Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Poměr sacharidy-inzulín, flexibilní režim
Inzulínek - Rališka 2018 1 1
2
Záludnosti při řízení léčby
Co platí pro jednoho, nemusí platit pro druhého → obecná doporučení nutno vyzkoušet, přizpůsobit Každý pacient je individuum – platí zejména pro dětský věk Různé kalkulátory - poskytují výpočty - bez znalostí dalších okolností - POUZE DOPORUČENÍ – NUTNO PŘEMÝŠLET A HODNOTIT! 2 2
3
Sacharidový poměr slouží k určení bolusů
Velikost bolusu k jídlu záleží na: množství g sacharidů poměru S : I ( sacharidy : inzulín) druhu sacharidů/glykemický index Velikost bolusu ovlivní i aktuální glykémie před jídlem a aktuální citlivost na inzulín (sport) 3 3
4
Sacharidový poměr Kolik gramů sacharidů pokryje 1 j bolusového inzulínu (bolusu k jídlu – Humalog, Novorapid, Actrapid) Jak to zjistím???? Výpočtem - a poté ověřením v praxi - dle glykémií před a po jídle! /glukometr, senzor Nutné znát přesně obsah sacharidů v jídle! Nutné znát typ sacharidů a glykemický index! Zohlednit citlivost na inzulín = účinnost inzulínu v různou denní dobu 4 4
5
Sacharidový poměr: výpočet dle věku
Pravidlo 450- dospívající a dospělí Pravidlo 400- školáci Pravidlo 350- předškoláci Pravidlo 300- batolata, kojenci Číslo… je děleno celkovou denní dávkou inzulínu…zjistím, kolik gramů sacharidů pokryje 1 jednotka inzulínu Podle plánovaných g sacharidů v jídle (1VJ=10g nebo 12g sacharidů) se určí dávka inzulínu k jídlu 5 5
6
Výpočet S:I cvičně: při denní dávce inzulínu 50j pro všechny děti
Celková denní dávka inzulínu 50 Sacharido-inzulinový poměr kojenci a batolata předškolní školní puberta Pravidlo 300 350 400 450 1 jednotka 6,0 7,0 8,0 9,0 inzulínu pokryje G sacharidů Inzulino-sacharidový poměr na 1 v.j. [10 g] 1,7 1,4 1,3 1,1 na 1 v.j. [12 g] 2,0 1,5 cukrů je potřeba j. inzulínu Celková denní dávka inzulínu 50 Sacharido-inzulinový poměr kojenci a batolata předškolní školní puberta Pravidlo 300 350 400 450 1 jednotka 6,0 7,0 8,0 9,0 inzulínu pokryje G sacharidů Inzulino-sacharidový poměr na 1 v.j. [10 g] 1,7 1,4 1,3 1,1 na 1 v.j. [12 g] 2,0 1,5 cukrů je potřeba j. inzulínu Celková denní dávka inzulínu 50 Sacharido-inzulinový poměr kojenci a batolata předškolní školní puberta Pravidlo 300 350 400 450 1 jednotka 6,0 7,0 8,0 9,0 inzulínu pokryje G sacharidů Inzulino-sacharidový poměr na 1 v.j. [10 g] 1,7 1,4 1,3 1,1 na 1 v.j. [12 g] 2,0 1,5 cukrů je potřeba j. inzulínu
7
Sacharid. poměr: Varianta B - zahrnuje i tělesnou hmotnost
6,2 x hmotnost : celkovou denní dávkou inzulínu Příklad: Hmotnost = 60 kg Celková denní dávka inzulínu = 40j 6,2 x 60kg = 372 372 : 40j = 9,3 To znamená, že 1j inzulínu pokryje 9,3g sacharidů 7 7
8
Která varianta mi nejvíce vyhovuje?
Ta, která zajistí zvýšení glykémie po hlavním jídle průměrně o 2 mmol/l s návratem glykémie k výchozí hodnotě za 3-5 hod (rozdíl glykémie před jídlem a 2 hod. po jídle by měl být 1,3-3,3 mmol/l) Cílová glykémie 5-8 mmol/l K ověření správnosti sacharid. poměru opakovaně vyšetřovat glykémie před a po hlavních jídlech/senzor Výpočty fungují při flexibilním režimu s analogy inzulínu, při poměru bazál - bolusy cca 50:50 8 8
9
Korekční faktor Udává, o kolik klesne glykémie, když podáme 1j. rychle působícího analoga (Novorapid, Humalog) Výsledek je v mmol/l PRAVIDLO 100 – 100: celková denní dávka inzulínu první nastavení – 110:celková denní dávka - RÁNO první nastavení – 120:celková denní dávka - DEN první nastavení – 150:celková denní dávka - NOC Nepoužívá se po sportu a při stavu kolísání glykémií způsobené přehnanou dávkou inzulínu (hypo-hyper) 9 9
10
Obrácený korekční faktor
pomůže „dojíst“ hypoglykémii: kolik se musí sníst cukrů, aby glykémie stoupla o 1 mmol/l Pro kojence a batolata je to 3 g cukrů, pro předškolní děti 3,5 g, školní 4 g a dospívající 4,5 g sacharidů 10 10
11
Korekce při hyper/hypo-glykémii:CDD 50j
Korekční faktor Pravidlo analoga všichni 1 j inzulínu sníží glykémii o 2,0 mmol/l Obrácený korekční faktor jídlem o 1 mmol/l kojenci a batolata předškolní školní puberta zvýší glykémii 3 3,5 4 4,5 g cukrů 1 VJ = 10 g cukrů 0,30 0,35 0,40 0,45 1 VJ = 12 g cukrů 0,25 0,29 0,33 0,38 VJ
12
Korekční faktor (HM inzulíny)
