Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Hlavní směry dalšího rozvoje zajišťování kvality v EHEA

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Hlavní směry dalšího rozvoje zajišťování kvality v EHEA"— Transkript prezentace:

1 Hlavní směry dalšího rozvoje zajišťování kvality v EHEA
Helena Šebková, Centrum pro studium vysokého školství, v.v.i. Hodnocení kvality vysokých škol MU-Telč, duben 2011

2 Boloňský proces a zajišťování kvality
První impuls k aktivitám v oblasti zajišťování kvality Þ Boloňská deklarace (1999) Nepřímá výzva k zajištění atraktivity evropského vysokého školství: „Je nutné se zejména soustředit na cíl posílit mezinárodní konkurenceschopnost evropského systému vysokého školství. Životaschopnost a výkonnost každé civilizace může být posuzována mírou přitažlivosti své kultury pro ostatní země. Musíme získat jistotu v tom, že systém evropského vysokého školství je v celosvětovém měřítku tak přitažlivý, jak odpovídá našim mimořádným kulturním a vědeckým tradicím.“ Přímá výzva: „ ….podpora evropské spolupráce v oblasti udržování kvality se zřetelem na vypracování srovnatelných kritérií a metodologie“ Hodnocení kvality vysokých škol MU-Telč, duben 2011

3 Boloňský proces a zajišťování kvality
Reakce akademické komunity Þ Shromáždění evropských vysokých škol v Salamance (březen 2001) Závěry zpracovány do dokumentu The Message from the Salamanka Convention of European Higher Education Institutions cíl dokumentu Þ využití pro Pražský Summit (2001) Shrnutí: "Zajištění kvality nebude v Evropě záležitostí jedné agentury, která by prosazovala obecné standardy. Evropská cesta spočívá ve vytvoření mechanismu, který umožní vzájemné uznávání výsledků hodnocení a zajišťování kvality a akreditace jako možné alternativy. Tento mechanismus bude respektovat národní, jazykové a odborné rozdíly a nebude vysoké školy neúměrně přetěžovat. " Hodnocení kvality vysokých škol MU-Telč, duben 2011

4 Berlínské komuniké (2003): Vytváření evropského prostoru vysokoškolského vzdělávání (EHEA)
Ministři potvrdili, že klíčovým principem vytváření EHEA je kvalita vysokoškolského vzdělávání; shodli se na tom, jak by měly národní systémy zajišťování kvality vypadat (do roku 2005); požádali ENQA a partnery (EUA, EURASHE a ESIB (ESU)) o zpracování společného souboru standardů, postupů a pokynů pro zajišťování kvality. Hodnocení kvality vysokých škol MU-Telč, duben 2011

5 Bergenské komuniké (2005) Ministři
znovu zdůraznili důležitost zajišťování kvality v EHEA; vyzvali vysoké školy k systematickému zavádění vnitřních mechanismů hodnocení kvality v jejich přímé návaznosti na vnější hodnocení kvality; přijali Standardy a směrnice pro zajišťování kvality EHEA (ESG); zavázali se zavést peer-review model hodnocení národních agentur pro zajišťování kvality; uvítali návrh na vytvoření Evropského registru agentur pro zajišťování kvality Þ EQAR (ENQA a partneři) zdůraznili důležitost spolupráce mezi národně uznanými agenturami pro zefektivnění vzájemného uznávání rozhodnutí. Hodnocení kvality vysokých škol MU-Telč, duben 2011

6 Londýnské komuniké (2007) Ministři
pochválili zavádění ESG, které se staly iniciátorem rozvoje mechanismů zajišťování kvality; podpořili organizaci Evropského fóra o zajišťování kvality (aktivita E4 Group, první fórum v roce 2006) Þ příležitost k diskusi o evropských vývojových trendech v zajišťování kvality; uvítali zřízení Evropského registru agentur zajišťujících kvalitu ve vysokoškolském vzdělávání; zdůraznili důležitost Zastřešující ho kvalifikačního rámce EHEA dohodnutého v Bergenu Þ centrální prvek podpory evropského vysokoškolského vzdělávání ; shodli se, že národní kvalifikační rámce, certifikované podle Zastřešujícího kvalifikačního rámce EHEA, budou zavedeny do roku 2010. Hodnocení kvality vysokých škol MU-Telč, duben 2011

7 Vliv Boloňského procesu na zajišťování kvality
The Bologna Process Independent Assessment: The first decade of working on the European Higher Education Area (CHEPS, INCHER-Kassel, ECOTEC): Pod vlivem Boloňské deklarace a zejména Berlínského komuniké (2003) mnoho zemí adaptovalo/měnilo systémy zajišťování kvality s důrazem na akreditaci Odborníci v této oblasti k tomu konstatují, že „Akreditace v praxi znamená především důraz na kontrolu a odpovědnost, daleko méně podporuje zdokonalování kvality“ (například Harvey, 2004; Westerheijden, Stensaker, & Rosa, 2007).

