Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací"— Transkript prezentace:

1

2 CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací
Jak se stát společensky odpovědnou organizací? Model Corporate Social Responsibility (CSR) Principy CSR Proč být odpovědnou organizací? Oblasti odpovědného jednání Co se od odpovědné organizace očekává Jak se stát společensky odpovědnými Manažerské modely CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací

3 CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací
(Globální) problémy, se kterými se musíme vyrovnávat: netransparentnost politické vlády vliv a jednání velkých korporací energetická a klimatická nejistota terorismus, války, politická krize kyberterorismus globální znečištění přelidnění demografické změny technologická revoluce 2.0 turbulentní, stále se měnící prostředí konzumní management   cca 60% zaměstnanců není plně spokojeno se svou prací a chybí jim pro ni zapálení hledání modelu uspořádání a managementu pro 21. století CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací

4 CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací
Důstojná práce : Koncept Mezinárodní organizace práce (ILO) Zajištění produktivní práce v podmínkách svobody, rovnosti, bezpečí a lidské důstojnosti produktivní, smysluplná práce férový výdělek bezpečí na pracovišti sociální ochrana pracovníků a jejich rodin podmínky pro osobní rozvoj podpora sociální integrace svoboda k vyjádření svých zájmů možnost podílet se na rozhodnutích, které ovlivňují život stejné příležitosti a stejné zacházení pro všechny 4 pilíře: podpora zaměstnanosti a rozvoj podnikání sociální ochrana standardy a pracovní právo řízení organizací a sociální dialog CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací

5 CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací
Proč být odpovědnou organizací? Růst zisku Rozšířený přístup ke kapitálu Zvýšení efektivity, snížení nákladů Zlepšení image a pověsti značky Růst prodeje a věrnosti zákazníků Růst produktivity a kvality Zvýšení schopnosti získat a udržet zaměstnance Vyšší tolerance (kontrolních orgánů) v případě pochybení Snížení rizika a růst řízení rizik Lepší konkurenceschopnost a odbyt Protože je to správné Protože je to manažerský přístup současnosti a budoucnosti Protože reaguje na aktuální globální problémy – nutnost hledat nové formy managementu CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací

6 CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací
PRINCIPY CSR: Odpovědná firma dobrovolně: podniká v souladu s vysokými etickými principy pěstuje dobré vztahy se svými zákazníky/klienty/dalšími stakeholdery nadstandardně pečuje o své zaměstnance aktivně se zapojuje do dění v regionu, ve kterém působí snaží se minimalizovat negativní dopady na životní prostředí uvažuje systematicky a v dlouhodobém časovém horizontu jedná nad rámec zákonných norem Co tedy je společenská odpovědnost? filosofie řízení, přístup k managementu přesvědčení, že k dlouhodobé prosperitě vede odpovědné a transparentní podnikání/jednání uvědomování si a respektování širších souvislostí metodologie řízení a reportování CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací

7 CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací
Stakeholdeři /hlavní zájmové skupiny: jednotlivci nebo skupiny, které ovlivňují organizaci jednotlivci nebo skupiny, které ovlivňuje organizace Zájmová skupina Očekávání vlastníci a investoři (zřizovatel) zisk, růst hodnoty podniku, transparentnost, dobré jméno, …. zákazníci/klienti kvalitní službu nebo produkt, férovou cenu, individuální přístup, řešení případných problémů obchodní partneři kvalitní smlouvy, včasné plnění závazků zaměstnanci přiměřenou mzdu, benefity, dobré pracovní podmínky, profesní růst a vzdělávání, férové zacházení, sladění pracovního a osobního života místní komunita finanční či materiální podpora, zapojení do veřejných akcí, pozitivní vliv na komunitu, dobré sousedské vztahy enviromentální organizace ekologická výroba, produkty a služby, minimalizace zátěže životního prostředí CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací

