Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Operační program Doprava

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Operační program Doprava"— Transkript prezentace:

1 Operační program Doprava
Programové období

2 Operační program Doprava
Zahájení jednání MV Úvodní slovo předsedy Schválení programu 1. zasedání MV Stručné představení Operačního programu Doprava

3 Cíle Operačního programu Doprava 2014-2020
Operační program Doprava navazuje na Operační program Doprava , avšak jeho struktura bude jiná, budou přidány některé nové podporované oblasti, jiné je i zdůvodnění plánovaných intervencí hlavním tematickým cílem je Podpora udržitelné dopravy a odstraňování překážek v klíčových síťových infrastrukturách v rámci tohoto tematického cíle jde zejména o dokončení páteřní infrastruktury a napojení regionů na síť TEN-T, dále o potřebu zlepšení po stránce kvality a funkčnosti, o potřebu odstranění přetrvávajících úzkých míst v klíčové infrastruktuře a o podporu udržitelné mobility s důrazem na města

4 Prioritní osy OPD Struktura Operačního programu Doprava reflektuje zkušenosti ze současného období a předchází rizikům horšího čerpání v některých oblastech v první řadě tím, že oproti šesti věcným prioritním osám OPD soustředí podporu do tří věcných os: PO 1: Infrastruktura pro železniční a další udržitelnou dopravu (Fond soudržnosti, 51 % celkové alokace – cca 2,45 mld. EUR), zahrnující investice do železniční infrastruktury, vodních cest sítě TEN-T (po roce 2016), multimodální nákladní dopravy (terminály), drážní infrastruktury pro městskou a příměstskou dopravu, dopravního parku železniční a vodní dopravy PO 2: Silniční infrastruktura na síti TEN-T, veřejná infrastruktura pro čistou mobilitu a řízení silničního provozu (Fond soudržnosti, 28,3 % celkové alokace – cca 1,55 mld. EUR), zahrnující investice do výstavby a modernizace dálnic a rychlostních silnic včetně jejich vybavení ITS, systémů řízení městského silničního provozu a do rozvoje sítě napájecích stanic alternativních energií na silniční síti PO 3: Silniční infrastruktura mimo síť TEN-T (Evropský fond regionálního rozvoje, 19,2 % celkové alokace – cca 0,9 mld. EUR) zaměřená na investice do výstavby a modernizace silnic mimo síť TEN-T

5 Specifické cíle Investiční priorita Specifické cíle Prioritní osa 1
Rozvoj a obnova komplexních, vysoce kvalitních a interoperabilních železničních systémů a podpora opatření na snižování hluku 1.1 Zlepšení infrastruktury pro vyšší konkurenceschopnost a větší využití železniční dopravy Podpora multimodálního jednotného evropského dopravního prostoru prostřednictvím investic do TEN-T 1.2 Zlepšení infrastruktury pro vyšší konkurenceschopnost a větší využití vnitrozemské vodní dopravy v hlavní síti TEN-T Rozvoj a zlepšování dopravních systémů šetrných k životnímu prostředí, včetně systémů s nízkou hlučností, a nízkouhlíkových dopravních systémů, včetně vnitrozemské a námořní lodní dopravy, přístavů, multimodálních spojů a letištní infrastruktury s cílem podporovat udržitelnou regionální a místní mobilitu 1.3 Vytvoření podmínek pro větší využití multimodální dopravy 1.4 Vytvoření podmínek pro zvýšení využívání veřejné hromadné dopravy ve městech v elektrické trakci 1.5 Vytvoření podmínek pro širší využití železniční a vodní dopravy prostřednictvím modernizace dopravního parku Prioritní osa 2 Podpora multimodálního jednotného evropského dopravního prostoru prostřednictvím investic do TEN-T (nařízení o FS, čl. 4, odst. (d), bod i.) 2.1 Zlepšení propojení center a regionů a zvýšení bezpečnosti a efektivnosti silniční dopravy prostřednictvím výstavby, obnovy a modernizace dálnic, rychlostních silnic a silnic sítě TEN-T včetně rozvoje systémů ITS 2.2 Vytvoření podmínek pro širší využití vozidel na alternativní pohon na silniční síti 2.3 Zlepšení řízení dopravního provozu a zvyšování bezpečnosti dopravního provozu Prioritní osa 3 Zvyšování regionální mobility prostřednictvím připojení sekundárních a terciárních uzlů k infrastruktuře sítě TEN-T, včetně multimodálních uzlů 3.1 Zlepšení dostupnosti regionů, zvýšení bezpečnosti a plynulosti a snížení dopadů dopravy na veřejné zdraví prostřednictvím výstavby, obnovy a zlepšení parametrů dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy mimo síť TEN-T

