Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
plk. Mgr. Bc. Tomáš TUHÝ náměstek policejního prezidenta pro vnější službu plk. Ing. Tomáš LERCH ředitel ředitelství služby dopravní policie PP ČR
2
Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
Základní čísla celkem nehod usmrceno osob těžce zraněno osob lehce zraněno osob odhadnutá hmotná škoda ,17 mil. Kč Pokles zaznamenáváme v kategorii: počet usmrcených o 98 osob tj. o 14,4% počet těžce zraněných o 204 osob tj. o 6,8% počet lehce zraněných o 13 osob tj. o 0,1% Nárůst zaznamenáváme v kategorii: počet nehod o nehod tj. o 3,7% odhad hmotné škody o 62,76 mil. Kč tj. o 1,3% Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
3
Vývoj počtu nehod a jejich následků v ČR; trend od roku 1961
Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
4
Vývoj počtu usmrcených osob za celý rok od roku 1961
Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
5
Porovnání počtu usmrcených osob po měsících za rok
Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
6
Porovnání usmrcených osob po měsících za rok 2013 v porovnání s 5 letým průměrem (2008 – 2012)
Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
7
Rok 2013 – usmrcené osoby počet kategorie osoby rozdíl 211
řidičů osobních automobilů -27 134 chodců -12 80 spolujezdců v osobních automobilech -26 61 řidičů motocyklů -18 58 cyklistů -6 22 řidičů nákladních automobilů -4 9 spolujezdců v nákladním automobilu 3 2 řidiči mopedů -1 spolujezdci na motocyklu -3 1 cestující v autobusu řidič jiného motorového vozidla řidič malého motocyklu -2 řidič traktoru Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
8
Nehody na pozemních komunikacích za rok 2013 v porovnání
s rokem 2012 K r a j Počet nehod Rozdíl v % Rozdíl nehod Počet usmrcených Rozdíl usmrcených Hlavní město Praha 18 593 4,48 798 29 11,54 3 Středočeský 11 266 6,33 671 88 -20,00 -22 Jihočeský 3 557 10,91 350 54 -23,94 -17 Plzeňský 3 121 -9,61 -332 43 -17,31 -9 Ústecký 8 230 8,99 679 48 -18,64 -11 Královéhradecký 4 164 -2,73 -117 37 -35,09 -20 Jihomoravský 6 701 0,46 31 55 10,00 5 Moravskoslezský 8 288 1,76 143 68 0,00 Olomoucký 4 432 0,59 26 27 -32,50 -13 Zlínský 3 314 9,55 289 35 12,90 4 Vysočina 3 696 12,17 401 36 -7,69 -3 Pardubický 3 622 -2,79 -104 -16,67 -7 Liberecký 3 788 -1,84 -71 20 -5 Karlovarský 1 626 16,48 230 8 -27,27 Česká republika 84 398 3,68 2 994 583 -14,39 -98 Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
9
Počet usmrcených osob v krajích za rok 2013 v porovnání
s rokem 2012 Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
10
Počet nehod s následky na životě a zdraví v krajích za rok 2013
v porovnání s rokem 2012 Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
11
Rok 2013 – alkohol a drogy Nehody zaviněné pod vlivem alkoholu nebo drog v porovnání s rokem 2012 počet nehod počet usmrcených zjištěná hladina alkoholu je nižší než 0,24‰ 373(-218) 4 (-4) zjištěná hladina alkoholu je 0,24 až 0,5‰ 299 (+12) 1 (0) zjištěná hladina alkoholu je 0,51 až 0,8‰ 303 (-8) 4 (0) zjištěná hladina alkoholu je 0,81 až 1,0‰ 213 (-20) 2 (-1) zjištěná hladina alkoholu je 1,1 až 1,5‰ 684 (-79) 6 (2) zjištěná hladina alkoholu je 1,51‰ a vyšší 2783(+13) 31 (12) zjištěno požití drog i alkoholu 31 (+12) 4 (-2) zjištěno požití alkoholu celkem 4686 (-288) 52 (7) zjištěno požití drog celkem 244 (+71) 14 (5) Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
12
Alkohol u viníka DN dle krajů rok 2013
