Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Dopad online seznamek na výběrové párování
Markéta Šetinová, MSc
2
Homogamie je stabilním jevem napříč společnostmi
Dekády výzkumu ukazují, že lidé mají tendenci párovat se s partnery, kteří jsou jim podobní s ohledem na: Etnicitu (Rosenfeld, 2008) Náboženství (Blackwell & Lichter, 2004) Vzdělání (Halpin & Chan, 2003; Katrňák 2008) Tendenci k homogamii pozorujeme napříč všemi fázemi vztahu, od prvních schůzek, přes kohabitaci až k manželství (Lee, 2008) Homogamie má potenciál zvýšit společenskou nerovnost (Schwartz, 2013)
3
Mechanismy vzniku homogamie (Kalmijn, 1998)
Strukturální faktory: instituce podporují seznamování s podobnými lidmi Sociální faktory: sociální skupiny mají zájem na manželství svých členů uvnitř skupiny Individuální faktory: osobní preference pro podobného partnera Tradiční výzkum = dotazníkové šetření a otázky na postoje Limitace tradičních dat Jak oddělit vliv různých typů faktorů? Kdy podobnost vzniká? Sociální desirabilita
4
Internet proměňuje seznamování
Více jak třetina nově sezdaných manželství v USA se seznámila na internetu (Cacioppo et al., 2013) Nezadaní, kteří se seznamují online, se nijak neliší od běžných uživatelů internetu (Valkenburg & Peter, 2007) Páry seznámené online mají podobnou trajektorii vztahu jako páry seznámené offline (Cacioppo et al., 2013) Seznamování přes Tinder je pro miléniály “normální” (Duportail, 2017)
5
Seznamky posouvají naše porozumění homogamie
Unikátní data: Reálné uživatelské chování Žádné fyzické bariéry Diskrétní, bez sociálni desirability Jaký mají online seznamky dopad na výběrové párování? Online seznamky umožní přístup ke všem sociálním skupinám a sníží výběrové párování (např. Castells 2001) Online prostředí podpoří normu výběrové párování snadnějším filtrováním v rámci seznamky (např. Skopek et al 2011) Do jaké míry online seznamování replikuje šablonu výběrového párování, kterou pozorujeme v tradičním výzkumu?
6
Výsledky prvních výzkumů
Lidé na online seznamkách ukazují nenáhodnou preferenci pro partnery, kteří jim jsou podobní Nejsilnější je preference pro stejnou rasu / etnicitu (Hitsch et al., 2006) Ženy ukazují silnější preferenci pro podobnost, především s ohledem na etnicitu a vzdělání (Yancey, 2007; Hitsch et al., 2006) Náboženství se v datech z online seznamek těžko zkoumá, protože ho lidé neuvádějí na svých veřejných profilech (Fiore & Donath, 2005) Srovnání párů ze seznamek a z jiných míst seznámení ukazuje menší míru výběrového párování na seznamkách (Potarca, 2017)
7
Co z toho plyne? Výběrové párování online zřejmě probíhá, i když nejspíše v menší míře než jinde Individuální preference pro podobného partnera je důležitá => strukturální a sociální faktory pravděpodobně nejsou dostatečným vysvětlením pro homogamii Ženy zřejmě mají k homogamii větší tendenci než muži => proč?
8
Další výzkum Online seznamování v českém kontextu
Do jaké míry online seznamování replikuje šablonu výběrového párování, kterou pozorujeme v tradičním výzkumu? Data z české seznamky, sociodemografie uživatelů a interakce mezi nimi Jaké jsou motivace a bariéry u nezadaných pro využítí online seznamovací služby? Kvalitativní rozhovory s bezdětnými nezadanými Online seznamování celosvětově Výběrové párování u skupin Rozdíly ve vztazích párů seznámených online vs offline Výběrové párování u homosexuálů
9
Otázky & komentáře Markéta Šetinová, MSc
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.