Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Modernizace odborného vzdělávání

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Modernizace odborného vzdělávání"— Transkript prezentace:

1

2 Modernizace odborného vzdělávání
Možnosti spolupráce Olomouc, květen 2018

3 Základní informace o projektu I.
Název projektu: Modernizace odborného vzdělávání (MOV) Program: Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Prioritní osa 3: Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita 1: Omezování a prevence předčasného ukončování školní docházky a podpora rovného přístupu ke kvalitním programům předškolního rozvoje, k primárnímu a sekundárnímu vzdělávání, možnostem formálního a neformálního vzdělávání, které umožňuje zpětné začlenění do procesu vzdělávání a odborné přípravy. Specifický cíl 5: Zvýšení kvality vzdělávání a odborné přípravy včetně posílení jejich relevance pro trh práce.

4 Základní informace o projektu II.
Datum zahájení Datum ukončení Celkový rozpočet Monitorovací indikátory 30 vzdělávacích modulů s metodikou a vzdělávacím programem 30 produktů v systémových projektech 25 organizací, které byly ovlivněny systémovou intervencí 65 optimalizovaných ŠVP

5 Cíle a výstupy projektu MOV
Koncepce - všeobecná část 4 moduly 20 komplexních úloh (kategorie E, H, M, LO; části - jazyk, společenské vědy, matematika, IT, přírodověda) 3 info semináře KA 2 Cíl: Modernizace kurikula SOV - podpora klíčových kompetencí Koncepce - odborná část 12 modulů 25 komplexních úloh (kategorie E pro 4 obory, H pro 13 oborů, M pro 4 obory, LO pro 10 oborů) KA 3 Cíl: Modernizace kurikula SOV - podpora odborných kompetencí Koncepce - část NSK včetně sestavy profesních kvalifikací pro obory vzdělání (kategorie E (13), H (17), M a LO (25)) 25 komplexních úloh (kategorie E, H, M, LO pro 22 oborů) Metodika koncipování ŠVP s využitím NSK KA 4 Cíl: Provázat NSK s kvalifikační částí ŠVP Návrh vzorových nástrojů pro hodnocení žáků na základě osobních portfolií Plány spolupráce škol a sociálních partnerů (5 oborů) (výsledek) Hodnocení kvality spolupráce škol a sociálních partnerů (5 oborů) (výsledek) 5 info seminářů 2 teoreticko-praktické moduly pro výuku odborného výcviku KA 5 Cíl: Rozšířit a zefektivnit možnosti realizace odborného výcviku a praxe Rozšířený IS pro tvorbu metodických a výukových materiálů a úpravu ŠVP vč. veřejně přístupné platformy KA 6 Cíl: Vytvořit nové komponenty IS UNIV3 pro tvorbu a inovaci ŠVP 65 optimalizovaných ŠVP s využitím kvalifikací NSK (kategorie E(10), H(25), M a LO (30) KA 7 Cíl: Zajistit využití modelových soustav komplexních úloh ve vybraném vzorku ŠVP v daných kategoriích SOV

6 Přínos pro jednotlivé cílové skupiny
systém MŠMT Zaměstnavatelé Školy získají lepší motivaci k učení učí se co skutečně potřebují a využijí v praxi žáci získají inspiraci do výuky mají možnost přizpůsobení vytvořených materiálů pro vlastní potřeby ve výuce učitelé získají lépe připravené absolventy - zaměstnance mají lepší přehled o přípravě žáků a možnost ovlivnit obsah a kvalitu výuky zaměstnavatelé

7 Etapizace projektu MOV 2017 2018 2019 2020
CZ /0.0/0.0/16_020/ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 1. Fáze nastavení 2. Fáze analytická 3. Fáze kreativní 4. Fáze produkční I. 5. Fáze produkční II. 6. Fáze ukončení

