Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Kraje Vysočina

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Kraje Vysočina"— Transkript prezentace:

1 Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Kraje Vysočina
OŠMS, Krajský úřad Kraje Vysočina

2 Projekt Krajský akční plán
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Kraje Vysočina projekt financovaný z OP VVV březen 2016 – únor 2022 tvoří realizační tým integrovaný do OŠMS (oddělení rozvoje vzdělávání), součástí RT odborné konzultantky/odborní konzultanti, metodičky/metodici dosud proběhlo: Budování kapacit – tedy budování sítě partnerství, propojení jednotlivých aktérů Workshopy a konference v území s cílem realizace platforem pro prioritní a nepovinná témata Výběr, příprava a vlastní činnost minitýmů v rámci platforem (metodiků a odborných konzultantů) Zpracování RÁMCE pro investice do infrastruktury: pro výzvy 33 a 34 IROP - Infrastruktura pro SŠ a VOŠ a výzvy 63 a 64 - Infrastruktura pro zájmové, neformální a celoživotní vzdělávání (nyní aktualizace) Analýza potřeb v území, Analýza ve školách Vlastní tvorba KAPu Dokument KAP bude projednávat PS „Školství, vzdělávání, vysoké školy, výzkum a vývoj“ při Regionální stálé konferenci pro území Kraje Vysočina a schvalovat Regionální stálá konference Následně RK, ZK a MŠMT

3 Vazba a spolupráce mezi KAP a MAPy
V MAP zohlednění místních strategií, strategií na vyšších územních úrovních (DZ KV, RAP, IPRÚ, ITI) a národních strategií (DZ ČR , Strategie 2020, APIV ) Nutná provazba na kraj Zástupci realizačního týmu KAP v řídících výborech MAP, pravidelná účast na jednáních, připomínkování analytických a strategických dokumentů MAP Součást KAP jsou agregovaná data z území (a tedy i z MAP) Zpracovatelé MAP předkládají výstupy týmům KAP Věcná vazba mezi KAP a MAP

4 Vazba mezi KAP a MAP Vybrané vstupy z MAP (popř. PA) relevantní pro KAP: Rozvoj podnikavosti a iniciativy dětí a žáků Rozvoj kompetencí dětí a žáků v polytechnickém vzdělávání (podpora zájmu, motivace a dovedností v oblasti vědy, technologií, inženýringu a matematiky „STEM“, což zahrnuje i EVVO) Kariérové poradenství v základních školách Kraj Vysočina nabídne možnost systémových a plošných řešení pro základní vzdělávání (I-KAP) Cílem je rozvoj žáků a žákyň, k tomu materiálová podpora škol a metodická podpora učitelek a učitelů Záměry: Modernizace výuky technických a přírodovědných oborů (rozvoj tvořivosti a zručnosti; činnostně orientovaná výuka) Podpora podnikavosti (rozvoj iniciativy; finanční gramotnost a podnikatelské dovednosti) Rozvoj čtenářské gramotnosti Rozvoj cizojazyčné gramotnosti Rozvoj ICT gramotnosti Kariérové poradenství Spolupráce základních a středních škol

5 Krajský akční plán Kraje Vysočina
Základním východiskem pro krajské akční plánování je Analýza potřeb v území (vývoj vzdělávání a trhu práce v kraji) : jeden z klíčových dokumentů Krajského akčního plánu Kraje Vysočina (dále jen „KAP“); vychází z metaanalýzy platných strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání a zaměstnanosti na národní i krajské úrovni; podložena dostupnými regionálně specifickými statistikami MŠMT, MPSV, ČŠI, ČSÚ a NÚV; využita data z elektronických informačních systémů (např. a  NÚV - Národní ústav pro vzdělávání

