Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
SWOT ANALÝZA Ilina Gajdardjiska
2
CHARAKTERISTIKA SWOT analýza je metoda strategického plánování, která efektivně pomáhá zejména v počáteční fázi projektové přípravy Provádí se za účelem posouzení postavení organizace na trhu Bývá součástí programových dokumentů Název metody je podle počátečních písmen anglických slov: 1.S silné stránky (strenghts) 2.W slabé stránky (weaknesses) 3.O příležitosti (opportunities) 4.T rizika (threats)
4
Výhody metody: rychlost a jednoduchost nízké náklady vysoká výstižnost
důkladná a objektivní charakteristika vyvážený pohled na minulost a současnost a zároveň pohled na budoucnost
5
VNĚJŠÍ A VNITŘNÍ VLIVY Při SWOT analyzy se provádí analýza vlivů působících z vnitřního a vnějšího prostředí organizace rozdělení vlivů: a) vnitřní → účelem je budovat silné stránky a odstraňovat (případně akceptovat) slabé stránky organizace b) vnější → účelem je rozpoznat příležitosti a rizika SWOT analýze dokážete komplexně vyhodnotit fungování firmy, nalézt problematické oblasti či nové možnosti pro rozvoj firmy.
6
VNITŘNÍ VLIVY Slabé a silné stránky se posuzují vzhledem ke konkurenci – to, v čem jste lepší je vaše silná stránka, to, v čem vás konkurence předehnala, je vaše slabá stránka.
7
SILNÉ STRÁNKY představují konkurenční výhodu uvnitř organizace
příklad: manažerské schopnosti jméno organizace (tzv. image značky) kvalita produktů personální schopnosti cenová politika technické vybavení dostatek finančních prostředků spokojenost zákazníků
8
SLABÉ STRÁNKY představují konkurenční nevýhodu uvnitř organizace
příklad: nedostatek finančních prostředků špatné firemní klima nedostatek vhodného personálu vztahy se zákazníkem nízká úroveň propagace krátkodobé působení na trhu nedostatek vlastního kapitálu nevybudovaná image
9
VNĚJŠÍ VLIVY Cílem analýzy vnějších vlivů podniku je určení příležitostí pro rozvoj firmy a zároveň identifikaci hrozeb, které by mohly rozvoj podniku znemožnit.
10
PŘÍLEŽITOSTI představují příznivou situaci v okolí organizace
(zajištění vyššího prodeje, vyšší výnosnosti atd.) příklad: nalezení nového tržního segmentu -technologický pokrok -změny v zákonech -růst populace -podpora vývozu
11
OHROŽENÍ představují určité riziko z vnějšího okolí organizace
příklad: silná konkurence nepříznivé změny v oblasti podnikání měnící se potřeby zákazníků ekonomická krize vstup zahraničního investora
12
SWOT STRATEGIE Hledání příslušné strategie či způsobů práce, které budou s ohledem na naše možnosti a podmínky reálné
13
VÝSLEDKY SWOT ANALÝZY Odpovídají na následující otázky:
Jaké jsou silné stránky organizace a které z nich lze dále rozvíjet? Které slabé stránky byly zjištěny a je třeba je potlačit (eliminovat)? Nabízí se zvláštní příležitosti, kterých lze využít? Jaké hrozby byly rozpoznány a lze se jim vyhnout?
14
Příklady
16
PESTLE analýza PESTLE analýza je analytická technika sloužící ke strategické analýze okolního prostředí organizace. PESTLE je akronym a jednotlivá písmena znamenají různé typy vnějších faktorů: P – Political - politické – existující a potenciální působení politických vlivů E – Economical - ekonomické – působení a vliv místní, národní a světové ekonomiky S – Social - sociální – průmět sociálních změn dovnitř organizace, součástí jsou i kulturní vlivy (lokální, národní, regionální, světové) T – Technological - technologické – dopady stávajících, nových a vyspělých technologií L – Legal - legislativní – vlivy národní, evropské a mezinárodní legislativy E – Ecological - ekologické (environmentální) – místní, národní a světová problematika životního prostředí a otázky jejího řešení Podstatou PESTLE analýzy je identifikovat pro každou skupinu faktorů ty nejvýznamnější jevy, události, rizika a vlivy, které ovlivňují nebo budou ovlivňovat organizaci. Někdy bývá použita jako vstup analýzy vnějšího prostředí do SWOT analýzy.
17
Zdroje SWOT analýza. RVP.cz [online]. [cit ]. Dostupné z: Projektové techniky a dovednosti. SWOT analýza. [cit ]. Dostupné z: SWOT analýza odhalí pravdivou tvář vaší firmy a pomůže vám nahlédnout do buducnosti. [cit ]. Dostupné z: VAŠTÍKOVÁ, Miroslava. Marketing služeb: efektivně a moderně. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 232 s. ISBN ŠIMKOVÁ, Eva. Management a marketing v praxi neziskových organizací. 4. vyd., aktualiz. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009, 173 s. ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.