Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Věda jako veřejná hodnota: k potřebě dvousměrné komunikace vědy

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Věda jako veřejná hodnota: k potřebě dvousměrné komunikace vědy"— Transkript prezentace:

1 Věda jako veřejná hodnota: k potřebě dvousměrné komunikace vědy
Marcela Linková Národní kontaktní centrum – ženy a věda Sociologický ústav AV ČR

2 Akademická komunita a veřejná vykazatelnost
„Myslím, že je velice důležité diskutovat se studenty na středních školách a univerzitách, protože kvalita výuky chemie a biologie v Čechách není dobrá. … A je důležité vysvětlovat, snažit se věci vysvětlovat dětem, přitáhnout je k chemii. Ukázat jim, že chemie není jen o formulkách a výpočtech... …V poslední době cítím jako svoji osobní odpovědnost ukazovat normálním lidem, co věda může dělat, protože jsme koneckonců placeni z daní a lidé platí dně, a pokud chtějí, musíme být schopni jim vysvětlit na úrovni, které rozumějí, co děláme… Úplně souhlasím, ty už jsi to říkala, musíme jít ven a komunikovat… jiná věc by ale byla, kdyby lidi přišli … říkali nám… …Přesně, jestli bychom měli poslouchat lidi v tom, co chtěj, abychom dělali ....no poslechnout si je můžem..“ [obecný smích] Zdroj: výzkumný skupinový rozhovor, projekt 6. RP KNOWING

3 Proměny vědy I. uzavřenost vědy důraz na disciplinaritu
důraz na objektivní znalost validovanou prostřednictvím Metody hodnocení v rámci peer review nová znalost a výzkumníci odděleni od využití znalosti otevřenost novým aktérům (průmysl, vlády, občanská společnost) důraz na inter/trans-disciplinaritu důraz na vykazatelnost výzkumu důraz na Novou veřejnou správu (New Public Management) důraz na komercionalizaci a ekonomickou hodnotu výzkumu Tradiční a nové kooexistence mobilizace v různých kontextech za různým účelem nové nároky na výzkumníky a výzkumné instituce, včetně komunikace a popularizace vědy

4 Proměny vědy II. Akademický kapitalismus (Slaughter and Leslie 2001; Shore and Wright 2000; Shore 2008) Společnost auditu (Power 2003) Post-akademická věda (Ziman 2000) Věda modu 1 a modu 2 (Gibbons et al 1994, Nowotny et al 2001) Trojitá šroubovice (Leydesdorff a Etzkowitz 2001) Od vědy veřejné k vědě soukromé Komodifikace, marketizace, privatizace (Zanetti a Adams 2000) „Intelektuální vlastnictví začalo indikovat produktivitu výzkumu.“ (Guston 2000: 6) Pro některé autory nejdůležitější aspekt vývoje v oblasti vědy a výzkumu za poslední půl století (Dunn 2003: 60)

5 Důraz na spolupráci se soukromým sektorem
Situace v ČR : od „vědeckého výzkumu a technologického vývoje“ k „výzkumu a vývoji“ až k „výzkumu, experimentálnímu vývoji a inovacím“ Důraz na spolupráci se soukromým sektorem Důraz na komercionalizované výsledky bádání Metodika hodnocení výzkumu a vývoje Občanská společnost, občanská diskuse a zapojení občanů vylučovány

6 Věda v českých médiích Čada a Červinková 2006 Tenglerová 2010
Deficitní model komunikace Nezájem až protest proti vědě je důsledkem nevědomosti a neinformovanosti Pokud poskytneme informace, postoje k vědě se zlepší Eurobarometry tento přístup ukazují jako mylný Humanistická tradice – vyšší kvalita občanství (Michael 2002) Oddechová, zábavní funkce Zprostředkovává informace o výsledcích výzkumů Přiměřená zjednodušenost Objektivita a hodnotová neutrálnost Vyhýbaní se kontroverzím Vylučování občanských organizací (jako hodnotově zaujatých) Média nepěstují kritickou veřejnou diskusi Tenglerová 2010 MF DNES, LN, HN, Právo: vědci v roli expertů komentujících události jsou mainstreamovaní do celého obsahu novin Rubriky věda apod. na konci novin Prezentace výsledků, ne procesu či důsledků bádání

7 Aspirace EU a veřejná vykazatelnost
Ve veřejnosti nepanuje obecný strach z vědy, ale existují „kapsy“ nedůvěry v určitých oborech výzkumu Privatizace a komercionalizace výzkumu jsou součástí problému Důraz na občanské znalostní schopnosti (civic knowledge-abilities) Nutnost věnovat pozornost opomíjeným nebo neznámým, tudíž nepředvídatelným dopadům na společnost Od output orientace k input orientaci (sociální účely, potřeby a výhody) Renesance veřejné akce a aktivity – občanská aktivita a přijetí jsou potřeba pro dosažení cílů vytýčených pro evropský výzkum Master-narativy: dnes - růst, rychlost, ekonomický úspěch, ochrana znalosti a obchodní tajemství Zdroj: Taking European Knowledge Society Seriously 2007

