Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Ošetřovatelský proces Mgr. Hana Kašparovská Září 2013
Digitální učební materiál Ošetřovatelský proces Mgr. Hana Kašparovská Září 2013
2
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-1-1-OSE-1 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Hana Kašparovská Vzdělávací oblast Ošetřovatelství Tématická oblast Ošetřovatelský proces Téma Definice a význam ošetřovatelského procesu, fáze ošetřovatelského procesu Ročník 1. Datum tvorby 15.září 2013 Anotace Smyslem tohoto DUMu je výuka nové učební látky, DUM tvoří prezentace. Metodický pokyn Doporučené k výuce nové učební látky, délka aktivity 3 hodiny.
3
Charakteristika ošetřovatelského procesu
Ošetřovatelský proces je cyklický a pokračující proces, který může v kterékoli etapě skončit, je-li problém vyřešen. Způsob organizace ošetřovatelské péče.
4
Charakteristika ošetřovatelského procesu
Logický, systematický přístup zdravotnických pracovníků k ošetřování klienta. Souběžně s péčí umožňuje získávat další informace a modifikovat péči. Tvoří uzavřený celek, který se musí uplatnit najednou. Organizace práce na oddělení.
5
Potřeby nemocných Ošetřovatelský proces vychází z hodnocení potřeb klienta. Definice potřeby - nedostatek nebo nadbytek „něčeho“ např. jídla, spánku, odpočinku, tekutin… Uspokojování potřeb u jedince je individuální. Úzce souvisí s kvalitou života jednotlivce.
6
Význam potřeb pro člověka:
Biologický - vyjadřuje stav narušené fyziologické rovnováhy. Ekonomický - potřeba něco vlastnit. Psychologický - cítit se dobře, spokojení. Zahrnuje i sociální oblast.
7
Využití znalostí v práci zdravotnického pracovníka
Poznání a pochopení svých potřeb. Pochopení potřeb druhých. Tvoří základ pro hodnocení klienta a následné plánování intervencí. Teoretických znalostí lidských potřeb může využít v edukaci, v postoji ke klientovi, empatii - úcta k člověku…
8
Fáze ošetřovatelského procesu
DIAGNÓZA OŠETŘOVATELSKÝ PLÁN HODNOCENÍ OŠETŘOVATELSKÉHO PROCESU REALIZACE PLÁNOVANÝCH OŠET. INTERVENCÍ ANAMNÉZA Obrázek č. 1 - Fáze ošetřovatelského procesu
9
Ošetřovatelská anamnéza
Sběr informací o klientovi - „Kdo je můj klient?“ Sběr informací předpokládá profesionální všímavost, pozorovací talent, odborné znalosti. Schopnost vyhledávat data a různé údaje o klientovi.
10
Ošetřovatelská anamnéza
Informace získáváme: rozhovorem pozorováním
11
Ošetřovatelská anamnéza
Zdroje informací: klient zdravotnická dokumentace příbuzní zdravotnický personál
12
Ošetřovatelská anamnéza
Obsah informací: identifikační údaje současný stav celkové informace o klientovi Získané poznatky zaznamenáme do ošetřovatelské dokumentace.
13
Ošetřovatelská diagnóza
Získané informace zpracovává zdravotnický pracovník. Hodnotí potřeby klienta - vyhledávání problému. Problém - potřeby klienta, které nejsou uspokojeny vůbec či částečně - aktuální problémy např. bolest, deficit tekutin, hypertermie, únava, poruchy spánku, dušnost…
14
Ošetřovatelská diagnóza
Problémy, které nevyvstaly, ale mohou u klienta nastat vzhledem k jeho zdravotnímu stavu - potencionální problém např. riziko infekce, riziko hypoglykémie, riziko krvácivých stavů… Edukační problém - nemocný např. nedodržuje zdravý životní styl a vzniká riziko určitých zdravotních potíží.
15
Ošetřovatelská diagnóza
Pro zhodnocení potřeb a řešení problému sestra stanovuje ošetřovatelskou diagnózu - aktuální či potencionální. Ošetřovatelská diagnóza může být dvousložková nebo třísložková.
