Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Kvalita a veřejný sektor

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Kvalita a veřejný sektor"— Transkript prezentace:

1 Kvalita a veřejný sektor
průzkum spokojenosti 2006 Kvalita a veřejný sektor por. Bc. Petr Teplík

2 kpt.Mgr.Bc.Milan Večeřa, npor.Ing. Michal Bureš
Struktura bloku Kvalita a veřejná správa – pojmy Situace ve světě Situace v ČR Využívané systémy MQ Ceny Policie ČR kpt.Mgr.Bc.Milan Večeřa, npor.Ing. Michal Bureš

3 motto K excelenci se ve své činnosti musí ubírat nejen firmy, ale celá společnost! Kvalita se stala fenoménem moderní doby a již dnes je zřejmé, že bude rozhodovat o úspěšnosti nejen jednotlivých firem, ale i celých států.

4 Kvalita a veřejný sektor
Kvalita ve veřejné správě je míra naplňování oprávněných požadavků zákazníků na požadovanou veřejnou službu nebo občanů na kvalitu života Veřejné služby služby poskytované ve veřejném zájmu Zájem zákazníků služba bude vyřízena rychle, bez právních a jiných nedostatků, v požadovaném standardu cíl veřejné správy zlepšovat kvalitu života občanů při respektování zásad trvale udržitelného rozvoje Kvalita a výkonnost veřejných služeb je prostředkem k dosažení tohoto cíle

5 požadavky na veřejnou správu
zvyšování ekonomické efektivity vyšší měřítka na kvalitu činnosti veřejné správy orientace na "zákazníky„ vzrůst podílu činností, směřujících k předvídání potřeb společnosti veřejná správa musí prokázat schopnost přizpůsobit se změnám ve společnosti a ve světě Přechod od „státní organizace" ke „komerční“ vyžaduje - mnoho změn v organizacích, Změny ve způsobu prezentace vnějšímu světu využívání nástrojů a metod pro zkvalitnění systému organizace a jejích výstupů

6 Svět MQ zasahuje do stále širšího okruhu oborů Na konci 90. let se MQ veřejná správa EU tlačí na vytváření podmínek ke zvyšování kvality a výkonnosti služeb veřejné správy Management kvality se v zemích EU zavádí v armádě, v policii, ve školství a ve zdravotnictví Pozn. Aplikace takovýchto postupů v činnosti našich veřejných institucí je dosud výjimkou

7 Společenské změny průzkum spokojenosti 2006 19.9.2018
Mohlo by se zdát, že se společenskými změnami, které proběhly na konci osmdesátých a začátku devadesátých let minulého století, dojde k nárůstu kvality ve všech oblastech života v České republice, významněji se až doposud tyto změny projevily jen v soukromém sektoru, který je na zákazníky bytostně odkázán. Orgány státní správy zůstávaly, až na sporadické projekty, stranou dění. Zásadní změny v České republice po roce 1989 se ovšem odrazily i v mnoha změnách na MV ČR a v Policii ČR. Nově stanovenými prioritami ve vnitřních i vnějších bezpečnostních otázkách byl zahájen proces rozsáhlých organizačních a strukturálních změn, které trvají do současné doby. V roce 1990 byla zahájena reforma veřejné správy. Cílem reformy veřejné správy je v maximální míře odstranit dosavadní nedostatky ve výkonu veřejné správy a přiblížit veřejnou správu občanům. Policie je součástí státní správy a státní správa je řízena Parlamentem a tím je v podstatě řízena občany. Z toho vyplývá, jednoduše řečeno, že by měla dělat to, co si občan přeje. Měla by analyzovat potřeby občana a těm se přizpůsobovat. Dělá to? Proto se policie rozhodla používat špičkový manažerský model efqm Pravidelné zprávy Evropské komise však poukazují na absenci určitých opatření ke zlepšení kvality policejní práce. Zejména v oblasti vzdělávání a vzájemné komunikace uvnitř policie, ale i mimo ni. S postupujícím procesem budování společného prostoru bezpečnosti, který prosazuje Evropská unie, roste i potřeba sjednotit požadavky na vystupování a jednání policistů. Povědomí o poskytování služby policie ve smyslu ochrany moderní komunity je velmi málo rozvinuto a pro mnoho příslušníků a občanů zůstává policie pouze ztělesněním státní moci. por. Bc. Petr Teplík

