Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Rozpočtová kázeň a rozpočtová odpovědnost
23. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy
2
Osnova Rozpočtová kázeň x rozpočtová odpovědnost Rozpočtová kázeň
Rozpočtová odpovědnost na úrovni Evropské unie Rozpočtová odpovědnost v České republice
3
1. Rozp. kázeň x rozp. odpovědnost
Rozpočtová kázeň nakládání s peněžními prostředky poskytnutými z veřejného rozpočtu v souladu s právními předpisy Rozpočtová odpovědnost odpovědná rozpočtová politika zásada dlouhodobé vyrovnanosti veřejných rozpočtů „Rozpočtovou odpovědností se rozumí transparentnost, účelnost, hospodárnost a efektivnost vynakládání veřejných prostředků.“
4
2. Rozpočtová kázeň Porušení rozpočtové kázně
Odvod za porušení rozpočtové kázně Správa odvodů za porušení rozpočtové kázně Významné soudní rozsudky
5
A. Porušení rozpočtové kázně
podle rozpočtových pravidel (§ 44 a násl.) neoprávněné použití peněžních prostředků neoprávněné zadržení peněžních prostředků porušení povinnosti v souvislosti s poskytnutím dotace nebo návratné finanční výpomoci (zejm. porušení účelu poskytnutí) další podle rozpočtových pravidel územních rozpočtů (§ 22) neoprávněné použití nebo zadržení peněžních prostředků poskytnutých jako dotace nebo návratná finanční výpomoc z místního rozpočtu
6
B. Odvod za PRK sankční následek porušení rozpočtové kázně
cílem je vrácení prostředků do veřejného rozpočtu výše odvodu a její stanovení se rovná výši porušení rozpočtové kázně odvozena procentem od výše dotace nebo výše porušení rozpočtové kázně vznik odvodu penále
7
C. Správa odvodů za PRK daňový řád působnost k ukládání odvodu
problém působnost k ukládání odvodu rozpočtová pravidla rozpočtová pravidla územních rozpočtů promíjení posílení role poskytovatelů dotace
8
D. Významné soudní rozsudky
nález Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 12/14 Podle ustanovení § 14e zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění účinném do , nekontrolovaná a reálně neomezená úvaha poskytovatele postačovala, aby pozastavil na zákonem nijak neomezenou dobu výplatu dotace, k čemuž dostačovalo, že pouze dospěl k domněnce, že došlo k porušení pravidel jejího čerpání. Za takových podmínek vyloučení soudního přezkumu znemožňuje ochranu legitimního očekávání příjemce před případnou svévolí poskytovatele. Princip právní jistoty je třeba vykládat ve spojení se zákazem arbitrárnosti tak, aby možnost uvážení státních orgánů byla omezena procedurami, které zabrání zneužití tohoto volného uvážení, přičemž tou nejlepší prevencí i následnou ochranou proti arbitrárnosti v postupu orgánů veřejné správy je přístup k soudu, který správní uvážení podrobí soudní kontrole. S ohledem na kontext celého zákonného ustanovení je soudní kontrola jedinou ochranou před arbitrárností, kterou umožňuje zákonodárcem otevřený rozsah volného uvážení poskytovatele.
9
D. Významné soudní rozsudky
rozsudek NSS č.j. 6 Afs 270/ Domníval-li se poskytovatel dotace, že došlo k porušení pravidel pro zadání veřejné zakázky, aniž by současně došlo k porušení rozpočtové kázně (peněžní prostředky nebyly vyplaceny), měl dle § 14e zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, ve znění účinném do pravomoc rozhodnout s konečnou platností o nevyplacení dotace či její části. Takový úkon poskytovatele je rozhodnutím správního orgánu přezkoumatelným ve správním soudnictví na základě žaloby dle § 65 odst. 1 s. ř. s.
10
3. Rozpočtová odpovědnost
na úrovni Evropské unie nadměrné schodky - čl. 126 Smlouvy o fungování Evropské unie + Protokol o postupu při nadměrném schodku Pakt o stabilitě a růstu požadavky na rozpočtové rámce členských států Smlouva o stabilitě, koordinaci a řízení v hospodářské a měnové unii (tzv. Fiskální pakt) na národní úrovni zákon č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti fiskální pakt?