8 European Standards and Guidelines for Quality Assurance in the EHEA (ESG)
Pojem „standard“ Þ v Evropě chápán různým způsobem Þ autoři ESG (ENQA (European Association for Quality Assurance in Higher Education) ve spolupráci s EUA (Evropská Asociace univerzit), EURASHE (Asociace institucí vysokoškolského vzdělávání) a ESU (Evropská asociace studentů, dřívější ESIB) zdůrazňují, že jde o volné vyjádření obsahu tohoto pojmu, podložené příklady dobré praxe, nikoliv o úzce zaměřené regulativní požadavky. Volné vymezení vychází především z toho, že ESG byly připravovány s cílem využívání ve všech evropských institucích terciárního vzdělávání, bez ohledu na jejich strukturu, funkci, velikost či národní kontext Hodnocení kvality vysokých škol MU-Telč, duben 2011

9 V souladu se všemi dokumenty Boloňského procesu ESG zdůrazňují:
European Standards and Guidelines for Quality Assurance in the EHEA (ESG) V souladu se všemi dokumenty Boloňského procesu ESG zdůrazňují: bohatství Evropy spočívající v rozmanitosti politických, sociálně-kulturních a historických tradic a jazyků a rozvíjející se různé systémy terciárního vzdělávání. Standardy a směrnice pro zajišťování kvality proto nesmí být omezující a vyžadovat plnění detailních předpisů. ESG vycházejí z generických principů, které by především měly vzbudit všeobecný ohlas a diskusi o rozdílných názorech na kvalitu vzdělávání mezi institucemi, agenturami, akademickou komunitou i studenty. Výraznou charakteristikou ESG je, že se soustřeďují na cíle, nikoliv na způsob, jakým jsou  cíle dosaženy. Hodnocení kvality vysokých škol MU-Telč, duben 2011

10 Evropské standardy a směrnice pro vnitřní zajištění kvality v rámci institucí terciárního vzdělávání (Část 1) 1.1 Politika a procedury pro zajištění kvality Standard: Instituce by měly mít politiku a související procedury pro zajištění kvality a standardů svých programů a kvalifikací. Měly by se výslovně zavázat k vývoji kultury, která uznává důležitost kvality, a zajištění kvality, v jejich činnosti. K dosažení těchto cílů by měly instituce vytvořit a realizovat strategii pro trvalé zvyšování kvality. Strategie, politika a procedury by měly mít oficiální status a měly by být veřejně dostupné. Svou roli by v nich měli hrát také studující a další zainteresované skupiny. Hodnocení kvality vysokých škol MU-Telč, duben 2011

11 ESG (Část 1) Směrnice: Oficiální politiky a procedury poskytují rámec, v němž instituce terciárního vzdělávání mohou rozvíjet a monitorovat efektivitu svých systémů zajištění kvality. Pomáhají také vytvořit veřejnou důvěru v institucionální autonomii. Politiky obsahují vyjádření záměrů a hlavní prostředky k jejich dosažení. Procedurální pokyny mohou obsahovat podrobnější informace o způsobech, kterými je politika prováděna, a představují zdroj informací pro všechny, kdo potřebují znát praktické aspekty provádění procedur. Programový dokument by měl obsahovat: * vztah mezi výukou a výzkumem v rámci instituce; * institucionální strategii týkající se kvality a standardů; * organizaci systému zajištění kvality; * zodpovědnost kateder, ústavů, fakult a další organizačních jednotek a osob za zajištění kvality; * zapojení studujících do zajištění kvality; * způsob provádění, monitorování a revidování politiky. Hodnocení kvality vysokých škol MU-Telč, duben 2011

