Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Konference Lidský kapitál a investice do vzdělávání
Pragmatická a paradigmatická reforma financování penzí, zdravotní péče a rodinných dávek jako intenzifikační faktor ekonomiky Jaroslav Vostatek Konference Lidský kapitál a investice do vzdělávání Praha, VŠFS,
2
Osnova Pragmatické a paradigmatické reformy hlavních odvětví a dávek sociálního zabezpečení a navazujících daní: Neústavní a nesrozumitelné veřejné penze Neústavní a nesrozumitelné financování veřejné zdravotní péče Neústavní a komplikované rodinné dávky Neústavní a komplikované osobní penze Nesystémové a nevalorizované zdanění mezd
3
Neústavní a nesrozumitelné veřejné penze
Nález Ústavního soudu 2010 Složitá konstrukce důchodového systému je natolik netransparentní, že je pro své adresáty de facto zcela nesrozumitelná. Ustanovení § 15 zákona o důchodovém pojištění, je protiústavní, neboť ve svých důsledcích a v kombinaci s ostatními parametry a stávající konstrukcí důchodového systému negarantuje dostatečně ústavně zaručené právo na přiměřené hmotné zabezpečení dle čl. 30 odst. 1 Listiny základních práv a svobod a vede k neakceptovatelné nerovnosti mezi různými skupinami důchodových pojištěnců § 15 zákona o důchodovém pojištění: 3 redukční hranice: do Kč: zápočet 100 % výdělku – Kč: zápočet 30 % výdělku nad Kč: zápočet 10 % výdělku § 15 zrušen k Komentář: § 15 je podle ÚS ČR protiústavní, protože odporuje názvu zákona („důchodové pojištění“) Nález Ústavního soudu ČR (2010) byl vládou respektován jen pokud jde o 2. redukční hranici (zvýšení na 400 % PM – odpovídá maximálnímu vyměřovacímu základu pro pojistné) Jaroslav Vostatek
4
Pragmatická reforma sazeb základní a procentní výměry starobního důchodu (návrh)
Základní výměra důchodu 2018: 9 % * PM2017 = 9 % * = 2 700 Procentní výměra důchodu 2018 (43 let pojištění, osobní vyměřovací základ [M] přesahující 44 % PM2017) v procentech PM2017: ,5 % * 43 * (44 % + 26 % * [M – 44 %]) = = 0,645 * (0,44 + 0,26 * M – 0,1144) = 0,645 * (0,26 * M + 0,3256) = = 0,1677 * M + 0,21 = 21 % + 16,77 * M Fiktivní procentní výměra důchodu, vypočtená podle předchozího vzorce, pro nulový osobní vyměřovací základ (M = 0): 21 % Celkový fiktivní důchod pro nulový osobní vyměřovací základ (M = 0): 9 % % = 30 % → reformovaná sazba základní výměry důchodu (2018: Kč měsíčně) Reformovaná sazba procentní výměry důchodu: 1,5 % * 26 % = 0,39 % za každý rok pojištění
5
Důchod v závislosti na hrubé mzdě (% PM)
Starobní důchod Hrubá mzda
6
Pragmatická reforma sazeb základní a procentní výměry starobního důchodu: přínos
Přínos reformy: ústavnost, ekonomická racionalita sazby pojistného Důsledek reformy: snížení sazby pojistného na důchodové pojištění tak, aby nová sazba odpovídala výši procentní výměry důchodu: o cca 11 % ze mzdy Výpadek příjmů státního rozpočtu lze nahradit zvýšením sazby daně z příjmů ze závislé činnosti o 11 % ze mzdy Jednoduchá realizace: sloučení dnešní sazby daně (15 % ze superhrubé mzdy = 20,1 % z hrubé mzdy) s celkovým pojistným na sociální a zdravotní pojištění, placeným zaměstnancem, se sazbou 11 % ze mzdy → na 31,1 % ze mzdy „Prohození“ pojistného placeného zaměstnancem a zaměstnavatelem na důchodové pojištění a na zdravotní pojištění Zrušení „solidárního zvýšení daně“ (7 % ze základu daně přesahujícího 400 % PM) Nízká srozumitelnost veřejných penzí se touto reformou příliš nemění Možné zvýšení srozumitelnosti valorizace/indexace procentní výměry důchodu: indexace procentní výměry nezávisle na valorizaci základní výměry
