Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Inkluzivní vzdělávání jako multiparadigmatický diskurs u odborné veřejnosti (Nitra, 28.8.2018) Ladislav Zilcher.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Inkluzivní vzdělávání jako multiparadigmatický diskurs u odborné veřejnosti (Nitra, 28.8.2018) Ladislav Zilcher."— Transkript prezentace:

1 Inkluzivní vzdělávání jako multiparadigmatický diskurs u odborné veřejnosti
(Nitra, ) Ladislav Zilcher

2 Obsah: Multi a interdisciplinarita inkluze ve vzdělání
Problematické pojmy Trojdimenzionální vymezení inkluze ve vzdělání Didaktický multiparadigmatismus, aneb je to tak složité? Proinkluzivní změny na školách formou strategického plánování Ladislav Zilcher Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

3 Multi a interdisciplinarita inkluze ve vzdělání
Jak tedy na inkluzi? Vlastní disciplína se vznikajícími subdisciplínami? Inkluzivní didaktika, inkluzivní management, inkluzivní pedagogika Subdisciplína speciální pedagogiky? Inkluzivní paradigma speciální pedagogiky Multi či interdisciplinární koncept ve vzdělávání? Samostatně existuje koncept, nikoliv jednotlivé části Ladislav Zilcher Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

4 Bubák inkluze Aneb “kampaň“ bulváru k tématice vzdělávání v ČR

5 Inkluze a problematika terminologie
Mnoho vymezení inkluze ve vzdělání: Odborná i laická veřejnost Decizní sféra Odborné organizace Společné vzdělávání Integrace Inkluze Ladislav Zilcher Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

6 Inkluze a problematika terminologie
Integrace: Častá záměna kontextu inkluze ve vzdělávání s integrativními tendencemi – „už to tu je celé dekády a teď to má být agresivně vnucováno“ Společné vzdělávání: Eufemismus inkluze - 99,7% žáků patří do ZŠ Ladislav Zilcher Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

7 Inkluze a problematika terminologie
Ladislav Zilcher Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

8 Inkluze a problematika terminologie
Ladislav Zilcher Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

9 Inkluze a problematika terminologie
Ladislav Zilcher Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

10 Trojdimenzionální vymezení inkluze ve vzdělání
Inkluzivní vzdělávání může být správně pojato pouze za předpokladu, že se budeme držet definice, kdy je to pojem složený ze tří, od sebe neoddělitelných, součástí. Ladislav Zilcher Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

11 Trojdimenzionální vymezení inkluze ve vzdělání
„Inkluze je z pohledu didaktického vrchol individualizace ve vzdělávání, z pohledu školní kultury je to vize plně komunitní školy a z pohledu školní politiky nastavené takové prostředí, které respektuje jakékoliv zvláštnosti a podporuje rovnost všech, a to ve všech možných situacích“ (Zilcher, Svoboda, 2018). Ladislav Zilcher Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

12 Didaktický multiparadigmatismus
Vrchol individualizace ve vzdělání / ve výuce Inkluzivní didaktika? Speciální didaktika? Obecná didaktika? Stejný cíl Učitel má 2 hlavní role ve výuce: eliminovat či kompenzovat bariéry ve vzdělávání a potencovat silné stránky všech žáků (Helus, 2015) Ladislav Zilcher Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

13 Didaktický multiparadigmatismus
Diverzifikace cílů Žáci s MP – nižší myšlenkové operace – učíme CO JAK Ostatní žáci - Vyšší myšlenkové operace – PROČ Avšak ve stejný čas a spolu s ostatními! Ladislav Zilcher Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

14 Inkluzivní management
Budování DOBRÉ školy pro všechny (nikoliv „školy pro postižené“), tedy plánovat: Pro žáky Pro učitele Pro všechny pracovníky školy Pro komunitu Ladislav Zilcher Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

15 Plánovat to, co zvládneme Plánovat tak, abychom si ubrali práci
K čemu plánovat? Plánovat pro všechny Plánovat to, co zvládneme Plánovat tak, abychom si ubrali práci Ladislav Zilcher Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

16 Aktivity – základní kroky naplňování cílů a opatření
CÍL 00 - OPATŘENÍ AKTIVITA CÍL - 00 Charakteristika cíle OPATŘENÍ Popis/Charakteristika opatření a jeho očekávaných dopadů AKTIVITA – Konkretizace realizované aktivity pro naplnění stanoveného opatření REALIZÁTOR / REALIZÁTOŘI Konkretizace aktéra podílejícího se na realizaci aktivity ČASOVÝ HORIZONT Konkretizace času realizace aktivity NÁKLADY, VYBAVENÍ, ZDROJE Konkretizace potřeb EVALUACE/KONTROLA Konkretizace osoby kontrolující realizaci a výstupy aktivity Další případné poznámky: Ladislav Zilcher Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

17 V rámci pilotního ověření procesu tvorby Strategických plánů škol pro vytváření inkluzivního prostředí (téměř 1000 aktivit škol) publikace - METODIKA TVORBY STRATEGICKÉHO PLÁNU ŠKOLY PRO VYTVÁŘENÍ INKLUZIVNÍHO PROSTŘEDÍ Kompletně ke stažení na: Ladislav Zilcher Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem


Stáhnout ppt "Inkluzivní vzdělávání jako multiparadigmatický diskurs u odborné veřejnosti (Nitra, 28.8.2018) Ladislav Zilcher."

Podobné prezentace


Reklamy Google