12 ESG (Část 1) Budování EHEA závisí rozhodujícím způsobem na
* odpovědnosti všech součástí instituce za zajištění, aby programy měly jasné a explicitní zamýšlené výsledky; * připravenosti, ochotě a schopnosti zaměstnanců poskytovat výuku a podporu studujícím, která jim pomůže dosáhnout zamýšlených výsledků; * včasném, úplném a konkrétním příspěvku k fungování instituce těch jejích zaměstnanců, kteří prokazují obzvláštní excelenci, odbornost a odpovědnost. Všechny instituce terciárního vzdělávání by měly usilovat o zlepšení a zdokonalení výuky, kterou poskytují svým studujícím. Hodnocení kvality vysokých škol MU-Telč, duben 2011

13 Lovaňské komuniké (2009) Učení pro budoucnost: priority vysokého školství pro následující desetiletí Ministři: Výzvám nové doby chceme čelit úsilím o excelenci ve všech aspektech vysokého školství, což vyžaduje stálé zaměření na kvalitu. Abychom podpořili vysoce potřebnou rozrůzněnost našich vzdělávacích systémů, plně uznáme v rámci našich národních strategií hodnotu * různých poslání vysokého školství, od vzdělávání a výzkumu až po veřejnou službu a * angažovanost v oblasti sociální soudržnosti a kulturního rozvoje. Hodnocení kvality vysokých škol MU-Telč, duben 2011

14 Vícerozmerné nástroje pro zajištění transparentnosti
Lovaňské komuniké (2009) Vícerozmerné nástroje pro zajištění transparentnosti Existence několika iniciativ Þ tvorba mechanismů pro poskytování podrobných informací o vysokoškolských institucích v EHEA Cíle iniciativ * učinit diversitu transparentní ; * umožnit institucím identifikovat a porovnávat jejich silné stránky. Nástroje transparentnosti * musí být propojeny s principy Boloňského procesu, zejména se zajišťováním kvality; * měly by být založeny na srovnatelných datech a vhodných indikátorech, které popíší rozmanité profily institucí . Hodnocení kvality vysokých škol MU-Telč, duben 2011

15 Komuniké Budapešť-Vídeň
Ministři ocenili nezávislé hodnocení 10 let Boloňského procesu; konstatovali, že v budování EHEA bylo dosaženo velkého pokroku; uvedli, že přesto byla  řada cílů implementována jen do určité míry; mezi ně patří i zajišťování kvality . Ministři dále potvrdili, že vnímají kritické hlasy akademické komunity a studentů; protesty v některých zemích, zčásti zaměřené proti vývoji a opatřením, které s Boloňským procesem nesouvisí; některé cíle procesu a následující reformy nebyly dobře vysvětleny a správně implementovány Þ do této oblasti je třeba zaměřit úsilí v dalším období Hodnocení kvality vysokých škol MU-Telč, duben 2011

16 Trends 2010: vnější zajišťování kvality
Procesy vnějšího zajišťování kvality by se měly rozvíjet v rámci ESG, to znamená: respektovat institucionální autonomii; podporovat diversitu institucí ; hledat rovnováhu mezi autonomií a odpovědností, zdůrazňovat fázi vlastního hodnocení jako zásadní část celého procesu; podporovat rozvoj různých procesů vnitřního zajišťování kvality Þ role vnějšího zajišťování kvality je posuzovat vnitřní procesy a respektovat, že za jejich vytváření a rozvoje je zodpovědná především vysoká škola; umožnit, aby si vysoká škola vybrala pro vnější hodnocení jakoukoliv agenturu, která je součástí EQAR. Hodnocení kvality vysokých škol MU-Telč, duben 2011

17 Trends 2010 – vnitřní zajišťování kvality
Charakteristika mechanismů vnitřního zajišťování kvality ve vytváření institucionální kultury kvality bylo mnohé dosaženo, ale pro skutečnou kulturu kvality a pro optimální návaznost vnitřního a vnějšího zajišťování kvality je potřeba ještě mnohé udělat; vnitřní systémy zajišťování kvality nemusí být stejné pro všechny vysoké školy, ani uvnitř instituce, naopak, měly by brát v úvahu rozdílnosti a různá specifika; zlepšování kvality je závislé na konstruktivním a smysluplném zapojení akademických pracovníků, studentů i dalších pracovníků do procesů; zajišťování kvality musí být orientované především na zlepšování; procesy zajišťování kvality nesmí vyžadovat neúměrné pracovní zatížení a finanční prostředky; podstatná jsou data a analýzy, shromažďované na centrální institucionální úrovni; poskytují globální popis celé instituce a snižují administrativní zatíženi institucionálních součástí; zvláštní péče musí být věnována službám pro studenty. Hodnocení kvality vysokých škol MU-Telč, duben 2011