7
Finanční gramotnost jako fiskální riziko českého „důchodového pojištění“
Senioři nejsou informováni o 2 zásadních možnostech zvýšení příjmů: Příspěvek na bydlení Též: stigma chudoby (byť nejde o klasickou dávku sociální pomoci) Předčasný odchod do důchodu Laický test výhodnosti předčasného odchodu do důchodu muže (Ø výdělek = PM), nar , nebere se na zřetel faktor času /úrok/ a indexace důchodů, očekávaná střední délka života 20,4 let po dovršení věku 63 let, doba pojištění 46 let: důchod za celou dobu života: * 12 * 20,4 = (Kč) předčasný odchod do důchodu o 1 rok: * 12 * 21,4 = (Kč) o 425 Kč více! Fiskální riziko! Dílčí řešení: zvláštní příspěvek na bydlení pro seniory (vazba na výši důchodu, aktualizace jednou ročně, správa současně s důchody), zvýšení srážek za předčasný odchod do důchodu Komplexní řešení: pragmatická paradigmatická reforma Jaroslav Vostatek
8
Důchodový věk a paradigmatická reforma
Důchodový věk – jediný srozumitelný parametr českého „důchodového pojištění“ Nízký důchodový věk žen – „vyhánění“ žen z pracovní aktivity Výhodnost předčasného odchodu do důchodu = fiskální riziko Nevýhodnost odkladu odchodu do důchodu → není motivace pokračovat ve výdělečné činnosti Paradigmatická reforma veřejných penzí: Rozdělení na 2 pilíře se 2 důchodovými věky Moderní sociální starobní pojištění NDC: zaplacené pojistné se převádí na osobní penzijní účty v Kč (valorizace podle PM), podstatné zjednodušení výpočtu důchodu, důchodový věk lze „zastropovat“ na 60 letech (odpadají předčasné důchody), automatické přizpůsobování výše důchodu střední délce života, využitelnost i k dobrovolnému důchodovému pojištění Invalidní a pozůstalostní důchody: oddělené řešení Rovný důchod 30 % PM: jednotný důchodový věk (např let, zvyšování o 2 měsíce ročně) Plně srozumitelný systém: předpoklad pro racionální rozhodování účastníků Jaroslav Vostatek
9
Paradigmatická reforma veřejných starobních penzí: rozčlenění na 2 penzijní pilíře: rovný důchod + NDC Důchod Hrubá mzda Jaroslav Vostatek
10
Jak dál po 2. etapě pragmatické reformy veřejných starobních penzí?
Přechod na rovný důchod a NDC umožní případnou postupnou restrukturalizaci těchto dvou pilířů – bez dopadu na dosavadní důchodové nároky (politická únosnost)! Křesťansko-demokratický model (KDU-ČSL): zvyšovat nízkou sazbu pojistného po pragmatické reformě, snižovat rovný důchod (např. jeho nevalorizací) Sociálně-demokratický model: zvyšovat nízkou sazbu pojistného po pragmatické reformě, nesnižovat rovný důchod Liberální model: zvyšovat rovný důchod, nezvyšovat nízkou sazbu pojistného po pragmatické reformě Pragmatická reforma daně z příjmů ze závislé činnosti a pojistného může předcházet 2. etapě pragmatické reformy veřejných penzí Jaroslav Vostatek
11
Neústavní a nesrozumitelné financování veřejné zdravotní péče
1993: zavedení pojistného na „veřejné zdravotní pojištění“ Zákon o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách z roku 1992 Tendence k zavedení členitého systému zdravotních pojišťoven (podle německého vzoru?) Původně: důraz na konkurenci zdravotních pojišťoven (produkty) a na platby za výkony Výsledek: exploze nákladů, platební neschopnost Důsledek: přechod k podrobnému centrálnímu řízení zdravotnictví „Úhradová vyhláška“ ministerstva zdravotnictví (na příští rok): „libovůle“ ministra zdravotnictví Prostor pro libovůli v jednotlivých zdravotních pojišťovnách Při podrobném centrálním řízení jsou zdravotní pojišťovny zbytečné Ústavní soud ČR : „úhradová vyhláška“ je neústavní Úhradovou vyhláškou se Ústavní soud zabývá pravidelně