6 Statut, jednací řád MV OPD 2014-2020

7 Statut, jednací řád MV OPD 2014-2020
vypracováno dle Metodického pokynu pro přípravu řídicí dokumentace programů v programovém období stanovuje působnost MV (prověřuje pokrok v implementaci programu, velkých projektů, pokrok dosažený při provádění plánu hodnocení, provádění komunikační strategie, atd). stanovuje počet členů, práva a povinnosti předsedy MV, místopředsedy MV a členů MV. definuje funkci a činnosti Sekretariátu MV (veškeré činnosti jsou prováděny prostřednictvím MS 2014+)

8 Statut, jednací řád MV OPD 2014-2020
Etický kodex přílohou Statutu MV člen (zástupce) podepisuje na ustavujícím zasedání stanovuje: obecné zásady postup při střetu zájmů členů MV postup při možném obdržení darů a jiných nabídek dodržení mlčenlivosti členů MV a jednání s veřejností

9 Statut, jednací řád MV OPD 2014-2020
upravuje přípravu jednání, průběh jednání, hlasování a přijímání usnesení MV (výhradně přes MS2014+) MV se schází dle potřeby, nejméně jednou za rok program a podkladové dokumenty pro jednání MV – přes MS2014+ členové MV jsou povinni formou elektronické pošty potvrdit Sekretariátu MV svou účast účast na zasedání MV je povinná, člen může pověřit svého zástupce.

10 Statut, jednací řád MV OPD 2014-2020
Zasedání: jsou neveřejná MV rozhoduje usnesením pořizuje se zápis z každého zasedání Přijímání usnesení MV je usnášeníschopný za účasti nadpoloviční většiny všech členů MV jsou přijímána na základě konsensu pokud se členové neshodnou na základě konsensu, je nutné pro přijetí usnesení získat nadpoloviční většinu hlasů přítomných členů MV.

11 Plánovací komise OPD

12 Plánovací komise OPD byla zřízena na základě Metodického pokynu pro řízení výzev, hodnocení a výběr projektů v programovém období 2014–2020 a článku programového dokumentu za účelem zajištění partnerské spolupráce při implementaci OPD; členové MV OPD by měli na ustavujícím zasedání potvrdit ustanovení PK OPD; komise vykonává tyto činnosti: projednává návrh harmonogramu výzev, znění návrhů jednotlivých výzev OPD a jejich případné úpravy; projednává a doporučuje aktualizaci harmonogramu výzev OPD; projednává a doporučuje k vyhlášení jednotlivé výzvy OPD; projednává a doporučuje k předložení Monitorovacímu výboru OPD strategické realizační plány na jednotlivé roky. ustavující zasedání: 28. května 2015 Schválen Statut, Jednací řád a Etický kodex PK, Členové PK OPD doporučili projednaný Strategický realizační plán k předložení Monitorovacímu výboru;

13 Plánovací komise OPD složení:
předsedou Komise je ředitel odboru fondů EU, místopředsedy jsou vedoucí oddělení metodik, koordinace a evaluace programů a vedoucí oddělení přípravy projektů; členy jsou zástupci Řídicího orgánu OPD, věcně příslušných odborů MD ČR (520, 910, 130, 430), Zprostředkujícího subjektu OPD, Ministerstva pro místní rozvoj / Národního orgánu pro koordinaci, Ministerstva financí/ Platebního a certifikačního orgánu, zájmového sdružení za každý subjekt se jednání Komise účastní jeden nominovaný zástupce, není-li s příslušným subjektem dohodnuto jinak; při přípravě dalších výzev bude složení modifikováno/ rozšířeno o další relevantní hospodářské a sociální partnery, včetně partnerů zastupující občanskou společnost – prosíme o nominace.

