Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

PODNIKOVÉ INFORMAČNÍ SYSTÉMY

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "PODNIKOVÉ INFORMAČNÍ SYSTÉMY"— Transkript prezentace:

1 PODNIKOVÉ INFORMAČNÍ SYSTÉMY
Trendy ve vývoji ERP

2 PODNIKOVÝ INFORMAČNÍ SYSTÉM
Celek složený z počítačového hardwaru a souvisejícího softwaru, k němuž patří také lidé, kteří tento hardware a software využívají, a procesy (činnosti), které přitom vykonávají za účelem sběru, zpracování a šíření informací potřebných k plánování, rozhodování a řízení (BLACKSTONE J., 2013).

3 PARAMETRY OIS Co je obsahem podnikové informatiky ? Jak lze informatiku využívat - jaké jsou její aplikace ? Co je k aplikacím informatiky třeba – jaké technologie ? Jak lze aplikace i technologie řídit a provozovat ?

4 ZÁKLADNÍ POJMY Z OBLASTI INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ
• Informace jsou data, kterým jejich uživatel přisuzuje určitý význam a které uspokojují konkrétní objektivní informační potřebu svého příjemce. Informace tedy vznikají z dat až v okamžiku jejich užití. • Informační systém (IS) je komplex informací, lidí, použitých informačních technologií, organizace práce, řízení chodu systému (zabezpečuje propojení na prostředí) a konečně technických prostředků a metod sloužících ke sběru, přenosu, uchování a dalšímu zpracování dat za účelem tvorby a prezentace informací. IS je nějakým způsobem organizován a začleněn do organizační struktury podniku, má určité ekonomické charakteristiky a musí být určitým způsobem řízen jak v době jeho budování tak v době jeho fungování. • Informační technologie (IT) jsou technické a programové a metodické prostředky, kterých se využívá k pořízení, uchování, zpracování, prezentaci a přenosu dat.

5 ZÁKLADNÍ POJMY Z OBLASTI INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ
• Tvorba IS je vývoj programového vybavení včetně hardwarového pozadí, bezpečnostních mechanismů či pracovních postupů a doporučení. Tvorba IS je podpořena metodikou. Cílem metodiky je formalizovat postupy, definovat odpovědnosti a pravidla komunikace.  • Informační strategie je dokument průběžně teoreticky ověřovaný a modifikovaný, jehož úkolem je stálá integrace IS/IT s globální strategií podniku.  • Systémová integrace je komplexní služba s cílem vytvořit a provozovat IS v podniku metodou integrace různých produktů a služeb. Systémový integrátor je subjekt schopný poskytovat tuto službu související s analýzou, implementací a údržbou IS.  • Outsourcing je svěření tvorby a především údržby a provozu IS specializované firmě.  

6 INFORMACE Podnikové informační systémy
V nejobecnějším smyslu je informace chápána jako údaj o prostředí, jeho stavu a procesech v něm probíhajících.  Informace by měla být: pravdivá srozumitelná – různé jazyky, různé kódy, šifrování, včasná, relevantní - souvztažná Stále více kladen důraz na efektivní řízení společnosti – netýká se pouze výroby (úspora nákladů, kvalita), ale i práce s daty, informacemi. „Znalosti a informace jsou dnes jediným smysluplným zdrojem. Tradiční výrobní faktory – půda, práce a kapitál nezmizely, ale staly se druhořadými. Hlavním producentem bohatství jsou informace a znalosti.“           P. F. Drucke Podnikové informační systémy Podpora všech podnikových procesů

7 GLOBÁLNÍ ARCHITEKTURA IS/IT
hrubý návrh IS/IT rozlišujeme vertikální dimenzi (vychází z obvyklého členění managementu do tří úrovní a jde tedy o hierarchické uspořádání z hlediska práv a povinností lidí) a horizontální dimenzi (z hlediska podnikových útvarů - výroba, účetnictví, marketing …)

8 DÍLČÍ ARCHITEKTURA IS globální architektura se rozpadá do návrhu dílčích architektur – detailnější návrh z různých pohledů na systém Procesní Funkční Datová SW HW