6 Struktura analýzy potřeb v území
Analýza je logicky strukturována do pěti navazujících částí: Úvod - uvedení do problematiky (cíl analýzy, metodologie) Vstupní zhodnocení stavu hlavních oblastí ovlivňujících regionální vzdělávání (v širším kontextu) Zhodnocením stavu uplatňování oblastí intervence (témat KAP) Rozvojové priority v oblasti vzdělávání - identifikace problémů, jejich příčin a cílů (žádoucích změn) Finální souhrn výsledků analýzy potřeb v území (seznam logických linek „problémy – příčiny – cíle“) Zpracování analýzy proběhlo pod metodickým vedením odborného garanta z NÚV a výstupy analýzy byly důležitým východiskem pro diskusi s partnery v území i vlastní akční plánování realizace regionálních vzdělávacích strategií. Úvod - popisuje základní východiska analýzy, hlavní účel její tvorby a způsob využití výstupů analýzy v rámci vlastního krajského akčního plánování rozvoje vzdělávání; Vstupní zhodnocení - uvádí základní charakteristiky kraje z hlediska jejich vlivu na rozvoj vzdělávání (zejm. sídelní strukturu kraje, demografický vývoj a jeho prognózy, stav ekonomiky a trhu práce, vývoj nezaměstnanosti, vývoj vzdělávací soustavy a vzdělanostní strukturu obyvatel Kraje Vysočina); Zhodnocení stavu uplatňování OI - tzn. 6 povinných a 3 nepovinná témata krajského akčního plánovaní (stanovena stručná definice, identifikovány hlavní výzvy a překážky, popsán dosavadní stav uplatňování intervence na krajské úrovni, tzn. významné realizované aktivity, osvědčené přístupy i překážky rozvoje); Rozvoj. priority - využití výstupů předchozích částí analýzy, popis jednotlivých oblastí vzdělávání dle základní logické linky analýzy „problém – příčina - žádoucí změna (tj. obecné a dílčí cíle)“; základní třídění stanovených problémů dle jednotlivých OI; zohledněna vazba problému na krajské priority rozvoje vzdělávání dle DZKV 2016; Finální souhrn výsledků analýzy potřeb v území - v podobě tabulky - seznam logických linek „problémy – příčiny – cíle“ z oblasti vzdělávání, které vycházejí z krajských strategických dokumentů a dalších relevantních informačních zdrojů a jsou roztříděny dle OI a kraj. priorit vzdělávání. Diskuse s partnery v území – konference a workshopy s řediteli; Akční plánování realizace regionálních vzdělávacích strategií - odborníky z jednotlivých minitýmů (v rámci ustavených platforem).

7 Povinná a nepovinná témata KAP
Povinné oblasti intervence: Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě Podpora polytechnického vzdělávání (přírodovědné, technické a environmentální vzdělávání) Podpora odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů Rozvoj kariérového poradenství Rozvoj škol jako center celoživotního učení (dalšího profesního vzdělávání) Podpora inkluze Nepovinné oblasti intervence: Rozvoj výuky cizích jazyků Zvyšování ICT kompetencí (vč. podpory konektivity a bezpečného internetu) Čtenářská a matematická gramotnost a obsah kurikula III. kap. Analýzy - identifikace klíčových problémů, odhalení jejich zjevných/příp. implicitních) příčin, stanovení obecných i specifických cílů v rovině žádoucích změn v oblasti rozvoje vzdělávání v Kraji Vysočina. - klíčové problémy byly roztříděny dle vazby na obecné krajské priority dle DZKV 2016 a následně přiřazeny k jednotlivým povinným či nepovinným OI.

8 Průběh krajského akčního plánování
Ustaveny 3 platformy → systém výměny informací, zkušeností a dobré praxe → východisko krajského akčního plánování V rámci platforem se pravidelně schází 9 minitýmů, jejichž úkolem je: vyhodnotit analytická data v rámci jednotlivých oblastí intervence prioritizovat identifikované vzdělávací potřeby navrhnout řešení - konkrétní opatření (činnosti) k dosažení vzděl. cílů stanovit měřitelná kritéria splnění zvolených cílů popsat podmínky nezbytné k zajištění realizace opatření → výstupy společných setkávání průběžně zapracovávány do dokumentace Krajského akčního plánu Kraje Vysočina Setkávání minitýmů (tzn. odborníků ze škol, zástupce zaměstnavatelů a soc. partneři) probíhá v rámci tzv. platforem. Minitýmy jsou zaměřeny na akční plánování v rámci jednotlivých oblastí intervence (tj. povinných a nepovinných témat). Setkávání budou kromě jednotlivých OI zaměřena na: zlepšení řízení škol, hodnocení kvality ve vzdělávání plánování kroků a opatření ke zvyšování kvality vzdělávací soustavy v kraji.

9 Platformy a minitýmy (vazba na OI)
Platforma Minitým pro oblast intervence 1 1) Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě 2) Podpora polytechnického vzdělávání (přírodovědné, technické a EVVO) 3) Podpora odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů 2 4) Podpora kariérového poradenství 5) Rozvoj škol jako center celoživotního učení (dalšího profesního vzdělávání) 3 6) Podpora inkluze 7) Rozvoj výuky cizích jazyků 8) Zvyšování ICT kompetencí (vč. podpory konektivity a bezpečného internetu) 9) Čtenářská a matematická gramotnost a obsah kurikula III. kap. Analýzy – Zhodnocení stavu uplatňování OI → finální souhrn výsledků analýzy potřeb v území (popis xls. tabulky): - identifikace klíčových problémů, - odhalení jejich zjevných/příp. implicitních) příčin, - stanovení obecných i specifických cílů v rovině žádoucích změn v oblasti rozvoje vzdělávání v Kraji Vysočina → klíčové problémy byly roztříděny dle vazby na obecné krajské priority dle DZKV 2016 a následně přiřazeny k jednotlivým povinným či nepovinným OI.