14 Strategický realizační plán (SRP)

15 Strategický realizační plán (SRP)
cílem SRP je informovat členy MV o: připravovaných výzvách plánovaném finančním a věcném čerpání v následujícím roce SRP předkládán členům MV k projednání predikce se zpracovávají na roky n – n+3 na úrovni PO 1. SRP předložený na 1. zasedání MV pokrývá období do následně se členům MV předkládá vyhodnocení plnění plánů a informovat o dalších krocích Řídicího orgánu ve vazbě na jednotlivé výzvy programu

16 Společná komunikační strategie

17 Společná komunikační strategie
rámcový dokument zahrnuje všechny ŘO programů zastřešených Dohodou o partnerství nahrazuje povinnost ŘO vypracovávat vlastní komunikační strategii (KOP) základní směřování komunikace na programové období obsah sdělení, cílové skupiny, komunikační nástroje a fáze komunikace výchozím dokumentem pro tvorbu ročních komunikačních plánů (RKoP)

18 Společná komunikační strategie
Principy - transparentnost, srozumitelnost, 3E, neutralita, vzájemná spolupráce, respekt, odpovědnost a poctivost více než 60 % použitých komunikačních nástrojů směrem k: Odborná veřejnost, Potenciální žadatelé, Potenciální a koneční uživatelé pomoci NOK – komunikace vůči široké veřejnosti, přínosy ESI fondů pro ČR ŘO - Komunikační témata výhradně o daném OP Tab.: celková alokace pro oblast publicity (v Kč) Předmět  realizace technické pomoci  Celkem 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 Publicita

19 Roční komunikační plán OPD 2015

20 Roční komunikační plán OPD 2015
zpracováván v souladu se Společnou komunikační strategií povinnost zpracovávat komunikační plán na „roční“ bázi vyplývá z Metodického pokynu pro publicitu a komunikaci ESI fondů v programovém období Cílové skupiny: občané ČR 15+, děti a mládež, potenciální a koneční uživatelé pomoci, osoby se zdravotním postižením potenciální žadatelé žadatelé příjemci ostatní subjekty zapojené do implementace OPD (včetně ŘO OPD) média

21 Roční komunikační plán OPD 2015
Plánované aktivity: informační kampaň OPD internetové stránky informační akce o OPD workshopy, semináře, školení, výroční setkání, návštěvy projektů, kulaté stoly atp. propagační předměty i informační materiály NOK MMR sleduje indikátory výsledku (hlavní a vedlejší) a indikátory výstupu definované ve Společné komunikační strategii. ŘO OPD bude sledovat indikátory výstupu uvedené v programové dokumentaci

22 Kritéria výběru projektů OPD a Modelu hodnocení projektů OPD 2014-2020

23 Kritéria výběru projektů OPD a Model hodnocení projektů OPD
Ke schválení MV OPD jsou předloženy dokumenty: Kritéria výběru projektů OPD pro specifické cíle 1.1, 2.1, 3.1, 4.1 Model hodnocení projektů OPD Dokumenty odpovídají požadavkům dle článku 110 bod 2. a) Nařízení 1303/2013 Dokumenty jsou zpracovány v souladu s Metodickým pokynem pro řízení výzev, hodnocení a výběr projektů v programovém období Model hodnocení stanovuje základní postupy a způsob hodnocení projektů (pokrývá všechny specifické cíle OPD) Model hodnocení může být v budoucnu aktualizován společně se schvalováním kritérií pro další specifické cíle OPD

24 Kritéria výběru projektů OPD pro specifické cíle 1.1, 2.1, 3.1
Jedná se o specifické cíle, které budou realizovány na základě průběžných nesoutěžních výzev, přičemž hlavním příjemcem v dané výzvě bude vždy příslušná státní investorská organizace (SŽDC, ŘSD) Podrobné rozpracování kritérií v podobě hodnotícího souboru bude před vyhlášením příslušných výzev projednáno v rámci Plánovací komise OPD Hodnotící soubor bude následně součástí Pravidel pro žadatele a příjemce OPD, která budou zveřejněna nejpozději s vyhlášením výzvy pro předkládání projektů pro příslušný specifický cíl

25 Kritéria výběru projektů OPD pro specifické cíle 1.1, 2.1, 3.1
Bude aplikován dvoukolový model hodnocení Žadatel předkládá do prvního kola předběžnou žádost, na základě výsledků hodnocení prvního kola je žadatel vyzván k předložení kompletní žádosti včetně případného dopracování Ve druhém kole je hodnocení aktualizováno a jsou posuzovány doplněné náležitosti a splnění podmínek z prvního kola hodnocení V obou kolech probíhá: Kontrola formálních náležitostí a přijatelnosti (provádí ŘO) Věcné hodnocení (provádí hodnotící komise – externí hodnotitelé, interní hodnotitelé z věcně příslušných odborů MD)