8 Česká republika Stát se problematikou jakosti významněji zabývá až koncem 90 let V roce 2000 přijala vláda ČR dokument „Národní politika podpory jakosti“. Rada vlády pro jakost Po vstupu do EU se dostává do popředí zavádění i do organizací veřejné správy Kraje a obce mají mnohdy větší zájem o uplatňování metod kvality než stát a státní organizace. realizátor Kvalita ve veřejném sektoru

9 Dovolím si citovat…. Priorita v činnosti Rady ČR pro jakost v následujícím období je a bude tedy v iniciaci toho, aby zvyšování kvality činnosti ve veřejné správě a veřejných službách nebylo jako dosud záležitostí jen iniciativy a dobré vůle některých osvícených organizací v této oblasti, ale stalo se nutnou součástí činnosti a předmětem hodnocení všech organizací ve veřejném sektoru

10 Systémy a modely využívající se u veřejného sektoru
ISO CAF Model excelence EFQM Atd. nástroj, který má organizacím veřejného sektoru usnadnit jejich první kroky na cestě za kvalitou Základ pro cenu Dr. Virtanen - EFQM je nástrojem budoucnosti pro evropské organizace ve veřejném sektoru

11 ceny 2 SSvčk Národní cena ČR za jakost
pro podnikatelský tak i pro veřejný sektor Cena MV za kvalitu v uzemní veřejné správě - kandidáti PČR – cena nejlepší praxe 2006 2 SSvčk OOP Hustopeče 3 4

12 PČR - jediný subjekt státní správy, který se komplexně a systematicky snaží zavádět Model excelence EFQM do svých činností Jak efektivně budeme nástroj používat je na nás samotných Kvalitu nezajistí samotný nástroj, ale vždy člověk, který nástroj používá

13 Jak je to tedy u Policie ČR
průzkum spokojenosti 2006 Jak je to tedy u Policie ČR V roce 1998 MV ČR spolu s PP ČR zrealizovalo pilotní projekt - vyzkoušení Modelu excelence EFQM při řízení Okresního ředitelství PČR Jindřichův Hradec MV ČR spolu s Policejním prezidiem ČR navázalo na úspěšný projekt a v souladu s usnesením vlády ČR č. 458 z r začalo v roce 2002 realizovat implementaci MQ kpt.Mgr.Bc.Milan Večeřa, npor.Ing. Michal Bureš por. Bc. Petr Teplík

14 Twinningový projekt Phare CZ 01/IB/JH/04
s názvem „Zavedení modelu Evropské nadace pro řízení kvality (EFQM) do Policie České republiky“ úspěšně ukončen konferencí kpt.Mgr.Bc.Milan Večeřa, npor.Ing. Michal Bureš

15 kpt.Mgr.Bc.Milan Večeřa, npor.Ing. Michal Bureš
Ministr vnitra ČR vydal pokyn č. 51 kterým je uloženo policejnímu prezidentovi zajistit plnou implementaci a důsledné používání Modelu EFQM v rámci útvarů Policie České republiky současně ukládá prvnímu náměstku MV kpt.Mgr.Bc.Milan Večeřa, npor.Ing. Michal Bureš

16 kpt.Mgr.Bc.Milan Večeřa, npor.Ing. Michal Bureš
Z A J I S T I T 1. plnou implementaci a důsledné používání Modelu v rámci středních policejních škol Ministerstva vnitra, 2. zahrnutí Modelu do vzdělávacích programů středních policejních škol Ministerstva vnitra, 3. plnou implementaci a důsledné používání Modelu v rámci Policejní akademie České republiky, 4. zahrnutí Modelu do osnov výuky Policejní akademie České republiky kpt.Mgr.Bc.Milan Večeřa, npor.Ing. Michal Bureš

