Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr. Nataša Bartoníčková Název: VY_12_INOVACE_ČESKÝ JAZYK A LITERATURA_2_13.VYPRAVOVÁNÍ Téma: VYPRAVOVÁNÍ Číslo projektu: CZ. 1.07/1.4.00/ Anotace Materiál obsahuje základní údaje o vypravování, o jeho stavbě a prostředcích k oživení. Součástí je úkol se zaměřením na využití všech požadovaných znaků. Použité zdroje Obrázky – kliparty galerie MS Office 2010.
2
VYPRAVOVÁNÍ JE SLOHOVÝ ÚTVAR
VYPRAVUJEME PŘÍBĚH VYPRAVOVÁNÍ JE SLOHOVÝ ÚTVAR
3
ZÁKLADNÍ ÚDAJE Vypravování je slohový útvar, jehož základem je příběh – děj. Vypravujeme v časové posloupnosti. Vybíráme vhodná slovesa. Snažíme se o oživení příběhu vhodnými prostředky. Zpracujeme si koncept.
4
STAVBA VYPRAVOVÁNÍ Expozice – úvodní část Zápletka Rozvíjení děje
Vyvrcholení Rozuzlení
5
PROSTŘEDKY K OŽIVENÍ VYPRAVOVÁNÍ
Přímá řeč Vhodný výběr sloves Dobrý vypravěč slova zbytečně neopakuje Vypravování musí mít spád a napětí Vypravování musí být poutavé Nejlépe se vypravují vlastní zážitky Používám přirovnání
6
ČÍM ZVYŠUJI DĚJOVÉ NAPĚTÍ
Nahromaděním dějových sloves Užíváním sloves v přítomném čase, i když jsme do té doby vyprávěli v čase minulém Nahromaděním stručných vět Střídáním dlouhých vět s krátkými dvojčlennými větami (i neúplnými) a s větnými ekvivalenty
7
DOBRÉ RADY Tutéž skutečnost můžeme vyjádřit různým způsobem.
Prostředky volíme podle cíle, který sledujeme. Záleží na prostředí, v jakém se pohybujeme a podle toho volíme jazykové prostředky. Záleží na tom, zda píšeme nebo mluvíme. Záleží na našich jazykových schopnostech a vzdělání.
8
NAŠE PŘÍBĚHY MOHOU BÝT VYPRÁVĚNÉ PODLE
Vlastních zážitků Podle zážitků jiné osoby – reprodukované vypravování Podle příběhů z knih Podle scény z divadelní hry Podle scény z filmu Podle obrázkové osnovy
9
ÚKOL – VYPRAVUJ PŘÍBĚH PODLE TÉTO OBRÁZKOVÉ OSNOVY
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.