8 CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací
Co se očekává od odpovědné organizace: Sladění 3 oblastí zájmu: ekonomické, sociální, enviromentální  Ekonomická oblast: Transparentní jednání a otevřené informování Etické jednání (dle etického kodexu) Uplatňování principů dobrého řízení Udržování dobrých vzájemně prospěšných vztahů Dlouhodobá péče o zákazníky, poprodejní servis Poskytování kvalitních služeb/produktů Řádné a včasné placení faktur Využívání etické reklamy Ochrana duševního vlastnictví Nekorupční jednání CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací

9 CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací
Co se očekává od odpovědné organizace:  Sociální oblast: Pracovní prostředí: Místní komunita: Korektní soužití organizace a zaměstnance Zapojení zaměstnanců do rozhodování Férové ohodnocení za práci Benefity Vzdělávání a rozvoj Zdraví a bezpečnost Vyvážení pracovního a soukromého života Odpovědné propouštění Rovné příležitosti Rozmanitost na pracovišti Podpora zapojení zaměstnanců do rozvoje místní komunity Firemní dárcovství (finanční nebo materiální podpora) Firemní dobrovolnictví Spolupráce se školami Preference místních dodavatelů Rozvoj zaměstnanosti Investice do místní infrastruktury Sociální integrace CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací

10 CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací
Co se očekává od odpovědné organizace: Enviromentální oblast: Úspory energie a vody Minimalizace a nakládání s odpadem Třídění a recyklace Redukce zbytečného využívání pohonných hmot Ekologicky přátelské produkty Ekologicky šetrné materiály Ochrana přírodních zdrojů CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací

11 CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací
Jak se stát společensky odpovědnými? Rozhodnout se 2. Ujasnit a stanovit si priority 3. Naplánovat, co a jak budeme dělat 4. Realizovat plán 5. Vyhodnotit a navrhnout další postup CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací

12 CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací
Manažerské nástroje podporující CSR: Metoda balanced scorecard Perspektivy: finanční, zákaznická, procesní, učení a růstu EFQM rámec (model excelence) – Sebehodnocení dle 9 kritérií Iniciativa OSN Global Compact principů podnikání lidská práva, pracovní standardy, životní prostředí, antikorupční jednání Model LGB - vyčíslení dopadů firemního dárcovství (vyčíslit náklady, výstupy, dopady) Iniciativa GRI   Pravidla pro reportování/srovnání Směrnice: Směrnice OECD Iniciativa Evropské komise (Zelená kniha) ISO – Společenská odpovědnost firem SA 8000 – Sociální odpovědnost AA 1000 – AccountAbility ISO – Systém environmentálního managementu EMAS – Systém environmentálního řízení a auditu OHSAS – Systém managementu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací

13 CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací
Další modely společenské odpovědnosti: Vytváření sdílených hodnot (Creating Shared Value – CSV) strategické vnímání CSR - hledání takových společenských problémů, které představují příležitost pro vytvoření sdílené hodnoty – užitku pro společnost i pro organizaci samotnou. Slaďování pracovního a soukromého života (Work –Life Balance -WLB) organizace práce, pracovního času a ostatních pracovních podmínek (flexibilita práce) poskytování či podporování služeb pro zaměstnance a jejich rodiny specializované programy (mentoring, tutoring, rekvalifikace) Zapojení do života komunity (Corporate Comunity Involvement –CCI) strategická filantropie – nenáhodná, zacílená, podporující produkci podniku, jeho cíle a kompetence, cílem je zvýšit konkurenceschopnost cause related marketing – propojení sociálních a ekonomických cílů – cílem je zvýšit zisk firemní dobrovolnictví – Společensky odpovědné investování (Socially Responsible Investment- SRI) investování na základě širší palety rozhodovacích kritérií důraz na dlouhodobou udržitelnost CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací

14 CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací
Děkuji za pozornost. Mgr. David Šourek CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací


Stáhnout ppt "CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací"

Podobné prezentace


Reklamy Google