Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
SPLÝVAVÉ ČTENÍ® Mgr. Milena Šilhánová
SFUMATO® SPLÝVAVÉ ČTENÍ® Mgr. Milena Šilhánová
2
Sfumato® Splývavé čtení®
3
Metody výuky čtení globální genetická
postup od obrázku s nápisem k rozkladu na písmena vnímání celého slova a jeho významu hned od začátku chybí fixace očních pohybů zleva doprava 57% dvojitého čtení v 1. třídě genetická sestavování celých slov z jednotlivých písmen, ne slabiky tiché hláskování písmen před vyslovením slova nahlas analyticko-syntetická (slabikotvorná) písmena jsou skládána do slabik, teprve pak do slov narušení vnímání celistvosti slova 24% dvojitého čtení sfumato skládání jednotlivých hlásek ve slovo (syntetická metoda), ne ve slabiky vidění a vnímání slova jako celku prevence vzniku dyslektických projevů a potřeby následné reedukace čtení
4
PaedDr. Mária Navrátilová
česká pedagožka, autorka metody učitelka hudby Sfumato® - Splývavé čtení® hra s dechem (vitální kapacita plic, břišní lis) hra s hlasem (hlasitost, intonace) výslovnost (artikulace)
5
Specifika metody zpomalení čtení (sfumare = překrývání)
nejprve pomalé provedení (dostatečný čas pro rozlišení písmene) k fixaci a zautomatizování (zkracování dlouhé expozice písmene) přesně dané pořadí osvojování písmen O, S, B, U, A, L, M, E, I, P, N, T, K, V, D kontrast – prevence záměn (a – e, b – p – d, m – n) způsob tvoření a artikulace hlásek TÓNY - voláme (O, A, E) ZVUKY - syčíme (S) VÝBUCHOVÉ - tlačíme (B, P, T, K, D)
6
Osvojování písmene motivační text archiv vystříhaných
obrázků z časopisů „Bonbónková hra“ psaní na záda
7
Osvojování písmene kartičky se členy rodiny písmene táta máma kluk
holka
8
Osvojování písmen Třídění kartiček dle různých kritérií
9
Osvojování písmene pracovní listy vybarvování písmen
malování předmětů s náslovnou hláskou stříhání a lepení puzzle rozlišování malých a velkých tvarů písmen hledání párů: tiskací + psací podoba písmene
10
Osvojování písmene modelování plastelína psaní do písku provázek
11
Osvojování písmene skládání puzzle z částí písmen
hádání, jaké to bude či mohlo být písmeno
12
Osvojování písmene tabulky
1. zásobník na písmena, 2. plocha na skládání rozvoj jemné motoriky při úchopu a umisťování písmene cvičení orientace na ploše (vpravo, vlevo, 1. řádek, uprostřed…)
13
Osvojování písmene kvarteto pozornost, prosba, hádání či hledání
14
Čtení písmen období OSBUA hromadné čtení z tabule „Malý učitel“
15
ŽIVÁ ABECEDA (důsledné ukazování prstem!)
Čtení písmenkových spojení a slov ŽIVÁ ABECEDA (důsledné ukazování prstem!) syntéza 2 písmen (SO jako sova, SA jako salám i Sabina) syntéza 3 písmen (SAS jako sasanka, LAS jako lasička či láska s tlačenou hláskou na začátku slova: PAL jako palec, TOM jako Tomáš)
16
Čtení písmenkových spojení a slov
syntéza 4 písmen (LASO,SENO, s dlouhou samohláskou: MÁLO, VOLÁ) jednoduché věty ze Slabikáře
17
Psaní příprava paže, ruky a prstů pomocí uvolňovacích cviků, později prvků písmen (velký formát, mazací tabulky) důraz na švih paže (ovály), ne křečovité kopírování linie předlohy technika přitlač x povol náklon papíru
18
Učení v souvislostech propojení s prvoukou
skládání písmen (z kaštanů, pecek, dřívek) povolání (kosmonaut, truhlář)
19
Učení v souvislostech propojení s prvoukou národy (Eskymáci, indiáni)
zvířata (tuleni, tučňáci, medvědi)
20
Učení v souvislostech propojení s tělesnou výchovou
Písmenka v pohybu (rytmické nahrávky) skládání písmen (z vlastních těl, PET vršků) tematické hry (medvědi na mýtině mlsají med a maliny) rozdělování dětí do skupin (podle členů písmenkové rodiny)
21
Učení v souvislostech propojení s výtvarnou výchovou erby hra s linií
22
Učení v souvislostech propojení s pracovními činnostmi ovečka
bublinková koupel
23
Zdroje a inspirace MÁRIA NAVRÁTILOVÁ. Živá abeceda aneb písmenka v říši divů. 1. vyd. Praha: ABC Music, v.o.s., 2012. MÁRIA NAVRÁTILOVÁ. Příručka pro pedagogy: Živá abeceda aneb písmenka v říši divů. 2. vyd. Praha: ABC Music, v.o.s., 2012. MÁRIA NAVRÁTILOVÁ. Pracovní sešit k Živé abecedě: sešit vyd. Praha: ABC Music, v.o.s., 2013. MÁRIA NAVRÁTILOVÁ. Písanka pro 1. ročník ZŠ: Písanka vyd. Praha: ABC Music, v.o.s., 2013. MÁRIA NAVRÁTILOVÁ. Sfumato® - Splývavé čtení®: Metodická příručka. [online]. [cit ]. Dostupné z: [online]. [cit ]. Dostupné z: MILENA ŠILHÁNOVÁ. Pracovní listy. Ostopovice, 2013, 2016 práce žáků.
24
Děkuji za pozornost a zájem projevený Vaší přítomností.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.