8 Dotčené obory vzdělání

9 Struktura pracovních týmů a skupin dle oborů vzdělání
Projekt: Modernizace odborného vzdělávání KA2 KA3, KA4, KA7 KA5 KA6 PT KA2 PT1 Stavebnictví a užitné umění PT2 Obchod a polygrafie PT3 Automobily, IT, elektro PT4 Strojírenství PT5 Stravování a potravinářství PT6 Zemědělství PT KA5 PT KA6 PS A Matematika PS1 Instalatér/Elektrikář PS5 Polygrafie PS9 Informační technologie PS12 Strojírenství PS15 Potravinářství PS18 Agropodnikání PS Informační technologie PS interních záležitotsí PS B ICT PS2 Zedník PS6 Obchodní akademie PS10 Automobily PS13 Mechanik PS16 Stravování PS19 Farmář PS Obráběč/seřizovač PS externích záležitostí PS C Český jazyk umění a kultura (literatura) PS3 Umělci - kovy PS7 Obchod PS11 Elektro PS14 Obráběč/seřizovač PS17 Gastronomie PS20 Zahradnictví PS Stravování PS D Člověk, jeho osobnost a zdraví PS4 Umělci - dřevo PS8 Podnikání PS Gastronomie PS E Člověk a společnost  PS21 Design PS Agropodnikání PS F Člověk a svět práce PS Obchod PS G Přírodní vědy PS H Cizí jazyk Počet pracovních týmů: 9 Počet pracovních skupin: 37 Počet klíčových aktivit: 6 Kreativní tým: Hlavní metodik Metodici pro všeobecné vzdělávání Metodici pro odborné vzdělávání Metodici pro začleňování PK Metodici pro úpravu kurikula

10 Složení pracovních týmů (KA 2,3,4,5,7)
Obsahový manažer Manažer KA Expert SOV1 Škola1 Škola2 Škola3 Expert SOV2 Expert SOV3 Metodik1 Metodik2

11 Složení pracovních skupin (KA 2,3,4,5,7)
Garanta-d Odborník - škola Člen PS Instruktor OV (jen KA5) Odborník z praxe Odborný učitel Odborník na práci s textem

12 Jak pracujeme - spolupráce
Školy: nominovaní zástupci škol za odborné a všeobecné vzdělávání – tvorba modulů a komplexních úloh MOV koordinátoři pro optimalizaci ŠVP

13 Jak pracujeme – spolupráce
Zaměstnavatelé - nominovaní zástupci zaměstnavatelů do pracovních skupin a pro systémovou spolupráci Svaz průmyslu a dopravy Hospodářská komora ČR Agrární komora ČR Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů

14 Jak pracujeme - spolupráce
Zaměstnavatelé - nominovaní zástupci zaměstnavatelů do KA5 – spolupráce škol a firem Instruktoři ve firmách

15 Seznam zapojených firem – stav k 30. 4. 2018
Jednota Moravský Krumlov, pracoviště Miroslav MOTOR JIKOV Strojírenská a.s. Jednota Moravský Krumlov - pracoviště Přímětice KOVOVÝROBA HOFFMANN, s.r.o. AHOLD Czech Republic, a.s. TŘINECKÉ ŽELEZÁRNY, a. s. LIDL Česká republika v.o.s. MESIT defence, s.r.o. Penny Market s.r.o. PROZAX, s.r.o. UNITES Systems a.s. Č.V.PROTOTYP OSTRAVA-HRABOVÁ AUVYT s.r.o. ArcelorMittal Ostrava a.s. Smart BIT s.r.o. Ferrmon a.s. Czechia-Moravia spol. s r.o. Mezinárodní centrum duchovní obnovy Hejnice AUTEL, a.s. Antonie hotels s.r.o. MASTER IT Technologies, a.s. Hotel Ryšavý Amit, spol. s r.o. Hotel ROKITEN Festo s.r.o. Hotel Savannah Walter s.r.o. Restarace Česká Freeport AUTEC ENGINEERING Restaurace La Veranda KOVO Koukola s.r.o. Clarion Hotel Vysočany ŽĎAS a.s. Restaurace GrandCru KOVOSVIT MAS, a.s. Perfect Canteen s.r.o. Josef Koliba Školní statek Kadaň, Jezerka, příspěvková organizace Kadaň

16 Kvalifikační pyramida
NSK (Úplné) profesní kvalifikace ŠVP RVP pro obor vzdělání SŠ Užší odborný základ Širší odborný základ Všeobecné vzdělání průpravného charakteru RVP pro stupeň vzdělání Všeobecné vzdělání „pro všechny“ 9 oblastí všeobecného vzdělání + klíčové kompetence

17 Moduly a komplexní úlohy MOV pro odbornou část
Připravujeme moduly po všechny kategorie – s využitím společného odborného základu a profesních kvalifikací NSK Poslouží jako podklad školám pro využití v ŠVP ( vzorové) K vybraným modulům budou připraveny komplexní úlohy Návody a metodická doporučení k realizaci výuky

18 Moduly MOV – příklady modulů VV
Jazyk a jazyková komunikace - český jazyk: Člověk a svět práce: Pišme správně česky Vstup na trh práce Umění  a kultura: Matematika: moduly nahrazující chronologické pojetí výuky literatury: Praktická trigonometrie, Stereometrie v praxi. Smích a škleb Měření Vzdor a vzpoura Dávné a nedávné ICT: Rozum a víra Systematická práce se zbožím Dobrodružství Sběr a zpracování dat Příroda a venkov Putování Žena v literatuře Ve službách režimů Zakazované Vysoké a populární Krize univerzálního