celkem nehod z toho alkohol tj. % usmrceno Hlavní město Praha 18 342 471 2,57 29 1 3,45 Středočeský kraj 9 667 553 5,72 87 9 10,34 Jihočeský kraj 3 497 338 9,67 52 3 5,77 Plzeňský kraj 2 990 279 9,33 43 5 11,63 Ústecký kraj 7 439 353 4,75 48 18,75 Královéhradecký kraj 3 651 247 6,77 37 2,70 Jihomoravský kraj 6 083 458 7,53 55 4 7,27 Moravskoslezský kraj 7 306 561 7,68 68 7 10,29 Olomoucký kraj 3 953 317 8,02 27 2 7,41 Zlínský kraj 2 824 308 10,91 35 2,86 Kraj Vysočina 3 044 167 5,49 36 2,78 Pardubický kraj 3 140 250 7,96 14,29 Liberecký kraj 3 274 244 7,45 20 20,00 Karlovarský kraj 1 427 140 9,81 8 0,00 ČR 76 637 4 686 6,11 580 8,97 Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
13
Počet nehod zaviněných pod vlivem alkoholu v krajích za rok 2013
v porovnání s rokem 2012 Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
14
Alkohol v krajích za rok 2013, podíl dle ‰
Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
15
Dlouhodobý vývoj v oblasti zjištěných alkoholů u řidičů motorových vozidel
Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
16
Rok 2013 – nejčetnější příčiny DN
Pořadí DESET nejčetnějších příčin nehod řidičů motorových vozidel počet nehod 1. řidič se plně nevěnoval řízení vozidla 14 151 2. nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky 7 701 3. jiný druh nesprávného způsobu jízdy 6 318 4. nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem 6 253 5. nesprávné otáčení nebo couvání 6 048 6. nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky 4 042 7. nezvládnutí řízení vozidla 4 023 8. nedání předn. proti příkazu dopravní značky DEJ PŘEDNOST 3 554 9. jízda po nesprávné straně vozovky, vjetí do protisměru 2 501 10. vyhýbání bez dostatečné boční vůle 2 396 Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
17
Rok 2013 – příčiny tragických DN
Pořadí DESET nejtragičtějších příčin nehod řidičů motorových vozidel počet usmrcených osob 1. jízda po nesprávné straně vozovky, vjetí do protisměru 80 2. nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky 76 3. řidič se plně nevěnoval řízení vozidla 60 4. nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky 45 5. jiný druh nepřiměřené rychlosti 30 6. nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla a nákladu 25 7. nezvládnutí řízení vozidla 23 8. nedání předn. chodci na vyznačeném přechodu 9. jiný druh nesprávného způsobu jízdy 21 10. nedání předn. proti příkazu dopravní značky STŮJ DEJ PŘEDNOST 16 Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
18
Rok 2013 – zavinění dopravní nehody
Viník, zavinění nehody rok 2013 Počet nehod tj. % z celkového počtu Index Počet usmrcených Rozdíl usmrcených ŘIDIČEM MOTOROVÉHO VOZIDLA 72 383 85,8 102,8 528 90,6 -99 ŘIDIČEM NEMOTOROVÉHO VOZIDLA 2 521 3,0 102,2 27 4,6 -5 z toho dětmi 226 0,4 81,0 1 0,0 CHODCEM 1 132 1,3 87,6 22 3,8 3 405 0,6 80,8 -2 JINÝM ÚČASTNÍKEM 141 0,2 97,2 ZÁVADOU KOMUNIKACE 515 182,6 TECHNICKOU ZÁVADOU VOZIDLA 464 0,5 99,8 LESNÍ, DOMÁCÍ ZVĚŘÍ 6 782 8,0 114,7 JINÉ ZAVINĚNÍ 460 115,9 2 0,3 -1 Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
19
Rok 2013 – dopravní nehody dle místa
Druh komunikace rok 2013 Počet nehod Rozdíl nehod Počet usmrcených Rozdíl usmrcených DÁLNICE 2 546 114 23 3 SILNICE I. TŘÍDY 13 387 320 220 -57 SILNICE II. TŘÍDY 12 019 9 136 -7 SILNICE III. TŘÍDY 10 450 531 98 -32 KOMUNIKACE SLEDOVANÁ 13 097 -107 42 -3 KOMUNIKACE MÍSTNÍ 29 332 2 122 57 -4 ÚČELOVÁ KOMUNIKACE 3 567 5 7 2 Místo nehody rok 2013 Počet nehod Počet usmrcených Počet těžce zraněných Počet lehce zraněných Hmotná škoda v mil. Kč V OBCI 59 692 195 1 518 13 341 2 856,22 Index rok 2012=100% 103,6 84,4 95,0 100,3 103,2 MIMO OBEC 24 706 388 1 264 9 236 2 081,95 103,9 86,2 91,1 99,5 98,8 Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