o kolik klesne glykémie, když podáme 1 j rychlého inzulínu. Výsledek je v mmol/mol. Podle pravidla 83 pro HM inzulín: 83 : celková denní dávka inzulínu 12 12
13
Příklad - výpočet korekčního faktoru
Celková denní dávka inzulínu = 40j HM inzulín: 80 (83) : 40 = 2 1 jednotka HM inzulínu sníží glykémii o 2 mmol/l Analog: 100:40 = 2,5 1 jednotka rychl. analoga sníží glykémii o 2,5 mmol/l 13 13
14
Citlivost na inzulín - výpočet vs. realita
Není stálá - mění se !!! S věkem: menší děti citlivější na inzulín versus puberta: V pubertě výrazně snížená citlivost na inzulín (vliv hormonů - růstový, pohlavní...), tudíž větší potřeba inzulínu. V průběhu dne: nízká citlivost dopoledne, vyšší citlivost odpoledne....podle toho různá potřeba inzulínu V průběhu DM: remise vs. delší trvání DM S hmotností: nadváha/obezita snižuje citlivost na inzulín S pohybem: nicnedělání (nižší citlivost) vs. sport, tělesná aktivita ... Přidružená nemoc, stres, menstruace, déletrvající hyperglykémie, ketoacidoza.. → snížená citlivost 14 14
15
15 15
16
SPORT - sacharidový faktor nepočítá s fyzickou aktivitou
Při sportu se co 1 hodinu podává navíc cca 1-2 VJ cukrů (10-20 gramů) - dle intenzity a délky zátěže i více. Po sportu kontrola glykémie - event. dál dojíst VJ. PŘI SPORTU budete nejvíce dojídat při dlouhodobé aerobní aktivitě – třeba jízdě na kole nebo běhu nebo dlouhém turistickém výletě PO SPORTU je třeba dojídat po všech typech sportů - aerobních, smíšených (krátké doby intenzivního pohybu a odpočinku, třeba fotbal) i dlouhodobé aktivitě 16 16
17
Kalkulátor bolusů Nastavené údaje: Sacharidový poměr
Citlivost na inzulín Cílový rozsah glykémií Doba aktivního inzulínu (3-3,5-4hod.) Zadáváme: množství sacharidů (gramy nebo výměnné jednotky) hodnotu glykémie před jídlem 17 17
18
Typy bolusů Normální bolus: celá dávka najednou (obvyklá lehká jídla, ovoce, svačiny Rozložený bolus: bolus se uvolňuje v nastaveném časovém období (konzumace jídla po delší dobu, jídlo s větším obsahem vlákniny - luštěniny) Kombinovaný bolus: kombinace normálního a rozloženého bolusu, nastavení v % (50-70:50-30%) (potraviny s větším obsahem sacharidů a tuků – pizza) – čím více tuku, tím větší část dávky ve formě rozloženého bolusu 18 18
19
Diabetes a dospívání - dospívání – přerod dítěte v dospělého člověka
Rovina fyzická (u dívek první projevy prsní poupě, u hochů zvětšování varlátek) – růstový výšvih, přerozdělení tuku a svalové hmoty, vrchol dospívání – menstruace, ejakulace Rovina psychická – pravděpodobně řízena pohl. hormony (definitivní dozrávání mozkové tkáně, převaha abstraktního myšlení, ustupuje egocentrismus, porozumění stanoviskům jiných lidí) 19
20
Nové problémy v dospívání
- výběr vhodného povolání - první sexuální zkušenosti – antikoncepce! - autoškola - získání oprávnění k řízení motorových vozidel 20
21
Co přináší dospívání diabetu
- zhoršení kompenzace - non-compliance - inzulínová rezistence - volné stravovací návyky - sportovní aktivita - poruchy příjmu potravy - rizikové chování, experimenty (alkohol, drogy, sex) - častější ketoacidoza
22
Příčiny zhoršení kompenzace DM 1 v pubertě
- větší kalorická potřeba při zrychlení růstu („žravost“), nedostačující navyšování dávek inzulínu - zhoršená citlivost na inzulín (vyplavování pohlavních hormonů) - horší spolupráce dospívajících (nedodržování režimových doporučení, vynechávání dávek inzulínu, falšování dávek inzulínu) 22
23
- záměna hypoglykémie s abuzem alkoholu, drog
Rizika v pubertě - těžká hypoglykémie – nepravidelný denní režim, rizikové chování, porucha rozpoznání varovných příznaků hypoglykémie - záměna hypoglykémie s abuzem alkoholu, drog - obava z hypoglykémie – horší metabolická kontrola - zvýšená frekvence ketoacidozy - pozor – hypoglykémie versus řidičské oprávnění 23
24
- klást malé, dosažitelné cíle
Jak na to? - klást malé, dosažitelné cíle - edukace – snaha o pochopení fyziologických změn v pubertě, vliv na dávku inzulinu, tělesné proporce - snaha o navození důvěry lékař-pacient, rodič-pacient - podpora sebedůvěry - pozvolné osamostatňování se 24
25
… a všechny zdraví Jitřenka!!!
Děkuji za pozornost! … a všechny zdraví Jitřenka!!!
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.