Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Inkluzivní vzdělávání pro všechny
2
Program na vývoj kurikula
V rámci programu SOKRATES ERASMUS červenec 2001 – srpen 2005, podporovaný Evropskou komisí a Bmbwk, koordinovaný Institutem pro Inkluzívní výchovu v Linci na Pedagogické Akademii Spolku v Horním Rakousku.
3
Členění Inkluzivní pedagogika Cíle projektu Cílové skupiny
Oblasti působení Kurikulum Zakončení studia Klíčové kvalifikace Metody Struktura modulu Obsahy modulu Partnerské organizace
4
Inkluzivní Pedagogika
“Lo normal es ser diferente.” “Det er normalt å være forskjellig.” “It’s normal to be different.” “Het is normaal anders te zyn.” “Màsnak lenni termèszetes.” “Je normální být odlišný.”
5
Inkluzivní Pedagogika
“Lo normal es ser diferente.” “Det er normalt å være forskjellig.” “Je normální být odlišný.” “Het is normaal anders te zyn.” “Màsnak lenni termèszetes.” “Es ist normal, verschieden zu sein.”
6
Inkluzivní Pedagogika
znamená, že … školy mají vzdělávat a vychovávat všechny děti, bez ohledu na jejich tělesné, duševní, sociální, emoční, jazykové nebo jiné předpoklady. Škola má zahrnovat všechny děti – postižené, velmi nadané, děti ulice, pracující děti, děti z jazykových, etnických, kulturních nebo jiných menšin jakož i děti s dalšími handicapy. (Prohlášení ze Salamanky a Rámcový program ke vzdělávání jedinců se zvláštními potřebami. para 3. UNESCO 1994) “Lo normal es ser diferente.” “Det er normalt å være forskjellig.” “Het is normaal anders te zyn.” “It’s normal to be different.” “Es ist normal, verschieden zu sein.” “Màsznak lenni termèszetes.”
7
Inkluzivní Pedagogika
se zabývá … hledáním přiměřených odpovědí na široké spektrum učebních potřeb ve formálních a neformálních nabídkách vzdělávání a výchovy. Inkluzivní pedagogika se ani tolik neptá, jak začlenit některé žáky do běžné školy, spíše se zabývá otázkou, jak je možné změnit systém vzdělávání tak, aby odpovídal různorodosti žáků. Jak vyučující, tak i žáci by měli umět dobře pracovat s různorodostí a vnímat ji spíše jako výzvu a obohacení než jako problém. (Překonávání exkluze pomocí inkluzivního přístupu ve vzdělávání, výzva a vize. Koncepční dokument pro oblast vzdělávání, UNESCO 2001) “Lo normal es ser diferente.” “Det er normalt å være forskjellig.” “Het is normaal anders te zyn.” “It’s normal to be different.” “Es ist normal, verschieden zu sein.” “Màsznak lenni termèszetes.”
8
Cíle projektu Postgraduální studijní program
na modulárním základě Celoevropské uznávání projektu korespondující s Boloňským prohlášením Odborné kvalifikace „multiplikátoři/torky inkluzivních procesů“ Akademická kvalifikace magistrerský titul z inkluzivní výchovy
9
Program na základě modulů
Cíle projektu Flexibilita Kvalita Transparentnost Mezinárodnost Srovnatelnost Program na základě modulů (3 úrovně) certifikáty (30 kreditů) diplomy (60 kreditů) magisterský titul z inkluzivního vzdělávání (90 – 120 kreditů)
10
Učitelé učitelky Cílové skupiny Pracovníci v oblasti
vzdělávání učitelů Pracovníci ve správě Učitelé učitelky Ostatní Terapeuti terapeutky Vedoucí pracovníci
11
Bakalářský titul z pedagogiky
Cílové skupiny Vstupní předpoklady Bakalářský titul z pedagogiky nebo srovnatelný vysokoškolský titul (min. 180 kreditů) nebo min. 2 roky praxe v relevantní oblasti a dostatečná vstupní akademická kvalifikace
12
Oblasti působení Zařízení pro výchovu a vzdělávání
předškolní zařízení, škola, vzdělávání dospělých, ... Mimoškolní zařízení (nevládní a neziskové org.) bydlení, práce, odborná průprava, volný čas, asistivní/podpůrná technologie Sociální práce, zdravotnictví, rehabilitace Výzkum a vývoj
13
Kurikulum Vytváření teorie Jednání podle Inovace na základě teorie C1
VOLITELNÉ min. 30 kred. min. 30 kreditů Vzdělávání pro všechny – Inkluze v diskurzu humanitních věd „Různorodost jako hodnota“ – pedagogické prohloubení Paradigmata a metody výzkumu Evropské a globální perspektivy inkluzivní výchovy a vzdělávání C1 C2 C3 C4 min. 7.5 kred. min. 7.5 kreditu Řídit, plánovat, organizovat a evaluovat O1 Profesionalizace v praktických oblastech vycházející z teorie Od pozorování a popisu … k analýze dat a k poznatku (Studie z praxe, přednostně v zahraničí) TPP min. 15 kred. Inkluze a sociálně-emoční vývoj O2 Vývoj a evaluace inkluzivních oblastí – část I / II O3 / O4 Interkulturní výchova O5 Informační a komunikační technologie (ICT) and asistivní technologie (AT) – část I / II O6 / O7 Individuál. dohodnutelný modul pro pokračující profesionalizaci O8 2 x min. 7.5 kred Další volitelné moduly O9 … MAGISTERSKÁ PRÁCE MT mind. 30 kred.
