Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Anna Ottová Veronika Petrušková

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Anna Ottová Veronika Petrušková"— Transkript prezentace:

1 Anna Ottová Veronika Petrušková
Umění v pravěku Anna Ottová Veronika Petrušková

2 Periodizace pravěku Doba kamenná ( př. n. l. ‒ 2200 př. n. l.) - paleolit ( př. n. l. ‒ 8000 př. n. l.) mezolit (8000 př. n. l. ‒ místy 3000 př. n. l.) - neolit (5500 př. n. l. ‒ 4000 př. n. l.) - eneolit (4000 př. n. l. ‒ 2200 př. n. l.) Doba bronzová (2200 př. n. l. ‒ 750 př. n. l.) Doba železná (750 př. n. l. ‒ 0)

3 Umělecké dílo Za umělecké dílo lze považovat i první nástroje (pěstní klíny) – pečlivě opracované, dokonale tvarované (tvar kapky – acheulská kultura) Pěstní klín byl vyráběn z úštěpů – měl tenčí plochý průřez, u týlu byl vydutý (dobře se uchopoval) konečná úprava byla prováděna dřevěnou palicí – přesné a jemné opracování Hlazená sekera – neolit, vyráběna jemným oťukáváním

4 Saint – Acheul (Somma)

5 Hudba v pravěku Funkce hudby: dorozumívací magická Převládal rytmus
Napodobování ptačího zpěvu a zvuků přírody Hudba byla spojena s tancem

6 Hudební nástroje: Paleolit – kostěné píšťaly, zvířecí rohy a ulity, příčná flétna a šalmaj Neolit – hliněný buben, hliněný zvonek Doba bronzová – zvony, kovové trouby a rohy, harfy, lyry Odkud to vlastně víme? Archeologické vykopávky Nástěnné malby Srovnání s etniky, která si zachovala původní kulturu

7 šalmaj hliněný buben zvířecí roh

8 První kresby prstem do jílu
50. tisíciletí – Neandrtálec – pazourková škrabadla, retušované hroty z tenkých úštěpů – technicky dokonalé První předpoklady * umění - ligurská jeskyně Toiranu – otisky nohou v jílu, značky načrtnuté prsty, vrypy – napodobení medvědího drápání Ostatky chráněny vápencovou deskou nebo mohylou z kamínků – inspirace pro velké náhrobky, megalitické stavby (aleje menhirů v Carnaku, pyramidy)

9 30. tisíciletí – jeskyně La Clotilde (Santa Izabel), Gargas – Francie
zvápenatělé kresby v měkkém jílu – svislé a vlnící se čár Snaha pokrýt stěnu spletí čar (strach z prázdnoty, vyjadřovali úzkost) Později začala být zobrazována jednoduchá zvířata – lovcův denní svět

10 Gargas

11 Abstraktní umění odvozená abstrakce – deformování původních tvarů (z hadů vznikly spirály, ze čtyř postav u čtvercového stolu maltézský kříž) původní – vrypy v řadách napodobující stopy po vykosťování masa, vrypy vytvářející sítě s křížky a čtverečky naleziště – Miziň na Ukrajině (15. až 14. tisíciletí)

12 Miziň na Ukrajině - Abstraktní ornamenty vyryté do kostí nebo mamutoviny – zdobení náramků z mamutích klů Kombinací více náramků vznikaly tvary písmena V nebo X klikatka – kombinace 3 nebo 4 V meandr – dvě V posunutá proti sobě nálezy – mamutí lopatka, dvě čelisti s červenými kresbami (zobrazují úzký vztah mezi rytinou a malbou)

13 Přenosné předměty pazourkové hroty, kostěné hroty, ´vřetenovité hroty osazené do kopí v krčkem, harpuny se dvěma až třemi řadami ozubů, kopí se zářezy pro osazení jemných pazourkových mikrolitů vrhač oštěpů – zvyšoval přesnost zásahu, prodlužoval dostřel zdoben zvířecími motivy – magická fce tvůrčí magie se může změnit v ničivou – př. bizoni a kozorožci z Niaux probodaní šípy