26 Kritéria výběru projektů OPD pro specifické cíle 1.1, 2.1, 3.1
Kritéria pro věcné hodnocení: relevance projektu soulad s cíli OPD naplňování cílů Dopravní politikou a dopravní politiky EU soulad s Dopravními sektorovými strategiemi soulad s horizontálními principy udržitelný rozvoj (zejména z hlediska ŽP) princip rovných příležitostí rovnost mezi muži a ženami

27 Kritéria výběru projektů OPD pro specifické cíle 1.1, 2.1, 3.1
Kritéria pro věcné hodnocení: ekonomická a technická efektivita ekonomická efektivnost (výstupy CBA) zajištění provozní udržitelnosti projektu provázanost cílů a obsahu projektu adekvátní kvalita dokumentace žádosti splnění očekávaných kritérií kvality dokumentace žádosti v souladu se základními obecnými standardy

28 Kritéria výběru projektů OPD pro specifické cíle 1.1, 2.1, 3.1
Kritéria pro věcné hodnocení: finanční kvalifikace finanční potřeba dotace, přiměřená rentabilita projektu po započtení dotace, finanční udržitelnost projektu, způsobilost nákladů připravenost projektu požadovaná legislativou EU a ČR dokumenty a doklady potřebné dle povahy projektu a evropských a národních legislativních a metodických požadavků technické řešení aplikace stavebních norem, odůvodněné jednotlivých položek rozpočtu a jejich přiměřenost, soulad harmonogramu s programovým obdobím, reálnost a dostatečná podrobnost harmonogramu, přiměřená technická a časová rizika projektu

29 Kritéria výběru projektů OPD pro specifický cíl 4.1 (TP)
Jedná se o specifické cíl, který bude realizován na základě průběžné nesoutěžní výzvy, přičemž příjemci budou subjekty implementační struktury a vybraní majoritní příjemci z věcných prioritních os Podrobné rozpracování kritérií v podobě hodnotícího souboru bude před vyhlášením výzvy projednáno v rámci Plánovací komise OPD Bude aplikován jednokolový model hodnocení Posouzení projektů bude probíhat pouze na základě kontroly formálních náležitostí a přijatelnosti

30 Kritéria výběru projektů OPD pro specifický cíl 4.1 (TP)
Kritéria pro kontrolu formálních náležitostí podání žádosti v předepsané formě, podpis statutárním či pověřeným zástupcem, vyplnění všech povinných údajů, doložení všech povinných příloh Kritéria pro kontrolu přijatelnosti: soulad se schváleným Plánem alokace TP OPD, soulad s výzvou, posouzení oprávněnosti žadatele, posouzení relevance projektu (soulad s OPD, soulad s cíli prioritní osy, plnění indikátorů), posouzení adekvátní kvality dokumentace a zdůvodnění žádosti (kvalita dokumentace, způsobilost výdajů, rozpočet projektu - přiměřenost jednotlivých položek a jejich hospodárnost, účelnost a efektivnost), souladu s programovou dokumentací dle vyhlášky MF 560/2006, souladu s horizontálními principy (udržitelný rozvoj, princip rovných příležitostí, princip zákazu diskriminace, princip rovnosti žen a mužů)

31 Plán alokace Technické pomoci Operačního programu Doprava 2014-2020

32 Technická pomoc OP Doprava 2014-2020
Je zakotvena v čl. 59 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č /2013 ze dne 17. prosince 2013, o společných ustanoveních o Evropském fondu pro regionální rozvoj, Evropském sociálním fondu, Fondu soudržnosti, Evropském zemědělském fondu pro rozvoj venkova a Evropském rybářském a námořním fondu, o obecných ustanoveních o Evropském fondu pro regionální rozvoj, Evropském sociálním fondu, Fondu soudržnosti a Evropském námořním a rybářském fondu a o zrušení nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 (tzv. obecné nařízení) Technická pomoc Operačního programu Doprava (dále jen „TP OPD“) bude realizována jednou prioritní osou a to prioritní osou 4, která bude financována z Fondu soudržnosti. Celková plánovaná alokace TP OPD činí 70  EUR.