14
Možnosti zakončení studia
Magisterský titul z inkluzivní pedagogiky (90 – 120 kreditů) 4 povinné moduly (min. 30 kreditů) 2 volitelné moduly (min. 15 kreditů) studie z praxe (min. 15 kreditů) magisterská práce (min. 30 kreditů) Diplom z inkluzivního vzdělávání (min. 60 kred.) 4 povinné moduly (min. 30 kreditů) 2 volitelné moduly (min. 15 kreditů) studie z praxe (min. 15 kreditů) Certifikát z inkluzivního vzdělávání (min. 30 kred.) 4 moduly, každopádně C1 a jeden další povinný modul
15
Klíčové kvalifikace odborné znalosti a porozumění problematice
profesionální postoje, názory a hodnoty odborná kompetence pro výzkum a jednání mezinárodní myšlení a jednání ve vztahu k inkluzivní pedagogice
16
Metody přednášky, semináře studium literatury analýza stávající praxe
skupinová a individuální práce mezinárodní spolupráce e-learning pobyty v zahraničí ...
17
Struktura modulu titul, úroveň, autor, kredity předpoklady
vědecká relevance a otázky výzkumu význam modulu ve studijním programu učební cíle výsledky učení a kompetence obsahová struktura transformace obsahů do aktivit a učebních okruhů doložení výkonu seznam literatury
18
Povinný modul C1 Vzdělání pro všechny – Inkluze v diskurzu humanitních věd (min. 7.5 kreditu) lidská existence a sociální vazby od modelu deficitu k modelu kompetencí od segregace k integraci od současné praxe k inkluzi inkluze: individuální, sociální a kulturní aspekty (osoba, rodina, obec, instituce, společnost) ikluzivní koncepce vzdělávání pro inkluzivní společnost
19
Povinný modul C2 „Různorodost jako hodnota“ – pedagogické prohloubení (min. 7.5 kreditu) vývoj teorie, společensko-historické a instituční podmínky výchovy a pedagogiky společenská funkce systému vzdělávání a výchovy filozofické aspekty a teorie inkluzivní pedagogiky osobnost učitele a modelové působení z pohledu žáků diferenciace pohlaví a postižení etika a pedagogické jednání
20
Povinný modul C3 Paradigmata a metody výzkumu (min. 7.5 kreditu)
základy a problémy výzkumu v oblasti pedagogiky a sociálních věd paradigmata výzkumu v kontextu inkluze modely pro reflexi a evaluaci inkluzivní práce a opatření metody vědeckého pozorování a analýzy plánování a organizace výzkumu vývoj a evaluace inkluzivních konceptů dokumentace a diseminace
21
Povinný modul C4 Evropské a globální perspektivy inkluzivního vzdělávání a výchovy (min. 7.5 kred.) inkluze z hlediska srovnávací pedagogiky výroky komise EU týkající se inkluze analýza dalších dokumentů (UNESCO, prohlášení vlády, národní zákony…) podmínky a důsledky vývoje inkluze v různých státech EU a jinde bližší analýza oblastí pro inkluzivní jednání v mezinárodní spolupráci
22
Volitelný modul O1 Vedení, plánování, organizování, evaluace (min. 7.5 kreditu) Všeobecný rozvoj organizace a teorie managementu historický a současný vývoj konceptů managementu – národní i mezinárodní strategické myšlení, marketing chování organizací Učící se organizace koncepce pro evaluaci kvality kritéria kvality, standardy osobní rozvoj, týmová spolupráce vedoucí úloha metody rozvoje organizace
23
Volitelný modul O2 Inkluze a sociálně-emoční vývoj (min. 7.5 kreditu)
různé možnosti pohledu a různé aspekty ve vnímání problémů s chováním souvislosti mezi problematickým chováním a okolím při učení, mezi chováním a sociálním kontextem budování silných stránek – „rezilience“ mobbing kritická analýza programů pro podporu a prevenci
24