9 Parametry IS Strategické cíle podniku Odpovídat potřebám uživatelů
Integraci - datovou, SW, HW,… Otevřenost a parametrizovatelnost systému (schopnost systému akceptovat změny) IS pochopitelný a průhledný pro uživatele Efektivnost a spolehlivost zpracování dat (rychlost odezvy, ochrana dat…)

10 BUSINESS INTELLIGENCE
Pojem se používá minimálně od roku 1958, s cílem podporovat lepší obchodní rozhodování. BI systémy jako SYSTÉMY PRO PODPORU ROZHODOVÁNÍ. Poskytují historické, současné a prediktivní zobrazení obchodních operací, nejčastěji s využitím již získaných dat z datových skladů, tržišť či přímo z provozních systémů. Odpovědi na otázky: Co se stalo/děje? Proč? Co se stane?

11 BUSINES INTELLIGENCE Definice 1 :
BI je sběr a analýza dat, jejímž cílem je lepší porozumění a reakce na změny, kterým organizace neustále čelí. Definice 2 : BI je znalost podniku získaná za použití HW a SW technologií, která umožní přeměnit data organizace v informaci. Definice 3 : BI jako sada procesů, aplikací a technologií, jejíchž cílem je účinně a účelně podporovat rozhodovací procesy ve firmě. Tyto procesy podporují analytické a plánovací činnosti podniků a organizací a jsou postaveny na principech multidimenzionálních pohledů na podniková data.

12 NÁSTROJE BI Zdroje dat: primární, transakční, „legacy“, OLTP systémy
ERP, CRM, SCM, SRM, PLM Dočasná úložiště (DSA: Data Staging Area) Operativní úložiště (ODS : Operational Data Store) Transformační nástroje (ETL : Extraction Transformation Loading) Integrační nástroje (EAI : Enterprise Application Integration) Datové sklady Datová tržiště OLAP Reportingové nástroje EIS (Executive Information Systém) Data Mining

13 ARCHITEKTURA BI

14 HLAVNÍ KOMPONENTY BI A JEJICH VAZBY

15 DEFINICE Datový sklad (Data Warehouse): základní komponenta BI
Datové tržiště (Data Marts) : subjektově orientovaná analytická DB, součást datového skladu Operativní datová úložiště: podpůrná analytická DB, databáze za podporou jednoduchých dotazů Dočasná úložiště dat: prvotní uložení netransformovaných dat z produkčních systémů, úložiště dat před jejich zpracování do databázových komponent řešení BI

16 DATOVÝ SKLAD, DATOVÉ TRŽIŠTĚ DW - integrovaný, subjektově orientovaný, stálý a časově rozlišený souhrn dat, uspořádaný pro podporu potřeb managementu. DM - princip obdobný jako u datových skladů, pouze jsou určeny pro omezený okruh uživatelů

17 DEFINICE ETL: Extraction, Transformation, Loading (výběr dat, úprava a vyčištění, nahrání do požadovaného schématu) EAI: Enterprise Application Integration, umožňuje systémovou integraci, s cílem redukce celkového počtu vzájemných rozhraní Reporting: ad hoc dotazovací proces do DB komponent BI pomocí standardního jazyka dané databáze (např. SQL), slouží k přípravě a tisku sestav

18 DEFINICE OLTP: Online Transational Processing
Technologie primárně určené pro pořizování dat, zaměřené na vstup dat Data jsou zde pořizována v reálném čase, systémy jsou zatěžovány kontinuálně OLAP: Online Analytical Processing: zobrazení dat z DW pomocí OLAP kostky Původně označoval všechny analytické aplikace Dnes spíše technologický význam Data z různých primárních databází uložena multidimenzionální, různé úrovně agregace dat, uspořádání dle hierarchické struktury Drill-down X Drill-up operace primárně určené pro podporu dotazování, zatěžovány nárazově

19 OLAP KOSTKA, OLAP DATABÁZE
OLAP (multidimenzionální) kostka na rozdíl od datových skladů zahrnuje předzpracované agregace dat podle definovaných hierarchických struktur dimenzí a jejich kombinací Technologie OLAP má několik variant: MOLAP - Multidimensional OLAP (speciální uložené v multidimenzionálních-binárních kostkách) ROLAP – Relational OLAP (uloží data do relační DB) HOLAP – Hybrid OLAP – Agregované v MOLAP, detail v ROLAPDOLAPDesktop – Je možné si stáhnout část kostky OLAP DB představují jednu nebo více souvisejících OLAP kostek