20
Dopravní nehody zaviněné řidiči motorových vozidel dle věku za rok 2013
Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
21
Dopravní nehody zaviněné řidiči mot
Dopravní nehody zaviněné řidiči mot. vozidel dle praxe v řízení za rok 2013 Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
22
Následky dopravních nehod zaviněných řidiči mot
Následky dopravních nehod zaviněných řidiči mot. vozidel dle věku za rok 2013 Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
23
Následky dopravních nehod zaviněných řidiči mot
Následky dopravních nehod zaviněných řidiči mot. vozidel dle praxe v řízení za rok 2013 Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
24
Usmrcení chodci po měsících za rok 2013 v porovnání s rokem 2012
Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
25
Počet usmrcených chodců dle denní a noční doby za rok 2013
Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
26
Usmrcení cyklisté po měsících za rok 2013 v porovnání s rokem 2012
Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
27
Usmrcení motocyklisté po měsících za rok 2013 v porovnání
s rokem 2012 (motocykly nad 50 ccm) Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
28
Faktory ovlivňující vývoj dopravní nehodovosti
chování všech účastníků silničního provozu intenzita silničního provozu klimatické podmínky technický stav a bezpečnost vozidel kvalita a stav pozemních komunikací činnost Policie České republiky Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
29
Možnosti ovlivňování BESIP ze strany PČR
represe vůči účastníkům silničního provozu – dohled na dodržování zákonných norem, zintenzivnění činnosti v dopravně rizikových časech a lokalitách, efektivní využití technických prostředků určených pro dohled prevence vůči účastníkům silničního provozu – předcházení porušování pravidel silničního provozu, uvědomování si vlastní bezpečnosti, poskytování aktuálního dopravního zpravodajství vytváření bezpečného dopravního prostoru - zlepšování stavu pozemních komunikací, odstraňování rizikových lokalit, posuzování míst tragických dopravních nehod Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
30
Priority PČR pro oblast silničního provozu v roce 2014
Rizikové jednání řidičů motorových vozidel – plánování výkonu dohledu nad silničním provozem do rizikových lokalit se zaměřením na hrubé porušování pravidel silničního provozu, které má za následek vznik závažných dopravních nehod (rychlost, agresivní způsob jízdy, nebezpečné předjíždění, nedání přednosti apod.). Bezpeční nemotorizovaní účastníci silničního provozu (chodci, cyklisté) – dohled nad dodržováním pravidel, dohled u přechodů pro chodce, preventivní akce ve vztahu k zviditelňování, používání ochranných pomůcek a bezpečnému chování v silničním provozu. Alkohol a drogy v silničním provozu Bezpečné komunikace – spoluvytváření bezpečného dopravního prostoru, navrhování dopravně inženýrských opatření ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. Rekonstrukce dálnice D1 Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
31
Přestože v uplynulém roce zahynulo na našich silnicích nejméně osob od roku 1961, je počet zbytečně zmařených životů stále velmi vysoký. Bezpečnost a plynulost silničního provozu je v prvé řadě přímo závislá na vlastním chování všech jeho účastníků. Mysleme na vlastní bezpečnost a buďme vůči ostatním tolerantní a ohleduplní. Děkuji za pozornost Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.