12
1995: 27 → 2017: 7 zdravotních pojišťoven
13
Neústavní a pokřivené financování veřejné zdravotní péče
Právník Ondřej Dostál, listopad 2017: Široký, ale nevymahatelný nárok pojištěnce na zdravotní péči Předražené nákupy léků a materiálu Pokřivený mechanismus úhrad od pojišťoven Nevyvážená síť poskytovatelů Pojistné českého zdravotního pojištění: koncepce nemá žádnou logiku Bismarckův model: pojistné platí zaměstnanci a zaměstnavatelé (50:50) Beveridgeův model: národní zdravotní služba, bez pojistného, financování ze státního rozpočtu (většina postkomunistických zemí: 1 státní zdravotní pojišťovna) Neoliberální model: povinné soukromé zdravotní pojištění, pojistné nezávislé na příjmech (státní příspěvky pro cca polovinu obyvatel) Česko: vysoké pojistné u zaměstnanců (13,5 % ze mzdy, z toho 2/3 platí zaměstnavatel), OSVČ platí nižší pojistné, „osoby bez zdanitelných příjmů“ platí pojistné procentem z minimální mzdy, stát platí směšné pojistné za většinu pojištěnců („státní pojištěnci“)
14
Nespravedlnost v platbách pojistného (Kubek)
Jaroslav Vostatek
15
Pragmatická a paradigmatická reforma financování zdravotní péče
Zrušení placení pojistného osobami bez zdanitelných příjmů Zřízení centrálního zdravotního fondu (vzor: Německo, Holandsko) Pojistné zdravotního pojištění – příjem Fondu, pojistné platí zaměstnavatelé a OSVČ, vybírá jej Finanční správa či ČSSZ Stát dotuje Fond podle střednědobého plánu, resp. pravidel Zdravotní pojišťovny dostávají platby za své pojištěnce od Fondu, podle dosavadních pravidel (v rámci tzv. 100% přerozdělování) Paradigmatická reforma (= další etapa) Náhrada veřejného zdravotního pojištění Národní zdravotní správou (Beveridge) s územ- ním členěním Přeměna pojistného zdravotního pojištění na proporcionální daň z objemu mezd (13,5 % z výdělků) a z podnikatelských příjmů, která může být dále upravována podle celkové daňové či sociální politiky Např.: osvobození příjmů juniorů a seniorů od této daně (v zájmu jejich vyšší zaměstnatelnosti)
16
Režimy financování sociálního zabezpečení
Sociálně-demokratický model Křesťansko-demokratický model Neoliberální model Česko 2016 Mzda hrubá 100 115 130 91,9 Příspěvek zaměstnance -15 -30 -10,1 Daň ze mzdy -11,8 Mzda čistá 70 Příspěvek zaměstnavatele 30 15 31,2 Náklady práce 123,1 Jaroslav Vostatek
17
Veřejné výdaje/investice do lidského kapitálu
OECD Školství Péče o děti Peněžité dávky a daňové úlevy Jaroslav Vostatek
18
Výnosy z investic do lidského kapitálu (Heckman)
Jaroslav Vostatek
19
Výnosy z investic do lidského kapitálu (Heckman)
Jaroslav Vostatek
20
Komplikované klíčové rodinné dávky
Přídavky na děti a slevy na dani na děti: vcelku hradí asi 1/3 nákladů na děti v rodinách s průměrnými příjmy Univerzální daňové zvýhodnění na dítě Testovaný přídavek na dítě Mateřské (peněžitá pomoc v mateřství), otcovské (otcovská) 28 týdnů Komplikovaný výpočet dávky: redukční hranice jako u nemocenského (proč?), sazba 70 % Sazba dávky nedosahuje 100 % /čistého/ výdělku (doporučení EU) Full-rate equivalent (2016): 17,5 přepočtených týdnů Rodičovské (rodičovský příspěvek) Příliš mnoho možností volby Nízká univerzální dávka, poskytovaná po dobu 2-3 let (v typickém případě) Full-rate equivalent vč. mateřského (2016): 53,1 přepočtených týdnů Negativní dopad na zaměstnanost žen Tento negativní dopad má též: sleva na dani na manželku a výběr pojistného z celého výdělku
21
Neústavní přídavky na děti či slevy na dani?