14 vrhač oštěpů ze zdobené kosti (skákající kůň) jeskyně Bruniquel, Francie)
na hřívě se objevují tytéž detaily jako u koní ze souboru maleb – důležité pro datování jeskynní tvorby

15 Jeskynní malby Náměty: Otisky rukou Makarónské kresby Zvěř Lov
ne všechny malby lze považovat za umělecká díla musíme vybírat – za umění můžeme považovat pouze cca 15% z všech dochovaných jeskynních maleb

16 Technika malby Obrysy vyryli kamenem nebo pazourkem, popř. jej nakreslili černým uhlem a následně vybarvovali

17

18 Perigórská škola 30 000 -13 500 př. n. l.
charakteristický způsob vyobrazení „kroucená perspektiva“ – zvířata zobrazovaná z profilu, ale s čelně uspořádanou hlavou a rohy stříkaná malba, negativní otisky rukou tečkované čáry, slité tečky Bajkal až Ukrajina

19

20 Magdalénská škola 15 –10 tisíc př.n.l.
jednoduché kresební linie, větší přesnost normální perspektiva tématické uspořádání plochy zvířecích těl vyplněné černou barvou Španělsko

21

22 překrývající se malby první rytinu provedl umělec – kouzelník, aby přičaroval kořist úspěšným lovem se prokázala účinnost valounu – poté byl pokryt dalšími rytinami a obrazy jeskyně Altamiry (Španělsko)

23 Nejvýznamnější oblasti
Frankokanteberská oblast - mezi Španělskem a Francií (nejznámější lokalita) Lascaux (laskó) - Francie, našla se zde zvířata velká až 6m - nejznámější Černý býk Altamira - Španělsko, asi 180 zvířat - hodně bizonů Niaux (nixo) - Španělsko Pindal - Polsko

24 Sošky Drobné sošky žen a zvířat – uctívali kult plodnosti
Mužské sošky jsou vzácné Materiál: kámen, hlína (vypalovaná od doby bronzové), kosti, kly, dřevo Např. Dolní Věstonice, Willendorf – sošky vyřezávané v mamutovině Vkládali je do hrobů zemřelých

25 (Dolní Věstonice) (Rakousko)
Věstonická venuše Willendorfská venuše (Dolní Věstonice) (Rakousko)

26 Archeologické lokality u nás
Jeskyně Kůlna Býčí skála Jeskyně Šipka Dolní Věstonice

27 Další výrobky Drobné předměty zdobené rytinou nebo ražbou Šperky

28 Hrnčířství Nádoby se tvarovaly z tenkých válečků
Poté se zdobily, sušily a vypalovaly Využití: denní potřeba (vaření, stolování, přenášení potravin, uchovávání potravin)

29 Nejstarší keramické předměty světa
Pálení keramiky v zahloubeném ohništi

30

31 Stavby z megalitů (neolit)
1. Menhiry - Vztyčené velké kameny, postavené do řady nebo řad. 2. Dolmeny - Dva vztyčené kameny s vodorovným překladem. 3. Kromlechy - Kombinace menhirů a dolmenů sestavených do určitého tvaru.

32 nejmohutnější v Bretani nejslavnější v Anglii – Stonehenge
Menhiry nejmohutnější v Bretani nejslavnější v Anglii – Stonehenge postaven na počest slunce Ve Francii aleje s více než menhiry

33 aleje v Carnaku (Francie) - Tvoří je několik tisíc menhirů, rozestavěných v rovnoběžných řadách na obrovské rozloze v délce přes 1 km. Jsou svědectvím prosperující a pevně organizované společnosti.

34 oblast Prahy

35 Stonehenge

36 Zdroje Renata a Jaroslav Malinovi – Vzpomínky na minulost aneb Experimenty odhalují tajemství pravěku Béatrice André-Salviniová a spol. – Úsvit civilizací Helena Mandelová – České země v pravěku (edice Dějiny v obrazech) José Pijoan – Dějiny umění I.

37 Děkujeme za pozornost…


Stáhnout ppt "Anna Ottová Veronika Petrušková"

Podobné prezentace


Reklamy Google