20 OLAP KOSTKA

21 DEFINICE Data Mining (dolování dat) : sofistikovaná analýza většího množství dat pomocí speciálních algoritmů automaticky objevovat v datech strategické informace Úlohy dolování dat:  Explorační analýzy dat Deskriptivní úlohy Prediktivní úlohy Hledání vzorů a pravidel Hledání podle vzorů  Algoritmy pro dolování dat : rozhodovací stromy neuronové sítě genetické algoritmy clustering a klasifikace

22 PROJEKTOVÁNÍ A IMPLEMENTACE BI
1. Postupné budování datových tržišť 2. Jednorázové vybudování celkového řešení konsolidovaného datového skladu 3. Přírůstkový přístup konsolidovaného datového skladu

23 CRM Customer Relationship Management
Řízení vztahů se zákazníky Systémy, které shromažďují, třídí a zpracovávají informace o zákaznících, především jejich kontakty, probíhající obchodní procesy, dosahované tržby, … Zahrnuje pracovníky, podnikové procesy a technologii IS/ICT - komplex: Aplikačního a základního software Technických prostředků Podnikových procesů Lidských zdrojů Určených k řízení a průběžné zajišťování vztahů se zákazníky s cílem maximalizovat loajalitu zákazníků

24 TYPY CRM Operační: zefektivnění klíčových procesů „kolem“ zákazníka, zejména front office Podpora práce obchodníka Automatizace marketingu Zákaznická podpora služby Kooperační: optimalizace interakcí se zákazníkem, vícekanálová komunikace Kontaktní centra Analytické: agregace a aplikace znalostí o zákazníkovi, speciální CRM analytické aplikace na bázi datových skladů a dolování dat Customer Intelligence

25 SCM Supply Chain Management
Řízení dodavatelského řetězce (Supply Chain – Řetězec dodavatelů) Systém řízení, který zahrnuje procesy komunikace s dodavateli napříč celým dodavatelským řetězcem, jedná se především o vzájemnou koordinaci, slaďování a řízení. Optimalizace všech činností a systémů pro zabezpečení dodávky produktů a služeb od dodavatelů surovin, přes jejich výrobu, distribuční kanály až ke koncovému dodavateli. Komplexní návrh řetězce Strategické plánování sítě Předpovědi prodeje Hlavní plánování Vybalancování nabídky s poptávkou na všech úrovních řetězce Krátkodobé plánování Do kdy můžeme vyrobit produkt, který si zákazník objednal

26 PLM Product Life-cycle Management
Správa životního cyklu produktu Řešení umožňující spravovat informace od konstruktérů a technologů již od předvýrobních etap, správa konstrukčních, technologických a výrobních dat, návrhů, variant i komplexního řešení nového produktu či jeho inovace, výrobu až po servis a likvidaci výrobku. Tyto systémy zabezpečují a spravují vztahy mezi produkty, lidmi, procesy, daty a aplikacemi nejen interně, ale i ve vztahu k zákazníkovi a dodavatelům.

27 SRM Supplier Relationship Management
Řízení vztahů s dodavateli Systém pro podporu nákupních procesů v organizaci Soustředí se na proces vyhledání a výběru dodavatelů, zvýšení přidané hodnoty nákupních činností a dosažení transparentnosti vynaložených výdajů. Požadavek na nákup – objednávka – výběr dodavatele – správa kontraktů – příjem zboží – hodnocení dodavatele, …

28 E-BUSINESS Elekronické podnikání
Nejširší pojem pro využití ICT v podnikání, mnohdy se zaměňuje s pojmem e-Commerce, což je však užší význam pouze pro elektronické obchodování Podpora (některých) oblastí podnikání prostředky IS/ICT, zejména Internetu a příslušnými aplikačními programy Celá škála produktů aplikací služeb, jejichž společným jmenovatelem je využití elektronických kanálů pro realizaci obchodních operací

29 E-BUSINESS e-Banking e-Commerce (elektronické obchodování)
e-Sales, e-Retailing (prodej produktů a služeb pomocí internetových prodejních portálů) elektronická výměna dat, EDI e-Customs (elektronické a harmonizované celnictví v EU) e-Fakturace e-Learning (Elektronické vzdělávání pro zaměstnance) e-Government (zlepšení veřejných služeb pro podniky, veřejnost) e-Procurement (nákup zboží a služeb)