11
4.Rozpočtová odpovědnost na úrovni EU
Pakt o stabilitě a růstu Nadměrné schodky Rozpočtové rámce Fiskální pakt
12
A. Pakt o stabilitě a růstu
navazuje na čl. 121 a 126 Smlouvy o fungování Evropské unie soubor pravidel, která mají zajistit, že země Evropské unie budou své veřejné finance udržovat v dobrém stavu a budou koordinovat své fiskální politiky
13
A. Pakt o stabilitě a růstu
preventivní složka nařízení Rady (ES) č. 1466/1997 o posílení dohledu nad stabilitou rozpočtů a nad koordinací hospodářských politik střednědobý rozpočtový cíl nápravná složka nařízení Rady (ES) č. 1467/1997 o urychlení a vyjasnění postupů při nadměrném schodku postup při nadměrném schodku (viz dále)
14
A. Pakt o stabilitě a růstu
prosazování pravidel (státy s eurem) nařízení EP a Rady č. 1173/2011 o účinném prosazování rozpočtového dohledu v eurozóně varování a pokuty makroekonomická nerovnováha (státy s eurem) nařízení EP a Rady č. 1176/2011 o prevenci a nápravě makroekonomické nerovnováhy odhalování a náprava makroekonomické nerovnováhy nařízení EP a Rady č. 1174/2011 o donucovacích opatřeních k nápravě nadměrné makroekonomické nerovnováhy v eurozóně sankce
15
B. Nadměrné schodky základní pravidlo
členské státy se vyvarují nadměrných schodků veřejných financí sledování vývoje rozpočtové situace 3 % 60 % řízení o nadměrném schodku zpráva Komise stanovisko Komise rozhodnutí Rady doporučení Rady
16
B. Nadměrné schodky ČLENSKÝ STÁT KOMISE RADA Nedodržuje kritéria
Zpráva Rozhodnutí o existenci nadměrného schodku Existuje nebo může vzniknout nadměrný schodek Stanovisko o existenci nebo riziku vzniku schodku Doporučení Doporučení pro členský stát Přijme opatření ve lhůtě Nepřijme opatření ve lhůtě Výzva k učinění opatření Nepřijme opatření ve lhůtě Rozhodnutí o použití nebo zesílení opatření
17
C. Rozpočtové rámce směrnice Rady 2011/85/EU o požadavcích na rozpočtové rámce členských států podrobná pravidla pro rozpočtové rámce pro zajištění vyvarování se nadměrných schodků implementováno zákony č. 23/2017 Sb. a č. 24/2017 Sb.
18
D. Fiskální pakt Smlouva o stabilitě, koordinaci a řízení v hospodářské a měnové unii účel zpřísnění rozpočtové disciplíny pomocí rozpočtového paktu posílení koordinace hospodářských politik členských států Unie zlepšení správy eurozóny působnost státy eurozóny ostatní členské státy EU přijata v březnu 2012, platnost 1. ledna 2013
19
D. Fiskální pakt právní povaha smlouvy fiskální pakt a Česká republika
mezinárodní smlouva uzavřená mimo rámec unijního práva jednotlivá ustanovení smlouvy mohou být vykládána a aplikována pouze v souladu s právem EU (čl. 2 odst.1) působnost orgánů EU (Komise, Rada, Soudní dvůr EU) fiskální pakt a Česká republika období vláda schválila 24. března 2014 Senát schválil 27. srpna 2014 Poslanecká sněmovna ne období vláda schválila dne 14. února. 2018 ST 97
20
D. Fiskální pakt zlaté pravidlo
veřejné rozpočty smluvních stran musí být vyrovnané nebo přebytkové povinnost dodržovat střednědobý cíl – strukturální schodek nižší 0,5 % HDP pokud je poměr veřejného dluhu k HDP výrazně nižší než 60 %, může strukturální schodek dosahovat výše až 1 % HDP
21
D. Fiskální pakt odchýlení se od střednědobého cíle
možné pouze dočasně v případě výjimečných okolností závažné odchýlení - mechanismus nápravy povinnost začlenit pravidla do národních právních řádů příslušné předpisy musí nabýt účinnost do 1 roku od platnosti smlouvy speciální režim pro zavedení mechanismu nápravy přezkum dodržení povinnosti SDEU - sankce
22
D. Fiskální pakt dluhové kritérium
jestliže poměr veřejného dluhu k HDP překračuje 60 %, je smluvní stát povinen tento poměr snižovat průměrným tempem jedné dvacetiny za rok o existenci nadměrného schodku se rozhodne podle čl. 126 SFEU další pravidla postupu při nadměrném schodku program rozpočtového a hospodářského partnerství povinnost smluvních států podporovat doporučení Komise v rámci postupu při nadměrném schodku
