Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
INKLUZE Z POHLEDU PPP konference „Jak se daří inkluzi v MSK“ Ostrava 10. 5. 2018
Mgr. Marie Sošková
2
Inkluze z pohledu PPP: Společné vzdělávání žáků včetně těch se SVP v hlavním vzdělávacím proudu – smysluplná, přínosná idea. Společné vzdělávání „po česku“ – proces ne vždy přinášející její uspokojivé naplňování.
3
Faktory podstatně ovlivňující proces společného vzdělávání (postřehy z poradenské praxe):
Počty žáků ve třídách. Počet žáků s potřebou poskytování PO a charakter jejich SVP v rámci jedné třídy. Efektivita spolupráce školy a PPP. Reálná možnost školy zajistit poskytování PO kmenovými pedag. pracovníky (PSPP, PI)
4
Reálné možnosti trhu práce v dané lokalitě v souvislosti se zajištěním poskytování PO formou personální podpory (psycholog, spec. pedagog, AP). Dostupnost prostředků k financování AP nad rámec poskytovaných podpůrných opatření (§18, odst. 1 vyhl. 416/2017 Sb.) Spolupráce rodičů se školou.
5
Pozitiva stávající podoby společného vzdělávání
(z pohledu PPP): Dostupnost podpory ve vzdělávání formou poskytování PO pro širší okruh žáků („hraničních“, výukově selhávajících, z nepodnětného domácího prostředí). Možnost poskytování podpory ve školských zařízeních. Školskou legislativou definovaný nárok na poskytování podpůrných opatření žákům se SVP a nadaným, z něj pro školy plynoucí „jistota“ finančních prostředků k jejich zajištění. Intenzivnější spolupráce škol a PPP při zajišťování SVP žáků.
6
Negativa stávající podoby společného vzdělávání
(z pohledu PPP): Častá novelizace školské legislativy související se společným vzděláváním. Poměrně složité a stále se měnící administrativní procesy spojené s poskytováním podpory dětem se SVP, včetně změn financování PO. Již několikátá verze podoby formuláře „Doporučení ke vzdělávání žáka se SVP ve škole“. Dosud přetrvávající metodický „vývoj“ v náhledu na poskytování PO nadaným žákům.
7
Významná administrativní zátěž:
- v PPP mnohdy na úkor samotné poradenské práce s klientem - ve školách často na úkor přípravy na přímou vyučovací činnost. Nedostatečný časový prostor pedagogů, obvykle VP pro zajišťování spolupráce s PPP, patrný zejména na školách s vyšším počtem žáků. Nesystémové řešení financování školních psychologů, speciálních pedagogů prostřednictvím PO, kdy se doba trvání pracovního poměru odvíjí od doby platnosti příslušného doporučení.
8
Povinnosti PPP směrem ke školám stanovené školskou legislativou plošně, bez možnosti přihlédnutí k přínosu jejich plnění v konkrétních případech. Značná časová, organizační i personální náročnost plynoucí z povinnosti 1x ročně vyhodnotit poskytování PO 2. a vyšších st.; s ohledem na počty klientů PPP tuto zřejmě nebude možno postupem času plnit.
9
Příklad dobré praxe Anamnestické údaje:
Dítě v pěstounské péči babičky. Narodilo se jako nedonošené, v rané osobní anamnéze závažné zdravotní komplikace s nepříznivým vlivem na vývoj dítěte, do dvou let bylo pod dohledem neurologa. Má vrozenou zrakovou vadu, která byla zjištěna ve věku 4 let. Opakovaně se podrobilo operativnímu zákroku, trvale nosí brýle. Častá nachlazení a infekty dýchacích cest.
10
Historie v PPP: Dítě poprvé psychologicky vyšetřeno v souvislosti s posouzením zralosti pro školu, na základě výsledků vyšetření byla konstatována jednoznačná indikace k OŠD o 1 rok. Po dobu odkladu navštěvovalo v doprovodu babičky dlouhodobější program realizovaný PPP pro děti s OŠD a jejich rodiče. Na základě kontrolního psychologického posouzení, provedeného v době zahájení školní docházky, byly predikovány výukové obtíže na bázi snížené úrovně rozumových schopností k hranici mezi hlubokým podprůměrem a LMP, při významnějších nedostatcích v dílčích funkcích.
11
Následující vývoj tyto předpoklady potvrdil, se stoupajícími výukovými nároky docházelo k prohlubování obtíží při jejich zvládání. Komplexní posouzení dítěte na počátku 2. roč. již indikovalo potřebnost poskytování PO ve vzdělávání na úrovni 2. stupně, včetně zajištění PI, v jeho průběhu se však doporučený charakter podpory ukázal jako nepostačující. Intenzivní spolupráce se školou z důvodu velmi problematického zvládání výukových nároků pak ve 3. ročníku vyústila v rozšíření původně doporučeného charakteru podpory. SVP dítěte jsou nyní saturovány i formou personální podpory AP (úvazek 0,5).
12
- příznivější podmínky pro realizaci společného vzdělávání
Co dodat závěrem? Proces „ladění“ podoby „inkluze po česku“, mediálně častěji prezentovaný primárně jako snaha o snížení její finanční náročnosti, vzbuzuje nejen u odborné veřejnosti obavu, zda avizovaná revize společného vzdělávání přinese očekávané: - příznivější podmínky pro realizaci společného vzdělávání - dostupnost adekvátní podpory ve vzdělávání žáků se SVP - snížení administrativní zátěže
13
DĚKUJI ZA POZORNOST.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.