30 VZTAHY V E-BUSINESSU e-Business nemění zásadním způsobem základní obchodní vztahy, ale pomocí e-Business řešení se mění způsoby, cesty a kanály, jak jsou obchodní vztahy realizovány

31 E-COMMERCE Součást e-byznysu Prodej produktů konečným spotřebitelům
E-Marketing + E-Purchasing Realizuje se www aplikacemi v prostředí Internetu a poskytuje spotřebitelům např. služby inzerce a speciální nabídky zboží, elektronické katalogy nabízeného zboží a s nimi spojené vyhledávací služby a další Umístění obchodu: Samostatný E-shop V elektronickém obchodním centru E-mall

32 M-COMMERCE Mobilní obchodování
Každá transakce vykonaná prostřednictvím mobilních koncových zařízení, resp. použití mobilní komunikace s jakoukoliv aplikací dostupnou a vytvořenou pro mobilní koncová zařízení, jejíž využití slouží k obchodním účelům

33 E-PROCUREMENT Elektronické zásobování (B2B)
Výměna informací na základě standardů EDI, XML, ebXML Propojování aplikací různých IS na bázi webových služeb VMI – Vendor Managed Inventory Dodavatel má přímo přístup k informacím o skladových zásobách zákazníka a dodává dle potřeby

34 E-MARKETPLACE Elektronické tržiště Více účastníků
Zákazník zadá své požadavky Dodavatel zadá parametry svého zboží

35 ORGANIZAČNĚ-TECHNOLOGICKÉ SCHÉMA PODNIKU
struktura systému: definování prvků systému a vzájemných vztahů (dělba práce, kooperace, koordinace, komunikace, nadřízenost, podřízenost, pravomoc, odpovědnost)

36 ERP Enterprise Resource Planning VYMEZENÍ A ÚČEL
Plánování podnikových zdrojů, řízení podnikových zdrojů Typ aplikace, resp. aplikačního software, který umožňuje řízení a koordinaci všech disponibilních podnikových zdrojů a aktivit s cílem zajištění potřeb trhu i vlastního podniku. Účel - sjednotit dílčí podnikové funkce na úrovni celého podniku („Enterprise“) - „celopodnikové“ aplikace - do jedné aplikace sdílející společnou datovou základnu

37 ERP HIERARCHIE ERP - jádro informačního systému - je zdrojem dat i pro ostatní typy aplikací

38 PODNIKOVÉ INFORMAČNÍ SYSTÉMY

39 HISTORIE ERP MRP - Material Requirements Planning
Zrod ERP systémů využívajících počítačových technologií se datuje od počátku 60. let a je bezprostředně spjat s materiálovým plánováním výroby MRP II – Manufacturing Resource Planning Koncept na plánování všech výrobních zdrojů - zahrnuje navíc plánování kapacit výrobních zdrojů Přelom 80. – 90. let ERP Správa, řízení a plánování podnikových zdrojů v sobě zahrnuje veškeré agendy a procesy související s vlastním chodem organizace. ERP II ERP druhé generace překračuje hranice podniku, a to zejména v oblasti logistiky. Primárně jde o nové pojetí otevřených obchodních modelů, kdy podniky mezi sebou rozšiřují vzájemnou spolupráci na úrovni dodavatelsko-odběratelských vztahů. ERP III Překračování vnitropodnikových funkcí v této fázi výrazně pokračuje, tentokrát směrem k zákazníkům. Rozhodující roli zde sehrávají systémy sociálního CRM a rozvoj sociálních sítí

40 TRENDY VE VÝVOJI ERP SYSTÉMŮ
Dřívějším trendem v oblasti ERP bylo dosažení maximální funkcionality. S rozšiřováním funkcionality ale rostla složitost systémů. Nynější trend je integrace. ERP si ponechává pouze funkce, pro které byl primárně určen – tj. podpora podnikových procesů. Další funkce se řeší integrací se specializovanými produkty (reportovací nástroje, oblast workflow, atd). 