23
D. Fiskální pakt koordinace hospodářských politik a konvergence
závazek koordinace hospodářských politik projednání a vzájemná koordinace zásadních reforem hospodářské politiky správa eurozóny vrcholné schůzky eurozóny
24
5. Rozpočtová odpovědnost v ČR
Základní informace Obsah Dluhová brzda Rozpočtové pravidlo pro územní samosprávné celky Národní rozpočtová rada Výbor pro rozpočtové prognózy Nález Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 6/17
25
A. Základní informace předloženy tři zákony do PSP přijaty dva zákony
ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti (ST 411) zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti (ST 412) zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím právní úpravy rozpočtové odpovědnosti (ST 413) přijaty dva zákony zákon č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti zákon č. 24/2017 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím právní úpravy rozpočtové odpovědnosti absence ústavního zákona
26
B. Obsah základní principy (§ 2 ZPRO): veřejné instituce (§ 3 ZPRO)
stát a územní samosprávné celky dbají o zdravé a udržitelné veřejné finance veřejné instituce dodržují při výkonu své činnosti pravidla transparentnosti, účelnosti, hospodárnosti a efektivnosti nakládání s veřejnými financemi veřejné instituce dbají o takový vývoj dluhu sektoru veřejných institucí, který nenarušuje dlouhodobě udržitelný stav veřejných financí veřejné instituce (§ 3 ZPRO) pravidlo dluhové brzdy (§ ZPRO) pravidla pro územní samosprávné celky (§ ZPRO) Výbor pro rozpočtové prognózy (§ ZPRO) Národní rozpočtová rada (§ ZPRO)
27
C. Dluhová brzda pokud výše dluhu sektoru veřejných institucí překročí 55 % nominálního HDP uplatní se opatření podle § 14 ZPRO vedoucí k dlouhodobě udržitelnému stavu veřejných financí pokud výše dluhu sektoru veřejných institucí překročí 60 % nominálního HDP vláda navrhne opatření vedoucí ke snížení této výše dluhu (podle nařízení č. 1467/1997)
28
D. Rozpočtové pravidlo pro ÚSC
překročí-li dluh ÚSC 60 % průměru jeho příjmů za poslední 4 roky musí ÚSC v následujícím roce snížit dluh o 5 % (z rozdílu dluhu a 60 %) nesníží-li = pozastavení převodu jeho podílu na výnosu daní
29
E. Národní rozpočtová rada
§ 21 a násl. ZPRO nezávislý odborný orgán, který působí v oblasti fiskální a rozpočtové politiky činnost hodnotí plnění číselných fiskálních pravidel zjišťuje výši dluhu a vyhlašuje ji sleduje vývoj hospodaření sektoru veřejných institucí vypracovává a předkládá Poslanecké sněmovně zprávu o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí 3 členové voleni PSP na 6 let návrh vlády, Senátu a ČNB Úřad NRR
30
F. Výbor pro rozpočtové prognózy
§ 19 a 20 ZPRO pravidelně posuzuje markoekonomické prognózy připravené MF veřejné instituce při přípravě rozpočtů a výhledů povinny vycházet z prognóz, které Výbor schválil nejméně 7 členů jmenuje vláda na návrh NRR čestná funkce
31
G. Nález ÚS sp. zn. Pl. ÚS 6/17 návrh na zrušení
opatření pro územní samosprávné celky v rámci dluhové brzdy rozpočtového pravidla pro územní samosprávné celky Ústavní soud návrh zamítl
32
G. Nález ÚS sp. zn. Pl. ÚS 6/17 Stát může zasahovat do činnosti územních samosprávných celků, jen vyžaduje-li to ochrana zákona, a jen způsobem stanoveným zákonem, jak vyplývá z článku 101 odst. 4 Ústavy. Zákonné zásahy do práva územních samosprávných celků vlastnit majetek a hospodařit s ním nesmějí toto právo vyprázdnit či fakticky eliminovat a musejí – s ohledem na ústavní základ práva na samosprávu – obstát v testu proporcionality.
33
e-mail: bohac@prf.cuni.cz
web: tel.: 23. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.