Senátor Dienstbier protestoval proti tomu, aby se zvýšení přídavků o 300 Kč od roku 2018 týkalo jen dětí pracujících rodičů. „Je to na dítě, ne na rodiče,“ argumentoval exministr pro lidská práva. Není podle něj možné trestat děti za to, že se narodily „nesprávným rodičům“. Když zákon projde, jak je, bude shánět podpisy pod ústavní stížnost. Čunek oponoval, že se nejedná o peníze na přežití rodičů, kteří do práce nechodí, a nejde podle něj o to pomáhat takto těm, kteří si „hoví v sociální síti několik let“. Ministryně Marksová hájí princip, že přídavky vzrostou jen v těch rodinách, kdy alespoň jeden z obou rodičů pracuje: „Považuji to za správné a motivační“ Vostatek: daňové zvýhodnění na dítě je neústavní, protože u nás nenáleží např. důchodcům, kteří nejsou výdělečně činní Vostatek: jsou-li přídavky na děti vypláceny na většinu dětí, tak je nelogické je nevyplácet „nesprávným rodičům“, navíc nikdo nespočítal typický příklad tohoto druhu (o přídavky se automaticky snižuje dávka sociální pomoci) a ve světě stále převažují přídavky nad slevami
22
Pronatalitní politika se opírá primárně o služby, ne o slevy na dani či jiné rodinné dávky
Univerzální přídavky na děti ve vyspělých zemích stále převažují nad testovanými slevami na dani Fiskalizace dětských dávek v zemích s neoliberální orientací bývá spojena s rostoucím využíváním testovaných slev na dani za děti Křesťansko-demokratický model se opírá o daňové odpočty v kombinaci s univerzál- ními přídavky na děti Liberální a sociálně-demokratický model využívá univerzální přídavky na děti Český systém rodinných dávek nemá jasnou koncepci Mnoho nízkých dávek, celkově nadprůměrné výdaje na rodinnou politiku Nesystémový návrh na diferenciaci pojistného na důchodové pojištění podle počtu dětí Restrukturalizace dávek povede k jejich podstatnému zefektivnění a k vyšší zaměstnanosti žen Nárok na místo ve školce od 1. roku věku dítěte je standardem i v Německu „Školkovné“ (sleva na dani): nahradit nízkými či nulovými poplatky za jesle/školky Povinný poslední rok ve školce zrušit
23
Pragmatická a paradigmatická reforma rodinných dávek 1
Univerzální daňové zvýhodnění na dítě a testovaný přídavek na dítě nahradit univerzálními přídavky na děti, nediferencovanými podle věku dítěte Výplata: Finanční správa (ne: Úřad práce) Sazby univerzálních přídavků na děti stanovit procentem ze všeobecného vyměřovacího základu pro důchodové pojištění (PM 2018: Kč), tím docílit i automatické každoroční valorizace přídavků na děti Sazby přídavků na děti diferencovat podle pořadí dítěte Výchozí jednotné sazby přídavků na děti (pro případnou politickou diskusi) nastavit v podmínkách roku 2018: 8 % PM pro 1. dítě (2 400 Kč) 9 % PM pro 2. dítě (2 700 Kč) 10 % PM pro 3. a další dítě (3 000 Kč) Srovnání s platným stavem 2018: částky pro 2. a další dítě jsou nižší o 17 Kč oproti součtu daňového zvýhodnění a přídavku na dítě ve věku let; ostatní částky jsou vyšší
24
Pragmatická a paradigmatická reforma rodinných dávek 2
Sjednotit a zjednodušit konstrukci (výpočet) peněžité pomoci v mateřství a rodičovského příspěvku Dávky ve výši 100 % čistého výdělku matky/otce, minimálně však 25 % čisté PM, maximálně 100 % čisté PM Při (pozdější) daňové reformě přejít ke zdanění těchto a dalších dávek a zde uvedené rodinné dávky pak vyplácet ve výši 100 % hrubé mzdy Stejný princip uplatnit i u veřejných penzí (penze přitom zvýšit o nově uvalenou daň) Mateřské nově poskytovat po dobu např. 20 týdnů Rodičovské nově poskytovat po dobu např. 40 týdnů při narození 1. dítěte 90 týdnů při narození 2. a dalšího dítěte Účelem reformy není snížit celkové výdaje na rodinnou politiku, ale jejich podstatné zefektivnění včetně dopadu na zaměstnanost
