Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Komunikace Definice, modely, typy
2
Rekapitulace data - informace - znalosti
3
Rekapitulace data – informace – znalost
účel přenášet a zpracovávat odraz skutečnosti snížit entropii porozumět skutečnosti úroveň technologická (syntaktická) obsahová (sémantická) užitná (pragmatická) vztah obsah / forma forma obsah i forma obsah
4
Informace, data, znalosti
5
Komunikace communico, -are (lat.)
= sdílet, spojovat, svěřovat, činit něco společným
6
Komunikace přenos – odněkud někam, v prostoru a/nebo v čase)
spojení – společná činnost
7
Komunikace člověk je tvor společenský
sociálně komunikační procesy jsou podmínkou a předpokladem existence jakéhokoli lidského společenství x informace nejen v lidské společnosti
8
Komunikace Marshall McLuhan (1911-1980) - kanadský filozof
- komunikační teorie “The medium is the message“ termíny: global village; horká a chladná média Horká média – (vysokodefiniční) příjemce dostane tolik informací, že se stává pasivním. Většinou stimuluje více smyslů najednou – televize ↔ zrak + sluch Chladná média – (nízkodefiniční) příjemce dostává málo informací, musí si zbytek doplňovat / domýšlet. Médium je většinou extenzí jednoho smyslu – rozhlas ↔ sluch
9
Komunikace podle McLuhana: 3 základní období: orální komunikace
fonetická komunikace elektrická komunikace
10
Komunikace McLuhan: „Jestliže padla fonetická abeceda na kmenového člověka jako granát, knihtisk ho zasáhl jako stomegatunová vodíková bomba.“
11
Komunikace barbarství x civilizace
písmo – přelom 4. a 3. tisíciletí př. Kr. cca 5000 let – 1 generace 50 let → 100 generací
12
Komunikace povinná školní docházka: české země od r. 1774 cca 250 let
→ 5 generací
13
Komunikace elektronická komunikace od 60. let 20. stol. cca 50 let
→ 1 generace
14
Komunikace řečová komunikace – v prostoru
dokumentová komunikace – v prostoru a v čase elektronická komunikace – v prostoru a v čase
15
Kdo všechno může komunikovat
Nejen lidé, ale i zvířata a stroje – mezi sebou i ve vzájemných kombinacích (např. M2M – machine to machine) 15 15
16
Komunikační infrastruktura
infra = dole, vespod, pod 2) 1) Infra- [z latiny]: první část složených slov znamenající dole, vespod, pod 1) Dálnice D1 – přenos v prostoru 2) Knihovna – přenos v čase 3) Výrobní linka – společná činnost Další příklady infrastruktury pro společnou činnost: Počítačová síť Standardy Místo, kde se lidé mohou sejít (agora) Kontrolní otázka: Jaký typ komunikační infrastruktury je Internet? (1 i 2) 3) VOŠIS - ZIZ 2 16
17
Komunikace důležité složky řešené problémy zdroj technické sdělení
sémantické společný kód (systém symbolů) pragmatické příjemce 17
18
Aristotelův model komunikace
základní elementy řečník řeč posluchač
19
Aristotelův model komunikace
20
Shannon-Weaverův model komunikace
21
Shannon-Weaverův model komunikace
Claude Elwood Shannon ( ) americký matematik, elektrotechnik Warren Weaver ( ) americký vědec, matematik
22
Shannon-Weaverův model komunikace
lineární model posloupnost komunikačních aktivit komunikace je jednosměrná přenosový model (klade se větší důraz na prostor než na čas) „informační model“ – důraz kladen na přenos a příjem informace
23
Shannon-Weaverův model komunikace
původně zamýšlen jako model komunikace realizovaný přeno- sem elektrickým signálem (např. telefon) ve složitějších případech je obtížné izolovat jednotlivé komponenty
24
Shannon-Weaverův model komunikace
silné stránky: jednoduchost obecná platnost kvantifikovatelnost
25
Shannon-Weaverův model komunikace
slabé stránky: nezohledňuje obsah a význam zprávy linearita, nedostatek zpětné vazby nezohledňuje vztahy a záměry účastníků komunikace
26
Shannon-Weaverův model komunikace
slabé stránky: statický model nezohledňuje povahu média (kanálu) nezohledňuje vliv okolí
27
Lasswellův model komunikace
Kdo → Co → Kanál → Komu → Efekt mluvčí zpráva médium posluchač účinek
28
Lasswellův model komunikace
Harold Dwight Lasswell ( ) americký sociolog a politolog teoretik komunikace v jeho schématu jsou zahrnuty výsledky komunikace nejen přesvědčit (Aristoteles), ale i informovat, pobavit, popudit …
29
Lasswellův model komunikace