17 kpt.Mgr.Bc.Milan Večeřa, npor.Ing. Michal Bureš
Jak to probíhalo výběr 31 zaměstnanců P ČR (policista/ka a občanský zaměstnanec) a představitelé školství MV ČR vznik „Týmu podpory kvality“ s původním názvem „Mladí, progresivní policisté a policistky“ proškolení týmu holandským partnerem a zástupcem ČSJ kpt.Mgr.Bc.Milan Večeřa, npor.Ing. Michal Bureš

18 kpt.Mgr.Bc.Milan Večeřa, npor.Ing. Michal Bureš
Jak to probíhalo 13 dobrovolných útvarů se přihlásilo do pilotního sebehodnocení sběr dat a sepsání sebehodnotících zpráv jejich vyhodnocení a tvorba akčních plánů v roce 2005 plošně v úrovni Správa kraje a útvary s celorepublikovou působností kpt.Mgr.Bc.Milan Večeřa, npor.Ing. Michal Bureš

19 kpt.Mgr.Bc.Milan Večeřa, npor.Ing. Michal Bureš
Jak to probíhalo od je naplánováno sepisování sebehodnotících zpráv v celé Policii ČR obligatorně od konce roku 2004 má každá správa kraje svého „koordinátora kvality“ na centrální úrovni (PP ČR) se problematikou zabývají tři pracovníci kpt.Mgr.Bc.Milan Večeřa, npor.Ing. Michal Bureš

20 kpt.Mgr.Bc.Milan Večeřa, npor.Ing. Michal Bureš
Naše výsledky identifikace 5 oblastí pro zlepšení komunikace mapa procesů firemní kultura motivace vzdělávání managementu vznik Etického kodexu pilotní kurz pro vzdělávání managerů vygenerování vize P ČR vznik materiálu „Vývoj policie 2015“ soutěž „Cena nejlepší praxe“ kpt.Mgr.Bc.Milan Večeřa, npor.Ing. Michal Bureš

21 kpt.Mgr.Bc.Milan Večeřa, npor.Ing. Michal Bureš
Co nám přinesl MQ zejména informace, komplexní pohled a argumentační sílu Projevilo se: absence vize organizace (statut organizace) problematika zdrojů vyvstala potřeba lepší identifikace partnerů a vzájemná spolupráce, proto vznikl projekt „Podpora posílení prevence a metody community policing v práci Policie České republiky” kpt.Mgr.Bc.Milan Večeřa, npor.Ing. Michal Bureš

22 kpt.Mgr.Bc.Milan Večeřa, npor.Ing. Michal Bureš
community policing plynule navázal na předchozí projekt pomáhá identifikovat partnery a jejich odpovědnost dochází k transformaci z represe na službu občanovi snažíme se opustit metodu „správy kriminality“ a plnit úkoly policie metodou „správy území“ kpt.Mgr.Bc.Milan Večeřa, npor.Ing. Michal Bureš

23 kpt.Mgr.Bc.Milan Večeřa, npor.Ing. Michal Bureš
další informace metoda předpokládá partnerství ne všichni námi identifikovaní partneři nám rozumí absence koordinačních mechanismů absence společenské zakázky závěrečná konference „CP“ v prostorech Muzea P ČR kpt.Mgr.Bc.Milan Večeřa, npor.Ing. Michal Bureš

24 Bezpečnost je příliš složitá záležitost, než aby
společnost nechala tuto problematiku pouze na Policii ČR kpt.Mgr.Bc.Milan Večeřa, npor.Ing. Michal Bureš


Stáhnout ppt "Kvalita a veřejný sektor"

Podobné prezentace


Reklamy Google