18 EUA Policy Statement on Quality and Quality Assurance in the EHEA
EUA Council, říjen 2010 Preambule Kvalita vysokého školství zůstává stále jedním ze základních principů Boloňského procesu. Narůstající zájem o různé typy rankingů, ale také nedávné studentské protesty ukazují, že university musí znovu opakovat svoji odpovědnost za kvalitu svých činností. EUA proto vydala tento dokument zaměřený na vytváření kultury kvality na systémové i institucionální úrovni. Evropské univerzity by podle EUA měly založit svoje procesy zajišťování kvality na čtyřech základních principech Hodnocení kvality vysokých škol MU-Telč, duben 2011

19 EUA Policy Statement Základní odpovědnost za kvalitu svých činností má vysoká škola. Role vnějšího zajišťování kvality by mělo být především posouzení vnitřních procesů. Institucionální management kvality vyžaduje komplexní přístup Þ pokrývá všechny činnosti vysoké školy: vzdělávání, výzkum a vývoj, službu společnosti a podpůrné služby. Management kvality musí být odvozen od základních strategických cílů instituce Kvalitu je třeba pojímat v souvislostech. Je nutné vzít v úvahu diversitu poslání a profilů institucí i národní kontext a tradice Þ neexistuje žádná jednodimenzionální definice kvality. Procesy zajišťování kvality musí být flexibilní adaptabilní tak, aby nepotlačovaly inovativní a kreativní rozvoj. Hlavní cíl zajišťování kvality (vnitřního i vnějšího) je zdokonalovat kvalitu a posilovat důvěru mezi všemi zainteresovanými partnery, je proto potřeba udržovat rovnováhu mezi odpovědností a zdokonalováním . Hodnocení kvality vysokých škol MU-Telč, duben 2011

20 EUA Policy Statement Další podrobnější principy (podobně jako v Trends 2010) a nově koncipované principy: Důležité je nejen zdokonalování kvality, ale také zlepšování transparentnosti Příspěvek ke kvalitě činností a odpovědnosti vysokých škol je schopnost podávat jasnou informaci o jejich poslání, činnostech, výkonech a výsledcích pro studenty, zaměstnavatele a další partnery. Nástroje transparentnosti jako jsou ranking nebo klasifikace nemohou být považovány za prostředky odpovědnosti nebo jako náhrada za kvalitu. Mohou sloužit, s využitím různých indikátorů, k vymezení pozice ve vztahu k ostatním univerzitám, ale nemohou sloužit stejnému účelu jako vnitřní nebo vnější zajišťování kvality, které zkoumá procesy a výsledky s cílem vyslovit názor/posouzení, které reflektuje silné stránky a případné problémy. Zdůraznění sběru jasných a spolehlivých dat a provádění analýz činností a dosažených výkonů, jejichž řízení (pokud možno z centrální úrovně) zajišťuje minimalizaci překryvů činností a pracovních nároků. Hodnocení kvality vysokých škol MU-Telč, duben 2011

21 EUA Policy Statement Spolupráce mezi různými partnery je základním faktorem úspěchu. Důležitou výzvou pro další desetiletí je zajištění soustavného a aktivního zapojení všech partnerů: universit, agentur pro zajišťování kvality a studentů pro rozvoj zajišťování kvalty a dialog mezi partnery na všech úrovních. Zdůraznění kvality respektující účel a poslání dané instituce (fit for the pusrpose). Mechanismy vnitřního i vnějšího zajišťování kvality musí respektovat národní, institucionální i programovou diversitu a za základní princip považovat definici poslání instituce a vymezení jejích cílů. Nezbytností je hledání rovnováhy mezi autonomií a odpovědností a podpora orientace na zdokonalování, která zdůrazňuje fázi vlastního hodnocení i možnost ponechat část procesu jako důvěrnou. Hodnocení kvality vysokých škol MU-Telč, duben 2011