16
Ošetřovatelská diagnóza
Příklady dvousložkové ošetřovatelské diagnózy: - Deficit sebepéče z důvodu operačního výkonu. - Porucha spánku z důvodu změny prostředí. - Porucha výživy z důvodu nechutenství.
17
Ošetřovatelská diagnóza
Příklady třísložkové ošetřovatelské diagnózy: - Bolest břicha z důvodu operačního výkonu projevující se mimickým a slovním vyjádřením nemocného. - Porucha spánku z důvodu hospitalizace nemocného projevující se častým buzením, únavou.
18
Ošetřovatelská diagnóza
Standardizované názvy ošetřovatelských diagnóz - NANDA Internacionál. Členění do 13 domén, které se skládají z několika tříd. Pod nimi je možno nalézt jednotlivé ošetřovatelské diagnózy. Ošetřovatelské diagnózy jsou označeny mezinárodním číselným kódem, který usnadňuje vyhledávání a zabraňuje v záměně. Např. porušený spánek 00095 akutní bolest
19
Stanovení cíle a ošetřovatelský plán
Po stanovení ošetřovatelské diagnózy stanovíme cíl, kterého chceme dosáhnout (odstranění nebo zmírnění problému) a plán ošetřovatelských intervencí, které umožní dosažení cíle.
20
Stanovení cíle a ošetřovatelský plán
Cíl musí být: reálný individuálně specifikovaný a schválený nemocným stanoven čas dosažení - krátkodobý, dlouhodobý v souladu s lékařskou diagnózou hodnotitelný
21
Stanovení cíle a ošetřovatelský plán
Řídí se potřebami nemocného. Je reálný. Musí respektovat technické vybavení oddělení. Musí být splněny ordinace lékaře. Podpora klienta nebo rodiny. Bezpečnost klienta. Používej výrazy: pouč, vysvětli, aplikuj, sleduj….
22
Realizace plánu Nutno plnit ordinace lékaře.
Činnost vyplývá z harmonogramu práce a sesterských intervencí. Sestra zodpovídá za splnění úkolů v ošetřovatelském plánu, stvrzuje vše svým podpisem.
23
Hodnocení ošetřovatelského procesu
Pokládáme si otázku: „Pomohla jsem klientovi?“ Zjišťujeme, zda bylo dosaženo cíle. Dosaženo cíle jen částečně nebo vůbec. Kritická analýza jednotlivých fází ošetřovatelského procesu.
24
Pokud nebyl cíl dosažen nebo jen částečně je nutné si položit otázky:
Byly zvoleny vhodné intervence a byly dostačující? Prováděly se intervence správně? Byly intervence realizovány? Proč ne? Nedošlo ke změně potřeb nemocného během ošetřovatelského procesu? Byl zvolený cíl reálný? Měli jsme dostatek informací?
25
Faktory ovlivňující hodnocení
osobnost lékaře osobnost klienta organizace práce zdravotnického týmu vztahy na oddělení, komunikace
26
Pozitiva ošetřovatelského procesu
Hodnocení klienta a spolupráce mezi klientem a zdravotnickými pracovníky. Chronologický přehled postupu ošetřovatelské péče o klienta. Zdroj informací o klientovi, jeho zdravotním stavu a potřebách. Na základě informací možnost kontinuální ošetřovatelské péče o klienta.
27
Zhodnocení ošetřovatelských intervencí, jejich vliv na klienta.
Možnost kontroly kvality ošetřovatelské péče. Kvalitní zdroj informací o klientovi, mezi jednotlivými odděleními i jiným zdravotnickým zařízením. Zdroj informací pro možné právní řízení. Využití ve vzdělávání zdravotnických pracovníků.
28
Zdroj KELNAROVÁ, Jarmila a kol. Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty - 1. ročník. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, s ISBN Obrázek č. 1 - archív autora
29
DĚKUJI ZA POZORNOST
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.