8 Veřejná hodnota Hodnota vytvořená vládou skrze služby, zákony, regulace a další akce Nabízí nový jazyk pro diskusi reforem veřejného sektoru Představuje hrubé měřítko pro hodnocení výkonu politik a veřejných institucí [a] rozhodnutí o alokaci zdrojů Propojuje měřítka úspěchu s vyjádřenými preferencemi uživatelů V srdci veřejné hodnoty je veřejný zájem Oceňuje pozitivní dopady výzkumu, ale také bere v potaz nejistoty, negativní a nepředvídatelné dopady Zdůrazňuje, jak může veřejnost a veřejné hodnoty přispět k rozvoji vědeckého poznání

9 Berme znalostní společnost vážně
K čemu je znalost? Jaké je její poslání a budoucnost? Je jedinou veřejnou hodnotou ekonomické bohatství? Nutno řešit na globální i národní úrovni Přístup ke znalosti Privatizace publikačních kanálů Utajování negativních výsledků výzkumu (farmaceutický, tabákový, medicínský atd. výzkum) – žaloby na vědce a vědkyně Odpírání možností výzkumu (např. Mexický záliv po havárii BP) Přístup k technologiím Jaké technologie jsou vyváženy a kam Generika a farmaceutický výzkum Klinické testy a nedostatečná ochrana občanů a občanek Technologický rozvoj a ochrana životního prostředí Genderový dopad vědy a technologií (55. zasedání Komise OSN pro postavení žen – )

10 Popularizace jako výchova k odpovědnému občanství
Popularizace by neměla být pojímána jen instrumentálně Potřeba zvýšit „vlastnictví“, kontrolu a vliv občanů a občanek nad znalostí a technologiemi (tzv. upstream engagement) Podporovat to „občanské“ a „veřejné“ uvnitř, v srdcích vědců – aby reflektovali sociální a etické dimenze své práce Popularizace jako zdroj rozvoje občanského zapojení Pozitivní dopady: Růst identifikace s vědou Pozitivní kariérní volba pro děti a mladé lidi Rozvoj odpovědného přístupu ke světu Konkrétní dopady na společnost: zdraví, ochrana životního prostředí, jídlo a stravovací návyky, vztah k třetímu světu, světové chudobě atd.

11 Reference Čada, Karel, Alice Červinková „Zaostřeno na vědu – komunikace věd v médiích.“ Pp in Čada, Karel, Alice Červinková, Marcela Linková, Dana Řeháčková, Tereza Stöckelová. Věda jako věc veřejná: vědní politiky a média. Sociologické studie. Praha: Sociologický ústav AV ČR. Dunn, Delmer D „Accountability, Democratic Theory, and Higher Education.“ Educational Policy 17 (1): Gibbons, M., C. Limoges, Helga Nowotny, S. Schwartzman, P. Scott, M. Trow The new production of knowledge: The dynamics of science and research in contemporary societies. London: Sage. Guston, David „Retiring the Social Contract for Science.“ Issues in science and technology online Summer 2000: 1-7. [online]. [cit ] Dostupné na Leydesdorff, Loet, Henry Etzkowitz The transformation of university-industry-government relations. Electronic Journal of Sociology. Nowotny, Helga, M. Gibbons, P. Scott Re-thinking science: Knowledge and the public in the age of uncertainty. Oxford, UK: Polity Press. Power, Michael “Evaluating the Audit Explosion”. Law & Policy 25 (3): Rada pro výzkum a vývoj Návrh reformy systému výzkumu, vývoje a inovací v České republice [online]. [cit ]. Dostupné na

12 Reference Reforma systému výzkumu, vývoje a inovací v České republice [online] [cit ]. Dostupné na Shore, Cris “Audit Culture and Illiberal Governance: Universities and the Politics of accountability.” Anthropological Theory 8 (3): Slaughter, Sheila, Larry L. Leslie „Expanding and Elaborating the Concept of Academic Capitalism.“ Organization 8(2): Taking European Knowledge Society Seriously Brusel: Evropská komise. [online] Dostupné na Tenglerová, Hana Postavení žen v české vědě a aktivity na jejich podporu. Monitorovací zpráva za rok Praha: Sociologický ústav AV ČR, v.v.i. [online] Dostupné na Wilsdon, James, Brian Wynne, Jack Stilgoe The Public Value of Science, Or How to Ensure that Science Really Matters. Demos open access. [online] Dostupné na Zanetti, Lisa, Guy Adams „In service of the Leviathan: Democracy, Ethics and the Potential for Administrative Evil in the New Public Management. Administrative Theory and Praxis 22(3): Ziman, John Real Science: What it Is and What it Means. Cambridge University Press.

13 marcela.linkova@soc.cas.cz www.zenyaveda.cz www.soc.cas.cz
Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Věda jako veřejná hodnota: k potřebě dvousměrné komunikace vědy"

Podobné prezentace


Reklamy Google