10 Věcné zaměření setkání platforem
V průběhu devíti setkání minitýmů v rámci tří platforem došlo k: vyhodnocení analytických dat v rámci OI → prodiskutování problémů identifikovaných v analýze území a škol, příp. doplnění chybějícího problému posouzení závažnosti potřeb (zohlednění potřeb kraje, škol a vlastního názoru odborníků) a jejich následná prioritizace → výstupy zapracovány do dokumentu Prioritizace potřeb na území Kraje Vysočina prodiskutování konkrétních opatření (činností) k dosažení stanovených cílů, příp. doplnění činností dle vlastních návrhů odborníků z praxe stanovení měřitelných kritérií pro posouzení naplnění vzdělávacích potřeb vč. určení předpokladů nezbytných k zajištění realizace opatření rozpracování podmínek realizace aktivit pro naplnění obecných/dílčích cílů v rámci jednotlivých oblastí intervence (1. návrh projektových záměrů) → záznam výstupů diskuse minitýmů, prezentace, společná diskuse platformy Ad 2) V rámci prioritizace potřeb byla zohledněna důležitost potřeb: 1. z pohledu Kraje Vysočina - zohledněno jak je téma zpracováno v krajských strategických a koncepčních dokumentech; zda již byla schválena fiše orgány kraje 2. vyplývající z výstupů analýzy potřeb škol - význam identifikovaných vzdělávacích potřeb pro MŠ, ZŠ a SŠ/VOŠ 3. z pohledu odborníků z minitýmů - zohledněn názor celé platformy - závěrečná diskuse v rámci 1. setkání Ad 4) stanovení kritérií pro posouzení naplnění vzdělávacích potřeb (tzn. zda bylo dosaženo obecných/dílčích cílů v rámci jednotlivých oblastí intervence) → stanovená kritéria musela být: měřitelná (možnost kvantifikace příp. kvalitativ. hodnocení - škála) ověřitelná (dostupná zdrojová data) dosažitelná (zakotvená ve vzděl. realitě Kraje Vysočina) Určení předpokladů nezbytných k zajištění realizace opatření - předpokladem k zajištění realizace aktivit v oblasti kariérového poradenství např. bylo vypsání výzvy „na šablony pro SŠ“, která umožňuje zřídit pozici kariérového poradce na škole ... Ad 5) Rozpracování podmínek realizace aktivit pro naplnění obecných/dílčích cílů v rámci jednotlivých oblastí intervence (pouze aktivity pro 1. KAP) → členové jednotlivých minitýmů upřesnili termín realizace aktivity - v rámci KAP 1 ( ) / KAP 2 ( ) zapojené subjekty na úrovni žadatele/příjemce (příp. partneři) institucionální zajištění  realizace aktivit projektu (organizace, které by se měly podílet na realizaci KA, příp. odborníci v rámci RT) cílové skupiny vč. odhadu jejich kvantifikace (např. žáci H a E oborů) místo realizace projektu (kde budou KA realizovány - místo dopadu) odhad nákladů na realizaci KA (východisko pro jejich určení)

11 Postup práce na dokumentaci KAP
→ odborníci z minitýmů průběžně připomínkovali všechny vznikající koncepční a strategické dokumenty → výstupy diskuse ze všech setkání minitýmů byly také průběžně zapracovávány do základní dokumentace KAP, následně bylo znovu projednáno jejich finální znění => Analýza potřeb v území (vývoj vzdělávání a trhu práce v kraji) => Prioritizace potřeb na území Kraje Vysočina (přílohou je Rámec pro investice do infrastruktury) => Rozvojové priority v rámci jednotlivých oblasti intervence (návrhová část Krajského akčního plánu) Rozvojové priority v rámci jednotlivých oblasti intervence → návrhová část Krajského akčního plánu Obsahuje návrhy konkrétních činností s uvedením kritérií splnění, tedy měřitelných indikátorů, prostřednictvím kterých se bude hodnotit, jestli byly vytyčené cíle naplněny. Příkladem je např. identifikace absence systematické podpory talentovaných žáků a studentů a návrhy řešení tohoto stavu v podobě dílčích cílů a konkrétních aktivit.

12 Dotazy, náměty, připomínky… Děkuji za pozornost
Dotazy, náměty, připomínky… Děkuji za pozornost. Krajský úřad Kraje Vysočina OŠMS, Oddělení rozvoje vzdělávání tel


Stáhnout ppt "Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Kraje Vysočina"

Podobné prezentace


Reklamy Google