25
Komplikované osobní penze: přemíra poskytovatelů a produktů
3 tradiční penzijní pilíře ve světě: Veřejné penze Zaměstnanecké penze – u nás de facto zakázány Správa: autonomní penzijní fondy, v zájmu zaměstnanců Osobní penze Soukromá správa, v zájmu majitelů, akciové společnosti Dobrovolné či povinné (tvrdá či měkká povinnost) Anuity nebo jen spoření/investování České „osobní penze“ Poskytovatelé produktů: pojišťovny, banky, investiční společnosti, stavební spořitelny, penzijní společnosti Produkty: důchodové pojištění, bankovní spoření, podílový fond, stavební spoření, penzijní připojištění se státním příspěvkem, doplňkové penzijní spoření (podílové fondy) Klienti: fyzické osoby, zaměstnavatelé Zbytečné instituce: penzijní společnosti, stavební spořitelny
26
Neústavní osobní penze
Ústavně konformní systém vyžaduje stejné podmínky pro všechny: Klienty Produkty Poskytovatele Daňové režimy produktů: zásadní rozdíly mezi produkty a plátci příspěvků Kombinace daňových režimů – příspěvky účastníka: Penzijní připojištění, doplňkové penzijní spoření: státní příspěvek + daňový odpočet při příspěvku účastníka nad 1 tisíc Kč měsíčně Soukromé životní pojištění: jen daňový odpočet Jeden daňový režim – příspěvky zaměstnavatele: PP, DPS, SŽP – osvobození od placení daně z příjmů a pojistného na sociální a zdravotní pojištění Podstatné zvýhodnění příspěvků zaměstnavatele Preference výplaty důchodů před jednorázovou výplatou (zdanění výnosů) Nestejné podmínky pro poskytovatele: eliminace konkurence Penzijní připojištění = produkt životního pojištění (penzijní fondy/společnosti byly/jsou zbytečné) Uzavření penzijního připojištění v transformovaných fondech Penzijní spoření: preference penzijních společností před bankami (vč. stavebních spořitelen), pojišťovnami a investičními společnostmi Jaroslav Vostatek
27
Státní podpora příspěvků zaměstnavatele: 65 %
= 65,1 % 1 000 Kč Jaroslav Vostatek
28
Neefektivní osobní penze
Nejvyšší státní dotace na světě „Měkce povinný“ (soft compulsion) systém = 2. pilíř podle klasifikace Světové banky Veřejné výdaje (vč. daňových) 2013: 16,4 mld. Kč (0,4 % HDP), 2015: přes 18 mld. Kč (4,7 % výdajů na veřejné penze) Fiskální iluze: dotace jsou zdarma Zanedbatelný význam pro zabezpečení ve stáří V zásadě jen „daňová optimalizace“ Spoření bez doživotního důchodu = (maximálně poloviční) náhražka Nové produkty (doplňkové penzijní spoření) méně vyhovují potřebám a chování spotřebitele Vysoké marže, dobývání renty Žádný pokus o nízkonákladový produkt (na rozdíl od bankovnictví) Outsourcing činností penzijních společností do sesterských společností Ekonomicky zcela nesmyslné „soukromé životní pojištění“ Anuity (doživotní penze): neschopnost soukromého sektoru (celosvětově) Efektivní systém osobních penzí se neobejde bez podstatné účasti státní penzijní pojišťovny Nízkonákladový produkt typu CDC (kolektivní příspěvkově definovaný) – i pro pouhé spoření Jaroslav Vostatek
29
Pragmatická a paradigmatická reforma osobních penzí
