Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
SPECIFICKÉ KATEGORIE NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE
VY-32-INOVACE-PED-312 AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: olfaktorika, řeč barev, práce s předmětem
2
Řeč barev je nejvíce opomíjenou kategorií, přitom mají barvy silný vliv na naší psychiku většina školních tříd bývá vymalována jasnou bílou barvou, na důkaz čistoty jak dlouho ale tato barva vydrží být jasná je otázkou špinavé a zašedlé zdi třídy ke konci školního roku působí spíše negativně bílá barva nevyjadřuje pouze čistotu, ale i neutrálnost
3
pro vymalování školních tříd by bylo nejvhodnější volit barvy modrou, zelenou a žlutou
modrá barva, stejně jako zelená, je barvou chladnou, a proto obecně zklidňuje a působí bezpečně žlutá v kombinaci s modrou působí vesele stejně tak barva oděvu učitele určitým způsobem stimuluje vnímání žáků červený oděv způsobuje vzrušení, černý naopak smutek nebo sklíčenost
4
jelikož barvy oděvu podléhají každoročním módním trendům, není zcela objektivní posuzovat podle nich např. povahové vlastnosti nositele někteří lidé ale „své“ barvy neopouští ani pod vlivem těchto trendů a v tomto případě již mají svou určitou vypovídací hodnotu
5
Práce s předmětem neboli práce s učebními pomůckami bezesporu napomáhá realizovat Komenského princip názornosti princip názornosti má základní význam ve spojení aktivní činnosti smyslového vnímání a abstraktního myšlení žáci tak přicházejí do přímého styku s poznávanou skutečností pro neverbální komunikaci je důležitý nejen pohled na předmět, ale v daleko větší míře i dotyk.
6
dostanou–li žáci možnost si předmět osahat, lépe si ho zapamatují
jedná se především o modely, přírodniny a výrobky Olfaktorika znamená komunikaci prostřednictvím čichu na čichové podněty se v neverbální komunikaci občas zapomíná, při osobním kontaktu však patří k nejvýznamnějším vůně se odjakživa používala k vyvolávání nálad
7
vonné podněty jsou silné spouštěče emocí a paměti
nos je nejchoulostivější smyslový orgán, a proto i nepatrný čichový vjem zůstává dlouho v paměti ačkoli je lidský čich mnohem slabší nežli např. u zvířat, přesto některé výzkumy uvádějí, že rozlišujeme přibližně deset tisíc vůní a pachů nevtíravé jemné vůně vzbuzují obecně libost nejrůznější zápachy naopak výraznou averzi vazba čichových podnětů k emocím je tedy velmi silná
8
učitel se může dostat do nelehké situace, má-li např
učitel se může dostat do nelehké situace, má-li např. řešit problém zapáchajícího žáka ve třídě takový žák bývá často terčem nejrůznějších útoků a zdrojem stížností z řad žáků opačným příkladem může být určitá „převoněnost“ obzvláště dívek vyšších ročníků směs nejrůznějších vůní může vyvolat bolesti hlavy a nesoustředěnost
9
POUŽITÉ ZDROJE: SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 1.vyd. Praha: ISV nakladatelství, s. ISBN LEWIS, David. Tajná řeč těla. 1.vyd. Praha: Victoria Publishing, a.s., s. ISBN X BEČVAŘÍKOVÁ, Lenka. Pedagogická neverbální komunikace. Diplomová práce. Hradec Králové. 2006 Obrázková galerie Microsoft Office PowerPoint 2003
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.