33 Oblasti zaměření TP OPD
Řízení a kontrola programu Technické zabezpečení činnosti Podpora absorpční kapacity Publicita Evaluace Vzdělávání Dokončení realizace programového období 2007 – 2013 a příprava nového programového období 2021+

34 Rozdělení prostředků TP OPD (dle oblastí)

35 Aktuální stav plnění předběžných podmínek

36 Obecné předběžné podmínky
Číslo PP Název obecné předběžné podmínky OPP 1 Existence administrativní kapacity pro provádění a uplatňování právních předpisů a politiky Unie v oblasti boje proti diskriminaci v případě fondů ESI OPP 2 Existence administrativní kapacity pro provádění a uplatňování právních předpisů a politiky Unie v oblasti rovnosti mezi ženami a muži v případě fondů ESI OPP 3 Existence administrativní kapacity k provádění a uplatňování Úmluvy OSN o právech osob se zdravotním postižením (UNCRPD) v oblasti fondů ESI v souladu s rozhodnutím Rady 2010/48/ES OPP 4 Existence opatření pro účinné uplatňování právních předpisů Unie o veřejných zakázkách v oblasti fondů ESI OPP 5 Existence opatření pro účinné uplatňování právních předpisů Unie pro veřejnou podporu v oblasti fondů ESI OPP 6 Existence opatření pro účinné uplatňování právních předpisů Unie pro oblast životního prostředí týkajících se EIA a SEA OPP 7 Existence statistického základu nezbytného k provádění hodnocení za účelem posouzení účinnosti a dopadu programů Existence systému ukazatele výsledků nezbytného pro výběr opatření, jež budou nejúčinněji přispívat k dosahování požadovaných výsledků, k sledování pokroku při plnění cílů a k provedení posouzení dopadů

37 Tematické předběžné podmínky
Číslo PP Název tematické předběžné podmínky TPP 7.1 Existence komplexního plánu či komplexních plánů nebo rámce či rámců pro investice do dopravy v souladu s institucionálním uspořádáním členských států (včetně veřejné dopravy na regionální a místní úrovni), čímž se podporuje rozvoj infrastruktury a zvyšuje se dopravní obslužnost ve vztahu ke globálním a hlavním sítím TEN-T TPP 7.2 Železniční doprava: Existence – v rámci komplexního plánu či komplexních plánů nebo rámce či rámců – oddíl výslovně věnovaný rozvoji železniční dopravy v souladu s institucionálním uspořádáním členských států (včetně veřejné dopravy na regionální a místní úrovni), čímž se podporuje rozvoj infrastruktury a zvyšuje se dopravní obslužnost ve vztahu ke globálním sítím a hlavním sítím TEN-T. Investice se vztahují na mobilní majetek, interoperabilitu a budování kapacit TPP 7.3 Ostatní způsoby dopravy, včetně vnitrozemské a námořní lodní dopravy, přístavů, multimodálních spojů a letištní infrastruktury: Existence – v rámci komplexního plánu či komplexních plánů dopravy nebo rámce či rámců dopravy – oddílu zvlášť věnovaného vnitrozemské a námořní lodní dopravě, přístavům, multimodálním spojům a letištní infrastruktuře, které přispívají ke zlepšení dopravní obslužnosti ve vztahu ke globálním a hlavním sítím TEN-T a podporují udržitelnou regionální a místní mobilitu

38 Naplňování předběžných podmínek
Gestorem všech obecných předběžných podmínek jsou subjekty mimo MDČR (MDČR zajišťuje pouze naplňování na úrovni ŘO) Tematické předběžné podmínky – gestorem je MDČR, z větší části naplněny schválením Dopravních sektorových strategií (2. fáze), poté dopracován tzv. Akční plán, který stanovil další úkoly, které je potřeba splnit (jedná se o opatření k zajištění způsobilosti zprostředkujících subjektů a příjemců realizovat projekt a dále o schválení Koncepce vodní dopravy a Koncepce veřejné dopravy)

39 Plnění tematických předběžných podmínek
Zpracován Souhrn analýzy kapacity a návrhu opatření k zajištění způsobilosti zprostředkujících subjektů a příjemců realizovat projekty, v konzultacích s majoritními příjemci a zprostředkujícím subjektem byla ověřena reálnost a proveditelnost navržených opatření Koncepce veřejné dopravy byla schválena vládou ČR (dne ) V případě Koncepce vodní dopravy došlo ke zpracování materiálu, který je v současnosti ještě konzultován s relevantními partnery a připravuje se zahájení vnitroresortního připomínkového řízení

40 Děkuji za pozornost Ing. Mgr. Marek Pastucha
Odbor fondů EU Ministerstvo dopravy


Stáhnout ppt "Operační program Doprava"

Podobné prezentace


Reklamy Google