19 Moduly MOV – příklady modulů OV
Strojírenství: Projektování a konstruování pomocí 3D technologie Řízení a certifikace jakosti Vystřihování součástí z pásů a plechů s celkovým teoretickým základem, technologií a finanční rozvahou Modelování tekutinových mechanizmů Programy pro CNC a jejich skladba Stroje pro zpracování plastů a tlakové lití Gastronomie: Základy barmanství, Barmanské dovednosti Káva a její příprava Těsto a hmoty na přípravu moučníků Základní restaurační moučníky Baristické dovednosti Základy sommelierství

20 Moduly MOV – příklady modulů OV
Ekonomické obory: Asistent/ka/, Sekretář/ka Podnikání Obchod: Ryby a mořské plody Obuv a kožená galanterie Práce s pokladnou Umění: Reklama, propagace a sebeprezentace Dějiny uměleckého řemesla Vývoj průmyslového designu Současný design

21 Inovace ŠVP Jako celek (úprava UP, modulární uspořádání výuky)
Upravené části ŠVP (rozsah praktické výuky, výuka u zaměstnavatele) Využité moduly, komplexní úlohy v ŠVP Škola bude inovovat více ŠVP 2-3 – celkem 65 ŠVP v předepsané struktuře: 10 ŠVP kategorie dosaženého vzdělání E 25 ŠVP kategorie dosaženého vzdělání H 30 ŠVP kategorie dosaženého vzdělání L0, M Analýza stávajícího ŠVP

22 Možnosti optimalizace ŠVP
Optimalizovaným ŠVP se rozumí • začlenění vzdělávacích modulů připravených podle modulů MOV pro konkrétní obor/y vzdělání (připravené s využitím výsledků učení vytvořených na společném odborném základu) do vzdělávacího programu (ŠVP) včetně změny učebního plánu a začlenění komplexních úloh do výuky nebo • aktualizace učebních osnov se začleněním výsledků učení vytvořených na společném odborném základě do vzdělávacího programu (ŠVP) včetně úpravy učebního plánu a začlenění komplexních úloh do výuky • změna v organizaci a obsahu a rozsahu praktického vyučování v ŠVP s využitím prvků a nástrojů projektu MOV a využití komplexních úloh v inovovaném ŠVP.

23 Možnosti spolupráce I. Odborné panely – povinná spolupráce
Vždy zaměřen na specifickou oblast Neformální poradní autorita pro sekci Vzdělávání MŠMT Zajištění konsensuálního názoru na danou oblast Vytváření shody na tom, jaké aspekty přispívají ke kvalitě práce škol/učitelů s žáky Konsenzus zohledňuje stanoviska různých stran (systémové, odborné akademické i odborné praktické) Odborným garantem je aktivní pedagog (nebo skupina pedagogů) Expert s mezinárodním renomé Syntéza výstupů z předcházejících i probíhajících projektů Propojení a možnost pravidelného sdílení zkušeností z realizace projektů zaměřených na danou oblast Formulace závěrů a doporučení pro sekci Vzdělávání MŠMT jako podklad pro řízení vzdělávací politiky v regionálním školství Min. 2x ročně 1. Odborný panel MOV: Podpora kvality všeobecné složky odborného vzdělávání, , Praha 2. Odborný panel MOV: Rozvoj podnikavosti a podnikání v odborném vzdělávání, , Praha 3. Odborný panel MOV: MOV a NSK, , Praha

24 Možnosti spolupráce II.
Informační semináře – výstupy projektu 3 semináře na témata všeobecného vzdělávání 3 semináře na témata odborného vzdělávání 5 seminářů na témata spolupráce škol a zaměstnavatelů Činnosti pracovních skupin diskuse, konzultace se členy PS možnost připomínkování vytvořených výstupů a sub-výstupů Akce ostatních Ips Účast expertů MOV na seminářích, panelech a konferencích jiných Ips

25 Děkuji za pozornost! Národní ústav pro vzdělávání modernizace odborného vzdělávání 

26 Projekt Modernizace odborného vzdělávání (MOV) rozvíjí kvalitu odborného vzdělávání a podporuje uplatnitelnost absolventů na trhu práce. Je financován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.


Stáhnout ppt "Modernizace odborného vzdělávání"

Podobné prezentace


Reklamy Google