strategických dokumentů.
5
Ověření dovedností Vzdělávání na míru
Přístup k cestám prohlubování dovedností založený na 3 krocích Posouzení dovedností Krok 1 Vzdělávání na míru Krok 2 Ověření dovedností Krok 3
6
Krok 1 Posouzení dovedností Co umím? Co mohu/potřebuji zlepšit?
Umožňuje lidem z prioritních skupin identifikovat jejich stávající dovednosti a potřeby v oblasti prohlubování dovedností Umožňuje využívat způsoby uznávání neformálního a informálního učení pro účely zjištění, zaznamenání, posouzení nebo osvědčení stávajících dovedností Co umím? Co mohu/potřebuji zlepšit? Příklad z Holandska: Mobilní aplikace, která umožní zjistit, zda a na jaké úrovni ovládá uživatel holandský jazyk. Může mít podobu „auditu dovedností“. Obrázková sada v Německu pro migranty – označují ty dovednosti, které ovládají; → NSK
7
Krok 2 Vzdělávání na míru
Na míru přizpůsobená flexibilní nabídka vzdělávání a odborná příprava, která odpovídá potřebám stanoveným při posouzení dovedností. Využívání jednotek výsledků učení, které lze zaznamenat, posoudit a uznat s cílem zaznamenat pokrok studujících v různých stádiích. Co nejvíce zohledněné potřeby trhu práce při vytváření vzdělávací nabídky. Spolupráce se sociálními partnery a hospodářskými subjekty při poskytování vzdělávací nabídky. Srbsko – učňovské školství je přístupné pro všechny zájemce. Byl zrušen věkový limit pro zahájení studia. Problémem může být, že učitelé neumějí vzdělávat dospělé. Je tedy otázkou, kdo bude učit učitele.
8
Ověření a uznání kompetencí
Krok 3 Ověření a uznání kompetencí Možnost ověření a uznávání kompetencí, které budou dospělí využívat na trhu práce k dalšímu vzdělávání k získání vyšší kvalifikace
9
Koordinace a partnerství
Koho se doporučení týká v ČR? MŠMT MPSV GŘ ÚP DZS – Erasmus+ Zaměstnavatelé Hospodářská komora Svaz průmyslu a obchodu Kariéroví poradci Neziskové organizace … Občané s nízkou kvalifikací Je třeba zajistit účinnou koordinaci pro účely provádění tohoto doporučení, podporovat zapojení relevantních veřejných i soukromých činitelů včetně přeshraniční a regionální spolupráce.
10
Na čem závisí úspěch? Aktivní pomoc – Kdo to je? Co potřebují?
Poradenství – Jak jim poradit? Podpora – Jak je podpořit, aby se mohli vzdělávat? – Jak podpořit vzdělavatele dospělých? Poradenství blíže k lidem
11
Co opravdu uděláme, aby se něco změnilo?
Je třeba přihlédnout k: vnitrostátním okolnostem, dostupným zdrojům, stávajícím národním strategiím. → stanovit prioritní cílovou skupinu pro poskytování cest vedoucích k prohlubování dovedností. → Pravidelně koordinovat a vyhodnocovat celý proces, aby se zjistil pokrok → Zajistit kontinuitu
12
Navazující činnosti a hodnocení
V červnu 2018 má ČR: Oznámit, kdo je cílová skupina Co chceme dělat Jak toho chceme dosáhnout Do Komise zhodnotí opatření, která si vymezíme. Do 5 let předloží Komise Radě EU zprávu o dosaženém pokroku při zvyšování čtenářské, matematické a digitální gramotnosti. Stanovit vhodná opatření pro provádění Doporučení na vnitrostátní úrovni za využití existujících relevantních vnitrostátních režimů a stávajících finančních rámců
13
Fungující systém Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.