Milan Nakonečný: Kdo (odesílatel) → co (sdělení) → komu (příjemce) → čím (slovy, signály…) → prostřednictvím jakého média (nosič) → s jakým úmyslem (motivace) → s jakým účinkem (pochopení, vyvolání reakce)
30
Lineární model komunikace
řečník – řeč – posluchač
31
Lineární model komunikace
32
Lineární model komunikace
odesílatel zakóduje myšlenku myšlenka nabývá podoby sdělení (mluveného, psaného, nonverbálního, grafického…) příjemce dekóduje sdělení a pochopí ho
33
Lineární model komunikace
následně poskytne odesílateli zpětnou vazbu, zda sdělení pochopil či nepochopil odesílatel, sdělení (přenos) i příjemce jsou vystaveni šumu, který sdělení více či méně zamlžuje
34
Zpětná vazba = informace o výsledku komunikace, kterou příjemce zasílá zpět zdroji zpětná vazba není: interakce efekt (výsledek) komunikace pokračování komunikace
35
Příklady sociální komunikace
zdroj komunikátor příjemce komunikant komunikační situace učitel žák výuka informátor tazatel anketa mluvčí posluchač rozhovor autor čtenář četba hlasatel divák televizní vysílání pisatel adresát dopis soudce obžalovaný soud …
36
Cyklický model komunikace
37
Cyklický model komunikace
Wilbur Schramm ( ) americký vědec zabýval se masovou komunikací
38
Lineární model komunikace
39
Lineární model komunikace
David Berlo (*1929) americký vědec zabýval se masovou komunikací komunikace je regulovaný proces “způsobilost myslet je klíčová“
40
Berlův model komunikace
faktory ovlivňující průběh komunikač-ního procesu: komunikační schopnost účastníků znalost úrovně účastníků společenský systém kulturní systém postoje všech účastníků
41
Lineární model komunikace (komunikační řetěz)
sdělení (kanál) zdroj příjemce Mezi zdrojem a příjemcem sdělení může nastat několikeré překódování zprávy 41 41
42
Síťový model komunikace
sdělení (kanál) zdroj příjemce 1 zdroj může vyprodukovat více sdělení 1 sdělení může být určeno více příjemcům příjemce se může změnit ve zdroj a naopak 1 sdělení může být vyprodukováno více zdroji 1 příjemce může obdržet více sdělení Dynamická povaha komunikace (nestabilita v čase): v síti mohou přibývat nové uzly/vazby a existující uzly/vazby mohou mizet. Ty, které zůstávají, mohou měnit svůj obsah. 42 42
43
Síťový model komunikace
X – zdroj Y – příjemce
44
Síťový model 1 zdroj může vytvořit více sdělení (1:N)
1 sdělení může být určeno více příjemcům (1:N) 1 sdělení může být vytvořeno více zdroji (N:1) 1 příjemce může obdržet více sdělení (N:1)
45
Síťový model příjemce se může změnit ve zdroj a naopak
dynamická povaha komunikace (nestabilita v čase): vazby se mohou měnit (přibývat nové, měnit obsah, mizet…)
46
Definice komunikace - přenos informací, nápadů, emocí, znalostí… (Berelson a Steiner) - sociální interakce pomocí systému symbolů a zpráv (Gerbner) - verbální výměna myšlenek a nápadů (Hoben) - odstupňovaná odpověď organismu na stimul (Stevens)
47
Definice komunikace - všechny postupy, kterými jedna mysl ovlivňuje druhou (Weaver) - informace, která je přemístěna z jednoho místa na druhé (Miller) - médium pozorovatelných manifestací lidských vztahů (Watzlawick)
48
Komunikační axiomy Paul Watzlawick – californská škola
nelze nekomunikovat → každé chování má charakter komunikace roviny komunikace – obsahová (co sdělujeme) a vztahová (povaha vztahu mezi účastníky komunikace)
49
Komunikační axiomy obsahová a vztahová rovina komunikace
50
Komunikační axiomy interpunkce – fázování (sled výpovědí a odpovědí)
digitální (verbální) a analogová (neverbální) symetrická (rovnost) a komplemen-tární (rozdílnost)
51
Typy komunikace přímá (tváří v tvář) nepřímá (zprostředkovaná)
jednostranná oboustranná (interakce)
52
Typy komunikace verbální (slovo, písmo)
nonverbální (mimoslovní projev - řeč těla) vizuální audiální audiovizuální
53
Typy komunikace interpersonální (střídání rolí vysílatele a příjemce zprávy) skupinová (jednotlivec ve skupině) masová (informační média - množství lidí) elektronická (telekomunikace - telefon, internet)
54
Typy komunikace adresní neadresní synchronní asychronní
55
Typy komunikace formální vertikální horizontální diagonální neformální
56
Komunikační model informace
57
Typy informačních bariér
čas prostor informační kompetence (informační gramotnost) věcná kompetence informační zahlcení (informační smog, balast)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.