Sjednocení daňových (a dotačních) režimů všech (regulovaných) produktů Odstranění souběhu státního příspěvku a daňových odpočtů (dvojí správy) Elektronizace „Zrovnoprávnění“ příspěvků účastníka a zaměstnavatele 2 varianty státní podpory (při 1 sazbě daně z příjmů u nás jsou obě varianty v zásadě rovnocenné) EET = odložená daň z příjmů (plné zdanění výplat vč. výnosů) TEE = příspěvky ze zdaněných příjmů, osvobození výnosů a výplat od zdanění Dnešní daňový režim podílových fondů Paradigmatická reforma: Odstranění státní podpory všech finančních produktů Ekvivalentní zvýšení sazby pojistného sociálního starobního pojištění NDC, kompenzované snížením pojistného na všeobecné zdravotní pojištění (daně z objemu mezd), nebo Ekvivalentní snížení sazby daně z mezd (daně z příjmů ze závislé činnosti) Zavedení dobrovolného sociálního starobního (při)pojištění NDC; přispívat na osobní účet klienta v NDC může i zaměstnavatel Alternativa: zavedení podúčtu v systému NDC s tím, že tyto příspěvky by si klient mohl jednorázově vybrat či použít i na jiné účely (např. splátka hypotéky, koupě domu, invalidita)
30
Pragmatická reforma daňového zatížení mezd
„Pojistné na důchodové pojištění“ je neúměrně vysoké Pojistným financovat jen pojistnou část důchodu (procentní výměru po odstranění redukcí při výpočtu důchodu) Podstatně zvýšenou základní výměru důchodu (popř. rovný důchod) financovat z daní (vč. daně z objemu mezd) Pragmatická reforma: pojistné placené zaměstnancem (11 % ze mzdy) nahradit zvýšením sazby daně z příjmů ze závislé činnosti Pojistné na zdravotní pojištění bude plně hradit zaměstnavatel Celková výše pojistného placeného zaměstnavatelem se nezmění (34 % ze mzdy) Daň z příjmů (ze závislé činnosti) je progresívní – ale jen málo Od roku 2008 nebyla základní sleva na dani na poplatníka (2 070 Kč měsíčně) valorizována Přejít na automatickou každoroční valorizaci této slevy: 9 % PM (2 700 Kč v roce 2018) Možnost zohlednit reformu osobních penzí a dalších finančních produktů (úspora veřejných výdajů a daňových výdajů – až 3 % ze mzdy) Liberalismus: snížení zdanění Ostatní: zvýšení příspěvků na důchody (důvod: „penzijní mezera“) Jaroslav Vostatek
31
Závěry České „důchodové pojištění“ je „mimo“ jakýkoliv rozumný systém
Rozdělení „důchodového pojištění“ na rovný důchod (30 % PM) a skutečné důchodové pojištění povede ke srozumitelnosti veřejných penzí a k racionalizaci jejich financování České osobní penze jsou neústavní, nesmyslně dotované a nefunkční Priorita: sjednocení či zrušení státní podpory, zrušení zbytečných institucí Veřejné zdravotní pojištění je zbytečný institut – v dnešním českém systému financování zdravotní péče Minimální reforma: jednotné inkasní místo pro pojistné, převod placení pojistného na zaměstnavatele Sloučit daň z příjmů ze závislé činnosti a pojistné placené zaměstnancem, valorizovat základní slevu na dani na poplatníka, zrušit slevu na dani na manželku Sloučit daňové zvýhodnění na děti a přídavky na děti do parametrických univerzálních přídavků na děti Sjednotit konstrukci mateřského a rodičovského, zvýšit jejich sazby na 100 % mzdy a ekvivalentně podstatně zkrátit dobu jejich pobírání, zavést nárok na místo ve školce od 1. roku věku dítěte za nízký či žádný poplatek – a tím vším také zvýšit investice do lidského kapitálu (i formou rychlejšího návratu žen do zaměstnání a rovných šancí pro všechny děti) Jaroslav Vostatek
32
jaroslav.vostatek@vsfs.cz jvostatek@volny.cz
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.