41 TRENDY VE VÝVOJI ERP SYSTÉMŮ
PODPORA UŽIVATELŮ Do této oblasti patří například nástroje business inteligence. Základním úkolem BI je monitorovat, analyzovat a plánovat podnikové procesy. Analytické nástroje na rozdíl od reportingu nezobrazují pouze stav hodnot, ale snaží se odpovědět na otázky „proč se to tak stalo“ a „co se bude dít dále“. MONITOROVÁNÍ STAVU PODNIKU Reporty Sledování klíčových ukazatelů výkonnosti (scorecarding) – okamžitý pohled na stav podniku v definovaných ukazatelích, založených většinou na porovnání plánu a skutečnosti 

42 TRENDY VE VÝVOJI ERP SYSTÉMŮ
PLÁNOVACÍ PROCESY Tvorba finančních a obchodních plánů, rozpočty a plány investic (činnosti typické pro MIS systémy). Systémy mohou generovat plány na základě údajů z minulých období, provádět jejich extrapolaci podle zjištěných trendů, simulace variant rozpočtů. INTEGRACE SE SPRÁVOU DOKUMENTŮ (DMS SYSTÉMY) Data jsou uložena strukturovaně v ERP systému, ale část se nachází i mimo -> integrace s nástroji pro správu dokumentů -> sledování oběhu dokumentů, archivace, verzování.

43 TRENDY VE VÝVOJI ERP SYSTÉMŮ
PODPORA MOBILITY ZAMĚSTNANCŮ Pro zajištění větší mobility zaměstnanců roste potřeba přístupu přes webové rozhraní, PDA, SmartPhone apod. DALŠÍ KOMPONENTY Součástí ERP se stávají funkce CRM, BI, e-business, webové portály nebo kolaborativní scénáře.  Jednou z funkcí ERP systému je také komponenta EAM (Enterprise Asset Managemenet - správa podnikového majetku).

44 PODSTATNÉ CHARAKTERISTIKY ERP
Orientace produktu podle velikosti zákazníka: velké systémy – pro zákazníky s více než 500 zaměstnanci a obratem nad 800 mil. Kč, střední systémy – pro zákazníky s 25 a 500 zaměstnanci a obratem od 100 mil. do 800 mil. Kč. malé systémy pro zákazníky do 25 zaměstnanců a s obratem do 100 mil. Kč. Síla a pověst tvůrce a dodavatele produktu, cena, reference produktu Funkcionalita – rozsah a úroveň poskytovaných funkcí podle jednotlivých oblastí podnikového řízení Úroveň integrace – tj. do jaké míry jsou jednotlivé programové moduly vzájemně provázány, jak si předávají data, jak se funkce jednotlivých modulů vzájemně volají Úroveň lokalizace vyjadřuje přizpůsobení zahraničního aplikačního software podmínkám příslušného národního prostředí Architektura ERP

45 PODSTATNÉ CHARAKTERISTIKY ERP
Provozní prostředí ERP (databázové systémy, operační systémy, …) Možnosti úprav software, customizace Jazykové prostředí Dokumentace - významná rozsahem, strukturou a technologickým řešením Audit ERP - jeho ověření určitou nezávislou organizací Podpora standardů a norem, např. ISO 9000

46 KLASIFIKACE ERP SYSTÉMŮ
ALL-IN-ONE Systémy, které v sobě integrují všechny výše uvedené interní procesy BEST-OF-BREED Informační systémy, které nemusí nutně pokrýt a integrovat všechny čtyři interní procesy. Zákazníkovi ale musí poskytnout buď detailní špičkovou funkcionalitu, nebo jsou orientované výhradně na určité obory podnikání. LITE ERP SYSTÉMY Specifická nabídka určená pro trh malých a středně velkých podniků, vyznačující se nižší cenou a nejrůznějšími omezeními Limitována v některých oblastech

47 TYPICKÉ MODULY ERP APLIKAČNÍ SPRÁVA APLIKACE Účetnictví, hlavní kniha
Plánování výroby Provoz, nastavení, přehledy Nákup Přístupová práva Lidské zdroje Pohledávky DOKUMENTACE, HELP Dílenské řízení Prodej CUSTOMIZACE Řízení majetku Závazky Řízení výrobků Řízení zásob, sklady Marketing Řízení projektů

