Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
2
Modernizace odborného vzdělávání
říjen 2018 Ing. Taťána Vencovská metodik a obsah projektu
3
Základní informace o projektu I.
Název projektu: Modernizace odborného vzdělávání (MOV) Program: Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Prioritní osa 3: Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita 1: Omezování a prevence předčasného ukončování školní docházky a podpora rovného přístupu ke kvalitním programům předškolního rozvoje, k primárnímu a sekundárnímu vzdělávání, možnostem formálního a neformálního vzdělávání, které umožňuje zpětné začlenění do procesu vzdělávání a odborné přípravy. Specifický cíl 5: Zvýšení kvality vzdělávání a odborné přípravy včetně posílení jejich relevance pro trh práce.
4
Základní informace o projektu II.
Datum zahájení Datum ukončení Celkový rozpočet Kč Monitorovací indikátory 30 vzdělávacích modulů s metodikou a vzdělávacím programem 30 produktů v systémových projektech 25 organizací, které byly ovlivněny systémovou intervencí 65 optimalizovaných ŠVP
5
Cíle a výstupy projektu MOV
6
Projekt MOV v číslech
7
MOV v číslech k Management + experti SOV Odborníci ze škol Odborníci z praxe Počet lidí v projektu 61 302 53 Počet zapojených oborů Počet pracovních skupin Počet zapojených škol a firem Počet subjektů 43 38
8
Dotčené obory vzdělání
Počet zapojených oborů k : 43
9
Rozložení zapojených škol v krajích
Počet zapojených škol k : 105 1 7 6 4 8 5 10 3
10
MOV: rozpracované výstupy k 30. 9. 2018
Rozprac. komplexní úlohy Domluvené ŠVP k optimalizaci Rozpracované moduly 60 421 217 Výstupy projektu Odborné panely Podpora kvality všeobecné složky odborného vzdělávání, Rozvoj podnikavosti a podnikání v odborném vzdělávání, Podporujeme spolupráci škol a firem 2
11
Spolupráce v projektu MOV
12
Jak pracujeme – spolupráce se školami
Školy: Nominovaní zástupci škol za odborné a všeobecné vzdělávání – tvorba modulů a komplexních úloh MOV v pracovních skupinách Koordinátoři pro optimalizaci ŠVP + pracovní týmy ve školách
13
Seznam pracovních skupin projektu MOV
Počet pracovních skupin k : Počet klíčových aktivit Počet pracovních týmů 6 10 38
14
Jak pracujeme – spolupráce
Zaměstnavatelé Nominovaní zástupci zaměstnavatelů do pracovních skupin a pro systémovou spolupráci Svaz průmyslu a dopravy Hospodářská komora ČR Agrární komora ČR Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů Nominovaní zástupci zaměstnavatelů do KA5 – spolupráce škol a firem Instruktoři ve firmách
15
Seznam zapojených firem
Počet zapojených firem k : 37
16
Složení pracovních týmů
Obsahový manažer Manažer KA Expert SOV1 Škola1 Škola2 Škola3 Expert SOV2 Expert SOV3 Metodik1 Metodik2 Složení pracovních týmů Složení a struktura pracovních týmů pro KA 2, KA 3, KA 4, KA 5, KA 7
17
Složení pracovních skupin
Složení a struktura pracovních skupin pro KA 2, KA 3, KA 4, KA 5, KA 7 Garanta-d Odborník - škola Člen PS Instruktor OV (jen KA5) Odborník z praxe Odborný učitel Odborník na práci s textem
18
Kvalifikační pyramida
NSK (Úplné) profesní kvalifikace ŠVP RVP pro obor vzdělání SŠ Užší odborný základ Širší odborný základ Všeobecné vzdělání průpravného charakteru RVP pro stupeň vzdělání Všeobecné vzdělání „pro všechny“ 9 oblastí všeobecného vzdělání + klíčové kompetence
19
Cíle modularizace výuky
propojit výuku v různých oborech vzdělání založených na stejných základech (strojírenském, ekonomickém apod.) v rámci školy tak, aby bylo možné využívat stejné moduly napříč obory vzdělání; zatraktivnit výuku pro žáky, umožnit větší flexibilitu jejich vzdělávací cesty; reagovat na požadavky zaměstnavatelů – využitím modulů kvalifikačních podle NSK nebo vlastních vytvořených modulů ve spolupráci se zaměstnavateli; klást důraz na praktické vyučování – začlenění aktualizací do výuky, změna organizačního uspořádání výuky, rozšíření praktického vyučování.