22 Projekt U-map podporovaný EK
Diversifikace institucí podle určitých charakteristik (například výzkumu a vývoje, tvůrčí činnosti, vzdělávací činnosti, třetí role v širokém pojetí apod.) Þ důležité téma diskuse i v ČR. Evropská komise (řádný člen Boloňského procesu) Þ podpora projektu U-map. Základní principy „mapování“: * transparentnost profilů jednotlivých vysokých škol; * srozumitelnost různorodosti jejich poslání a cílů; * vybrané charakteristiky, popsané relativně podrobně několika indikátory; * možnost zařazení institucí do typologických skupin. Typologie je: * mnohorozměrná; * založená na objektivních a spolehlivých datech; * neřadí instituce hierarchicky, ale umožňuje, aby mohly spadat do několika skupin; * je flexibilní ve smyslu změn a vývoje instituci, a tudíž i možných změn jejich zařazeni, * nemá ambice stát se povinnou normou. Hodnocení kvality vysokých škol MU-Telč, duben 2011

23 Projekt U-map podporovaný EK
Mapování a potenciální typologie by * neměla nahradit zajišťování kvality (EUA); * mohla přispět institucím k lepšímu formulování vlastního profilu institucí (případně jejich součástí); * pomohla najít partnery s obdobným zaměřením pro rozvoj spolupráce (na národní i mezinárodní úrovni); * mohla přispět k jasnému formulování vlastních silných stránek a jejich rozvoji; * mohla podpořit další diversifikaci (v systému vysokého školství, ale případně i uvnitř institucí); * umožnila vhodné využití benchmarkingu mezi institucemi v typologických skupinách. K otestováni metodiky U-Map s případnou modifikací vyhovující dané zemí se rozhodlo Estonsko, Portugalsko, Holandsko ve spolupráci s vlámskou komunitou Belgie, Norsko, připravují se také další severské země a Rumunsko. Hodnocení kvality vysokých škol MU-Telč, duben 2011

24 Příklad „mapování“ vysokých škol
Použité charakteristiky/dimenze Vzdělávací profil (teaching and learning profile) Výměna znalostí knowledge exchange) Profil studentů (student profile) Internacionalizace (international orientation) Výzkumná v vývojová činnost (research involvement) Regionální role (regional engagement) Zdroj: Hodnocení kvality vysokých škol MU-Telč, duben 2011

25 ESG v evropských projektech
Mapping the Application and Implementation of the ESG (MAP-ESG) Konsorcium projektu Þ E4 Group, koordinátor Þ ENQA, reprezentant Řídící skupiny projektu Þ EUA, administrativa Þ EUA Sekretariát. Důvod projektu Þ po 4 letech zkušeností s implementací a používáním ESG Þ náměty na revisi a úpravy. Autoři ESG Þ před diskusí o revizi je potřeba zmapovat zkušenosti různých zainteresovaných partnerů a jejich názory na to, zda je revize ESG potřebná/nutná. Metodika Þ práce s dokumenty, výzkum Þ národní konference rektorů, workshopy. Předběžné výsledky Þ podzim 2011, výsledná zpráva Þ leden 2012, diseminace výsledků Þ konference navazující na schůzku BFUG v únoru 2012. Hodnocení kvality vysokých škol MU-Telč, duben 2011

26 ESG v evropských projektech
“Identifying barriers in promoting the European Standards and Guidelines for Quality Assurance at institutional level and making recommendations as to how these might be addressed (IBAR)“, finanční podpora Þ Lifelong Learning Programme . Partneři projektu: ČR, CSVŠ, v.v.i. Þ koordinátor projektu; UK, University of Strathclyde; Lotyšsko, Universtiy of Latvia; Polsko, Warsaw School of Economics; Portugalsko, CIPES; SR, Universita Konstantina Filosofa v Nitře; Holandsko, CHEPS. Důvod projektu Þ výzkum implementace ESG - Část 1 v různých oblastech činnosti vybraných vysokých škol Þ 4 vysoké školy v každé z partnerských zemí (ČR: VUT, UP, VŠCHT, VŠFS) Metodika: práce s dokumenty, výzkum na vybraných vysokých školách Výsledky Þ každý 5. měsíc národní studie a komparativní studie o implementaci ESG v jedné oblasti činností, výsledná zpráva a knižní publikace v roce 2013; předběžná dohoda o spolupráci a rozšiřování výsledků s EUA. Webová stránka projektu: Hodnocení kvality vysokých škol MU-Telč, duben 2011


Stáhnout ppt "Hlavní směry dalšího rozvoje zajišťování kvality v EHEA"

Podobné prezentace


Reklamy Google