48 ERP – PŘÍNOSY Zefektivnění a zrychlení ekonomických procesů
Centralizace dat – dostupnost přesných a konzistentních dat, sdílení dat Snížení chyb Úspory investic do IT (v dlouhodobém měřítku) Zvýšení bezpečnosti IS (bezpečnost dat) Rychlejší výstupy pro vedení firmy (nemusí se připravovat podklady) Podpora pro účetnictví (u nadnárodních – podle mezinárodních standardů) Zvýšení konkurenceschopnosti Zrychlení schvalování dat (např. plateb) Možnost propojení s dodavateli a odběrateli 

49 NEDOSTATKY ERP Vysoká cena
Další náklady – údržba, školení, rozšiřování Závislost na dodavateli Důvody, kdy nechtějí uživatelé ERP používat: Aplikace se špatně ovládá Funkčnost neodpovídá potřebám

50 ERP – strukturovaná data
ERP jsou primárně systémy založené na databázi, tj. předpokládají strukturovaná tabulkově orientovaná data. Pro nestrukturovaná data je lépe použít systémy pro správu a oběh dokumentů (DMS – Document Management System) a tyto integrovat s ERP. 

51 MODELY DODÁNÍ ERP On-premise model:
Aplikace je nainstalována na serverech organizace vlastnící ERP systém. Organizace musí mít vnitřní zdroje na provoz a údržbu ERP systému. Na upgradech, aktualizacích a úpravách systému se podílí sama organizace spolu s dodavatelskou firmou. Jedná se o nejběžnější model využívání ERP systémů. On-appliance model: Forma SaaS, zákazník využívá jen některé moduly a platí jen za to, co využívá 

52 MODELY DODÁNÍ ERP On-demand model:
Tento model je znám také pod pojmy ASP (Application service provider) nebo SaaS (Software as a Service). Přestože mezi jednotlivými pojmy jsou rozdíly, tak hlavní společný rys je, že ERP systém je dodáván vzdáleně přes internet. O aktualizace a upgrady systému se stará dodavatel, který ERP provozuje na svých serverech. U tohoto modelu bývají větší obavy o bezpečnost a spolehlivost služby, protože organizace nemá přímou kontrolu nad správou ERP systému. Customizace systému se provádí pomoci tzv. mashupů. 

53 ERP shrnutí Řízení a koordinace všech disponibilních zdrojů a aktivit
Integrace klíčových procesů Transakční systém Taktická, případně operativní úroveň Zdroj dat pro ostatní systémy: E-byznys, CRM, SCM,… Získává data z dalších systémů: E-byznys, CRM, SCM,…

54 MASHUP  Mashup není produkt, služba nebo technologie, ale princip: vytvářet nové služby integrací stávajících. Liší se přidanou hodnotou, integruje se prostřednictvím API. Vytvoříme novou webovou službu nebo stránku s využitím webových služeb třetích stran. Příkladem je např. Použití GoogleMap v aplikaci na webu. 

55 SaaS SaaS (software jako služba) vede k optimalizaci finančních toků (odpadá například nutnost velké počáteční investice). U správně implementovaného SaaS uživatel nepozná, že systém je hostovaný. V roce 2009 byl odhad trhu SaaS 10 mld USD. 

56 Varianty SaaS Vlastní řešení pro každého zákazníka
Konfigurovatelné řešení – separátní instalace se stejným aplikačním kódem Konfigurovatelné řešení pro více nájemců – v rámci jedné instance Konfigurovatelné rozšiřitelné řešení – víceúrovňová architektura, load balancing – proměnlivý počet serverů 

57 TRH S ERP SYSTÉMY Large Enterprises – nadnárodní společnosti – segment již obsazen. Medium Enterprises – pro dodavatele nejzajímavější segment Small Enterprises (do 50 zaměstnanců a 100 mil. Kč) – krabicové produkty tuzemských výrobců Menší firmy kladou důraz na rychlost a snadnost pořizování dat na úkor šíře, komplexnosti a kvality. Čím menší firma, tím nižší nároky na zpětné vyhodnocení dat, naproti tomu má vyšší nároky na rychlost a jednoduchost pořízení vstupních dat. To je v rozporu s původním požadavkem na kvalitu, šíři a komplexnost dat. Proto menší firmy nedávají přednost komplexním velkým balíkům, kde je důraz na komplexnost, kvalitu a špičkové analytické informace; pro malou firmu se implementace takového balíku může stát komplikací. 