20
Východiska pro optimalizaci ŠVP
RVP stávající RVP aktualizovaná – k dispozici k analýzám Společný odborný základ Schéma pokrytí moduly Seznam modulů Profesní kvalifikace
21
Vznikají podle výše uvedených předloh Teoretický Teoreticko- praktický
Moduly MOV Vznikají podle výše uvedených předloh Teoretický Teoreticko- praktický Praktický Průřezový Kvalifikační Lze využít jakýkoliv z modulů v jeho podobě nebo si ho upravit Vybrané moduly budou vznikat v PS přednostně i za přispění škol, které je využijí
22
Moduly MOV – příklady modulů VV
Jazyk a jazyková komunikace - český jazyk: Matematika: Praktická trigonometrie, Pišme správně česky Stereometrie v praxi. Měření Člověk a svět práce: Vstup na trh práce ICT: Systematická práce se zbožím Sběr a zpracování dat Umění a kultura: moduly nahrazující chronologické pojetí výuky literatury: Smích a škleb Vzdor a vzpoura Dávné a nedávné Rozum a víra Dobrodružství Příroda a venkov Putování Žena v literatuře Ve službách režimů Zakazované Vysoké a populární Krize univerzálního
23
Moduly MOV – příklady modulů MOV
Strojírenství: Projektování a konstruování pomocí 3D technologie Řízení a certifikace jakosti Vystřihování součástí z pásů a plechů s celkovým teoretickým základem, technologií a finanční rozvahou Modelování tekutinových mechanizmů Programy pro CNC a jejich skladba Stroje pro zpracování plastů a tlakové lití Gastronomie: Základy barmanství, Barmanské dovednosti Káva a její příprava Těsto a hmoty na přípravu moučníků Základní restaurační moučníky Baristické dovednosti Základy sommelierství
24
Moduly MOV – příklady modulů MOV
Ekonomické obory: Asistent/ka, Sekretář/ka Podnikání Obchod: Ryby a mořské plody Obuv a kožená galanterie Práce s pokladnou Umění: Reklama, propagace a sebeprezentace Dějiny uměleckého řemesla Vývoj průmyslového designu Současný design
25
Možnosti optimalizace ŠVP – 65 ŠVP
Optimalizovaným ŠVP se rozumí: Začlenění vzdělávacích modulů připravených podle modulů MOV pro konkrétní obor/y vzdělání (připravené s využitím výsledků učení vytvořených na společném odborném základu) do vzdělávacího programu (ŠVP) včetně změny učebního plánu a začlenění komplexních úloh do výuky. nebo Aktualizace učebních osnov se začleněním výsledků učení vytvořených na společném odborném základě do vzdělávacího programu (ŠVP) včetně úpravy učebního plánu a začlenění komplexních úloh do výuky. Změna v organizaci a obsahu a rozsahu praktického vyučování v ŠVP s využitím prvků a nástrojů projektu MOV a využití komplexních úloh v inovovaném ŠVP.
26
Optimalizace ŠVP - příklady
Škola A - má zapojeno několik oborů vzdělání. Zpracovává analýzu ŠVP. Spolupracuje při tvorbě modulů, část z nich má v plánu využít k obohacení výuky. Moduly bude využívat v různých příbuzných oborech společně. Chce podporovat spolupráci s firmami, plánuje spolupráci, vytváří moduly speciálně pro firmy. Rozvíjí iniciativu žáků, žáci mohou ve firmě skládat praktickou maturitní (závěrečnou) zkoušku a podporuje žákovské portfolio. Škola B - má zapojeno několik oborů vzdělání. Zpracovává analýzu ŠVP. Plánuje modularizovat celé ŠVP a propojit co nejvíce příbuzných oborů. Vychází ze zkušenosti z oborů L0 a H- zkoušky na výuční list. Škola C - má zapojen jen jeden obor vzdělání. Zpracovává analýzu ŠVP. Podílí se na tvorbě schématu pokrytí oboru vzdělání odbornými moduly. Podílí se na tvorbě modulů. Výuku bude modularizovat nyní jen částečně. Nezařazuje žádné kvalifikační moduly, protože to neumožňuje stav zpracování PK.
27
2x Odborné panely Vždy zaměřeny na specifickou oblast
Neformální poradní autorita pro sekci Vzdělávání MŠMT Zajištění konsensuálního názoru na danou oblast Vytváření shody na tom, jaké aspekty přispívají ke kvalitě práce škol/učitelů s žáky Konsenzus zohledňuje stanoviska různých stran (systémové, odborné akademické i odborné praktické) Odborným garantem je aktivní pedagog (nebo skupina pedagogů) Expert s mezinárodním renomé Syntéza výstupů z předcházejících i probíhajících projektů Propojení a možnost pravidelného sdílení zkušeností z realizace projektů zaměřených na danou oblast Formulace závěrů a doporučení 2x ročně Podpora kvality všeobecné složky odborného vzdělávání, Rozvoj podnikavosti a podnikání v odborném vzdělávání, Podporujeme spolupráci škol a firem,
28
Příklady výstupů projektu MOV
Vzdělávací moduly pro společný odborný základ, specifické a inovativní a kvalifikační moduly , vybrané komplexní úlohy k nim Vzdělávací moduly pro všeobecné vzdělávání podle kategorií a komplexní úlohy k nim Optimalizace 65 ŠVP Ukázky možného pokrytí oborů moduly Jednotky výsledků učení Plány spolupráce školy a firmy Portfolio žáka Soustava výsledků učení podle PK NSK Koncepce pojetí odborného vzdělávání, koncepce pojetí všeobecného vzdělávání Metodiky pro implementaci NSK a pro práci s moduly
29
Děkuji za pozornost! Národní ústav pro vzdělávání modernizace odborného vzdělávání
30
Projekt Modernizace odborného vzdělávání (MOV) rozvíjí kvalitu odborného vzdělávání a podporuje uplatnitelnost absolventů na trhu práce. Je financován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.