Volitelný Modul O3 / O4 Rozvoj a evaluace inkluze v oblastech vzdělávání se a jednání Část I: Dětství a školní docházka (min. 7.5 kreditu) Část II: Mládí a dospělost (min. 7.5 kreditu) podpora v dětství, mateřská školka škola pro všechny didaktické modely a koncepty odpovídající inkluzi týmová spolupráce odborná průprava a povolání dospívání, sexualita celoživotní vzdělávání se účast na společenském životě
25
Volitelný modul O5 Interkulturní výchova (min. 7.5 kreditu)
kultura, kulturní vědomí, multikulturalita a interkulturní výchova strategie pro práci s předsudky a pro budování společných hodnot a postojů teorie dvojjazyčnosti příběhy dokládající úspěch dvojjazyčných/interkulturních škol prevence školního neúspěchu plánování, realizace a evaluace interkulturních aktivit v mezinárodní spolupráci
26
Volitelný Modul O6 / O7 Informační a komunikační technologie (ICT) a asistivní technologie (AT) – část I / II (u každé z nich min. 7.5 kreditu) role IT a AT v inkluzivním vzdělávání a výchově přístupnost, použitelnost, design pro všechny, univerzální design pochopení asistivní technologie (Assistive Technology) evaluace produktů a služeb IT and AT při výchově a vzdělávání – praktické příklady IT a AT ve školním a mimoškolním prostředí
27
Volitelný modul O8 Individuálně dohodnutelný model pro další profesionalizaci (min. 7.5 kreditu) relevantní témata z profesního prostředí studujících učební smlouva mezi vedoucím modulu a studujícím (cíle, doložení výkonu, literatura, pracovní plán) průběžné individuální konzultace
28
Volitelný Modul O9 / O10 Další volitelné moduly (min. 7.5 kreditu)
specifické moduly zohledňující regionální aspekty a/nebo aktuální vývoj nebo moduly dalších magisterských programů týkající se inkluze
29
Profesionalizace vycházející z teorie TPP
Profesionalizace v praxi vycházející z teorie (min. 15 kred.) „Jednat v souladu s teorií“ v rámci studie z praxe znamená účast v inkluzivním a exkluzivním uspořádání raději v zahraničí (nebo alespoň v mezinárodní spolupráci) pozorování a popis analýza a syntéza dat kritická reflexe celého procesu dokumentace (portfolio) a prezentace učební smlouva (univerzita, student(i), praktikum)
30
Magisterská práce MT Magisterská práce (min. 30 kreditů)
je dokladem toho, že student je schopen samostatně získávat poznatky a je schopen kritického výzkumu při zohlednění aktuálních vědeckých poznatků; samostatně a kriticky řešit specifické otázky v oblasti inkluze; spojovat různé úhly pohledu na inkluzivní pedagogiku z oblasti vědy, politiky a praxe; získané kompetence pro výzkum a osobní znalosti jakož i zkušenosti usouvztažňovat a rozvíjet svůj vlastní profesní profil.
31
Partnerské organizace
Norsko Högskolen i Hedmark Kari Nes Harald Smedstad
32
Partnerské organizace
Maďarsko Eötvös Loránd Tudományegyetem Franz Schaffhauser Maria Réthy Csilla Schiffer
33
Partnerské organizace
Holandsko Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Linus Cornelissen Willem Vinkenvleugel
34
Partnerské organizace
Německo Universität zu Köln Walther Dreher Andrea Platte
35
Partnerské organizace
Německo Universität Bremen Georg Feuser
36
Partnerské organizace
Německo J.W.Goethe-Universität Frankfurt Helga Deppe
37
Partnerské organizace
Spojené království Irska a VB The University of Glasgow Louise Hayward Nicki Hedge
38
Partnerské organizace
Španělsko Universidad de Málaga Miguel López Melero
39
Partnerské organizace
Rakousko Pädagogische Akademie des Bundes in Wien Marianne Wilhelm Sonja Tuschel
40
Partnerské organizace
Rakousko Pädagogische Akademie des Bundes in OÖ Ewald Feyerer Siegfried Kiefer
41
Partnerské organizace
Vaše země? ? Vaše vysoká škola? Připojte se ke společenství EUMIE! ? ? ?
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.