Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
1. ZÁKLADNÍ VLASTNOSTI ČTVERCE 2. OBVOD A OBSAH ČTVERCE – SLOVNÍ ÚLOHY
ČTVEREC 1. ZÁKLADNÍ VLASTNOSTI ČTVERCE 2. OBVOD A OBSAH ČTVERCE – SLOVNÍ ÚLOHY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
2
ZÁKLADNÍ VLASTNOSTI ČTVERCE
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
3
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VRCHOLY ČTVERCE čtverec má 4 vrcholy … A, B, C, D vrcholy popisujeme proti směru hodinových ručiček Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
4
STRANY ČTVERCE čtverec má 4 stejně dlouhé strany
AB = BC = CD = DA = a strany čtverec jsou na sebe kolmé Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
5
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ÚHLY U VRCHOLŮ ČTVERCE čtverec má u všech vrcholů pravé úhly velikost úhlu = 90° součet vnitřních úhlů čtverce je 360° Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
6
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ÚHLOPŘÍČKY VE ČTVERCI AC = e BD = f S e f … úhlopříčky se protínají ve středu čtverce S e = f … úhlopříčky jsou stejně dlouhé Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
7
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ÚHLOPŘÍČKY VE ČTVERCI AS = CS BS = DS úhlopříčky se navzájem půlí ve středu čtverce S Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
8
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ÚHLOPŘÍČKY VE ČTVERCI e f … úhlopříčky jsou na sebe navzájem kolmé Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
9
KRUŽNICE OPSANÁ ČTVERCI
opsaná kružnice kr (S; r) má střed totožný se středem čtverce S vrcholy čtverce leží na kružnici opsané průměr kružnice … d = e poloměr kružnice … Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
10
KRUŽNICE VEPSANÁ ČTVERCI
vepsaná kružnice k (S; ) má střed totožný se středem čtverce S kružnice vepsaná se dotýká středů stran čtverce poloměr kružnice … průměr kružnice … d = a Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
11
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
OBVOD A OBSAH ČTVERCE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
12
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
OBVOD ČTVERCE OBVOD = např. cesta kolem pozemku o = 4 . a ZÁKAZ VSTUPU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
13
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
OBSAH ČTVERCE OBSAH = např. celá travnatá plocha OBSAH = VÝMĚRA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
14
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
OBSAH ČTVERCE čtverec se skládá ze dvou shodných pravoúhlých rovnoramenných trojúhelníků CAB a ACD součtem obsahů těchto trojúhelníků vznikne další vzorec pro výpočet obsahu čtverce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
15
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ODVOZENÍ VZORCE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
16
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
SLOVNÍ ÚLOHY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
17
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
PŘÍKLAD 1: Plot okolo zahrady je dlouhý 756 m. Jakou výměru má zahrada? délka plotu = obvod zahrady … o = 756 m z obvodu vypočteme délku strany zahrady ? vypočteme výměru (obsah) zahrady Výměra zahrady je m2. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
18
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
PŘÍKLAD 2: Z kruhové podložky o průměru 17 cm máme vyříznout co největší čtverec. Jaký bude obvod čtverce? průměr kružnice = úhlopříčka … d = e = 17 cm stranu čtverce vypočteme z pravoúhlého CAB pomoci Pythagorovy věty vypočteme obvod čtverce ? Obvod vyřezaného čtverce je 48,08 cm. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
19
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
PŘÍKLAD 3: Kolik kroků ujdeme, máme-li přejít 1 ha pole z bodu A do protilehlého bodu C, když jeden krok je dlouhý 0,75 m? převedeme jednotky … 1 ha = m2 z obsahu pole vypočteme jeho stranu a ? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
20
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
PŘÍKLAD 3: Kolik kroků ujdeme, máme-li přejít 1 ha pole z bodu A do protilehlého bodu C, když jeden krok je dlouhý 0,75 m? ? úhlopříčku e vypočteme pomoci Pythagorovy věty Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
21
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
PŘÍKLAD 3: Kolik kroků ujdeme, máme-li přejít 1 ha pole z bodu A do protilehlého bodu C, když jeden krok je dlouhý 0,75 m? ? počet kroků = délka úhlopříčky : délka kroku Přes pole musíme ujít přibližně 189 kroků. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
22
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
PŘÍKLAD 4: Kolik m lemovací pásky potřebujeme na olemování co největšího kruhového ubrusu vystřiženého ze čtverce o straně 1,5 m? délka strany čtverce = průměr kružnice vepsané … a = d = 1,5 m vypočteme obvod kruhu ? ? Na olemování ubrusu potřebujeme 4,71 m lemovací pásky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
23
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
PŘÍKLAD 5: Obsahy čtverců S a S´ jsou v poměru 9 : 16. V jakém poměru jsou jejich obvody? stranu čtverce vyjádříme z obsahu čtverce ? dosadíme do poměru … o : o´ Obvody o : o´ jsou v poměru 3 : 4. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
24
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ZÁVĚREM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
25
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Konfucius: Co slyším, to zapomenu. Co vidím, si pamatuji. Co si vyzkouším, tomu rozumím. Zdroj:Citáty slavných osobností. Konfucius. [ ]. Dostupné na WWW:< Mgr. Lenka Pláničková Opava 2010 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.