Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Rozpočtová a fiskální politika
17. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy
2
Osnova Veřejné rozpočty Rozpočtová soustava
Rozpočtová a fiskální politika
3
1. Veřejné rozpočty rozpočet soukromý rozpočet x veřejný rozpočet
mimorozpočtové fondy parafiskální fondy
4
1. Veřejné rozpočty funkce veřejného rozpočtu rozpočet alokační
redistribuční stabilizační rozpočet vyrovnaný schodkový přebytkový
5
Saldo státního rozpočtu
6
Plánované a skutečné saldo
7
Vývoj státního dluhu
8
1. Veřejné rozpočty Rozpočet
opakující se výdaje (běžné, neinvestiční, mandatorní) opakující se příjmy Běžný rozpočet jednorázové výdaje jednorázové příjmy Kapitálový rozpočet
9
2. Rozpočtová soustava pojetí
souhrn veřejných rozpočtů (příp. mimorozpočtových fondů) soustava rozpočtových vztahů soustava orgánů a institucí
10
2. Rozpočtová soustava A. státní rozpočet B. místní rozpočty
C. rozpočet Evropské unie D. další veřejné rozpočty E. rozpočty státních fondů F. ostatní fondy
11
A. Státní rozpočet finanční vztahy, které zabezpečují financování některých funkcí státu v rozpočtovém roce jako souhrn finančních dokumentů zahrnuje zákon o státním rozpočtu rozpis ukazatelů státního rozpočtu podrobné rozpočty organizačních složek státu změny těchto dokumentů
12
B. Místní rozpočty obecní rozpočty krajské rozpočty
rozpočty dobrovolných svazků obcí rozpočty Regionálních rad regionů soudržnosti
13
Regiony soudržnosti
14
B. Místní rozpočty finanční plán, jímž se řídí financování činnosti územního samosprávného celku, dobrovolného svazku obcí nebo Regionálních rad regionů soudržnosti vyrovnaný přebytkový schodkový
15
C. Rozpočet Evropské unie
čl. 310 SFEU Pro každý rozpočtový rok musí být veškeré příjmy a výdaje Unie předběžně vyčísleny a zahrnuty do rozpočtu vyrovnanost rozpočtu čl. 10 protokolu č. 2 Lisabonské smlouvy Příjmy a výdaje Evropského společenství pro atomovou energii, s výjimkou příjmů a výdajů Zásobovací agentury a společných podniků, se zapisují do rozpočtu Unie.
16
D. Další veřejné rozpočty
rozpočty příspěvkových organizací rozpočty zdravotních pojišťoven rozpočty školských právnických osob rozpočty veřejných výzkumných institucí rozpočet České národní banky
17
D. Další veřejné rozpočty
rozpočty příspěvkových organizací státní místní rozpočty zdravotních pojišťoven Všeobecná zdravotní pojišťovna resortní, oborové, podnikové a další zdravotní pojišťovny (zaměstnanecké) rozpočty školských právnických osob
18
D. Další veřejné rozpočty
rozpočty veřejných výzkumných institucí státní místní rozpočet České národní banky specifika
19
E. Rozpočty státních fondů
Státní fond životního prostředí České republiky Státní fond kultury Státní fond dopravní infrastruktury Státní fond rozvoje bydlení Státní zemědělský intervenční fond Státní fond kinematografie
20
F. Ostatní fondy Národní fond Vinařský fond Energetický regulační fond
fondy státních rozpočtových jednotek fondy na místní úrovni subjekty obdobné fondům fondy na úrovni Evropské unie
21
Fondy státních rozpočtových jednotek
organizační složky státu rezervní fond fond kulturních a sociálních potřeb státní příspěvkové organizace fond reprodukce majetku fond odměn státní veřejné výzkumné instituce fond účelově určených prostředků fond sociální státní školské právnické osoby fond investic jiné peněžní fondy Státní fond rozvoje bydlení
22
Fondy na místní úrovni územních samosprávných celků
peněžní fondy obcí a krajů místních příspěvkových organizací rezervní fond fond investic fond odměn fond kulturních a sociálních potřeb místních školských právnických osob jiné peněžní fondy místních veřejných výzkumných institucí fond reprodukce majetku fond účelově určených prostředků fond sociální
23
Subjekty obdobné fondům
státní podniky národní podnik Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP) Česká exportní banka (ČEB) Českomoravská záruční a rozvojová banka (ČMZRB)
24
3. Rozpočtová a fiskální politika
rozpočtová politika redistribuce veřejných příjmů a alokace veřejných výdajů cíl – vyrovnanost rozpočtu fiskální politika využívání veřejných rozpočtů k ovlivňování makroekonomického vývoje (HDP, inflace, nezaměstnanost) cíl – ekonomická stabilita
25
Fiskální politika cíl – stabilizovat makroekonomický vývoj
stabilizační fiskální politika snaha ovlivnit důchodovou situaci ekonomických subjektů chování ekonomických subjektů hospodářský růst zaměstnanost vztah k měnové politice inflace, platební bilance
26
Fiskální politika nástroje typy fiskální politiky
změna ve struktuře příjmů státního rozpočtu změna ve struktuře výdajů státního rozpočtu záměrné saldo státního rozpočtu typy fiskální politiky expanzivní neutrální restriktivní
27
e-mail: bohac@prf.cuni.cz
web: tel.: 17. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.