58 VÝZNAMNÍ VÝROBCI ERP Zdroj: PANORAMA CONSULTING GROUP GUIDE TO ERP SYSTEMS AND VENDORS: An independent Research Report. 2011, 16 s. Dostupné z:

59 VÝZNAMNÍ VÝROBCI ERP Oracle
Patří historicky k lídrům trhu s databázovými platformami a technologickým inovátorům. Produktové portfolio ERP systémů Oracle reprezentují řady JD Edwards EnterpriseOne – ERP systém s významnými oborovými řešeními především v oblasti plánování a řízení výroby. PeopleSoft Enterprise – silný zejména v oblasti řízení lidských zdrojů, řízení dodavatelských řetězců a řízení vztahů se zákazníky. PeopleSoft vychází z myšlenky tzv. nulových klientů a online transakcí mezi komunikujícími uživateli v podnikovém řetězci. Oralce E-Business Suite – patří v současnosti ke špičkovým ERP systémům. Trend v jeho vývoji je charakteristický zejména prohlubováním odvětvové funkcionality a schopností přizpůsobit se všude tam, kde standardní aplikace a dosavadní odvětvová řešení nestačí

60 VÝZNAMNÍ VÝROBCI ERP Microsoft
Významným spolutvůrcem trendů v oblasti vývoje softwaru jako takového ERP produkty: řada Microsoft Dynamics (Microsoft Dynamics NAV a Microsoft Dynamics AX), která pomáhá firmám s účetnictvím a ekonomikou, řízením vztahů se zákazníky, dodavateli, provozní analytikou a e-commerce Koncept poskytování softwarových aplikací jako služby SaaS Široké portfolio podnikových aplikací – značná variabilita

61 VÝZNAMNÍ VÝROBCI ERP Infor
Získal formou akvizicí celou řadu společností, čímž se stal dalším velmi významným poskytovatelem podnikových aplikací

62 VÝZNAMNÍ VÝROBCI ERP SAP
„Systems - Applications - Products in data processing“ (Německo, Waldorf) SAP R/3 se skládá z následujících modulů: FI (Financial Accounting) Finanční účetnictví CO (Controlling) Controling AM (Asset Management) Evidence majetku PS (Project systém) Plánování dlouhodobých projektů WF (Workflow) Řízení oběhu dokumentů 

63 VÝZNAMNÍ VÝROBCI ERP SAP
R/3 se skládá z následujících modulů: IS (Industry Solutions) Specifická řešení různých odvětví HR (Human Resources) Řízení lidských zdrojů PM (Plant Maintenance) Údržba MM (Materials Management) Skladové hospodářství a logistika QM (Quality Management) Management kvality PP (Production Planning) Plánování výroby SD (Sales and Distribution) Podpora prodeje 

64 SAP R/3 SAP R/3 je client/server aplikace využívající třívrstvý model.
Prezentační vrstva nebo klient komunikují s uživatelem. V aplikační vrstvě je uložena business logika a databázová vrstva zaznamenává a ukládá všechna data systému včetně transakčních a konfiguračních dat. Funkčnost systému SAP R/3 je programována vlastním proprietárním jazykem ABAP (Advanced Business Application Programming, od je možné používat i Javu). 

65 SAP ABAP/4 Je jazykem čtvrté generace (4GL) umožňujícím vytvářet jednoduché, ale výkonné programy. R/3 obsahuje také kompletní vývojové prostředí, které umožňuje vývojářům modifikovat existující programový kód SAPu nebo vytvářet vlastní funkčnost, od reportů až po transakční systémy, s využitím SAP frameworku. ABAP komunikuje s databází pomocí SQL dotazů, které umožňují vybírat, měnit a mazat data. Dále umožňuje vytvářet grafická uživatelská rozhraní a middleware pro integraci s jinými systémy. Informační systém pro střední a malé firmy (SMB - Small and Medium Business) jsou dodávány pod názvem SAP Business One. 

66 ERP systémy v ČR


Stáhnout ppt "PODNIKOVÉ INFORMAČNÍ SYSTÉMY"

Podobné prezentace


Reklamy Google